Holdet 2022 24 la21 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Nina Bendix
Hold 2022 24 la21 (3 la21)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til latin
Titel 2 Martial, epigramdigtning
Titel 3 Trimalchio, fra slave til slaveejer
Titel 4 Catuls kærlighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til latin

Vi læser efter begyndersystem Cicero (Margit Kiil Jørgensen). Øvrige hjælpemidler er Via ad Sapientiam (Margit Kiil Jørgensen og Nina Bendix) og Latinsk-Dansk Ordbog (https://ordnet.dk/ldo/).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Martial, epigramdigtning

Hvor intet andet er anført, er digtene læst statarisk og opgives til eksamen

Vi lærer genren at kende:
1.9, 1.10, 1.32, 1.33, 1.47, 1.73, 2.38, 4.36, 10.8, 11.64.

Martials forhold til digterkolleger:
1.38, 1.63, 6.60, 7.3

Martials forhold til egen digtning:
4.49 (kursorisk)

Martials forhold til herskeren:
1.4 (kursorisk)

Epigramdigtning i Danmark (læst i oversættelse):
Holberg: 1.66, 2.14, 2.54, 4.68, 4.176, 5.20, 5.41


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Trimalchio, fra slave til slaveejer

Vi læser kap. 75-76 af Petron 'Cena Trimalchionis' (Trimalchios middagsselskab).

Med udgangspunkt i danske oversættelser (Schwanenflügel 1963 og Ørberg 1986) har vi arbejdet med oversættelsesovervejelser.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Catuls kærlighed

Eksempler på Catuls op- og nedture

Catul 5, 58 og 85 er læst kursorisk.

Catul 8 er læst statarisk (og opgives til eksamen).

Ovid Amores 1.4 (i oversættelse) er læst perspektiverende.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer