Holdet 2023 24 ml12 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Mathias Nørgaard Achermann
Hold 2023 24 ml12 (2 ml12)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Lydfortællinger
Titel 2 Hiphop
Titel 3 Filmlyd
Titel 4 Studieindspilning og mix
Titel 5 Eksamensproduktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Lydfortællinger

Et forløb med fokus på analyse og produktion af lydfortællinger:

Faglige mål:
- Analysere og producere lydproduktioner
- Anvende relevant lydteknologi - særligt håndholdt optager og grundlæggende lydredigering

Analyse og teori:
- Teori om stemmer, roller, lag, dramaturgi og tid, spændingsgreb osv. (herunder de fem talemomenter: artikulation, tempo/pauser, styrke, tonegang, klang)
- Grundlæggende viden om mikrofoner, mikrofonteknik og optagelse
- Lydperception: semantik (denotation og konnotation), lyttemåder (Michel Chion - kausal, semantisk, reduceret)

Forløb
- 1⁄2 teori, analyse og småøvelser
- 1⁄2 projekt (valgfrie par/smågrupper)

Materiale:
- 1.1 Musik, lyd og semantik i "Musikalsk produktion" (Systime) https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=169
- 1.4 Lyttemåder i "Musikalsk Produktion (Systime) https://musikalskproduktion.systime.dk/? id=168
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
#1 - Lydfortælling 06-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hiphop

Fokus på analyse og produktion af rapbeat - dvs. primært den instrumentale del af en rapproduktion.

Faglige mål
- Analysere og producere lydproduktioner og anvende relevant lydteknologi
- Bringe analysen ind i en relevant historisk, mediemæssig, kulturel og global sammenhæng
- Demonstrere kendskab til etiske og ophavsretsmæssige aspekter af digital produktion, herunder remediering

Analyse og teori
- Grundlæggende musikalske parametre om tempo, harmonik og metrik
- BPM og beat-/tempomatching
- Udfylde layeringdiagram
- Rappens kulturhistorie, herunder teknologihistorie (pladespiller → sampler → computer - begreber som cutting, scratching, punch-phasing, turntables, gennemgående/sporadiske samples)

Litteratur
- Rap - historie og analyse (ibog) kapitel 5: "Rapmusikkens instrumentale side" https://rap.systime.dk/?id=126
- Musikalsk produktion (ibog) kapitel 3: "Hiphop" https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=128
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Filmlyd

Fokus på at forstå samspillet mellem lyd og billede samt lydens evne til at vitalisere vores oplevelse af det filmiske univers i forhold til materialitet, tidslighed, fart, tyngde etc. Vi skal også prøve at forstå, hvordan lyd og især musik kan skabe stemninger og følelsesreaktioner.

Faglige mål
- Analysere og producere audiovisuelle produkter
- Gruppeprojekt, hvor de skal forsyne et billedforløb med lyd og musik
- Time og redigere lyd i Reaper eller anden software
- Manipulere lyd via pitch, reverse og diverse effekter - herunder bevidsthed om rumklang og eq i forhold til at skabe forskellige oplevelser.
- Mix og automatisering

Analyse og teori
- Grundlæggende begreber: Oplevelsesrum (diegetisk, non-diegetisk (og intra diegetisk), lyd (hvad hører vi?), fiktion (hvad gør lyden os klart?) og oplevelseseffekt (hvordan får den os til at føle?), foley
- Relationen mellem lyd og billeder: Parafraserende, polariserende og kontrapunktisk (den syntetiserede oplevelse)

Litteratur
- Birger Langkær: "At lytte til film" (EKKO, 2003)
- Martin Schmidt: Hvordan lyder farven rød (baggrundsstof, ikke læst på holdet)
- Musikalsk produktion (Systime) kapitel 2: "Lyd på film" (baggrundsstof) https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=118
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Studieindspilning og mix

Fokus på at få kendskab til og erfaring med mikrofoner og deres anvendelse samt grundlæggende mixteknik og effekter. Vi indspiller Prince: "1999" i studiet og afprøver
undervejs forskellige mikrofoner og mikrofontyper samt afstande mhp. at skabe den bedst mulige indspilning. Vi indspiller trommer, bas og keyboard samtidig og lægger dernæst de resterende lag på enkeltvist.

Faglige mål
- At få kendskab til mikrofontyper (primært dynamisk og kondensator) og placering af disse på forskellige kilder i forskellige situationer/rum
- At forstå og anvende basal mixteknik (volume, panorering, EQ, rumklang, delay og kompressor)
- At mixe et helt pop/rocknummer
- At arbejde med mastering

Analyse og teori
- Teori om mikrofontyper og optagelse
- Teori om tidsbaserede og dynamiske effekter - Analyse af mix ((rolle, karakter, placering (soundbox), effekter)

Litteratur
- Lydstudiehåndbogen s. 97-102 (mikrofontyper), s. 107-110 (mikrofonkarakteristikker),
- Musik og lydproduktion - iBog System - kapitel 7.1.2 "Digital musikproduktion" og 7.1.3 "Teori om lyd"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksamensproduktion

Eksamensproduktionen udarbejdes af eleverne enkeltvis eller i grupper inden for det eller de emner, holdet har arbejdet med. Eleverne arbejder her selvstændigt og mere fordybet med et af emnerne fra undervisningen.

De udarbejder:
- En eksamensproduktion (max 4 min.)
- En dokumentation for arbejdsprocessen

Dokumentationen er en del af eksamensgrundlaget og har til formål at:
- Beskrive processen og f.eks. fokusere på bestemte tekniske valg/udfordringer
- Lade eleven demonstrere et analytisk blik på egen produktion og på den måde aktivere en faglig refleksion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer