Holdet 2024 24 fy/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Johannes Kruse
Hold 2024 24 fy/j (1j fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til fysik
Titel 2 Energi
Titel 3 Bølger, lyd og lys
Titel 4 Atomer
Titel 5 Den nære astronomi + kosmologi
Titel 6 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til fysik

Intro til emner og metoder i fysik.
Hvad kan vi måle, hvordan og hvad enheder er for noget?

Vi laver et "kosmisk zoom" og arbejder med hvordan vi bedst kan måle alt fra atomer til galakser, ved brug af forskellige måleværktøjer, enheder og præfixer.

Stikord:
Fysiske størrelser, måleværktøjer, enheder, præfixer

Vi har bl.a. arbejdet med det faglige mål:
- Kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Energi

Overblik:
I dette forløb har vi arbejdet med energi og set hvordan det kan bidrage til forståelsen af både naturfænomener, kropslig aktivitet i forskellige sportsgrene og forskellige teknologi som vi anvender i dagligdagen. Vi har også set hvordan energibetragtninger kan bruges til at vurdere bæredygtigheden af forskellige teknologi i hverdagen som fx køkkenapparater.

Vi har i forløbet arbejdet i detalje med
- Mekaniske energi (Potentiel og kinetisk energi)
- Termiske energi (herunder temperatur, faseovergange samt smelte og fordampningsvarme)
- Elektrisk energi betragtet ud fra effekt
Vi har også i mindre detalje forholdt os til energityperne: Kerneenergi, kemisk energi, strålings energi.

Stikord:
Energibevarelse, energikæder, mekaniske energi, potentiel og kinetisk energi, friktion, termiske energi, temperatur, faseovergange smelte- og fordampningsvarme, effekt, elektrisk energi, nyttevirkning.

Øvelser og eksperimentelt arbejde:
- Videoanalyse af mekanisk energi i det frie fald
- Nyttevirkning af køkkenapparater
- Klassens varmeste hånd (måling af termiske energi og effekt ved varmeoverførsel fra hånd til vand)
- Bestemmelse af den specifikke varmekapacitet

Kernestof:
- Beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
- Eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer
- Atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof

Vi har bl.a. arbejdet med det faglige mål:
- Gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling


Klaus Bruun Pedersen: Luk fysikken ind - Fysik C, Fysikforlaget 2018:
Dette forløb har gennemgået side 41-51 + 55-61 + 64-73 i bogen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Bølger, lyd og lys

I dette forløb har vi arbejdet med bølger generelt og set hvordan bølgers egenskaber kan bruges til både at forstå mekaniske bølger (som fx på en streng), lyd og lys.

Stikord: Grundlæggende bølgeegenskaber, tværbølger og længdebølger, bølgeligningen, lydens hastighed, interferens, resonans, stående bølger, grundtone, overtoner, frekvensanalyse, spektrogrammer, dopplereffekt, varmestråling, Wiens forskydningslov, det elektromagnetiske spektrum, lysets hastighed, gitterligningen

Kernestof:
- Grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
- Fysiske egenskaber ved lyd og lys.

Vi har bl.a. arbejdet med det faglige mål:
- Kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- Kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe

Øvelser og eksperimentelt arbejde:
- Frekvensanalyse af vokallyde
- Stående bølger på en snor
- Måling af lydens hastighed i luft (med fire forskellige forsøg)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Atomer

Stikord: Bohrs atommodel, elektronbaner, det elektromagnetiske spektrum, den fotoelektriske effekt, foton, energi i lys, absorption, emission

Øvelser og eksperimentelt arbejde:
- Bestemmelse af bølgelængde for laserlys via optisk gitter.
- Atomers spektrallinjer og måling af disse (kvalitativt med håndspektrometer og kvantitativ med digitalt spektrometer som fællesforsøg)

Kernestof:
- Det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
- Fysiske egenskaber ved lyd og lys.
- Atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof

Vi har bl.a. arbejdet med det faglige mål:
- Kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Den nære astronomi + kosmologi

Stikord: Heliocentrisk verdensbillede, geocentrisk verdensbillede, solsystemet, døgnets længde, jordens hældning, årstider, tidevand, springflod og nipflod, månens faser, galakser, universets udvidelse, rød- og blåforskydning, Hubbles lov, det kosmologiske princip.

Øvelser og eksperimentelt arbejde:
- Bestemmelse af solens diameter og døgnets længde, via observation af solen.
- Vi har arbejdet med Hubbles lov og lavet øvelse med elastik univers.

Kernestof:
- Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
- Grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse

Vi har bl.a. arbejdet med det faglige mål:
- Kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer