Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Morten Bak Hansen
|
Hold
|
2022 24 ml12 (3 ml12)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Lydfortællinger
Et forløb med fokus på analyse og produktion af lydfortællinger:
Faglige mål:
- Analysere og producere lydproduktioner
- Anvende relevant lydteknologi - særligt håndholdt optager og grundlæggende lydredigering
Analyse og teori:
- Teori om stemmer, roller, lag, dramaturgi osv.
- Grundlæggende viden om mikrofoner, mikrofonteknik og optagelse
- Lydperception: semantik, lyttemåder (Michel Chion)
Forløb
- ½ teori, analyse og småøvelser
- ½ projekt (valgfrie par/smågrupper)
Materiale:
- 1.1 Musik, lyd og semantik i "Musikalsk produktion" (Systime) https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=169
- 1.4 Lyttemåder i "Musikalsk Produktion (Systime) https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=168
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektie til modulet: Download og installér Reaper + test om du kan åbne programmet. Du må også meget gerne kigge lidt på/lege lidt med programmet, hvis du har tid.
-
Del lydoptagelserne med jeres makker. De skal være lagt ind i Reaper, så vi er klar til at redigere dem.
-
MinKonto: Log ind
-
Færdiggør interview + speak og eventuelle supplerende lyde. Hvis man ikke nåede at optage speak, skal man bare redigere sit interviewet, så det fremstår skarpt og godt. Tilføj evt. supplerende lyde for at peppe det op.
-
Husk at rendere jeres arbejde ud til en mp3 fil og indsæt den under dit eget navn under sektionen "Opgaver og øvelser" (lav en ny side, hvor du kan sætte den ind)
-
Lyt til hinandens optagelser og skriv kommentarer i feltet. Gruppe 1 skriver til 2, 2 skriver til 3 og 3 skriver til 1. Gruppemedlemmerne tilføjer bare til hinandens kommentarer om hvad I kan høre ved den enkelte lyd (sted, afstand til mikrofon, tekn
-
De elever, som ikke deltog i modulet lytter til alle lyde og skriver kommentarer (på egen computer - ikke i skemaet)
-
Nyt link! - læs om begreber til analyse af lydfortællinger
-
Alle skal have lavet til og med opgave 3 på dette ark (ogs selvom man ikke var til sidste time)
-
Nyt link! - som forhåbentligt virker ;-)
-
Overvej ideer til jeres lydfortælling - husk at det skal være forankret i virkeligheden.
-
Hvis der er grupper, som allerede er klar til fremlæggelser, må I gerne skrive en besked i teams :-)
-
Alle skal være klar med deres lydfortælling + præsentation (se evt. opgavebeskrivelsen i OneNote)
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hip hop
Fokus på analyse og produktion af rapbeat - dvs. primært den instrumentale del af en rapproduktion.
Faglige mål
- Analysere og producere lydproduktioner og anvende relevant lydteknologi
- Bringe analysen ind i en relevant historisk, mediemæssig, kulturel og global sammenhæng
- Demonstrere kendskab til etiske og ophavsretsmæssige aspekter af digital produktion, herunder remediering
Analyse og teori
- Grundlæggende musikalske parametre om tempo, harmonik og metrik
- BPM og beat-/tempomatching
- Rappens kulturhistorie, herunder teknologihistorie (pladespiller → sampler → computer)
Litteratur
- Rap - historie og analyse (ibog) kapitel 5: "Rapmusikkens instrumentale side" https://rap.systime.dk/?id=126
- Musikalsk produktion (ibog) kapitel 3: "Hiphop" https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=128
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Filmmusik og -lyd
Fokus på at forstå samspillet mellem lyd og billede samt lydens evne til at vitalisere vores oplevelse af det filmiske univers i forhold til materialitet, tidslighed, fart, tyngde etc. Vi skal også prøve at forstå, hvordan lyd og især musik kan skabe stemninger og følelsesreaktioner.
Faglige mål
- Analysere og producere audiovisuelle produkter
- Gruppeprojekt, hvor de skal forsyne et billedforløb med lyd og musik
- Time og redigere lyd i Reaper eller anden software
- Manipulere lyd via pitch, reverse og diverse effekter - herunder bevidsthed om rumklang og eq i forhold til at skabe forskellige oplevelser.
- Mix og automatisering
Analyse og teori
- Grundlæggende begreber: Diegetisk, non diegetisk (og intra diegetisk)
- Relationen mellem lyd og billeder: Parafraserende, polariserende og kontrapunktisk
Litteratur
- Birger Langkær: "At lytte til film" (EKKO, 2003)
- Martin Schmidt: Hvordan lyder farven rød (baggrundsstof, ikke læst på holdet)
- Musikalsk produktion (Systime) kapitel 2: "Lyd på film" (baggrundsstof) https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=118
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Studieindspilning og mix
Fokus på at få kendskab til og erfaring med mikrofoner og deres anvendelse samt grundlæggende mixteknik og effekter.
Faglige mål
- At få kendskab til mikrofontyper (primært dynamisk og kondensator) og placering af disse på forskellige kilder i forskellige situationer/rum
- At forstå og anvende basal mixteknik (volume, panorering, EQ, rumklang, delay og kompressor)
- At mixe et helt pop/rocknummer
Analyse og teori
- Teori om mikrofontyper og optagelse
- Teori om tidsbaserede og dynamiske effekter
- Analyse af mix (soundbox m.m.)
Litteratur
- Lydstudiehåndbogen s. 97-102 (mikrofontyper), s. 107-110 (mikrofonkarakteristikker),
- Musik og lydproduktion - iBog System - kapitel 7.1.2 "Digital musikproduktion" og 7.1.3 "Teori om lyd"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I skal have færdiggjort øvelse 1 - EQ-fejl
-
Lav Trin 1 + 2 i mixøvelsen, så du får organiseret dine spor, givet dem farver, lavet en routing og lavet et hurtigt mix udelukkende via fadere (ingen effekter og man må heller ikke bruge panorering)
-
I skal arbejde med at lave et monomix, hvor I bruger EQ til at give plads til de forskellige instrumenter og stemmer. Alle uploader deres arbejde i OneNote under jeres eget navn i sektionen "Afleveringer"
-
Læs om kompressoren
-
Læs om rumklang
-
I skal være færdige med jeres monomix fra i fredags, så I kan give hinanden respons
-
Læs denne korte tekst om mikrofonteori
-
Download projektet eller stems (lydfilerne) og organiser jeres projekt (farver og routing)
-
Lav et statisk mix i mono, hvor du bruger eq til at lave separation mellem instrumenter/stemmer. Brug også gerne kompresser særligt på bas, leadvokal og trommer.
-
Færdiggør jeres mix med eq, kompression, rumklang mv. - se evt. hjælpevideoer
-
Link, hvis I ikke selv har fundet dem ;-)
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensprojekt
Eksamensproduktionen udarbejdes af eleverne enkeltvis eller i grupper inden for det eller de emner, holdet har arbejdet med.
Eleverne arbejder her selvstændigt og mere fordybet med et af emnerne fra undervisningen. De udarbejder:
- En eksamensproduktion (max 4 min.)
- En dokumentation for arbejdsprocessen
Dokumentationen er en del af eksamensgrundlaget og har til formål at:
- Beskrive processen og f.eks. fokusere på bestemte tekniske valg/udfordringer
- Lade eleven demonstrere et analytisk blik på egen produktion og på den måde aktivere en faglig refleksion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693413370",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693413370",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693413370"
}