Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Jeppe Westh Møller
|
Hold
|
2023 24 Bi32 (2 Bi32)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Økologi
Grundliggende økologi.
Fotosyntesen gennemgåes med lys og mørkeprocesser.
Planters generelle opbygning, med fokus på bladets og grønkornenes opbygning.
Bruttoprimærporduktion, nettoprimærproduktion og respiration.
'Bestemmelse af BPP ud fra målinger og formlen BPP = NPP + R,
græsningsfødekæde og nedbryderfødekæde, fødenet, energistrøm i et økosystem, kvælstofkredsløbet, kulstofkredsløbet, fosforkredsløbet
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ny opgave
|
21-08-2024
|
Fotosyntese
|
04-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Cytologi
Celletyper som prokaryote og eukaryote celler. Cellens opbygning og funktion, membranens opbygning, cellemembrantransportprocesser, som osmose, simpel diffusion, faciliteret diffusion og aktiv transport. Organellers opbygning og funktion. Celledelingerne mitose og meiose med dertilhørende faser, DNA opbygning og replikation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Genetik
Klassiske nedarvning af et gen og to gener.
Proteinsyntesen med transskription og translation
RNA modificering - splejsning, poly-A hale og 5´cap.
Arvelige sygdomme, dominante og recessive.
Krydsningsskemaer og stamtræer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Evolution
Evolutions, naturlig selektion og mutationer. splittende selektion, allelafhængig selektion, retningsbestemt selektion og stabiliserende selektion. Artsdannelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Neurologi
Nervecellernes opbygning og funktion, aktionspotentiale, fremmende og hæmmende signaler, synapsens funktion,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hormoner
Hormoners regulering
Positiv og negativ feedback
Hormonforstyrrende stoffer
Transgene gærceller
Parakrin og endokrin signalering
Hormoner og receptorer
Regulatorhormoner og effektorhormoner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Mikrobiologi og antibiotikaresistens
Forksellige typer af antibiotikas opbygning og effekt på bakterier
Gram negative og Gram positive bakterier
Sterilteknik og udpladning af agarplader
Podning, kimfald og kontrolforsøg
Bakteriers væstegenskaber
Antibiotikaresistens
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kredsløbsfysiologi
Blodkredsløbet
Lungernes opbygning
Hjertets opbygning
blodetsbestaddele
blodkarnettets forskellige kar
gasudveksling i lunger og i blod
Det store og lille kredsløb
blodets passage gennem hjertet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ny opgave (4)
|
15-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64620831384",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64620831384",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64620831384"
}