Holdet 2023 24 if11 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Rune Schmidt
Hold 2023 24 if11 ()
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Internettet
Titel 2 Programmering
Titel 3 It-sikkerhed
Titel 4 Innovation
Titel 5 Digital design/UX-design
Titel 6 Data og databaser
Titel 7 Det digitale og robotter

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Internettet

Indhold:

Eleverne har kort arbejdet med hvordan internettet fungerer. I den forbindelse har eleverne haft om følgende begreber:

• Bit/byte
• IP-adresse
• DNS-server
• Pakke
• Redundans
• Klient
• Server
• Klient-server-arkitektur

Materialer:

Playliste fra Code.org om hvordan internettet fungerer: https://youtube.com/playlist?list=PLzdnOPI1iJNfMRZm5DDxco3UdsFegvuB7&si=OWGY6AJi0Xj8XThi

Bog: Husum, Elisabeth (red.), Informatik, Systime

Faglige mål:
- Redegøre for generelle principper bag it-systemers arkitekturer ved udarbejdelse af it-systemer og tilpasning af eksisterende it-systemer
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Programmering

Indhold:

Et forløb hvor eleverne har arbejdet med at programmere i AppLab. De har arbejdet med og haft om følgende begreber:

• Algoritme
• Flowchart/rutediagram
• Datatyper
○ Tal
○ Strenge
○ Boolske værdier (sandt/falsk)
• Udtryk (der kan evalueres)
• Operatorer
• Variable
• Sekvenser
• Løkker
• Forgreninger
• Betingelser
• Arrays

• Kommentarer

Materialer:

Bog: Buch, Jesper: Programmering, Systime

Dokumentar: The joy of logic, BBC-dokumentar, 2013

Faglige mål:

- Identificere basale strukturer i programmeringssprog, modellerer programmer og anvende programmering til udvikling af simple it-systemer
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 It-sikkerhed

Indhold:
Eleverne har arbejdet med it-sikkerhed og beskæftiget sig med følgende begreber:

• CIA-modellen
• Hacking
• Hackertyper
○ Black hat
○ White hat
○ Gray hat
○ Hacktivist
○ Script kiddie
○ (Fremmede magter)
• Social engineering
• Phishing
• Malware
• Ransomware
• DDoS
• Kryptering
○ Nøgle
○ Symmetrisk (cæsar-algoritme)
○ Asymmetrisk (offentlig/privat nøgle)
• Backup
• To-faktor-godkendelse
• Passwordsikkerhed
• Password-manager

Materialer:

Bog: Husum, Elisabeth (red.), Informatik, Systime

Faglige mål:
- Redegør for beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet
samt redegøre for tekniske og menneskelige aspekter af it-sikkerhed
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Innovation

Indhold:
Eleverne har haft om og arbejdet med opgaver om innovation. Følgende begreber er blevet gennemgået:

• Hvornår er noget innovativt
○ Nyt
○ Forbedrende
○ Relevant

• Inkrementel innovation

• Radikal innovation

• Innovationsskrive (4 p-modellen)
○ Produkt
○ Proces
○ Position
○ Paradigme

• Disruption

Materiale:

Bog: Husum, Elisabeth (red.), Informatik, Systime
Bog: Kauffeldt, Søren, Den lille hjælper til erhvervsøkonomi, Columbus
Dokumentar: Steve Jobs: Billion Dollar Hippy, BBC, 2011

Faglige mål:
- Redegøre for innovative it-systemer sammenholdt med egne udviklede it-systemer
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Digital design/UX-design

Indhold:
Eleverne har arbejdet med en digital designproces/UX-designproces fra problemområde (unge sover for lidt) til skitseudkast til en app.

I den forbindelse har eleverne haft om og arbejdet med:

• UX
• UX-design
• UI/Brugerflade
• UX-trekanten
• Double diamond-designproces
• De fire søjler
○ Brugerresearch
○ Interaktionsdesign
○ Indholdsdesign
○ Visuelt design

• Lineære designprocesser
• Iterative designprocesser
• Brugertest
○ Tænke-højt-test
• Desk research
• Field research
• Personas
• Scenarier
○ Nutids- og fremtids
• Problembeskrivelse
• Brainstorm
• Use-case diagram (kravsspecifikation)
• Prototyper
• Designprincipper (fra UX-bpgen)
○ Fjern friktion
○ Gør det simpelt
○ Gruppér med gestalt
○ Tilgiv uforudsigelighed og fejl
○ Tolerant for tilstande
• Donald Normans seks designprincipper
○ Visibility (discoverbility)
○ Feedback
○ Affordance
○ Mapping
○ Constraints
○ Consistency

Materialer:

Bog: Michelsen, Mikkel, UX Design, Systime
Dokumentar: Abstract: The Art of Design, "Ian Spalter: Digital Product Design", Netflix, 2019

Faglige mål:
- Redegøre for udvalgte elementer i et interaktionsdesign, samt realisere udvalgte interaktionsdesigns i et konkret it-system og tilpasse eksisterende design og systemer
- Brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
- Brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav
- It-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 6 Data og databaser

Indhold:

Eleverne har arbejdet med data, databaser og modellering

I forhold til databaser har eleverne arbejdet med mindre tabeller i datalaget i AppLab.
I forhold til modellering har eleverne arbejdet med at gå fra et domæne til tabeller i AppLab.

Begreber eleverne har arbejdet med i forløbet:

• Flad database
• Felt
• Post
• Relationsdatabase/relationel dadabase
• Primær nøgle
• Fremmednøgle
• Sammensat nøgle
• Redundans
• Modellering
• E/R-diagram
• Relation
• Relationstyper
○ Èn-til-én
○ Én-til-mange
○ Mange-til-mange
• Entiteter
• Attributter
• Normalisering

Materialer:
Bog: Husum, Elisabeth (red.), Informatik, Systime
Uddrag fra "The Joy of Data", BBC-dokumentar, 2016

Faglige mål:
- Modellere data samt redegøre for udvalgte typer af data og anvende disse i simple it-systemer eller udvidelse af disse
- Redegøre for hvordan data kan organiseres i databaser og hvordan databaser anvendes i it-systemer
- Modellering som middel til at forstå et problemområde


Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Det digitale og robotter

Indhold:

Eleverne har været igennem et introduktionsforløb, der har handlet de fleste af fagets kernestofområder, herunder:

Hvad er en computer? Her har eleverne arbejdet med micro:bits.
Introduktion til programmering og algoritmer. Også med micro:bit
UX-design/UX-trekanten
Hvad er internettet?
Robotter (hvor eleverne har programmeret robotter med micro:bits)


Materialer:

Playliste fra Code.org om hvordan internettet fungerer: https://youtube.com/playlist?list=PLzdnOPI1iJNfMRZm5DDxco3UdsFegvuB7&si=OWGY6AJi0Xj8XThi

Bog: Husum, Elisabeth (red.), Informatik, Systime



Faglige mål:
- Redegøre for generelle principper bag it-systemers arkitekturer ved udarbejdelse af it-systemer og tilpasning af eksisterende it-systemer
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer