Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Maren Borchert Pihlkjær
|
Hold
|
2022 24 la43 (3 la43)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til latin
Sprogligt dækkes følgende:
1) Nominerne (substantiver og adjektiver): de syntaktiske funktioner af de forskellige kasus (S, SP, DO, IO, A - inkl. præpositionsforbindelser).
2) Verberne: personendelserne og infinitiv, tiderne præsens, imperfektum og perfektum og måderne indikativ og konjunktiv.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Seneca - Stoicisme
Forløbet tager udgangspunkt i bogen ”Seneca Stoiske tanker – God latin 4”. Materialet er suppleret med et lærerudarbejdet kompendium, hvor alle manglende gloser er angivet. Yderligere er kompendiet suppleret med forskellige sproglige og indholdsmæssige øvelser.
Eleverne har arbejdet med epist. 16, kapitel 3, 4 og 5 på latin, mens resten er brevet er læst i oversættelse.
Forløbet har til formål at introducere eleverne for den stoiske filosofi, og har på indholdssiden arbejdet med begreberne:
• Affectus
• Animus
• Carpe diem
• Fatum
• Fortuna
• Memento mori
• Ratio
• Sofrosyne
Som perspektiv til elevernes eget liv har eleverne arbejdet med et afsnit fra Brinkmanns briks, samt forholdt sig til Brinkmanns syvtrinsguide i ”Stå fast”
Kreativt har eleverne arbejdet med fiktive moderne stoiske dilemmaer.
Kernestof
Seneca epist. 16 kap. 3-5
Øvrigt stof
Introduktion s.5-7 i Seneca Stoiske tanker – God latin 4
Epist. 16 i oversættelse i Seneca Stoiske tanker – God latin 4
Brinkmanns Briks ”Stå fast” https://www.dr.dk/lyd/p1/brinkmanns-briks/brinkmanns-briks-2020/staa-fast-11542004213
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ovid - Narcissus
Forløbet tager udgangspunkt i bogen ”Ovid forvandlingerne – God latin 3”. Materialet er suppleret med et lærerudarbejdet kompendium, hvor alle manglende gloser er angivet. Yderligere er kompendiet suppleret med forskellige sproglige og indholdsmæssige øvelser.
Eleverne har arbejdet med myten om Narcissus i flere forskellige uddrag.
Foruden myten om Narcissus har eleverne arbejdet med Pygmalion som tekstpuslespil og myten om Daedalus og Icarus. Myterne er på indholdssiden læst ud fra ”Paideias” begreber om myter, og eleverne har således stiftet kendskab til begreberne:
• myte
• teologisk, antropologisk, kosmologisk
• ætiologisk deskriptiv/normativ
• teogoni, kosmogoni, antropogoni
Eleverne er gennem ”Ovid forvandlingerne – God latin 3” blevet introduceret til Ovid og hans samtid samt til Metamorfoserne som værk.
Desuden er eleverne blevet introduceret til det daktyliske heksameter som metrum, og til den moderne brug af myten om Narcissus gennem Freuds narcissimebegreb.
Kernestof
Ovid Metamorfoserne III. vv. 430-436, 446-452, 454-460, 463-470
Øvrigt stof
”Ovid forvandlingerne – God latin 3” s. 4-6
”Hvad er en Myte” fra Paideia s. 30, Andreasen og Refslund 2013.
Ovid Metamorfoserne X. vv. 243-297 (Pygmalion) i Otto Steen Dues oversættelse
Ovid Metamorfoserne VIII. vv. 183-235 i Otto Steen Dues oversættelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693412150",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693412150",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693412150"
}