Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Morten Bak Hansen
|
Hold
|
2022 24 ml23 (3 ml23)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Lydfortællinger
Et forløb med fokus på analyse og produktion af lydfortællinger:
Faglige mål:
- Analysere og producere lydproduktioner
- Anvende relevant lydteknologi - særligt håndholdt optager og grundlæggende lydredigering
Analyse og teori:
- Teori om stemmer, roller, lag, dramaturgi osv.
- Grundlæggende viden om mikrofoner, mikrofonteknik og optagelse
- Lydperception: semantik, lyttemåder (Michel Chion)
Forløb
- ½ teori, analyse og småøvelser
- ½ projekt (valgfrie par/smågrupper)
Materiale:
- 1.1 Musik, lyd og semantik i "Musikalsk produktion" (Systime) https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=169
- 1.4 Lyttemåder i "Musikalsk Produktion (Systime) https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=168
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hip hop
Fokus på analyse og produktion af rapbeat - dvs. primært den instrumentale del af en rapproduktion.
Faglige mål
- Analysere og producere lydproduktioner og anvende relevant lydteknologi
- Bringe analysen ind i en relevant historisk, mediemæssig, kulturel og global sammenhæng
- Demonstrere kendskab til etiske og ophavsretsmæssige aspekter af digital produktion, herunder remediering
Analyse og teori
- Grundlæggende musikalske parametre om tempo, harmonik og metrik
- BPM og beat-/tempomatching
- Rappens kulturhistorie, herunder teknologihistorie (pladespiller → sampler → computer)
Litteratur
- Rap - historie og analyse (ibog) kapitel 5: "Rapmusikkens instrumentale side" https://rap.systime.dk/?id=126
- Musikalsk produktion (ibog) kapitel 3: "Hiphop" https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=128
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs denne side om hiphop i iBogen Musikalsk produktion
-
Overvej og nedskriv nogle stikord i forhold til, hvad I har lært af forløbet om Lydfortællinger
-
Jeg minder lige om, at I skal huske at færdiggøre den opgave, som I arbejdede på i sidste modul og fik for som lektie :-)
-
Apache-klip.mp3
-
Doodlebugloop.wav
-
Øvelse - manuelt tempomatch.docx
-
Færdiggør jeres beat, så I kan spille det for de andre. Det er ok at fokusere på f.eks. 4 takter og gøre det "lækkert", men man må også gerne lave et længere stykke, hvis man bare ikke kan lade være
-
Lav et beat (ligesom til sidste lektion) Denne gang skal I bruge sampleren (minimum et sample) + funktionen "time stretch" (option/alt + træk med musen). Man kan bruge de samples I fik sidst, men I må også gerne selv finde samples på nettet eller opt
-
Færdiggør jeres beat efter Hard Knock Life - layering diagrammet.
-
Alle skal have valgt et reference-track og gjort jer nogle tanker om, hvordan jeres projekt skal være.
-
I skal hjemmefra arbejde på at få gjort jeres track så færdigt som muligt, så I kan komme i gang med at få lavet og indspillet rap. Der bliver sat mikrofoner op i modulet, som I kan skiftes til at bruge.
-
(ikke lektie men en ressource) Der er kommet nye videovejledninger til justering af tempo og brug af sampleren. Der kommer flere i løbet af dagen.
-
I finder dem her i OneNote (husk at udfolde hovedsiden, så I ser undersider)
-
VIGTIGT! I skal være kommet så langt med jeres track, at formen er på plads og I er klar til at indspille rap, mixe eller hvad I nu mangler
-
Husk at jeres Tracks/beats skal være færdige og klar til at blive spillet for holdet (evt. ledsaget af en kort mundtlig introduktion - men IKKE nogen egentlig præsentation) Rapporten kan I evt. aflevere inden næste modul, hvis I er presset på tid.
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Filmmusik og -lyd
Fokus på at forstå samspillet mellem lyd og billede samt lydens evne til at vitalisere vores oplevelse af det filmiske univers i forhold til materialitet, tidslighed, fart, tyngde etc. Vi skal også prøve at forstå, hvordan lyd og især musik kan skabe stemninger og følelsesreaktioner.
Faglige mål
- Analysere og producere audiovisuelle produkter
- Gruppeprojekt, hvor de skal forsyne et billedforløb med lyd og musik
- Time og redigere lyd i Reaper eller anden software
- Manipulere lyd via pitch, reverse og diverse effekter - herunder bevidsthed om rumklang og eq i forhold til at skabe forskellige oplevelser.
- Mix og automatisering
Analyse og teori
- Grundlæggende begreber: Diegetisk, non diegetisk (og intra diegetisk)
- Relationen mellem lyd og billeder: Parafraserende, polariserende og kontrapunktisk
Litteratur
- Birger Langkær: "At lytte til film" (EKKO, 2003)
- Martin Schmidt: Hvordan lyder farven rød (baggrundsstof, ikke læst på holdet)
- Musikalsk produktion (Systime) kapitel 2: "Lyd på film" (baggrundsstof) https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=118
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Studieindspilning og mix
Fokus på at få kendskab til og erfaring med mikrofoner og deres anvendelse samt grundlæggende mixteknik og effekter.
Faglige mål
- At få kendskab til mikrofontyper (primært dynamisk og kondensator) og placering af disse på forskellige kilder i forskellige situationer/rum
- At forstå og anvende basal mixteknik (volume, panorering, EQ, rumklang, delay og kompressor)
- At mixe et helt pop/rocknummer
Analyse og teori
- Teori om mikrofontyper og optagelse
- Teori om tidsbaserede og dynamiske effekter
- Analyse af mix (soundbox m.m.)
Litteratur
- Lydstudiehåndbogen s. 97-102 (mikrofontyper), s. 107-110 (mikrofonkarakteristikker),
- Musik og lydproduktion - iBog System - kapitel 7.1.2 "Digital musikproduktion" og 7.1.3 "Teori om lyd"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensprojekt
Eksamensproduktionen udarbejdes af eleverne enkeltvis eller i grupper inden for det eller de emner, holdet har arbejdet med.
Eleverne arbejder her selvstændigt og mere fordybet med et af emnerne fra undervisningen. De udarbejder:
- En eksamensproduktion (max 4 min.)
- En dokumentation for arbejdsprocessen
Dokumentationen er en del af eksamensgrundlaget og har til formål at:
- Beskrive processen og f.eks. fokusere på bestemte tekniske valg/udfordringer
- Lade eleven demonstrere et analytisk blik på egen produktion og på den måde aktivere en faglig refleksion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693413330",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693413330",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693413330"
}