Holdet 2022 24 ml12 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Morten Bak Hansen
Hold 2022 24 ml12 (3 ml12)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Lydfortællinger
Titel 2 Hip hop
Titel 3 Filmmusik og -lyd
Titel 4 Studieindspilning og mix
Titel 5 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Lydfortællinger

Et forløb med fokus på analyse og produktion af lydfortællinger:

Faglige mål:
- Analysere og producere lydproduktioner
- Anvende relevant lydteknologi - særligt håndholdt optager og grundlæggende lydredigering

Analyse og teori:
- Teori om stemmer, roller, lag, dramaturgi osv.
- Grundlæggende viden om mikrofoner, mikrofonteknik og optagelse
- Lydperception: semantik, lyttemåder (Michel Chion)

Forløb
- ½ teori, analyse og småøvelser
- ½ projekt (valgfrie par/smågrupper)

Materiale:
- 1.1 Musik, lyd og semantik i "Musikalsk produktion" (Systime) https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=169
- 1.4 Lyttemåder i "Musikalsk Produktion (Systime) https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=168
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hip hop

Fokus på analyse og produktion af rapbeat - dvs. primært den instrumentale del af en rapproduktion.

Faglige mål
- Analysere og producere lydproduktioner og anvende relevant lydteknologi
- Bringe analysen ind i en relevant historisk, mediemæssig, kulturel og global sammenhæng
- Demonstrere kendskab til etiske og ophavsretsmæssige aspekter af digital produktion, herunder remediering

Analyse og teori
- Grundlæggende musikalske parametre om tempo, harmonik og metrik
- BPM og beat-/tempomatching
- Rappens kulturhistorie, herunder teknologihistorie (pladespiller → sampler → computer)

Litteratur
- Rap - historie og analyse (ibog) kapitel 5: "Rapmusikkens instrumentale side" https://rap.systime.dk/?id=126
- Musikalsk produktion (ibog) kapitel 3: "Hiphop" https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=128
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Filmmusik og -lyd

Fokus på at forstå samspillet mellem lyd og billede samt lydens evne til at vitalisere vores oplevelse af det filmiske univers i forhold til materialitet, tidslighed, fart, tyngde etc. Vi skal også prøve at forstå, hvordan lyd og især musik kan skabe stemninger og følelsesreaktioner.

Faglige mål
- Analysere og producere audiovisuelle produkter
- Gruppeprojekt, hvor de skal forsyne et billedforløb med lyd og musik
- Time og redigere lyd i Reaper eller anden software
- Manipulere lyd via pitch, reverse og diverse effekter - herunder bevidsthed om rumklang og eq i forhold til at skabe forskellige oplevelser.
- Mix og automatisering

Analyse og teori
- Grundlæggende begreber: Diegetisk, non diegetisk (og intra diegetisk)
- Relationen mellem lyd og billeder: Parafraserende, polariserende og kontrapunktisk

Litteratur
- Birger Langkær: "At lytte til film" (EKKO, 2003)
- Martin Schmidt: Hvordan lyder farven rød (baggrundsstof, ikke læst på holdet)
- Musikalsk produktion (Systime) kapitel 2: "Lyd på film" (baggrundsstof) https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=118
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Studieindspilning og mix

Fokus på at få kendskab til og erfaring med mikrofoner og deres anvendelse samt grundlæggende mixteknik og effekter.

Faglige mål
- At få kendskab til mikrofontyper (primært dynamisk og kondensator) og placering af disse på forskellige kilder i forskellige situationer/rum
- At forstå og anvende basal mixteknik (volume, panorering, EQ, rumklang, delay og kompressor)
- At mixe et helt pop/rocknummer

Analyse og teori
- Teori om mikrofontyper og optagelse
- Teori om tidsbaserede og dynamiske effekter
- Analyse af mix (soundbox m.m.)

Litteratur
- Lydstudiehåndbogen s. 97-102 (mikrofontyper), s. 107-110 (mikrofonkarakteristikker),
- Musik og lydproduktion - iBog System - kapitel 7.1.2 "Digital musikproduktion" og 7.1.3 "Teori om lyd"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksamensprojekt

Eksamensproduktionen udarbejdes af eleverne enkeltvis eller i grupper inden for det eller de emner, holdet har arbejdet med.

Eleverne arbejder her selvstændigt og mere fordybet med et af emnerne fra undervisningen. De udarbejder:
- En eksamensproduktion (max 4 min.)
- En dokumentation for arbejdsprocessen

Dokumentationen er en del af eksamensgrundlaget og har til formål at:
- Beskrive processen og f.eks. fokusere på bestemte tekniske valg/udfordringer
- Lade eleven demonstrere et analytisk blik på egen produktion og på den måde aktivere en faglig refleksion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer