Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Christine Grud Nielsen
|
Hold
|
2023 24 dr12 (2 dr12)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fysisk Teater og Commedia Dell'Arte
I første del af dette forløb er eleverne blevet introduceret til fysisk teater, herunder status, tempo, grounding, hvordan man bruger krop og mimik på en scene, stemningsopbygning og generelt skuespillerens fysiske virkemidler. Formålet har været at opbygge tryghed på en scene, samt give eleverne en begyndende værktøjskasse, som de kan bruge fremadrettet i dramatikfaget og videre forløb. Endvidere har eleverne arbejdet med
● at forstå konkrete sceniske udtryk og spil
● at forstå og anvende centrale begreber fra drama og teater
● at bruge kreativitet og innovation selvstændigt og i samspil med andre på scenen
I anden del af forløbet er eleverne blevet introduceret til Commedia dell'arte spillestilen, både teoretisk og i praksis. Eleverne har startet med at øve og fremvise korte gags for hinanden i grupper. Eleverne har læst om Commedia dell'artes karakteristiska samt typer. Eleverne har arbejdet med de faste karakterer indenfor teaterformen i praksis. Fokuspunkterne har været på lazzi, lead/styring af kroppen og status.
Eleverne har arbejdet med at skabe egne arketyper inspireret af fysisk teater og commedia dell'arte til at iscenesætte en kort selvvalgt/selvskrevet scene foran hinanden.
Fokuspunkter og begreber:
Første del: grounding, mimik og gestik, skuespillerens fysiske virkemidler, tempo
Anden del: LEAD, status, lazzi, gags
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Tekstarbejde; monolog, dialog, replikker
I dette forløb er eleverne blevet introduceret til arbejde med manuskripter, monolog og dialog. Eleverne er blevet introduceret for tekstarbejde, undertekst, replikarbejde, regibemærkninger, nul tekster. Eleverne har afprøvet disse på gulv.
Eleverne har skrevet egne monologer, byttet monologer med hinanden så de blev til nul tekster, og efterfulgt opført hinandens monologer. Fokus har været på undertekst og replikarbejde. Eleverne har omskrevet egne monologer til dialoger og fremført disse for hinanden.
Fokuspunkter/begreber:
Tekstarbejde, undertekst, monolog, dialog, nul tekster
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Brug lektionen på at kigge jeres logbog igennem, og ret den til. Inden lektionen er ovre skal i sende jeres logbog til mig, enten på mail, teams, eller her på Lectio. I må også dele et link hvis i skriver i Drev.
-
Det Dramatiske Måske - Øvelse.docx
-
Færdiggør Scenen - Øvelse.docx
-
Skriv en kort monolog (10-15 linjer) hjemmefra. Den må handle om hvad som helst; en morgenhistorie, et skænderi, dine tanker om livet osv. Det vigtigste er at den kan fremføres af én person på en scene.
-
Jens Arentzen - De Tre Rum (vi ser denne video sammen)
-
Til Emil kun: Monolog - Emil.docx - dette er den monolog, du skal arbejde med Emil.
-
I skal øve jeres monolog derhjemme: i skal have skrevet undertekst til hele monologen inden timen og kan den næsten udenad.
-
Til Meta kun: husk at ligge din monolog ind i elevfeedback i sidste lektion, eller send den til mig :-)
-
4 tips til at komme i mål med monologen
-
Tænk på og skriv 3 idéer ned til en "fjollet/mærkelig" figur. Det kan være en fiktiv karakter fra en film/serie eller nogle du kender, som kan være fjollede eller mærkelige.
-
Skriv et par linjer ned om workshoppen i fredags. Hvad fungerede godt, og hvad kunne Emil arbejde på at gøre bedre?
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Improvisation
I dette forløb har eleverne læst om improvisationsteater, og der er taget udgangspunkt i Keith Johnstones begreber og teori.
Eleverne har fået viden om de grundsten inden for genren, samt afprøvet disse og leget med improvisationsteatret i forskellige øvelser på gulv. Eleverne har set klip fra DR programmet "Så Hatten Passer"
Eleverne har fået kendskab til begreber indenfor improvisation, såsom accept/blokering, platform/tilt, etablering af scene/afslutning af scene, magtforhold og statisk/dynamisk scene. Eleverne har afprøvet og vist improvisationer alene, i par og i grupper.
Fokuspunkter/begreber
platform, tilt, accept, blokering, etablering af scene, magtforhold, statisk og dynamisk scene
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Naturalisme og Stanislavskij
I dette forløb er eleverne blevet introduceret til, og har arbejdet med, naturalismen og Stanislavskijs skuespilsteknikker. Eleverne har læst om det naturalistiske drama, scenografien og arrangement, dramatikere fra tidsperioden, spillestil, samt Konstantin Stanislavkijs skuespillerteknik.
Eleverne har afprøvet Stanislavskijs skuespilteknikker på egen krop, og har stiftet bekendtskab med hans system i form af forskellige øvelser på gulv. Fokus har her været på begreberne fysiske handlinger, de givne omstændigheder, koncentrationscirkler, undertekst (videre arbejde fra sidste forløb) og sanse/følelseserindring.
Efter at have stiftet bekendtskab med forskellige praktiske øvelser samt teoretisk viden om Stanislavskijs system, er eleverne blevet introduceret for et uddrag af Henrik Ibsens "Et Dukkehjem", hvor de skulle iscenesætte scenen i par. Dernæst er eleverne blevet introduceret for et uddrag af Lars Noréns "Drengene i Skyggen", hvor de har iscenesat en scene i større grupper. Iscenesættelsen af "Drengene i Skyggen" er brugt som et pilotprojekt for eksamensforestillingerne, og eleverne har derfor arbejdet selvstændigt. Målet med iscenesættelsen af uddragene var at eleverne skulle inddrage elementer fra den naturalistiske spillestil, samt Stanislavskijs system. I den sidste iscenesættelse har eleverne også arbejdet med verfremdungsbrud og episk teater. Eleverne har fremført deres iscenesættelser for hinanden.
Faglige mål:
Fra læreplanen til dramatik c
● Skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
● Analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
● Reflektere over den skabende proces og produktet
● Forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
Slutteligt har eleverne været på ekskursion til Aarhus Teater og set forestillingen PRES. Efterfølgende har eleverne lavet en forestillingsanalyse af forestillingen med fokus på dramaturgi.
Fokuspunkter/begreber:
Naturalisme som PERIODE, Episk Teater og Verfremdung, Stanislavskijs teknikker (de givne omstændigheder, motivation, fysiske handlinger, koncentrationscirkler, følelseserindring), forestillingsanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Episk teater og Verfremdung
Dette forløb hænger sammen med Naturalisme. I iscenesættelsen af Lars Noréns "Drengene i Skyggen" er eleverne kort blevet introduceret til Episk Teater som periode og kontrast til Naturalismen, samt Verfremdungsbrud. Eleverne har fået benspænd om at inkludere verfremdungsbrud i deres iscenesættelse af "Drengene i Skyggen"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensforløb
I dette forløb arbejder eleverne selvstændigt med forestillinger, de selv har udvalgt.
Forløbet er et selvstændigt projektarbejde, hvor eleverne i selvvalgte grupper skaber deres egen forestilling fra bunden ud fra et selvvalgt manuskript. Forløbet stilladseres af underviser, så der sikres progression og refleksion. I forløbet har eleverne haft fokus på at udvælge stykker/scener, lave idégenerering, overveje udtryk, lave karakter- og typearbejde, lave arrangement, lys, lyd, scenografi, rekvisitter og kostumer.
● Eleverne skal i processen tage kunstneriske valg og anvende teknikker der er baseret på viden og kompetencer, som de har oparbejdet i tidligere forløb om forskellige scenekunst traditioner og genrer. Eleverne har desuden arbejdet med at give feedback til hinanden og reflekteret over egen og andres skabende proces.
● Undervejs har eleverne skrevet logbog i grupper med overvejelser over kunstneriske valg, lektier og generelle refleksioner om deres proces og endelige produkt.
● I prøveforløbet laves en dramaaften med publikum, hvorefter eleverne modtager skriftlig feedback.
● Afslutningsvis arbejder eleverne med deres digitale præsentation.
Grupperne har arbejdet med følgende forestillinger:
- Alma, Ofelia, Ellen: "Hvid Stolthed"
- Mathilde, Mille, Frida A: 'PAX'
- Josefine, Maria, Frida L: 'Forældremødet'
- Naya, Emil, Marina: 'Dødsbo'
Fokuspunkter/begreber:
Idégenerering, tekst- og idébearbejdelse, karakterarbejde, arrangement, lyd, lys, scenografi, kostumer, rekvisitter, logbog, digital præsentation
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Eksamensforestillinger - rammer.docx
-
Hvem kører til Aarhus?
-
Vi mødes 18:30 udenfor Aarhus Teater. Det er introduktion v. Dramaturgen på forestillingen 18:45. Selveste forestillingen starter 19:30, og varer 1:45min., så vi er færdige 21:15
-
Produktionsplan (template)
-
Oversigt over stykker
-
Oversigt over lektioner
-
I skal være klar til at fortælle en smule om jeres koncept og overvejelser for jeres drama til lektionen i dag.
-
I har en lang påskeferie - se om i kan bruge lidt tid på at kigge på scener/udvælge og tænke lidt om jeres karakter.
-
I skal have skrevet lidt om jeres karakter til lektionen i dag - tænk på det som at lave en characterisation. I skal skrive i jeres logbog.
-
I skal have aftalt hvilke scener, i vil spille til i dag, så i er klar til at komme på gulv i lektionen.
-
I skal have lagt jeres fælles logbog, produktionsplan og analyse af stykket (lige nu er det karakterer, i har analyseret) ind på OneNote under eksamensgruppen.
-
Jeg er syg, i skal arbejde selv. Tænk lidt over hvad i synes budskabet i jeres stykke er til lektionen. Skiv svaret ind under elevfeedback i slutningen af lektionen (ét svar pr. gruppe). Derudover skal i selvfølgelig øve øve øve! (husk at der er visn
-
I skal være klar til at vise (udkast til) en scene foran hinanden i slutningen af lektionen. Vi giver god feedback til hinanden + idéer
-
Kig jeres feedback igennem til lektionen i dag - den er sendt ud i grupperne på Teams
-
Vi skal have aftalt øver m. lys og lyd inden lektionen er ovre
-
Kostumer, rekvisitter og scenografi skal være på plads og skaffet til lektionen i dag (jeg laver plads til hvert stykke omme bagved til jeres sager)
-
Jeg har total styr på kørselspenge i skal have tilbage nu, så det skal vi have udfyldt!
-
Hvis man ikke har fået sat lys, gør vi det i denne lektion
-
OBS: Jeg har rykket datoen, så vi kan bruge sidste lektion på at øve/generalprøve. Håber i kan, ellers finder vi en anden dag. Kh.
-
Program for dagen m. eksamensvisninger
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64620833302",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64620833302",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64620833302"
}