Silkeborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Silkeborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 24 ps52 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau
Psykologi C
Lærer(e)
Lynn Simonsen, Michael Grumstrup Petersen
Hold
2023 24 ps52 (
2 ps52
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Kommunikation
Titel 2
Gymnasieelevers trivsel og stress
Titel 3
Hvordan bliver vi til dem, vi er?
Titel 4
Ondskab
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Kommunikation
Kommunikation
- Hvordan er kommunikation vigtig for menneskers trivsel?
I dette forløb ser vi på kommunikationens betydning for mennesket og hvorfor det er så vigtig for vores trivsel. Vi ser bl..a. på nonverbal kommunikation i barndommen og vi skal arbejde med teori som kaster lys over kommunikation på de sociale medier. Eleverne skal arbejde med teori om kommunikation fra forskellige psykologiske retninger, bl.a. udviklingspsykologi, socialpsykologi og evolutionspsykologi m.m.
Antal læste normalsider: 35
Indhold
Kernestof:
Test: Bliver du narret af et falsk smil?
Velkommen til psykologi c
Can you spot a fake smile?
Skærmbillede 2024-08-13 kl. 10.32.06.png
Lektier til næste psykologitime:
Nonverbal kommunikation
Læs om nonverbal kommunikation og kommunikationens 4 niveauer. Skriv ned navne på psykologerne i kursiv samt ord som står skrevet i kursiv eller har en stiplet linje under dem.
Nonverbal kommunikation arbejdsark .docx
Kommunikation & evolutionspsykologi (1).pptx
Læs om kommunikationens 4 niveauer. Hvad går de 4 niveauer ud på? Skriv ned ord, som er skrevet i kursiv eller har en stiplet linje under.
Kommunikationens fire niveauer
Kopi af teksten .docx (Til Katrine)
Kommunikation arbejdsark .docx
6. Udviklingspsykologi
Kerneselv
Læs om udviklingspsykologi og Daniel Stern's kerneselvet. Hvad er udviklingspsykologis fokus? Hvad kendetegner barnets udvikling ifølge Bowlby i denne alder? Og hvordan er kommunikation mellem barnet og dets forældre med til at præge barnets forståel
Stern kerneselvet spørgsmål .doc
Kommunikation, Stern & udviklingspsykologi.pptx
understreget Lene og Tanja.docx
socialpsykologi og Asch.pptx
Kommunikation og polarisering .docx
Gruppepres og social kontrol
Ekkokamre og filterbobler
Notér hvad Sunsteins forsøg om politisk ekstremisme går ud på. Hvor, hvem, hvordan, og hvad fandt man ud af? Fx. hvad er gruppepolarisering? Og hvad er et ekkokamre og en filterbobbel? Hvordan skabes disse?
Holdninger, filterbobler og ekkokamre.pptx
Arbejdsark - Vi kommer og dræber dig .docx
Online kommunikation
Hadefulde ytringtinger, mobning og chikane
Læs om kendetegn ved online kommunikation samt hvordan hadefulde ytringer og mobning og chikane er blevet mere almindeligt på internettet.
2ps52 Gruppearbejde polarisering.docx
Fremlæggelse af model/tegning af gruppepolariseringsprocessen hos Incels.
2ps52 Dagens instrukser .docx
Mobning
Mobning.pptx
Mobning arbejdsark.docx
2ps52 begreber fra kommunikationsforløbet.docx
2ps52 svar begreber fra kommunikationsforløbet.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Gymnasieelevers trivsel og stress
I dette forløb sætter vi vores fokus på livet som gymnasieelev. Vi starter forløbet med at læse om kognitiv psykologi og hvordan vores perception, opmærksomhed og hukommelse spiller en rolle i vores fortolkning af vores omverdenen og de oplevelser vi udsættes for. Dernæst skal vi se på, hvordan vi lærer og om hvordan vores hukommelse og motivation hænger sammen med vores indlæring og trivsel. Dernæst læser vi om stress, der er et tilstand, som mange gymnasielever oplever i en kortere eller længere periode i deres gymnasietid. Vi ser bl.a. på forskellen på akut og kronisk stress og arbejder med teori, som kan forklare, hvad er med til at skabe stress, samt hvad man kan gøre for at holde stress på afstand.
Indhold
Kernestof:
Hukommelse
Læs til og med langtidshukommelse. Skriv ned, hvad de forskellige hukommelsestyper går ud på og hvor lang tid de bliver lagret i hjernen.
Hukommelsestyper øvelse.docx
Hukommelse 1.pptx
Vi går i gang med at arbejde med læring. Læs om den behavioristiske læringsteori og Piagets kognitiv læringsteori. Skriv ned definitioner på de begreber som er skrevet i kursiv under begge afsnit.
Læringsformer
Haribo pædagogik i Vollsmose .doc
Behaviorisme.pptx
Vidensformer | Psykologiens veje
Læs om kvalifikationer, kompetencer og kreativitet. Hvad er forskellen mellem de tre i forhold til læring?
2ps52 Spørgsmal til vidensformer.docx
Skærmbillede 2024-10-28 kl. 19.22.11.png
2ps52 Dagbog over undervisning.docx
Husk at lave dagbog under din undervisning. Brug ovenstående instrukser med arbejdsformer og aktivitetsniveau. Vi ser på hvilke læringsstile bliver tilgodeset i undervisningen torsdag. Lav de sidste spørgsmål i det vedhæftet arbejdsark fra forrige ga
Spørgsmal til vidensformer.docx
Motivationsprocesser | Psykologiens veje
Vi ser resten af dokumentaren "Pisk eller Gulerod". Hvis du ikke var til timen skal du se de første 30 minutter af dokumentaren som findes på Mitcfu. Du skal brug dit unilog ind for at se den og udfyld det vedhæftede dokument.
Arbejdsark til TV2 dokumentaren.docx
Motivation og læring s. 124-127 i Riisager, M., 2021, PsykC.pdf
I skal arbejde selv i denne lektion. Læs det vedhæftede tekst og svar på følgende spørgsmål.
Alle skal have svaret på følgende spørgsmål fra arbejd-selv lektionen.Hvilke typer motivation findes der?
Læring og motivation_opsamling kort.pptx
Motivation eksempler.docx
Motivationscase Ryan og Deci.docx
Tag vores online stresstest – få et billede af dit stressniveau
Stress statistik og spørgsmål .docx
Opgrading til b-niveau.pptx
Mulighed for oplæg om b-niveau i psykologi
Gennemgang af jeres svar på arbejdsarket om stress. Vi arbejder med psykologisk metode i denne lektion og hvordan man forholder sig kritisk over for undersøgelser.
2ps52 stress power point.pptx
Begreber til vurdering af psykologiske metoder .docx
Metode
Læs om hvordan mange forskellige krav kan påvirke vores stress niveau. Stop ved afsnittet 'Indre faktorer'. Lav en liste af de forskellige krav som nævnes i afsnittet om ydre faktorer og hvad disse indebærer. Sæt jer ind i krav og kontrol modellen. H
Stress: Et samspil mellem ydre og indre faktorer | Psykologiens veje
2ps52 Spørgsmål til krav kontrolmodellen.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Hvordan bliver vi til dem, vi er?
I dette forløb ser vi på vores personlighed og hvordan den bliver til. Forløbet tager afsæt i små- og spædbarnsalderen og de erfaringer som udgør de grundlæggende byggesten i barnets videre psykiske udvikling. Her introduceres eleverne for teorier om køn, temperament, tilknytning og resiliens som grundlaget for identiteten.
Herfra springer vi op til teenageårene og hvad kendetegner identitetsarbejde i det senmoderne samfund. Med afsæt i deres teoretiske viden, skal eleverne reflektere over, hvad det vil sige at have en personlig og social identitet, og forholde sig til, om vi har forskellige identiteter.
Antal læste sider: 42,7
Indhold
Kernestof:
The Big Five | Psykologiens veje
Kønsforskelle i barndom og ungdom | Psykologiens veje
John Bowlby og Mary Ainsworth | Psykologiens veje
Tilknytningsstile og kærlighedsrelationer - Hazan & Shaver .docx
Risiko og resiliens | Psykologiens veje
Kauai-undersøgelsen power point.pptx
Spørgsmål til Ingen kære kommune.docx
Tilknytning 2.pptx
Jeg gennemgår jeres svar på 'Ingen Kære Kommune'. Derefter skifter vi fokus fra resiliens til hvordan vores identitet bliver dannet i det senmoderne samfund.
Hvad er identitet? | Psykologiens veje
·Hvad kendetegner identitetsdannelse ifølge Erik Erikson, fx hvilke begreber kobler han med identitet når man kommer i pubertetsalderen? ·Hvad er identitets inderside (lodret dimension) og yderside (horisontal dimension)? ·
Krop, køn og identitet | Psykologiens veje
2ps52 identitet 2.pptx
Case- Identitet Jeg ville ønske .docx
En flodbølge af muligheder | Psykologiens veje
Tvangen til at vælge | Psykologiens veje
Valgets betydning for identitet og individet i det senmoderne samfund:Hvorfor er der en flodbølge af muligheder i dag? Notér de 4 forhold som gøre sig gældende for det øgede valg i det senmoderne samfund.
Vi ser på Gergen og Giddens teori om identitetsdannelse. Opsaming på vores Hvordan bliver vi til dem, vi er?
Gergen & Giddens identitet .docx
Katja Grew På Egotrip.doc
2ps54 identitet & senmodernitet.pptx
Supplerende stof:
3ps21 The Big Five personlighedstræk.pptx
Gratis open source big five personlighedstest
Sandt eller falsk om køn (1).docx
Tilknyntning Bowlby.pptx
The Attachment Theory: How Childhood Affects Life
Tilknytning 2.pptx
Ainsworth Strange Situation
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Ondskab
I dette forløb skal eleverne arbejde med teori som prøver at forklare, hvorfor mennesker kan begå ondskabsfulde handlinger.
Vi skal læse forskellige socialpsykologiske forklaringer på gruppepsykologiske processer. Berømte eksperimenter som Stanford fængselseksperimentet, Milgrams strømforsøg, Sherifs autokinesk forsøg og Ashs eksperiment med linjer skal belyse de forskellige måder, hvorpå gruppen påvirker individets handlinger og holdninger. Derudover skal vi drøfte de etiske problemer forbundet med nogle af disse socialpsykologiske eksperimenter. Derudover vil vi arbejde med andet teori med fokus på individualpsykologiske forklaringer, som kan være med til at forklare, hvorfor nogle mennekser er i stand til at begå ondskabsfulde handlinger.
Indhold
Kernestof:
Aggressionens natur | Psykologiens veje
Det onde som frihed | Psykologiens veje
21. Socialpsykologi | Psykologiens veje
Hvad er de vigtigste hovedpunkter i jeres ondskab.docx
Hvad er en gruppe? | Psykologiens veje
Gruppearbejde om grupper 2Ps52 2025.docx
Roller | Psykologiens veje
Gruppepres og social kontrol | Psykologiens veje
Lydighedens dilemma | Psykologiens veje
Facitliste til skibskatastrofen 2Ps52.docx
Zimbardo og virkelighedens fængsel | Psykologiens veje
Psychology: The Stanford Prison Experiment - BBC Documentary
Intergruppekonflikter | Psykologiens veje
Kære psykologifolk!Jeg glæder mig til at se jer igen. I har ingen lektier for. Vi bruger lektionen til at samle op på de forskellige eksperimenter I har læst om. Vi taler om etik i forhold til de socialpsykologiske eksperimenter I har læst om i denne
Opsamling socialpsykologiske eksperimenter.pptx
Opsamlingscase Mord i flæng.docx
Brain Games
Opvækstens betydning | Psykologiens veje
Vi ser på, hvordan opvæksten har en betydning for en person som Anders Breivik.
PERSONORIENTERET ONDSKAB .pptx
Breivik case.docx
2ps52 Ondskab screencast instrukser.docx
I denne lektion ser I jeres valgte dokumentar fra forrige lektion, som jeres screencast tager udgangspunkt i.
Færdiggørelse af screencast i denne lektion.
Husk at uploade jeres screencast den 5/5.
Vi arbejder med Kurt Lewins lederskabsstile og ondskab.
Forsøg med pædagogiske metoder (Anderkendende/Autoritær/Laissez faire)
Quizlet teoretikere ondskabs forløb
Holdninger | Psykologiens veje
Vi ser på kognitiv dissonans og hvordan det det kan være med til at få det normale mennesker til at begå ondskab. Vi har før talt om holdninger i forhold til ekkokamre og filterbobler. Hvad var det vi talte om?
Teoretikere fra forløbet Quizlet link fra forrige lektion
Ondskab og kognitiv dissonans.docx
Mundtlig eksamen i psykologi .docx
Festningers strategier.docx
Hvad er eksistentialisme? | Psykologiens veje - Læs kun det kort afsnit Frihed, valg og ansvar
Hvad ville eksistentialisme sige om hvorfor man begår ondskab? Er denne psykologisk retning enige, at kognitiv dissonans, ansvarsfraskydning og moralsk frakobling kan forklare, hvorfor nogle mennesker begår ondskab?
Vi ser på Viktor E. Frankels opskrift på at skabe sig et meningsfuldt liv uden ondskab.
Sartre og Frankl.pptx
Viktor E. Frankl | Psykologiens veje
Liste over forløb med teoretikere quizlets.docx
Kære psykologifolk!I kom ikke op i psykologi og derfor er det meget muligt, at jeres psykologitimer bliver fjernet. Hvis ikke, så mødes vi i B4.
Kære psykologifolk!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64620832087", "T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64620832087", "H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64620832087" }