Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
John Böhme Dybkjær
|
Hold
|
2023 24 ng31 (2 ng31)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Velkommen til Jorden - pladetektonik
I forløbet har vi haft fokus på:
- Jordens opbygning og opdeling i sfærer.
- Den pladetektoniske model samt at skelne mellem kontinentaldrift og pladetektonik.
- Konvektion og dennes betydning for pladernes indbyrdes bevægelse.
- Konstruktive, destruktive og bevarende pladegrænser samt konkrete, geografiske eksempler på disse
- Jordskælv, herunder Richter, epi- og hypocenter, seismik (herunder P, S og L bølger) og seismiske målinger vhja. seismografer samt "simpel" tolkning af seismogrammer, Mercali, jordskælvssikring.
- USGS Earthquake Database og anvendelsen af denne til at skelne mellem særligt destruktive og bevarende pladegrænser
- Simpel bjergartsklassifikation.
- F.E.T.A.-modellen og det geologiske (bjergarternes) kredsløb
- Kort projektforløb med fokus på Island.
Følgende kernestofpunkter (sakset fra læreplanen) har været bragt i spil:
- Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
- Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Magmatiske bjergarters densitet - journal
|
06-09-2024
|
USGS Earthquake Database
|
13-09-2024
|
Pladetektonik, case: Island
|
19-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vejr, klima og klimasikring
I forløbet har vi haft fokus på:
- Energistrømme, stråling og strålingsbalancen med fokus på begreberne absorbtion, refleksion og emission.
- Jordens atmosfære og de atmosfæriske lag samt indvirkningen af drivhusgasser ift. strålingsbalancen.
- Klimasystemet og indstrålingsvinkelens betydning for klima, herunder klimazoner og plantebælter.
- Hydrotermfigurer og kobling af disse til klimazoner og plantebælter.
- Det globale vindsystem og havstrømme (fokus på Golfstrøm og Thermohalin Cirkulation).
- Nedbørsdannelse under inddragelse og anvendelse af dugpunktskurven.
- Klimasikring af eget lokalområder (Silkeborg/Skanderborg Kommune)
Følgende kernestofpunkter (sakset fra læreplanen) har været bragt i spil:
- Geologiske processer og kredsløb
- Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
- FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Strålingsbalancen - journal.
|
08-11-2024
|
Indstråling og klimazoner - journal.
|
15-11-2024
|
Klimasikring
|
24-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sort og grøn energi
I forløbet har vi haft fokus på:
- Fossile brændsler med fokus på olie og gas, dannelsen af disse samt kobling af fossile energikilder til C-kredsløbet.
- ...at kunne skelne mellem primær, sekundær og tertiære indvindingsmetoder og disses betydning for indvindingsgraden og dermed også indflydelse på størrelsen af den tilgængelige mængde af olie/gas.
- ...at kunne skelne mellem "ressourcer" og "reserver" og bringe begreberne i spil ift. at diskutere "størrelsen" på de tilbageværende, fossile forekomster af olie og gas.
- Alternative energikilder. Fokus på potentialet for vandkraft i Danmark (Case: Gudenåen og Tangeværket)
Følgende kernestofpunkter (sakset fra læreplanen) har været bragt i spil:
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
- Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
- FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal - udvinding af olie fra kridt.
|
14-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Landskaber, ressourcer og produktion
|
Indhold
|
Kernestof:
-
DRTV - Historien om Danmark: Stenalder
-
38. Landskabsdannelse (geomorfologi).pptx
-
36. Tre cykler, sommer og en istid.pdf
-
34. Istidslandskabet_opgaver.docx
-
Tomas Westh Nørrekjær m.fl.: Naturgeografi C, Forlag Malling Beck; sider: 53-55, 70-81, 110-125
-
Tag bogen med i dag.
-
Tag høretelefoner med i dag - måske får vi brug for dem (hvis vi når det).
-
39. Naturgrundlag.pptx
-
Sørg for at have tidslinjen og opgaverne lavet inden lektionen.
-
39. Naturgrundlag.docx
-
40. Teksturanalyse skabelon.xls
-
40. Jordbund_data.xlsx
-
40. Jordbund.pptx
-
jordbund – Lex
-
Tag tøj med som passer til vejret. Vi skal ud i den vilde natur.
-
43. Jordbundsanalyse og naturgrundlag - journal.docx
-
42. Jordbund.pptx
-
National boringsdatabase (Jupiter)
-
DRTV - Jorden kalder: Er der håb for havet?
-
Du må meget gerne tænke over, om der er elementer fra undervisningen i løbet af året, som du gerne vil have repeteret. Husk også, at journaler er MEGET vigtige i tilfælde af en eksamen - så få styr på dem og vær sikker på, at du har styr på indhold o
-
Repetition - geologiske kredsløb.pptx
-
9. Bjergartscyklus.pdf
-
Præsentation af F.E.T.A.-modellen
-
Tænk over inden lektionen, om der er noget du har brug for at få repeteret.
-
Brug lektionen til at læse op til eksamen.
-
Ng C - 2025 - uden bilag.pdf
-
Tænk over inden lektionen, hvad du har brug for at få opklaret.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Naturgrundlag og teksturanalyse - journal.
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64620833049",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64620833049",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64620833049"
}