Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Lærke Tougaard Andersen
|
Hold
|
2023 24 ps62 (2 ps62)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kommunikation
Det overordnede spørgsmål, vi undersøger i forløbet er: Hvordan er kommunikation vigtig for menneskers trivsel?
Vi arbejder i første omgang med spørgsmålet ud fra socialpsykologisk teori, hvor vi arbejder med grundlæggende teori om kommunikation, udfordringer i kommunikation, samt kommunikation i forbindelse med de sociale medier.
Vi kommer også omkring udviklingspsykologiens teori om, hvordan vores kommunikative færdigheder udvikles i vores tidlige barndom og evolutionspsykologiens teori om forholdet mellem kropssprog og følelser.
Antal læste normalsider: 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kommunikationens fire niveauer
-
Stimorol Experiment
-
Analyse af Skam_opgave.pptx
-
20. Kommunikation
-
Evolutionspsykologi
-
Smiletesten_nonverbal kommunikation.docx
-
Nonverbal kommunikation_arbejdsark.docx
-
Nonverbal komm og evolutionspsykologi.pptx
-
Nonverbal kommunikation
-
6. Udviklingspsykologi
-
Udviklingspsykologi.pptx
-
Arbejdsark_Lene og Tanja - casearbejde.docx
-
Kerneselv
-
21. Socialpsykologi
-
Gruppepres og social kontrol - Gruppepolarisering
-
Filterbobler og ekkokamre
-
Brug 10 min. på Lene & Tanja_caseopgaven, som du arbejdede med sidst. Arbejd lidt videre, hvis du ikke kom så langt, eller kig dine noter igennem
-
Gruppepolarisering_slides.pptx
-
Slides_socialpsykologisk teori samt den videnskabsteoretiske trekant.pptx
-
Arbejdsark_Udstillet.docx
-
Mobilen og omgangsformerne
-
Arbejdsark_mobning.docx
-
Forklaringer på mobning_lektie.docx
-
Stereotyper, fordomme og diskrimination, PsykC, Riisager 2021.pdf
-
Hadefulde ytringer, mobning og chikane
-
Ingen ny læselektie. Brug tiden på at udfylde eventuelle huller i dine noter eller se begreber igennem - er der noget, jeg ikke har styr på?
-
Slides - Mobning, fordomme og krænkelser.pptx
-
Til arbejde i lektionen: Arbejdsark - Dokumentar - Vi kommer og dræber dig.docx
-
Hvis man ikke var der sidst, skal man se de første 3.20 min. af episoden her: DRTV - Vi kommer og dræber dig...: Dødstrusler i indbakken
-
Og de første 8 min. af episoden her: DRTV - Vi kommer og dræber dig...: Den vrede mand
-
DRTV - Vi kommer og dræber dig...: Den vrede mand
-
Arbejdsark - Dokumentar - Vi kommer og dræber dig.docx
-
"Konflikttrappen" og "Afspænding, jegsprog og cirkulær forståelse"
-
Opsamling kommunikation.pptx
-
Spørgeskema
-
2. Den mangfoldige psykologi
-
Tre videnskabelige traditioner.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvordan bliver vi til dem, vi er?
”I dette forløb ser vi på vores personlighed, og hvordan den bliver til.
Forløbet tager afsæt i en diskussion om arvens og miljøets betydning for udviklingen af vores personlighed.
Vi undersøger betydningen af små- og spædbarnsalderen og de erfaringer, som udgør de grundlæggende byggesten i barnets videre psykiske udvikling. Her introduceres eleverne for teorier om køn, temperament, tilknytning og resiliens som grundlaget for identiteten.
Herfra springer vi til teenagealderen, og hvad der kendetegner identitetsarbejde i det senmoderne samfund.
Med afsæt i deres teoretiske viden, skal eleverne reflektere over, hvad det vil sige at have en personlig og social identitet, og forholde sig til, om vi har én eller multiple identiteter.”
58 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Læring og trivsel i en digital tidsalder
I forløbet undersøger vi, hvordan vi som mennesker bliver påvirkede af digitale medier. Med udgangspunkt i læringsteori arbejder med at forstå, hvordan sociale medier er designet til at fange og fastholde vores opmærksomhed. I denne forbindelse arbejder vi med psykologisk teori relateret til kognitiv psykologi med fokus på opmærksomhed, perception og hukommelse. Derudover undersøger vi, hvordan motivation hænger sammen med læring og trivsel.
Desuden arbejder vi med stress som biologisk, psykologisk og socialt fænomen. Vi undersøger mulige årsager til stress samt forskellige copingstrategier til at håndtere stress.
Antal læste normalsider: 56,7.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Opgave 1 på whiteboard:Lav en præsentation om operant betingning(lektien til i dag) 15 min.
-
Wolfram Schulz - læring gennem belønning.docx
-
Behaviorisme - den operante betingning.docx
-
Arbejdsark The Social Dilemma.docx
-
Læs afsnittet "Vores evolution bestemmer vores adfærd" (s. 14-17) i bogen NårMobilenTagerMagten.pdf og besvar arbejdsspørgsmålene i dette dokument: Spørgsmål til lektien Når mobilen....docx
-
Dagens slides .pdf
-
Hvis du ikke var til lektionen i tirsdags, skal du vælge mellem følgende:1) Flytte rundt på dine apps i telefonen: Instagram, Snapchat, Messenger, Facebook, TikTok og lignende, så de ikke ligger på forsiden (ikke er let-tilgængelige)2) Slukke for not
-
Alle: Læs det vedhæftede afsnit "De voksne og phubbing" (Når Mobilen Tager Magten).pdf
-
https://goodtape.io/
-
Slides_lektion 4.pdf
-
Til denne lektion skal du have udført dit interview af et familiemedlem og medbringe lydfilen. Brug appen "memoer" (iPhone) på din telefon til optagelsen.
-
Læs følgende dokument og besvar læsefokusspørgsmålene til lektien: Lektie - Bandura og Piaget.docx
-
Slides_lektion 5.pptx
-
Stroop-test
-
Lytte - Shifttasking.docx
-
Læse - Multitasking findes ikke-2.docx
-
Læs om opmærksomhed indtil afsnittet "Delt opmærksomhed"
-
Slides fra forløbet (indtil nu):Slides (lek. 1-6) - Læring og trivsel i en digtital tidsalder.pdf
-
Perception_arbejdsark.docx
-
Link til spørgeskema (2): https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=KAJASZ24L512
-
Perception (læs indtil afsnittet "Objekt perception")
-
Hukommelse
-
Det, jeg sanser, husker jeg (artikel).pdf
-
Langtidshukommelsen
-
Arbejd selv_lektion - hukommelse.docx
-
Arbejdsark_Motivation og læring.docx
-
Motivation og læring s. 124-127 i Riisager, M., 2021, PsykC.pdf
-
Læring og motivation_opsamling kort.pptx
-
PSS Stress Test (Dansk konsensusversion).doc
-
Undersøgelser til makkerpar:
-
Psykologiske undersøgelser_del 2_psykC.pptx
-
Cohens perceived stress scale.docx
-
Læs afsnittene Stress og coping
-
Stress: Et samspil mellem ydre og indre faktorer | Psykologiens veje
-
Stress_Caseopgave - Jeg glemte at sige 'fuck det'.docx
-
TEGNESERIE Stress aktiverer kroppens doping-fabrik
-
Ydre faktorer: Stress på arbejdet (/i skolen)
-
Stress og trivsel 1+2.pdf
-
Indre faktorer
-
Stress 3_lektion 12 - læring, trivsel og stress.pdf
-
ALLE LÆSER OG VÆLGER OPGAVE 1 eller 2 i: Afsluttende opgave om stress.docx
-
Afsluttende opgave 2 - Eksamensspørgsmål undervisning - Læring, trivsel og stress.docx
-
Begrebsoversigt - Læring, trivsel og stress i en digital tidsalder.docx
-
Coping | Psykologiens veje
-
Overvej
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ondskab
I dette forløb skal eleverne arbejde med teori som forsøger at forklare, hvorfor mennesker begår ondskabsfulde handlinger. Vi tager udgangspunkt i et socialpsykologisk perspektiv og dets forklaringer af gruppepsykologiske processer.
Berømte eksperimenter som bl.a. Stanford fængelseksperiment, Milgrams strømforsøg, Ashs eksperiment med linjer vil give eleverne en forståelse for, hvordan gruppen påvirker individets handlinger og holdninger og de etiske problemer forbundet med nogle af disse eksperimenter.
Derudover vil vi arbejde med et individualpsykologisk perspektiv, hvor vi inddrager teori fra både udviklingspsykologien, neuropsykologien og den kognitive psykologi, som kan være med til at forklare, hvorfor nogle mennesker er i stand til og særligt tilbøjelige til at begå ondskabsfulde handlinger.
Ca. 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kommunikation
Det overordnede spørgsmål, som belyses i forløbet er: hvordan er kommunikation vigtig for menneskets trivsel?
I forløbet tilgår vi primært spørgsmålet ud fra socialpsykologisk teori, hvor vi arbejder med grundlæggende teori om kommunikation, samt fordele og ulemper ved kommunikation i forbindelse med de sociale medier.
Vi kommer også omkring udviklingspsykologiens teori om, hvordan vores kommunikative færdigheder udvikles i vores tidlige barndom og evolutionspsykologiens teori om forholdet mellem kropssprog og følelser.
Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
Kernestof:
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
Antal læste normalsider: 35.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64620832153",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64620832153",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64620832153"
}