Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dans og ballet C
|
Lærer(e)
|
Lone Nordestgaard Nielsen
|
Hold
|
2022 24 ds23 (3 ds23)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
At udforske kroppens bevægelser i tid og rum
Forløbet har til formål at introducere til Rudolf Von Laban og dennes bevægelseslære- og principper for herigennem at blive i stand til at analysere og fortolke såvel egne dansekoreografier/bevægelser samt andres produktioner. Eleverne har gennem de enkelte lektioner arbejdet med BESS og derved fået et sprog at tale om dans ud fra. Forløbet har endvidere haft fokus på at få eleverne til at åbne op for at danse uden fastlagte mønstre, stil mm, men med enkelte benspænd og dermed gøre dem i stand til at tænke mere frit og improviserende. Med andre ord har Labans ide om at ”finde sit eget bevægelsesmønster” været omdrejningspunkt. Der har desuden været god tid til at reflektere over "den skabende proces" og portfolio er også blevet introduceret og taget i brug.
Som afslutning på forløbet har eleverne arbejdet i grupper for at lave deres egen "60secondsdance" med fokus på BESS, og eleverne har deltaget i den nationale Screen Dance Festival 2024.. I evalueringen af deres screendance har vi haft fokus på live-dans og screendans - forskelle og ligheder.
Materiale:
Forløbet er bygget op ud fra følgende materiale :
"En teoretisk og praktisk introduktion til Labans bevægelsesteori" hentet fra https://idraetsportalen.systime.dk/?id=544#c3073
Lis Engel: "Bevægelsens grundformer" s. 21-23 in "Dans, dans, dans: Ideer i teori og praksis" (2007), Frydenlund
Helle Winther m.fl: "Kvalitativ bevægelseslære" s. 126-131 in: "Fodfæste og himmelkys" (20019) Hovedland
samt forskellige skema til skabelse af dans
Derudover udleveret dele af dokumentet "”Screen”-dans i gymnasieskolen" (udl. til FIP 2018)
https://www.youtube.com/user/60secondsdance
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej dansere! Jeg glæder mig til at møde jer og håber, I har haft en skøn sommerferie. Vi mødes i drama omklædte. Skimt evt. læreplanen igennem, inden vi mødesDans-C-toaarigt-hf-august-2017.pdf
-
Der er ingen lektie. Vi mødes omklædte til en morgenlektion :)
-
Vi tager hul på vores første forløb med bevægelse i tid, rum og relationer. Vi anvender Rudolf Labans bevægelseslære. Så først en kort intro til denne og derefter ud på floor. Vær omklædte fra lektionens start.
-
Skriv ned i jeres portfolioPortfolio i dans.docx (se slidet):
-
Vi startede op med Shape - skriv gerne i jeres portfolio en refleksion over sidste lektions øvelser. Vi er praktiske igen, så omklædning :)
-
Vi går i gang med det sidste bogstav, som vi ikke har berørt endnu, nemlig EFFORT. Vi mødes omklædte.
-
Rudolf Von Laban (1879-1958) 1.pptx
-
Afsnit
-
Arbejdsprocessen i dag.docx
-
Lektie: Læs oplægget grundigt igennemScreendans_2024_Hold 23.docx Se desuden disse 10 60secondsdance: Pollyanna
-
Screendans!! I har denne lektion og næste på at finde på, filme mm. Se det udleverede dok fra for virkelig længe sidenScreendans_2024_Hold 23.docx . Jeres lektie bliver at få kommunikeret med jeres gruppe om processen: Måske har I lavet nogle aftaler
-
Screendans! Husk at give hinanden lektier, medbringe tøj/kostume eller andet, som skal bruge til jeres dansefilm. Skriv også gerne på forhånd til mig, hvis I skal filme et andet sted end på skolen i den her time.
-
I får ca. 30 minutter til at redigere jeres film helt færdigt. Vi mødes i biografen kl. 10.20. Forinden skal I have forholdt jer til følgende (skriv det også ind i jeres portfolio):
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
At danse sammen: lindyhop og den argentinske tango
I dette forløb har vi arbejdet med to forskellige samværsdanse, nemlig lindyhoppen og tangoen. Teoretisk har vi haft fokus på de to danses opståen samt udvikling, og gennem dokumentarfilmen "Vores sidste Tango" (2015) har vi kigget på, hvad tangoen betyder for den, der danser tango, både i forhold til køn, individualitet og i et samfund.
Begge danse har det tilfælles, at de er opstået på gaden og har været i opposition til de gældende normer, og i begge danse spiller improvisation og kreativitet en vigtig rolle, hvilket kun kan lade sig gøre, hvis begge partnere er bevidste om at blive ført og at føre den anden.
I lindyhoppen har vi haft fokus på 6-count og grundtrinene hørende hertil, forskellige figurer samt autentiske jazztrin.
I tangoen har vi lært grundtrin og haft fokus på enkelte dekorationer som ocho, gancho og moliente. Vi har desuden talt om omfavnelsen, pausen, og det at gå og dreje.
Begge danse er afsluttet med at fremvise koreograferede sekvenser/montager, og vi har analyseret danseklip.
Materiale:
Kapitlet "kapitel 36: Lindyhop" i Yubio samt PP om Swingdance
Dokumentaren "Vores sidste tango" (2015), instrueret af German Gral
Ole Toxværd: "Tango - en dans og en kultur" s. 90-109 (2006) Forlaget Rosenkilde
PP om Tangoens historie
Danseklip anvendt i undervisningen:
History Brief: Big Bands & Swing Music in the 1930s: https://www.youtube.com/watch?v=3-k9XRTSEiM
RTSF 2016 - Lindy Hop Performance - Laura & Felipe: https://www.youtube.com/watch?v=dFtX8RlGRrw
6 Count Basic - Learn to Lindy Hop from the Ground Up: https://www.youtube.com/watch?v=U9yKEnewTas
Alphabetical Jazz Steps 2 (Bigger & Longer): https://www.youtube.com/watch?v=pbteWH-3QlY
How to Do the Tango 8-Step Basic | Argentine Tango: https://www.youtube.com/watch?v=wvewX55VADs
How to Do the Front Ocho | Argentine Tango: https://www.youtube.com/watch?v=y_87AEw7sXs
Tango Argentino Ocho Para Adelante: https://www.youtube.com/watch?v=o6wMk84paWA
How to Do the Back Ocho | ArgentineTango: https://www.youtube.com/watch?v=EVcn8N-YxtI
Instructional Video: Argentine Tango - Basic Figure: Molinete: https://www.youtube.com/watch?v=aCQmcdhNTSY
How to Do the Grapevine | Argentine Tango: https://www.youtube.com/watch?v=bnkO0slLSyw&t=69s
How to Do the Rock Step aka La Cadencia | Argentine Tango: https://www.youtube.com/watch?v=kEY4MF4rxcY
Tango class Cruzado / Giro / Sacada / Caminata: https://www.youtube.com/watch?v=RI-Vsr2PjkQ
Chicago - Cell Block Tango (full scene HD) - YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=JXBNFWNYekQ
Take The Lead Tango Scene HOT!! - YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=DEwZIufmafo
El Tango De Roxanne- Moulin Rouge - YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Rn0xXo1gwGY
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi starter første del af vores samværsdanseforløb op (social dans, pardans), nemlig med fokus på swingdance. Jeg siger en lille smule, og så tager vi hul på swingdansens fødsel (Charleston). Så mød op omklædte og med gode gummisko (som det også kan k
-
Kig jeres 60-secondsdanse igennem. De ligger i vores Teamkanal.
-
Autentiske jazztrin: Alphabetical Jazz Steps 2 (Bigger & Longer)
-
Lektie: Læs om LindyhoppenLindyhop_Yubio 2019.pdf med fokus på:
-
Learn to Lindy Hop from the Ground Up - 6 Count Vocabulary
-
Atomic Cocktail_Optælling.docx Hit the Road Jack_OPTÆLLING.docx
-
I skal have danseskoene på og lave jeres showcase færdigAtomic Cocktail_Optælling.docx Hit the Road Jack_OPTÆLLING.docx . Se dette klip, som vi kommer til at analysereRTSF 2016 - Lindy Hop Performance - Laura & Felipe
-
"Afdansningsbal" - I får starten af lektionen til at få øvet jeres lindyhop-koreografi igennem et par gange. Så ser vi koreografien og efterfølgende laver en analyse af en lindyhop. Lektie: Læs/se derfor følgende tilhørende tekster igennem (og opgave
-
Opstart af Tangoforløbet. Vi er praktiske, men I behøver ikke at klæde om i dag, da vi "blot" skal gå rigtig meget.
-
Vi arbejder videre og putter følgende bevægelsesmønstre påTango Argentino Ocho Para Adelante How to Do the Front Ocho | Argentine Tango (forlæns ocho), How to Do the Back Ocho | Argentine Tango (baglæns ocho) - se også gerne ganchoen herHow to Do the
-
Vi ser "Vores sidste tango". Læs vedhæftede spørgsmål Vores sidste dans_arbejdsspørgsmål.docx + se trailerenVores Sidste Tango - Trailer
-
Vi ser dokumentar færdig, arbejder med arbejdsspørgsmål og får lidt mere viden om forhistorien til den argentiske tango. Hvis man ikke var til lektionen, kan se man filmen på filmstriben - det er ganske gratisVores sidste tango
-
Følgende mønstre skal vi have indlejret i vores tangodans: Tango Argentino Ocho Para Adelante How to Do the Front Ocho | Argentine Tango (forlæns ocho), How to Do the Back Ocho | Argentine Tango (baglæns ocho) - se også gerne ganchoen herHow to Do th
-
Lektien er lidt den samme, som den har været de sidste to gange. Jeg gad godt, at I så filmene: Tango Argentino Ocho Para Adelante How to Do the Front Ocho | Argentine Tango (forlæns ocho), How to Do the Back Ocho | Argentine Tango (baglæns ocho) - s
-
Lav en lille montage – I skal kunne køre den cyklisk (2-3 gange)https://www.youtube.com/watch?v=zcZeaUZve88I skal glve jeres egen lille tango-koreografi…/rutine: Skriv jeres rutine/koreografi op på tavlen:Skal indeholde grundtrinBaglæns- og forlæns o
-
Afslutning på Tango:Tango class Cruzado / Giro / Sacada / Caminata se klippet og skimt arket herTango_karakteristik.docx
-
Refleksion:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
At danse på tå: Ballet
I balletforløbet er vi rykket tilbage til 1800-tallet. Eleverne har fået et kort oprids over ballettens historie og ved hjælp af Liv Thomsens dokumentar "Bournonville" (2018) har vi opnået et kendskab til August Bournonvilles betydning både for 1800-tallets åndsliv og særligt for balletten. Vi har set en moderne fortolkning af Sylfiden, "Jeg dig elsker" (2005, Ulrik Wivel) for herigennem at forstå handling, personer, men også en mere moderne forståelse af den klassiske Bournonville-ballet. Endvidere har vi i slutningen af forløbet diskuteret spørgsmålet: "hvor er balletten på vej hen?", idet ballettens idealer, kønsopfattelser mm er under opbrud og til debat.
I den praktiske del af forløbet har vi haft fokus på positioner, den ranke holdning samt stangskolen, hvor vi har udført forskellige øvelser som plie, tendu, rond de jambe og derefter arbejdet med de samme øvelser på gulv.
Som afslutningen har eleverne arbejdet projektorienteret med at udføre deres egen handlingsballet, som har skulle tage afsæt i romantikkens forståelse af to verdener (fænomenerne og ideerne). Her har vi også haft fokus på ballettens mimetiske sprog.
Sidst, men ikke mindst har vi analyseret et lille eksamenslignende klip af Bournonvilles "Napoli".
Materiale
PP om ballettens historie (et kort oprids fra renæssancen til 1900-tallet)
Liv Thomsen: "Ballettens digter - Bournonville" (2022)
Ulrik Wivel: "Jeg dig elsker" (2005) - en filmisk genfortolkning af Sylfiden
Camille Skovgaard Thomsen: "Er balletten klar til en ny virkelighed? (3.02.22) in Politiken
https://lex.dk/ballet
Ballet/Bournonvilles mimesprog: https://www.youtube.com/watch?v=IDS-cTBkT6c
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
At danse moderne: Moderne dans
For at forstå den moderne dans opståen har vi trukket linjer fra ballet-forløbet: Hvad var de første moderne dansere (pionerer) som Martha Graham, Isadora Duncan og Rudolp Laban inspireret af, og hvad tog de afstand fra? Vi har anskuet 1900-tallet som en brydningstid.
Vi har analyseret Graham og Duncans bevægelsesmønstre og dansefilosofi, og vi har arbejdet med åndedrættets betydning for at kunne give slip og skabe kraft (release, contraction). I den forbindelse har vi også haft fokus på kroppens forbundethed med gulvet. Derudover har eleverne gruppevis holdt oplæg om: Isadora Duncan, Martha Graham, Mary Wigman, Merce Cunningham, Pina Bausch.
Materiale:
De enkelte gruppe har hver holdt oplæg om en danser/koreograf hver og taget udgangspunkt i "Den moderne dans_Family tree" (Udarb. af Pernille V. Eriksen" og hjemmesiden: https://www.dansehistorie.dk/ samt forskellige klip hentet fra nettet.
PP: "1900-tallet en brydningstid", som bl.a. indeholder flere klip med Martha Graham:
https://www.youtube.com/watch?v=fFNsKeMbW20
https://www.youtube.com/watch?v=IgscJaDUM9w
https://www.youtube.com/watch?v=DVc6riu26KE
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
At danse med attitude - Street Dance
Et ultrakort forløb
Uanset om stilen er Old School, New School eller Girly, så handler hiphoppens stil og udtryk om at danse med attitude. For at få attituden endnu mere ind under huden, har vi haft besøg af danser og tidligere elev, Louise Vester, som har undervist i Fusion. Derudover har vi haft fokus på at bounce og vigtigst at finde sit eget groove samt musicalitet. Som en del af forløbet har vi været så heldige at se en forestilling på Bora Bora: https://bora-bora.dk/forestillinger/ants-113/ - en forestilling som på mange måder også er en del af tidens tendenser inden for Street Dance.
Materiale:
Grandmaster Flash & The Furious Five - The Message: https://www.youtube.com/watch?v=gYMkEMCHtJ4
Hip Hop Old School Dictionary: https://www.youtube.com/watch?v=RxHj0QMXYL4
Yubio s. 1270-1273
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
At samle trådene: Eksamensprojektet
I det sidste afsluttende forløb har eleverne arbejdet i grupper med den performance, som også bliver deres eksamensoplæg, deres eksamensprojekt. Der har været fokus på at nå de faglige mål for faget - herunder i særlig grad "̶ arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt med bevægelsesprocesser i samspil med andre"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi går i gang med eksamensprojektet. Som lektie må du gerne kigge undervisningsbeskrivelsen igennemhttps://www.lectio.dk/lectio/248/studieplan/hold_undervisningsbeskrivelse.aspx?holdelementid=64693412584 og derudover skrive/reflektere over følgende:
-
Lektie: Hvis I ikke selv har fundet på lektier i jeres grupper, så brug 20 minutters tid på at finde musik, blive inspireret (bevægelsesmæssigt) på nettet eller andet.
-
Lektie: I skal have delt jeres arbejdsdokument med mig (kun Annikas og Majas gruppe har delt). Andre lektier (fra mit perspektiv):
-
I dag giver I respons til hinandens foreløbige arbejde. I går først ud og i grupperne, så overvej som det første, hvad I gerne vil have respons på eller/og hjælp til ...
-
1. Signe, Asta, Annika, Mia: DR
-
Sidste omgang dans! Vi viser for hinanden og får et par kommentarer med på vejen. Først ud i grupper. Vi mødes i drama kl 8.55. Lektien er at få så meget lavet som muligt uden at blive stresset
-
1. Signe, Asta, Annika, Mia: NXD
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693412582",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693412582",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693412582"
}