Holdet 2022 24 Ps11 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Birgitte Rye Lund, Frederik Ventzel Jensen
Hold 2022 24 Ps11 (3 Ps11)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den nye udviklingspsykologi
Titel 2 Kritisk tænkning
Titel 3 Psykiske lidelser
Titel 4 Kriminalitet
Titel 5 Kærlighed og parforhold
Titel 6 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den nye udviklingspsykologi

Viden om barnets kognitive, sociale og følelsesmæssige udvikling er en central baggrund for de fleste øvrige forløb på b-niveau. Derfor opstartes b-niveauet med at der bygges ovenpå viden fra c-niveauet i flere kernestofområder i psykologi; udviklingspsykologi og kognition og tænkning.  

Vi har arbejdet med følgende teorier: Paul Macleans teori om den treenige hjerne, Susan Harts neuroaffektive tilknytningsteori, Fonagy-gruppens teori om mentalisering.
Vi har også været på ekskursion til Odense zoo med henblik på at observere dyrs adfærd i relation til det autonome og det limbiske niveau.

Faglige mål:
- demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder
- redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning
- vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
- argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
- demonstrere viden om psykologisk identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag


Antal læste normalsider: 35,7 + dokumentar: 32 normalsider = 67,7 sider i alt
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Kritisk tænkning

Den videnskabelige psykologi forsøger gennem forskning at finde frem til mulige 'sandheder' om menneskets psyke og adfærd gennem at generere ny viden. At drive videnskab betyder systematisk udforskning af et bestemt genstandsfelt samt brug af accepterede videnskabelige metoder.

I dette forløb har vi arbejdet med, hvordan vores hverdagstænkning, perception og kognitive skemaer udgør forhindringer, bl.a. når vi skal finde ny viden i psykologi.

Afsluttende har eleverne i grupper lavet deres eget feltarbejde. Nogle  har gentaget allerede eksisterende undersøgelser, mens andre har designet deres egen undersøgelse. Feltarbejdet blev efterfølgende afrapporteret og evalueret.

Faglige mål:
- redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning
- argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
- demonstrere viden om psykologisk identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Antal læste sider: 23 + podcast svarende til 8 sider = 32 normalsider i alt
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Psykiske lidelser

Psykiske lidelser ligger indenfor feltet 'klinisk psykologi', men der er arbejdet videre fra c-niveauet i flere kernestofområder i psykologi; udviklingspsykologi, personlighed og identitet, kognition og tænkning samt klinisk psykologi.

Vi har undersøgt diagnosesystemet, og hvorfor flere og flere unge får diagnoser. Hvordan adskiller en psykisk sygdom sig fra det at have det svært? Hvordan bidrager hhv. arvelige faktorer overfor miljø?

Temaet har også haft til formål at perspektivere psykologifagets fokus i gymnasiet på 'normaludviklingen' til en kritisk stillingtagen til begrebet om normalitet.

Vi har arbejdet med årsagsforklaringer på og symptomer forbundet med angst. Desuden har eleverne arbejdet projektorienteret med årsager og symptomer på følgende lidelser: PTSD, DID, bipolar depression, emotionelt ustabil, narcissistisk og dependent personlighedsforstyrrelse samt spiseforstyrrelser.

Endelig har vi arbejdet med kognitiv terapi som behandlingsform.


Faglige mål:
- demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder
- redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning
- vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
- argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
- demonstrere viden om psykologisk identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag


Antal fælles læste normalsider: 47 + dokumentar og podcast: 67,5 = 114,5 normalsider i alt
Desuden har eleverne læst et ukendt sidetal om den lidelse, de har lavet et gruppearbejde om
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Kriminalitet

Formål: Undervisningsforløbets fokus er rettet mod at give eleverne en dybere forståelse af, hvordan individualpsykologiske og gruppepsykologiske perspektiver kan forklare kriminel adfærd. For at kunne forstå dette arbejder vi først med forskellige psykologiske teorier om kriminalitet, herunder biologiske, personlighedsmæssige og kognitive forklaringer på kriminel adfærd. Vi arbejder i første omgang med at forstå, hvordan faktorer som impulskontrol, empati, aggression, moralsk udvikling og personlighed spiller en rolle i individuelle kriminelle handlinger samt forholdet mellem arv og miljø. Vi belyser desuden hvordan kriminalitet kommer til udtryk på tværs af forskellige kulturtyper.

Faglige mål der arbejdes med i forløbet:
- Demonstrere indgående kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst
- Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den
- anvendte viden på et fagligt grundlag
- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
- argumentere fagligt og formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Antal læse normalsider: 38,1 + dokumentar (10 sider) = 48,1
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Kærlighed og parforhold

Vi har arbejdet med forskellige psykologiske teorier om tiltrækning, forelskelse og kærlighed og belyst kærlighed med kulturelle perspektiver.

Kernestof:
Socialpsykologi:
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– kulturpsykologi, herunder kulturelle normer og konsekvenser af globaliseringen for identitet og socialt samspil
Udviklingspsykologi:
– menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur
– tilknytning, omsorg og familiens betydning for udvikling, herunder betydningen af sårbarhed og resiliens
Kognition og læring:
– følelser og kognition
Personlighed og identitet
– selv, identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer
Psykologisk metode
– undersøgelsesmetoder, herunder eksperiment, observation, interview og spørgeskemaundersøgelse samt simpel analyse af
data

Faglige mål:
• redegøre for og kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå̊ dem i en historisk-kulturel kontekst
• udvælge og anvende relevant psykologisk viden på̊ konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til denne viden på̊ et fagligt grundlag
• inddrage forskellige perspektiver til forklaring af psykologiske problemstillinger herunder vurdere betydningen af historiske, sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers adfærd


Antal læse normalsider: 34,9 + dokumentar svarende til 15 sider = 49,9
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Eksamensforberedelse

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer