Holdet 2023 24 ps62 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Lærke Tougaard Andersen
Hold 2023 24 ps62 (2 ps62)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kommunikation
Titel 2 Hvordan bliver vi til dem, vi er?
Titel 3 Læring og trivsel i en digital tidsalder
Titel 4 Ondskab
Titel 5 Kommunikation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kommunikation

Det overordnede spørgsmål, vi undersøger i forløbet er: Hvordan er kommunikation vigtig for menneskers trivsel?

Vi arbejder i første omgang med spørgsmålet ud fra socialpsykologisk teori, hvor vi arbejder med grundlæggende teori om kommunikation, udfordringer i kommunikation, samt kommunikation i forbindelse med de sociale medier.

Vi kommer også omkring udviklingspsykologiens teori om, hvordan vores kommunikative færdigheder udvikles i vores tidlige barndom og evolutionspsykologiens teori om forholdet mellem kropssprog og følelser.

Antal læste normalsider: 35 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hvordan bliver vi til dem, vi er?

”I dette forløb ser vi på vores personlighed, og hvordan den bliver til.
Forløbet tager afsæt i en diskussion om arvens og miljøets betydning for udviklingen af vores personlighed.
Vi undersøger betydningen af små- og spædbarnsalderen og de erfaringer, som udgør de grundlæggende byggesten i barnets videre psykiske udvikling. Her introduceres eleverne for teorier om køn, temperament, tilknytning og resiliens som grundlaget for identiteten.

Herfra springer vi til teenagealderen, og hvad der kendetegner identitetsarbejde i det senmoderne samfund.
Med afsæt i deres teoretiske viden, skal eleverne reflektere over, hvad det vil sige at have en personlig og social identitet, og forholde sig til, om vi har én eller multiple identiteter.”


58 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Læring og trivsel i en digital tidsalder

I forløbet undersøger vi, hvordan vi som mennesker bliver påvirkede af digitale medier. Med udgangspunkt i læringsteori arbejder med at forstå, hvordan sociale medier er designet til at fange og fastholde vores opmærksomhed. I denne forbindelse arbejder vi med psykologisk teori relateret til kognitiv psykologi med fokus på opmærksomhed, perception og hukommelse. Derudover undersøger vi, hvordan motivation hænger sammen med læring og trivsel.  
Desuden arbejder vi med stress som biologisk, psykologisk og socialt fænomen. Vi undersøger mulige årsager til stress samt forskellige copingstrategier til at håndtere stress.  

Antal læste normalsider: 56,7.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ondskab

I dette forløb skal eleverne arbejde med teori som forsøger at forklare, hvorfor mennesker begår ondskabsfulde handlinger. Vi tager udgangspunkt i et socialpsykologisk perspektiv og dets forklaringer af gruppepsykologiske processer.  
Berømte eksperimenter som bl.a. Stanford fængelseksperiment, Milgrams strømforsøg, Ashs eksperiment med linjer vil give eleverne en forståelse for, hvordan gruppen påvirker individets handlinger og holdninger og de etiske problemer forbundet med nogle af disse eksperimenter.

Derudover vil vi arbejde med et individualpsykologisk perspektiv, hvor vi inddrager teori fra både udviklingspsykologien, neuropsykologien og den kognitive psykologi, som kan være med til at forklare, hvorfor nogle mennesker er i stand til og særligt tilbøjelige til at begå ondskabsfulde handlinger.

Ca. 35 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kommunikation

Det overordnede spørgsmål, som belyses i forløbet er: hvordan er kommunikation vigtig for menneskets trivsel?

I forløbet tilgår vi primært spørgsmålet ud fra socialpsykologisk teori, hvor vi arbejder med grundlæggende teori om kommunikation, samt fordele og ulemper ved kommunikation i forbindelse med de sociale medier.

Vi kommer også omkring udviklingspsykologiens teori om, hvordan vores kommunikative færdigheder udvikles i vores tidlige barndom og evolutionspsykologiens teori om forholdet mellem kropssprog og følelser.

Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger

Kernestof:
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur

Antal læste normalsider: 35.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde