Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Johannes Kruse
|
Hold
|
2024 24 fy/j (1j fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til fysik
Intro til emner og metoder i fysik.
Hvad kan vi måle, hvordan og hvad enheder er for noget?
Vi laver et "kosmisk zoom" og arbejder med hvordan vi bedst kan måle alt fra atomer til galakser, ved brug af forskellige måleværktøjer, enheder og præfixer.
Stikord:
Fysiske størrelser, måleværktøjer, enheder, præfixer
Vi har bl.a. arbejdet med det faglige mål:
- Kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Overblik:
I dette forløb har vi arbejdet med energi og set hvordan det kan bidrage til forståelsen af både naturfænomener, kropslig aktivitet i forskellige sportsgrene og forskellige teknologi som vi anvender i dagligdagen. Vi har også set hvordan energibetragtninger kan bruges til at vurdere bæredygtigheden af forskellige teknologi i hverdagen som fx køkkenapparater.
Vi har i forløbet arbejdet i detalje med
- Mekaniske energi (Potentiel og kinetisk energi)
- Termiske energi (herunder temperatur, faseovergange samt smelte og fordampningsvarme)
- Elektrisk energi betragtet ud fra effekt
Vi har også i mindre detalje forholdt os til energityperne: Kerneenergi, kemisk energi, strålings energi.
Stikord:
Energibevarelse, energikæder, mekaniske energi, potentiel og kinetisk energi, friktion, termiske energi, temperatur, faseovergange smelte- og fordampningsvarme, effekt, elektrisk energi, nyttevirkning.
Øvelser og eksperimentelt arbejde:
- Videoanalyse af mekanisk energi i det frie fald
- Nyttevirkning af køkkenapparater
- Klassens varmeste hånd (måling af termiske energi og effekt ved varmeoverførsel fra hånd til vand)
- Bestemmelse af den specifikke varmekapacitet
Kernestof:
- Beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
- Eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer
- Atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof
Vi har bl.a. arbejdet med det faglige mål:
- Gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
Klaus Bruun Pedersen: Luk fysikken ind - Fysik C, Fysikforlaget 2018:
Dette forløb har gennemgået side 41-51 + 55-61 + 64-73 i bogen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger, lyd og lys
I dette forløb har vi arbejdet med bølger generelt og set hvordan bølgers egenskaber kan bruges til både at forstå mekaniske bølger (som fx på en streng), lyd og lys.
Stikord: Grundlæggende bølgeegenskaber, tværbølger og længdebølger, bølgeligningen, lydens hastighed, interferens, resonans, stående bølger, grundtone, overtoner, frekvensanalyse, spektrogrammer, dopplereffekt, varmestråling, Wiens forskydningslov, det elektromagnetiske spektrum, lysets hastighed, gitterligningen
Kernestof:
- Grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
- Fysiske egenskaber ved lyd og lys.
Vi har bl.a. arbejdet med det faglige mål:
- Kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- Kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
Øvelser og eksperimentelt arbejde:
- Frekvensanalyse af vokallyde
- Stående bølger på en snor
- Måling af lydens hastighed i luft (med fire forskellige forsøg)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Atomer
Stikord: Bohrs atommodel, elektronbaner, det elektromagnetiske spektrum, den fotoelektriske effekt, foton, energi i lys, absorption, emission
Øvelser og eksperimentelt arbejde:
- Bestemmelse af bølgelængde for laserlys via optisk gitter.
- Atomers spektrallinjer og måling af disse (kvalitativt med håndspektrometer og kvantitativ med digitalt spektrometer som fællesforsøg)
Kernestof:
- Det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
- Fysiske egenskaber ved lyd og lys.
- Atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof
Vi har bl.a. arbejdet med det faglige mål:
- Kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Den nære astronomi + kosmologi
Stikord: Heliocentrisk verdensbillede, geocentrisk verdensbillede, solsystemet, døgnets længde, jordens hældning, årstider, tidevand, springflod og nipflod, månens faser, galakser, universets udvidelse, rød- og blåforskydning, Hubbles lov, det kosmologiske princip.
Øvelser og eksperimentelt arbejde:
- Bestemmelse af solens diameter og døgnets længde, via observation af solen.
- Vi har arbejdet med Hubbles lov og lavet øvelse med elastik univers.
Kernestof:
- Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
- Grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse
Vi har bl.a. arbejdet med det faglige mål:
- Kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64632262781",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64632262781",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64632262781"
}