Silkeborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Silkeborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 24 ke11 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau
Kemi C
Lærer(e)
Niels Holm Greibe Ellitsgaard
Hold
2023 24 ke11 (
2 ke11
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Intro til kemi
Titel 2
Masser af molekyler i mad
Titel 3
Det livsvigtige salt
Titel 4
Sødt, surt salt og bittert
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Intro til kemi
Kernestof:
Kemiske reaktioner, herunder opstilling af reaktionsskemaer med kemisk symbolsprog samt tilstandsformer og afstemning af simple reaktioner.
Grundstoffernes periodesystem, herunder at kunne afgøre om et grundstof er et metal eller et ikke-metal samt atomets opbygning med udgangspunkt i Bohrs atommodel.
Laboratoriesikkerhed, herunder mærkning og vurdering af sikkerhedsrisici ved håndtering af kemikalier samt bortskaffelse af kemikalier og kendskab til H- og P-sætninger og faresymboler.
Supplerende stof:
Reaktionstyper, herunder fuldstændig og ufuldstændig forbrænding.
Indhold
Kernestof:
Kim R. Kristiansen m.fl.: Aurum 1 - Kemi for gymnasiet, Lindhardt & Ringhof; sider: 9-14, 17-19, 28-30, 32-34, 38-51
1. Oplæg_Reaktionsskemaer.pptx
Opgaveark_Introduktion til afstemning af reaktionsskemaer.docx
Opgaveark_Kemiske reaktioner.docx
Vi gør det svære nemt! Kemisk dokumentation samlet ét sted
Opgaveark_Sikkerhed i laboratoriet_intro.docx
Ø_Forbrænding_En kemisk reaktion .docx
Vi skal i laboratoriet, så husk lukkede sko og lange bukser. Personer med langt hår skal have opsat hår.
1.1_Oplæg_Atomets opbygning.pptx
Opgaveark_Paropgave om atomets opbygning-kopi.docx
2.1_Opgaveark_Atomer-kopi.docx
2.2_Opgaveark_Paropgave om atomets opbygning-kopi.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Masser af molekyler i mad
Indhold
Kernestof:
I har haft 5 moduler med Julie, som jeg gerne vil høre om. Kig dine noter igennem og find ud af hvad der var de vigtigste pointer
Kim R. Kristiansen m.fl.: Aurum 1 - Kemi for gymnasiet, Lindhardt & Ringhof; sider: 21-23, 123-138, 159-160, 206, 208-210
Tjek lige på teams om du kan komme på klassenotesbogen
Lav opgave 1.5 og 1.6 færdig
Lav opgave 5.1 og 5.2 færdig
Medbring din bog!
Lav opgave 5.7 og prøv at lave 5.8 og 5.9
Masser af molekyler i mad.pptx
Spørgsmål du SKAL have svaret på inden du kommer
Læs øvelsesvejledningen i OneNote (23 ke11 --> eget navn --> Eksperimentelt arbejde --> 2. Fedtindhold i chips
Lav opgaverne i powerpointen færdig
I slutningen af timen skal I gruppevis have:
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Det livsvigtige salt
Indhold
Kernestof:
I følger op på de 3 opgaver fra powerpointen. Sørg for at have din besvarelse med.
Kim R. Kristiansen m.fl.: Aurum 1 - Kemi for gymnasiet, Lindhardt & Ringhof; sider: 53-58, 83-91, 101-112, 182-191
Det livsvigtige salt.pptx
Lav opgave 14 (i ppt) og opgave 2.2 i bogen
Lav opgave 3.3 a,b,c,d,e, 3.4 a,b,c,f,h, 3.5 a,b,c,d,e færdig.
Lav opgave
Prøv at afstemme 1 oxidation, reduktion og det samlede reaktionsskema for 1 af redox-reaktionerne, som skete i forsøget
Find og gentag definitionen på en ion 5 gange for dig selv. Hvordan genkender man en ion?
Lav opgaver færdig
På et stykke papir
Titel
Se animationen een gang til og sig de tilhørende fagbegreber imens
Læs øvelsesvejledningen på OneNote
Test atomets opbygning og ionforbindelser - elevforberedelse.docx
Lav opgave 3.8
1850b7ed9a5552efccc7a60959b744db.jpg
Overvej hvor mange jern-atomer der er i en gaffel - og hvordan du mon ville tælle dem
Lav en enkelt opgave mere - enten fra arbejdsarket eller opg 4.12
Mængdeberegning.pptx
Lav opgave 4.3, 4.5a, 4.6, 4.13, 4.14
Lav opgave 4.4, 4.10, 4.18, 4.19
Lav opgave 4.19 igen (uden at kigge i dine noter), for lige at indlæse det du kunne for 3 uger siden :-)
Lav opgave 20
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Sødt, surt salt og bittert
Indhold
Kernestof:
Hvorfor er koncentreret saftevand mørkere end fortyndet saftevand?
Kim R. Kristiansen m.fl.: Aurum 1 - Kemi for gymnasiet, Lindhardt & Ringhof; sider: 73-77, 79-82, 211-213, 215-226, 228-230
Lav opgave 8.7, 8.8, 8.9
Lav opgave 8.10, 8.13, 8.14
Prøv lige at kigge lidt i dine notater fra ioner og ionforbindelses - der er meget derfra vi skal bruge...
Syre-basereaktioner aurum.pptx
Lav opgave 8.20
Læs øvelsesvejledningen om saltindhold i chips på OneNote
Lav opgave 111 (i powerpointen) og 3.1
Læs øvelsesvejledningen: 7. Rødkålsindikator
Instruktion til øvelsen
Skærmbillede 2025-03-24 kl. 15.34.42.png
Lav opgave 114-118 fra ppt slides
Lav opgave 8.16, 8.17 og 8.18 (og 8.19, hvis du har lavet de 3 andre)
Genbesøg også dit titrerings-forsøg. Hvad er det nu en titrering er?
Afsnit
Lav opgave 8.22 og 8.23
I dag skal I lave en video, hvor I præsenterer jeres forsøg og jeres resultater.
Test syrebasekemi - forberedelse.docx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64620832546", "T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64620832546", "H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64620832546" }