Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
John Böhme Dybkjær
|
Hold
|
2023 24 Bi12 (2 Bi12)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Nervesystemet, nerveceller og signalering
Vi har arbejdet med:
- Kroppens kommunikationsveje (nerver og kort intro til hormoner)
- Nervesystemets overordnede opbygning
- Nervecellens opbygning
- Forskellige typer af nerveceller og tilknyttede støtteceller.
- Transportproteiner og iontransport
- Cellemembranens opbygning og funktion i celler generelt
- Passiv og aktiv transport over cellemembranen
- Aktionspotentialet
- Synapsen
- Transmitterstoffer, hæmmende og stimulerende
- Neurotoxiner og deres virkemåde (ex. physostigmin)
Øvelse: Reaktionsevne
Øvelse: Sanser og sensitivitet
Øvelse: Koffeins indvirkning på blodtryk og puls
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Reaktion og sensitivitet
|
24-09-2024
|
Koffein
|
25-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Muskler, energiomsætning og træning
Vi har arbejdet med:
- Forskellige typer af muskelceller (glat, hjerte og skelet/tværstribet muskulatur)
- Tværstribede musklers opbygning og funktion
- Kommunikation mellem nerve- og muskelceller
- Tværstribede muskelcellers virkemåde
- Motorisk enhed
- Tværbrodannelse og cyklus
- Kontraktion
- Energiomsætning (aerob og anaerob)
- Respiration og glykolyse
- Kredsløbet, kredsløbstræning og træningsfysiologi
- Statisk og dynamisk (excentrisk/koncentrisk) arbejde
- Puls og steady state
- Hæmatokrit, vitalkapacitet og peak flow ift. præstationsevne
- Kondital og måling/estimering af kondital samt VO2 max
Øvelse: 2-punkt test
Øvelse: Måling af hæmatokrit
Øvelse: Måling af vitalkapacitet og peak flow
|
Indhold
|
Kernestof:
-
13. Tværstribet muskulatur.pptx
-
13. Opgave_skeletmuskulatur.docx
-
Bodil Blem Bidstrup m.fl.: Biologi i fokus, 2. udgave, Nucleus; sider: 21-23
-
Fysiologibogen. Skeletmusklerne .pdf
-
17. Kontraktion, tværbrocyklus og muskeltræthed.docx
-
16. Muskeltræthedens velbevarede hemmelighed.pdf
-
Viden Om - "48 timers løb"
-
18. Blodkredsløbet.pptx
-
19. Hæmatokritværdi øvelsesvejledning.docx
-
20. Peak flow, vitalkapacitet og hæmatokrit - opfølgning.docx
-
Peak Flow, Vitalkap., hæmatokrit
-
20. VO2-maks, steady state og kondital.pptx
-
Opsamling på opgaverne/øvelserne fra tidligere på ugen. Hav lavet opgaverne færdig hjemme.
-
20. Pulskurver med opgaver.doc
-
Afsnit
-
Vi nåede lige akkurat at snuse lidt til energiomsætning inden efterårsferien. Kig på noterne fra lektionen - og så fortsætter vi, hvor vi slap.
-
Muskel Biopsi
-
24. Muskelfibertyper.pptx
-
24. Fibertyper_Puslespil.docx
-
24. Øvelse_kondital_2punkts-test.doc
-
Vi samler op på opgaverne (fiber-puslespillet), som I sad med i går.
-
24. Regneeksempel_topunkttest.xlsx
-
2-punkt test, 2Bi12
-
Silas, Arthur, Carla og Theresa deltager i 2-punkt testen
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport: 2-punkt test
|
06-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Genetik, selektion og evolution
Vi har arbejdet med:
- Struktur og funktion af det menneskelige genom
- DNAs opbygning og funktion
- Nedarvningstyper
- Det Centrale Dogme og proteinsyntesen
- Proteinstrukturer og proteiners virkemåde - fokus på enzymer
- Mutationer, på godt og på ondt
- Evolution og naturlig selektion - fokus på antibiotikaresistens
- Ét- og togens nedarvning
- Mendels 1. og 2. lov
- Mitose/meiose og replikation
- PCR
- Elektroforese
- Klipning med restriktionsenzymer (EcoR1 og Bam H1)
Øvelse: 2-gensnedarvning med majs (øvelsen fra Scandidact)
Øvelse: Blodtypebestemmelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2-gen nedarvning.
|
10-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Antibiotikaresistens og "Tiny Earth"
Vi har i samarbejde med Aarhus Universitet arbejdet med:
- Antibiotika, virkemåde
- Antibiotika, resistens
- Indsamling af jordprøver/jordbakterier
- Fortyndingsrækker
- Udpladning og inkubation af bakterier/faste vækstmedier
- Udvælgelse af bakteriekolonier til videre arbejde med potentialet for produktion af antibiotika.
- 16s ribosomalt RNA og anvendelse af genet til identifikation.
- Mikrobiel vækst
På Aarhus Universitet har vi i laboratoriet arbejdet med:
- Gram farvning
- PCR
- Elektroforese
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tiny Earth
|
07-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Biodiversitet i vand og skov
Vi har arbejdet med:
- De økologiske grundbegreber
- Grundlæggende økosystemanalyse
- Energistrømme og stofkredsløb generelt, herunder N-kredsløbet.
- Begrænsende faktorer - primært fokus på N og P
- Introduktion til limniske økosystemer (å og sø) og marine økosystemer (kystnære områder/havet)
- Eutrofiering
- Biodiversitet
- Vegetationsanalyse og Shannon Indeks
- Øvelse: Vegetationsanalyser og to skovtyper (urørt skov og produktionsskov)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Biodiversitet - journal
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mikrobiologi og ølbrygning
Vi har haft fokus på:
- Ølbrygningens biologi
- Ølbrygningens proces
- Mikrobiel vækst
- Gæring
- Enzymer og enzymkinetik
- Standardkurve (densitet som funktion af sukkerkoncentration) og anvendelse af denne til udregning af sukkerindhold i urt samt alkoholprocent i færdig øl.
Øvelse: Ølbrygning
(forløbet er foregået over flere lektioner end bare denne ene dag - enkelte lektioner i økologiforløbet har været anvendt til ølbrygningens teori).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ølbrygning
|
11-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Hormoner - regulering og reproduktion/fertilitet
Vi har haft fokus på:
- Intro til kroppens endokrine system og hormoner karakteristika
- Hormonregulering (negativ og positiv feed back)
- Overordnede kønshormoner (FSH og LH)
- Hormonregulering og hormonfunktion hos drenge/mænd med fokus på fertilitet
- Struktur og funktions af primære kønsorgan hos drenge/mænd
- Hormonforstyrrende stoffer
Øvelse: Mikroskopi af testikelvæv
Øvelse: Analyse af kosmetikprodukter ved brug af KemiLuppen (app)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64620831653",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64620831653",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64620831653"
}