Holdet 2023 24 ps52 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Lynn Simonsen, Michael Grumstrup Petersen
Hold 2023 24 ps52 (2 ps52)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kommunikation
Titel 2 Gymnasieelevers trivsel og stress
Titel 3 Hvordan bliver vi til dem, vi er?
Titel 4 Ondskab

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kommunikation

Kommunikation

- Hvordan er kommunikation vigtig for menneskers trivsel?

I dette forløb ser vi på kommunikationens betydning for mennesket og hvorfor det er så vigtig for vores trivsel. Vi ser bl..a. på nonverbal kommunikation i barndommen og vi skal arbejde med teori som kaster lys over kommunikation på de sociale medier. Eleverne skal arbejde med teori om kommunikation fra forskellige psykologiske retninger, bl.a. udviklingspsykologi, socialpsykologi og evolutionspsykologi m.m.

Antal læste normalsider: 35
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Gymnasieelevers trivsel og stress



I dette forløb sætter vi vores fokus på livet som gymnasieelev. Vi starter forløbet med at læse om kognitiv psykologi og hvordan vores perception, opmærksomhed og hukommelse spiller en rolle i vores fortolkning af vores omverdenen og de oplevelser vi udsættes for. Dernæst skal vi se på, hvordan vi lærer og om hvordan vores hukommelse og motivation hænger sammen med vores indlæring og trivsel. Dernæst læser vi om stress, der er et tilstand, som mange gymnasielever oplever i en kortere eller længere periode i deres gymnasietid. Vi ser bl.a. på forskellen på akut og kronisk stress og arbejder med teori, som kan forklare, hvad er med til at skabe stress, samt hvad man kan gøre for at holde stress på afstand.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hvordan bliver vi til dem, vi er?


I dette forløb ser vi på vores personlighed og hvordan den bliver til. Forløbet tager afsæt i små- og spædbarnsalderen og de erfaringer som udgør de grundlæggende byggesten i barnets videre psykiske udvikling. Her introduceres eleverne for teorier om køn, temperament, tilknytning og resiliens som grundlaget for identiteten.

Herfra springer vi op til teenageårene og hvad kendetegner identitetsarbejde i det senmoderne samfund.  Med afsæt i deres teoretiske viden, skal eleverne reflektere over, hvad det vil sige at have en personlig og social identitet, og forholde sig til, om vi har forskellige identiteter.

Antal læste sider: 42,7
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ondskab


I dette forløb skal eleverne arbejde med teori som prøver at forklare, hvorfor mennesker kan begå ondskabsfulde handlinger.
Vi skal læse forskellige socialpsykologiske forklaringer på gruppepsykologiske processer.  Berømte eksperimenter som Stanford fængselseksperimentet, Milgrams strømforsøg, Sherifs autokinesk forsøg og Ashs eksperiment med linjer skal belyse de forskellige måder, hvorpå gruppen påvirker individets handlinger og holdninger. Derudover skal vi drøfte de etiske problemer forbundet med nogle af disse socialpsykologiske eksperimenter. Derudover vil vi arbejde med andet teori med fokus på individualpsykologiske forklaringer, som kan være med til at forklare, hvorfor nogle mennekser er i stand til at begå ondskabsfulde handlinger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer