Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
Finn Grønne Kristensen, Jens Jacob Thorndahl Lindballe
|
Hold
|
2023 24 Fy22 (2 Fy22)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Atomfysik og bølger
Vi bygger videre på jeres viden om bølger fra 1g. Vi ser på bølgefænomener med fokus på lyd og lys.
Emnet handler om atomet og forståelsen af, hvordan fotoners vekselvirkning med atomer giver et indblik i atomers opbygning.
Bohrs atommodel er central for at forstå emissions- og absorptionsspektre.
Eksperimentelt:
Måling af bølgelængde
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Finn Elvekjær: FysikABbogen 1, systime; sider: 219-221, 224-225, 228-230, 232-235, 238-241, 247-251
-
Elvekjær & Benoni: FysikABbogen 2, systime; sider: 56-58, 61-63, 66-69, 74-77, 80-84
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kernefysik og atomkraft
Forløbet tager udgangspunkt i kernefysik og radioaktivitet. Vi kommer ind på energiforhold i atomkernen og ved kernereaktioner.
Supplerende stof:
Herefter bevæger forløbet sig i retning af atomkraft, hvor vi deltager i to foredrag om atomkraft:
1. Copenhagen Atomics: Fremtidens atomkraft?
2. Atomkraft i DK?
Herefter holder vi en atomaften med præsentation af posters om forskellige aspekter af atomkraft.
Eksperimentelt:
- Henfaldsloven
- Absorption af radioaktiv stråling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Elektricitet
Forløbet beskæftiger sig med elektricitet og de fysiske størrelser, der knytter sig her til.
Eksperimentelt:
- Undersøgelse af elektriske kredsløb
- Joules lov
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mekanik
Forløbet beskæftiger sig med beskrivelse af bevægelse med bevægelsesligninger.
Eksperimentelt:
- Hastigheden af en legetøjsbil
- Bevægelse på rullebane
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kræfter
Forløbet giver en grundlæggende forståelse af kræfter. Newtons love, tyngdekraften og sammensætning af kræfter indgår.
Videre beskæftiger vi os med tryk i væsker og gasser (luft).
Eksperimentelt:
- Luftmodstand
- Undersøgelse af tryk i væsker
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Finn Elvekjær: FysikABbogen 1, systime; sider: 71-74, 77, 79-81, 83-85, 90-91, 93-95, 97-99, 101-102, 105-107
-
Elvekjær & Benoni: FysikABbogen 2, systime; sider: 202-206, 209-210
-
Undersøgelse af tryk i væsker.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kosmologi
Vi bygger videre på jeres viden fra 1g og ser på rødforskydning, Hubbles lov og Big bang.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Elbilens fysik
Supplerende stof:
Vi bygger videre på vores viden fra forløbet om elektricitet og ser på elbilens batteri.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Eksperimentelt projekt
I det eksperimentelle forløb arbejder vi med elektriske sensorer. I bygger selv sensorkredsløb styret af Arduino.
Emnet er delvist supplerende stof.
Der er arbejder med følgende emner:
Lasse, Oscar og Jacob Schöler: Parkeringssensor
Frederik, Karl og Asger: Natlampe
Annabel, Julie og Jacob Bjerregaard: Parkeringssensor
Vigge, Hans og Mads: Tyverialarm
Philip, Emil, Nikolaj: Natlampe
Ellen og Kathrine S: Parkeringssensor
Mathilde, Thea og Caroline: Natlampe
Jakob Moos, Lærke Ø og Marie: Baksensor
Jakob Mikkelsen, Katrine Z og Lærke A
Tyverialarm (5B)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64620832436",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64620832436",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64620832436"
}