Holdet 2023 24 ps11 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Birgitte Rye Lund
Hold 2023 24 ps11 (2 ps11)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kommunikation
Titel 2 Menneskedyret
Titel 3 Læring, trivsel og stress blandt gymnasieelever
Titel 4 Hvordan er vi blevet til dem, vi er?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kommunikation

Det overordnede spørgsmål, som belyses i forløbet er: hvordan er kommunikation vigtig for menneskets trivsel?

I forløbet tilgår vi primært spørgsmålet ud fra socialpsykologisk teori, hvor vi arbejder med grundlæggende teori om kommunikation, samt fordele og ulemper ved kommunikation i forbindelse med de sociale medier.

Vi kommer også omkring udviklingspsykologiens teori om, hvordan vores kommunikative færdigheder udvikles i vores tidlige barndom og evolutionspsykologiens teori om forholdet mellem kropssprog og følelser.

Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger

Kernestof:
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur

Antal læste normalsider: 35.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Menneskedyret

Hvordan og hvorfor påvirker mennesker og de sociale miljøer og grupper, de er en del af, gensidigt hinanden, sådan at mennesker nogle gange handler ondt mod andre?
Vi arbejder med forskellige psykologiske forklaringer på, hvorfor mennesket handler ondt. Vi undersøger socialpsykologiske processer og eksperimenter, som kan forklare dette, men også aggressionsteori, opvækstens betydning, kognitiv psykologi om moralsk frakobling og neuropsykologisk teori om empati.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
– demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof:
Socialpsykologi:
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge
– stereotyper, fordomme og diskrimination
Udviklingspsykologi:
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv og miljø
Kognition og læring:
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Personlighed og identitet:
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.

Antal læste normalsider: 35.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Læring, trivsel og stress blandt gymnasieelever

Det er ikke altid let for danske gymnasieelever at få hverdagskabalen til at gå op mellem fuldtidsstudie, fritidsjob, venner og familie. I en ny undersøgelse, som Danske Gymnasieelevers Sammenslutning står bag – og som godt 5.000 elever på det almene gymnasium fra hele landet har deltaget i – svarer halvdelen, at de »dagligt« eller »ofte« føler sig pressede i hverdagen.
I forløbet undersøger vi, hvad læring er, hvordan læring er forbundet med tænkning og hukommelse, og hvordan læring bidrager til unges udvikling og trivsel. Til sidst arbejder vi med stresssymptomer mv, og hvad der er årsagerne til stress blandt unge studerende i det senmoderne samfund. Desuden kigger vi lidt frem på de krav, der venter i arbejdslivet, og endelig hvad vi selv kan gøre for at forebygge, at vi får stress.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Kernestof:
Kognition og læring:
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Personlighed og identitet:
– identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.

Antal læste normalsider: 56,7.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Hvordan er vi blevet til dem, vi er?

Fra fødslen ser udviklingspsykologien mennesket som et aktivt væsen med evner til at opsøge og fremkalde bestemte reaktioner fra sine omgivelser. Kendetegnende er desuden de individuelle karakteristika, der gør den enkeltes samspil med omgivelserne til noget helt unikt.

På den anden side udvikler vi os livet igennem. De institutioner og det sociale miljø, der omgiver os, sætter rammerne for vores tilværelse.

Forløbet tager afsæt i små- og spædbarnsalderen, hvor barnet gør sine første erfaringer med verden, og hjernen går ind i sin første vækstsspurt.

Disse erfaringer udgør de grundlæggende byggesten i barnets videre psykiske udvikling. Her introduceres til teorier om køn, temperament, tilknytning og resiliens som grundlaget for identiteten.

Herfra springer vi op til teenageårene, hvor hjernens anden vækstsspurt finder sted. Vi arbejder med teori om, hvordan barndommens erfaringer bliver fundamentet for individets identitetsdannelse. Endelig introduceres teori om identitetens vilkår i det senmoderne samfund.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Kernestof:
Udviklingspsykologi:
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
– tilknytning, sårbarhed og resiliens
Personlighed og identitet:
– identitet og personlighed

Antal læste normalsider: 46,8.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde