Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
Signe Munk Begtrup, Tine Risgaard Laustsen
|
Hold
|
2023 24 ke21 (2 ke21)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ionforbindelser og deres egenskaber
Introduktion til kemi:
Det periodiske system, grundstoffer, atomets opbygning og skalmodellen.
Kemiske formler og reaktionsskemaer
Tilstandsformer og ændring af tilstandsformer
Ionforbindelser
Krystalvand
Fældningsreaktioner
Demo:
Flammefarver
Elevøvelser:
Ioners formler og farve
Fældningsreaktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kemisk mængdeberegning
Kemisk mængdeberegning
Reaktionsskema og afstemning af reaktionsskema.
Stofmængde, molar masse og beregning af stofmængde.
Herunder stofmængdekoncentration og fældningstitrering.
Elevøvelser:
Natron
NaCl i chips
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Syrer og baser
Syrer og baser
Definition af syrer, baser og syrebase-reaktion.
pH-begrebet
Definition af pH
Sur, neutral og basisk opløsning.
pH-måling:
1) syre-baseindikator
2) pH-meter
Syrer og basers styrke
Korresponderende syre-basepar
Vands ionprodukt
Syrebasetitrering
Demo: Rødkålsindikator.
Elevøvelse:
Mindre øvelse: pH-måling i medbragte fødevarer eller lignende - pH-måling med:
1) syre-baseindikator
2) pH-meter
Analyse af C-vitamintabletter - en syrebasetitrering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Organisk kemi
Først arbejdes med kemisk binding og blandbarhed:
Stoffers smelte- og kogepunkter
Kemiske forbindelser, ionforbindelser og molekyler
Polære molekyler og upolære molekyler
Blandinger og blandbarhed - ens opløser ens.
Olie og vand kan ikke blandes. Hvorfor kan man så lave mayonnaise og bearnaise?
Emulsion og emulgatorer
Organisk kemi
Ædelgasreglen.
Elektronparbinding
Prikmodeller
Molekylers navne
Molekylers form
Tetraeder
Polære elektronparbindinger
Elektronegativitet
Hvilken bindingstype? Ionbinding, polær eller polær elektronparbinding.
Hydrogenbindinger
Alkaner. alkoholer og lidt om alkener samt alkyner
Strukturformel
Fokus på navngivning af især alkaner og alkoholer.
Elevøvelse:
Blandbarhed - ens opløser ens.
Alkoholers blandbarhed
Fedt i chips
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Redoxkemi
I forløbet lærer vi om simple redoxreaktioner med oxidation og reduktion.
Vi lærer om spændingsrækken.
Materiale
Kend Kemien 1 side 203-206
Forsøg:
- Spændingsrækken
- Fremstilling af jern(2+)sulfat
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetere
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64620832651",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64620832651",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64620832651"
}