Holdet 2022 24 ke22 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Kemi C
Lærer(e) Jonas Ørbæk Hansen
Hold 2022 24 ke22 (3 ke22)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kemiens byggesten
Titel 2 Kemiske mængdeberegninger
Titel 3 Ioner og ionforbindelser
Titel 4 Molekyler og blandbarhed
Titel 5 Hvorfor er en citron mere sur end en appelsin?
Titel 6 Metallernes kamp om elektronerne
Titel 7 Repetition og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kemiens byggesten

I dette forløb introduceres kemi og kemifaget og vi ser på ”kemiens byggesten”. Vi ser på grundstoffernes periodesystem, atomets opbygning og elektronstruktur, grundstoffer, kemiske forbindelser, kemiske reaktioner, reaktionsskemaer og navngivning af små uorganiske molekyler. Et demonstrationsforsøg med en butan-raket viser, hvordan en forbrænding kan beskrives på mikroniveau, makroniveau og med symbolsprog. Gennem et laboratorieforsøg undersøges forskellen på fuldstændig og ufuldstændig forbrænding.

Et grundstof er et stof, hvis mindste bestanddel er opbygget af én slags atomer. Fx er O₂ (ilt), H₂ (brint) og Fe (jern) grundstoffer. Hvert grundstof har et navn og et atomsymbol, og det kan findes i grundstoffernes periodesystem.

En kemisk forbindelse er et stof, der er opbygget af forskellige slags atomer, som er bundet sammen med kemiske bindinger (elektronparbindinger eller ionbindinger). Fx er molekylerne H₂O (vand), C₂H₅OH (ethanol) og C₁₂H₂₂O₁₁ (sukker) kemiske forbindelser. Ionforbindelserne NaCl og Fe(NO₃)₃ er også kemiske forbindelser.

FAGLIGT INDHOLD OG VIGTIGE BEGREBER:  
   • Intro til kemi og kemifaget
   • Mikroniveau, makroniveau og symbolsprog
   • Atomets opbygning (herunder atomkerne og elektronstruktur)
   • Grundstoffer
   • Kemiske forbindelser
   • Opskrivning af kemiske forbindelser og forskellen på indekstal (sænkede tal) og koefficienter (foranstillede tal)
   • Kemiske reaktioner
   • Opskrivning og afstemning af reaktionsskemaer (reaktionspil, reaktanter, produkter, koefficienter)
   • Tilstandsformer: (s), (l), (g) og (aq)
   • Grundstoffernes periodesystem (herunder grupper, hovedgrupper, undergrupper, perioder, metaller, ikke-metaller, metaltrappen, ædelgasser, ædelgasreglen, atomsymbol)
       ¤ sammenhængen mellem perioder og antallet af elektronskaller
       ¤ sammenhængen mellem hovedgruppenummer og antal elektroner i yderste skal
       ¤ antallet af elektroner i yderste elektronskal (hovedgruppenummeret) bestemmer de kemiske egenskaber (via ædelgasreglen)  
   • Navngivning af simple kemiske forbindelser bestående af ikke-metaller (dvs. navngivning af små uorganiske molekyler)
   • Fuldstændig og ufuldstændig forbrænding

ANVENDT LITTERATUR:
   • Aurum 1 side 9-14, 17-25, 28-30, 32-34 og 38-51 (fokusspørgsmål kan ses under de enkelte lektioner)
   • Grundstoffernes periodesystem på omslaget bagerst i bogen.
   • Materialer på Lectio inkl. opgaver, links, billeder, øvelsesvejledninger og præsentationer.
   • Eventuelle filer delt Teams

KERNESTOF FRA LÆREPLANEN INDEHOLDT I FORLØBET:  
   • kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
   • grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
   • kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
   • simple organiske og uorganiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
   • simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, titrering og vejeanalyse

EKSPERIMENTELT ARBEJDE:
   • Demonstrationsforsøg: Butan-raket
   • Øvelse: Fuldstændig og ufuldstændig forbrænding – forbrænding af ethanol (sprit) og heptan (rensebenzin)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kemiske mængdeberegninger

I forløbet om kemiske mængdeberegninger, lærer I at regne på kemiske reaktioner. Det skal I bruge i de andre forløb, bl.a. i kvantitative laboratorieforsøg, hvor data fra øvelsen skal bruges til at beregnes en masse eller en stofmængdekoncentration. Det gælder laboratoriepvelserne:
   - Hvorfor hæver en kage? / Natriumhydrogencarbonats omdannelse (vejeanalyse)
   - Hvor meget salt er der i popcorn? (fældningstitrering)
   - Hvor sur er en citron? (syre-basetitrering)

Stofmængdeberegninger tager udgangspunkt i et afstemt reaktionsskema. Koefficienterne i reaktionsskemaet angiver forholdet, som stofferne reagerer i. Når vi laver kemiske mængdeberegninger, anvendes altid antallet, som vi i kemi kalder for stofmængden. Stofmængden angives i enheden mol (1 mol = 6,02 ∙ 10²³, dvs. et 6-tal efterfulgt af 23 nuller).

Med kemiske mængdeberegninger kan man for eksempel beregne hvor CO₂ der dannes ved forbrænding af X g sukker, eller hvor meget natron, der skal bruges, for at få en kage til at hæve en halv liter. Vi har også brug for mængdeberegninger i forbindelse med titrering, fx til at bestemme hvor meget salt der er i popcorn, eller hvor meget citronsyre der er i appelsiner. Dette er alt sammen noget, vi kommer til at se på senere.

I dette forløb støder vi også på de vigtige begreber ækvivalente mængder, begrænsende faktor og ækvivalenspunkt. Det sker i forbindelse med fældningstitrerings-øvelsen "Hvor meget salt er der i popcorn?", hvor også begrebet stofmængdekoncentration bliver introduceret.

FAGLIGT INDHOLD OG VIGTIGE BEGREBER:  
Vigtige størrelser:
   • Stofmængde (n): Antallet af stoffet. Måles i enheden mol.
   • Masse (m): Hvor meget stoffet vejer. Måles i enheden g.
   • Molare masse (M): Hvor meget 1 mol af stoffet vejer. Måles i enheden g/mol. Findes vha. grundstoffernes periodesystem.
   • Stofmængdekoncentration (c): Stofmængden af et stof per 1 liter opløsning. Måles i enheden mol/L, der er det samme som ᴍ (udtales molær). Pas på ikke at blande ᴍ (molær) sammen med den molare masse, der også betegnes med et stort M (men ofte skrives med kursiv).

Vigtige formler:
   • Sammenhængen mellem masse m, stofmængde n og den molare masse M:
        ¤ m = n∙M
        ¤ Kan også skrives som n = m/M (mågen over bjerget)
   • Sammenhængen mellem stofmængdekoncentration c, stofmængde n og volumen V:
        ¤ n = c∙V
        ¤ Kan også skrives som : c = n/V
   • Sammenhængen mellem stofmængden n og det faktiske antal N:
        ¤ N = 6,02 ∙ 10²³ ∙ n

Begreber:
   • kemiske mængdeberegninger
   • masse
   • stofmængde
   • molare masse
   • volumen
   • stofmængdekoncentration
   • atommasse
   • molekylmasse
   • formelenhed
   • formelmasse
   • enheden mol
   • ækvivalente mængder
   • ækvivalenspunkt
   • reaktionsforhold
   • massebevarelse
   • overskud/underskud
   • begrænsende faktor
   • formel og aktuel stofmængdekoncentration (gennemgået i forløbet om syrer og baser)
   • kolorimetrisk fældningstitrering
   • kolorimetrisk syre-basetitrering
   • vejeanalyse
  • udbytte

ANVENDT LITTERATUR:
   • Aurum 1 side 100-107, 109-112, 117-118 og 211-213
     (side 211-213 om stofmængdekoncentration blev læst i forløbet "Ioner og ionforbindelser")
   • PDF-dokumentet "Fremgangsmåde for mængdeberegninger.pdf"
   • Formlerne på omslaget forrest i bogen
   • Materialer på Lectio inkl. opgaver, links, billeder, øvelsesvejledninger og præsentationer.
   • Eventuelle filer delt Teams

KERNESTOF FRA LÆREPLANEN INDEHOLDT I FORLØBET:
   • kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
   • stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration
   • simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, titrering og vejeanalyse

EKSPERIMENTELT ARBEJDE:
   • Øvelse: Hvor mange atomer er der i en coladåse?
   • Øvelse: Hvorfor hæver en kage? / Natriumhydrogencarbonats omdannelse
   • Desuden anvendes mængdeberegninger i flere af de andre øvelser vi laver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ioner og ionforbindelser

I dette forløb lærer vi om den første af de tre typer kemiske bindinger, vi skal lære om. Nemlig ionbindingen (de to andre typer er elektronparbindingen og metalbindingen). Ionbindinger er de kemiske bindinger, der holder ionerne sammen i et iongitter. En kemiske forbindelser der består af positive og negative ioner i et iongitter kalder vi for en ionforbindelse.   

Vi starter forløbet med at lære om positive og negative ioner og deres navngivning (både usammensatte ioner og sammensatte ioner). Når det er på plads, lærer vi om ionforbindelser og deres navngivning. Derefter ser vi på ionforbindelsers opløselighed - nogle er letopløselige og andre er tungtopløselige. Vi opskriver og afstemmer reaktionsskemaer for:
   (a) opløsning af ionforbindelser i vand
   (b) fældningsreaktioner
Vi tegner også tegninger på makroniveau og mikroniveau af de to processer. Til slut ser vi på en virkelig anvendelse af fældningsreaktioner – vi skal lave et laboratorieforsøg, hvor vi vha. af kolorimetrisk fældningstitrering bestemmer, hvor meget salt der er i popcorn. Til databehandlingen af denne øvelse bruges kemiske mængdeberegninger.

I forbindelse med fældningstitreringsøvelsen "Hvor meget salt er der i popcorn" blev I introduceret for de vigtige begreber ækvivalente mængder, begrænsende faktor og ækvivalenspunkt.

I et senere forløb om syrer og baser, lærer I om aktuel stofmængdekoncentration og formel stofmængdekoncentration, men det er også relevant for dette forløb. Som et eksempel så vi på ionforbindelsen NaCl og på ionforbindelsen CaCl₂.

I forløbet om syrer og baser støder I på ionforbindelsen natriumhydroxid (NaOH). Natriumhydroxid er en letopløselig ionforbindelse. En vandig opløsning af NaOH er basisk, da hydroxid (OH⁻) er en stærk base.

I forløbet om mængdeberegninger anvendes natriumhydrogencarbonat (natron, NaHCO₃) i øvelsen. Natriumhydrogencarbonat er også en ionforbindelse.

Senere – i forløbet ”Metallernes kamp om elektronerne” – ser vi kort på, hvordan ionforbindelser kan dannes ved en reaktion mellem et metal og en gas (ved en såkaldt redoxreaktion).

VIGTIGT I LAB:
   • At man kan arbejde sikkert i laboratoriet (fx husk kittel og briller, rolig færdsel og få flydende affald (fx kemikalier) og fast affald (fx køkkenrulle med spild) smidt ud på den rigtige måde)
   • At man kender navne på de stoffer (kemikalier) og det udstyr man arbejder med.
   • At man ved hvad man skal og HVORFOR man gør det (de forskellige trin i vejledningen).
   • At man kan forklare forsøget på både makroniveau og mikroniveau, og at man kan skrive de relevante stoffer og reaktionsskemaer op.
   • At man kan udføre og forklare de relevante beregninger i efterbehandlingen.

FAGLIGT INDHOLD OG VIGTIGE BEGREBER:
   • Intro til sikkerhed i laboratoriet
   • Opbygning, navngivning og egenskaber af ioner
   • Opbygning, navngivning og egenskaber af ionforbindelser (salte)
   • Opløsning af ionforbindelser i vand (herunder opskrivning og afstemning af reaktionsskema samt tegning af mikroniveau og makroniveau)
   • Fældningsreaktioner (herunder opskrivning og afstemning af reaktionsskema samt tegning af mikroniveau og makroniveau)
   • Kolorimetrisk fældningstitrering (en kvantitativ analysemetode)
   • Desuden:
       ¤ Ioner (og dannelsen af dem ved afgivelse eller optagelse af elektroner)
       ¤ Ædelgasreglen
       ¤ Usammensatte ioner
       ¤ Sammensatte ioner
       ¤ Navngivning af positive og negative ioner (usammensatte og sammensatte)
       ¤ Ionforbindelser
       ¤ Ionbinding
       ¤ Iongitter
       ¤ Formelenhed
       ¤ Metal og ikke-metal
       ¤ Navngivning af ionforbindelser (husk at reglerne er anderledes end for molekyler)
       ¤ Opløselighed
       ¤ Letopløselige og tungtopløselige ionforbindelser
       ¤ Vandig opløsning (aq) og fast stof (s)
       ¤ Bundfald
       ¤ Fældningsreaktion
       ¤ Tilskuerioner
       ¤ Kolorimetrisk fældningstitrering
       ¤ Ækvivalente mængder, begrænsende faktor og ækvivalenspunkt.
       ¤ Indikator (der anvendes 2,7-dichlorofluorescein)
   • Kemiske mængdeberegninger (er sit eget forløb), herunder stofmængde og stofmængdekoncentration.

ANVENDT LITTERATUR:
   • Aurum 1 side 53-58, 71, 83-92, 106-107, 139, 211-212, 215-216 og 223-226
     (side 106-107 læst under forløbet "Kemiske mængdeberegninger", side 139 læst under forløbet "Molekyler og blandbarhed" og side 215-216 læst under forløbet "Hvorfor er en citron mere sur end en appelsin?")
   • Tabellerne på omslaget forrest i bogen (positive og negative ioner)
   • Materialer på Lectio inkl. opgaver, links, billeder, øvelsesvejledninger og præsentationer.
   • Eventuelle filer delt Teams

KERNESTOF FRA LÆREPLANEN INDEHOLDT I FORLØBET:  
   • kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
   • grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
   • stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration
   • kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
   • ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
   • fældnings-, simple redox- og syre-basereaktioner, herunder pH-begrebet
   • simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, titrering og vejeanalyse
   • kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde

EKSPERIMENTELT ARBEJDE:
   • Øvelse: Fældningsreaktioner
   • Øvelse: Hvor meget salt er der i popcorn? (kolorimetrisk fældningstitrering)
     (vi brugte indikatoren 2,7-dichlorofluorescein)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Molekyler og blandbarhed

[OBS: Beskrivelse ikke færdig]

I dette forløb ser vi på den anden af de tre typer kemiske bindinger, vi skal lære om. Nemlig elektronparbindingen (de to andre typer er ionbindingen og metalbindingen). I elektronparbindinger ”deles” atomerne om elektroner for hver især at opfylde ædelgasreglen. Grundstoffer og kemiske forbindelser, der holdes sammen af elektronparbindinger, kaldes molekyler. Elektronparbindinger opstår mellem ikke-metaller. Et molekyle består derfor altid af et eller flere forskellige ikke-metaller (der er altid mindst to atomer i et molekyle - er de af samme slags, kaldes det et grundstof - er de forskellige slags, kaldes det en kemisk forbindelse).

Vi tegnede elektronprikformler, stregformler og zigzag-formler (tre eksempler på strukturformler) og så på molekylernes rummelige opbygning vha. molekylebyggesæt. Vi lærte at C-atomer (carbon) altid laver 4 bindinger, O-atomer (oxygen) altid 2 bindinger og H-atomer (hydrogen) altid 1 binding.

Vi stødte også på det vigtige begreb elektronegativitet (EN) og så, hvordan forskellen i elektronegativitet (∆EN) kan bruges til at forudsige om en elektronparbinding er polær eller upolær (grænsen ligger ved en elektronegativitetsforskel på 0,5). Molekyler med udelukkende upolære elektronparbindinger er altid upolære. Molekyler med en eller flere polære bindinger kan være polære eller upolære. For at analysere om det er et polært eller upolært molekyle, skelner vi mellem, om det er (1) små molekyler eller (2) store organiske molekyler:

1) Små molekyler: Se om der dannes en dipol i molekylet som resultat af en polære elektronparbinding. Den polære elektronparbinding giver anledning til en ladningsforskydning, så det fælles elektronpar forskydes hen mod det af de to atomer med den højeste elektronegativitet. Dermed bliver dette atom en smule negativt ladet (δ-) og det andet atom en smule positivt ladet (δ+). Det angiver vi med det græske bogstav ”delta” (hhv. δ+ og δ-). I nogle molekyler bliver molekylet til en dipol ved denne ladningsforskydning. Det gælder for eksempel for vand/dihydrogenoxid (H₂O) og ammoniak/nitrogentrihydrid (NH₃). Ved andre molekyler dannes der ikke en dipol, selvom der er en polær binding i molekylet. Det er for eksempel tilfældet for carbondioxid (CO₂) og carbontetraflourid (CF₄). Det skyldes molekylets rummelige opbygning (se side 129-131 i bogen). Hvis der dannes en dipol i molekylet er molekylet polært, i modsat fald er det upolært.

2) Store organiske molekyler: Tæl antallet af polære (hydrofile) grupper i molekylet og antallet af carbon-atomer med upolære (hydrofobe) grupper. Brug derefter reglen ”4 carbonatommer med hydrofobe grupper ophæver virkningen af én hydrofil gruppe” til at afgøre om molekylet er polært eller upolært. Vi brugte denne regel til at afgøre hvilke alkoholer, der er polære (og dermed blandbare med vand), og hvilke, der ikke er. Vi brugte også reglen til at afgøre hvilket af farvestofferne fra rødbede (betanin) og gulerod (beta-karoten), der opløseligt i vand, og hvilket der er opløseligt i olie/heptan.  

Så husk: En polær binding betyder ikke nødvendigvis, at molekylet er polært.

Vi så i forløbet også på blandbarhed og reglen ”polære stoffer kan blandes med andre polære stoffer, og upolære stoffer kan blandes med andre upolære stoffer”.

Endeligt så vi på hvad en hydrogenbinding er. Der findes forskellige typer intermolekylære bindinger (bindinger der virker mellem molekyler og tegnes med en stiplet linje). Vi så på dipol-dipol bindingen, der finder sted mellem polære molekyler (dipoler), heriblandt den mest udbredte som er hydrogenbindingen. Ved dipol-dipolbindinger tiltrækkes den positive ende af ét molekyle af den negative ende af et andet osv. Det sker fordi positiv ladning og negativ ladning tiltrækker hinanden. Jeg nævnte kort en anden type intermolekylære binding, nemlig Londonbindinger, som finder sted mellem upolære molekyler. En Londonbinding er som udgangspunkt betydeligt svagere end en hydrogenbinding, men den samlede styrke af Londonbindingerne vokser med molekylets længde, fordi kontaktfladen bliver større. Dermed kan Londonbindinger få stor betydning for fx et stofs kogepunkt, nå molekylerne bliver "lange".

Endeligt så vi på de tre forskellige tilstandsformer/faser (fast fase, væskefase og gasfase) og faseovergange. Når et stof går fra fast stof til væske, brydes der intermolekylære bindinger. Når væsken begynder at koge, brydes der flere intermolekylære bindinger. De intermolekylære bindinger (antallet og typen af bindinger) har derfor betydning for et stofs smelte- og kogepunkt. Jo stærkere bindinger, der er mellem molekylerne, desto sværere er de, at få fra hinanden, og jo højere temperatur er nødvendig for at få dem til at koge. Husk på, at molekylerne ikke ændrer sig ved en faseovergang. Fx ser vandmolekylet (H₂O) ens ud, uanset om det er som is, væske eller gas.  

Til slut anvendte vi vores viden i en øvelse, hvor vi bestemte indholdet af fedt i chips. Først kunne vi anvende vores viden om blandbarheden af polære og upolære stoffer til at vælge et fornuftigt opløsningsmiddel (pentan) til at ekstrahere fedtet fra chipsene. Derefter kunne vi anvende vores viden om intermolekylære bindinger (her Londonbindinger og kontaktflade) til at forklare, hvorfor pentan koger ved en lavere temperatur end vegetabilsk fedt (triglycerider). Denne viden kunne vi bruge til at adskille fedt fra pentan vha. destillation.

om organiske forbindelser, carbonhydrider (alkaner, alkener og alkyner) og alkoholer. Primært deres opbygning og navngivning. Vi så også på nogle af deres egenskaber (blandbarhed, kogepunkt og forbrændingsreaktioner (sidstnævnte under forløbet "Kemiens byggesten).

Vi har i forskellige forløb set på alkaner og alkoholer og hvordan deres egenskaber kan forklares ud fra deres opbygning (for uforgrenede alkaner og uforgrenede, primære alkoholer). Egenskaber vi har set på:
   1) Forbrænding
   2) Blandbarhed med vand og olie
   3) Kogepunkt

I det første forløb "Kemiens byggesten" lavede I øvelsen "Fuldstændig og ufuldstændig forbrænding". I øvelsen så I forbrændingen af en alkan og en alkohol.

I lektionen 26/2 så vi på kogepunkter af alkaner og alkoholer og hvordan de afhænger af opbyningen: Kogepunktet for uforgrenede primære alkoholer og uforgrenede alkaner stiger med stigende længde af carbon-kæden, hvilket kan forklares med Londonbindingerne/kontaktfladen. Kogepunktet af en alkohol er højere end kogepunktet for en alkan med samme længde carbonkæde, da alkoholen har en polær gruppe og der derfor er hydrogenbindinger imellem molekylerne.


Vi undersøgte forskellige uforgrenede alkoholers polaritet eksperimentelt ved at blande forskellige alkoholer med vand. Vi analyserede molekylerne og talte antallet af hydrofile og hydrofobe grupper og så, at teorien stemmeroverens med det observerede.

Du skal blandt andet kunne:
   • Redegøre for elektronparbindinger og tegne elektronprikformer
   • Analysere eletronparbindinger og afgøre, om de er polære eller upolære ud fra forskellen i elektronegativitet
   • Analysere strukturformler for små og store molekyler og afgøre, om molekylerne er polære (opløselige i vand) eller upolære (ikke opløselige i vand)
   • Tegne strukturformler og navngive alkoholmolekyler og forklare, hvilke der er opløselige i vand, og hvilke, der er opløselige i olie
   • Forklare ud fra strukturformler hvorfor alkoholer med en carbonkæde med tre eller færre C-atomer er opløselige i vand, mens alkoholer med en carbonkæde på fire eller flere C-atomer ikke er opløselig i vand.
   • Forklare ud fra strukturformler hvorfor farvestoffet i gulerod (beta-karoten) er opløselig i olie, mens farvestoffet i rødbede (betanin) er opløselig i vand
   • Forklare hvorfor pentan koger ved en lavere temperatur end fedtstof (triglycerider)
   • Forklare hvorfor alkaner koger ved højere temperaturer, jo længere de er.
   • Forklare hvorfor alkoholer koger ved højere temperatur end alkaner af samme længde.
   • Redegøre for de forskellige intermolekylære bindinger (Londonbindinger og hydrogenbindinger)
   • Forklare betydningen af intermolekylære bindinger for et stofs smelte- og kogepunkt samt blandbarhed med vand og olie (fx alkaner og alkoholer).
. • Redegøre for de forskellige tilstandsformer.
   • Forklare forskellen på fuldstændig og ufuldstændig forbrænding (se øvelsen vi havde i forløbet "Kemiens byggesten")


En lille ordliste:
   - ”uforgrenet” betyder at alle C-atomer sidder i samme kæde (ingen sidekæder = ingen forgreningspunkter).
   - ”primær alkohol” betyder at OH-gruppen sidder på første C-atom. Altså i enden af carbonkæden.
   - "monovalent alkohol" betyder at alkoholen kun indeholder én OH-gruppe.
   - "kemiske egenskaber" er egenskaber der har med stoffernes kemiske reaktioner at gøre (kemisk reaktion: Der brydes og dannes bindinger) - fx om det kan brænde og om forbrændingen er fuldstændig eller ufuldstændig.  
   - "fysiske egenskaber" er fx blandbarhed og kogepunkt (egenskaber hvor der ikke sker "kemi")

FAGLIGT INDHOLD OG VIGTIGE BEGREBER:  
   • Elektronparbinding (deling elektronpar så ædelgasreglen opfyldes)
   • Ædelgasreglen
   • Elektronprikformel
   • Molekylebyggesæt
   • Valens
   • Molekyle
   • Molekylformel
   • Strukturformler (elektronprikformel, stregformel, kompakt strukturformel og zigzag-formel)
   • Molekylers rummelige form, bindingsvinkler, tetraeder
   • Enkeltbinding (atomer deles om ét elektronpar, dvs. 2 elektroner)
   • Dobbeltbinding (atomer deles om to elektronpar, dvs. 4 elektroner)
   • Tripelbinding (atomer deles om te elektronpar, dvs. 6 elektroner)
   • Elektronegativitet (EN) og forskel i elektronegativitet (∆EN)
   • Polære og upolære elektronparbindinger
   • Ladningsforskydning (forskydning af det fælles elektronpar)
   • Dipol
   • Polære og uplære grupper (= hydrofile og hydrofobe grupper)
   • Polære og upolære molekyler
   • Tilstandsformer og overgange mellem tilstandsformer (faser og faseovergange)
   • Intermolekylære bindinger, herunder:
       ¤ dipol-dipolbindinger (den mest almindelige er hydrogenbindingen)
       ¤ Londonbindinger (kontaktfladen har betydning for styrken)
   • Fuldstændig og ufuldstændig forbrænding (gennemgået under forløbet "Kemiens byggesten)
   • Smeltepunkt og kogepunkt
   • Polaritet og blandbarhed (polære stoffer kan blandes med andre polære stoffer, og upolære stoffer kan blandes med andre upolære stoffer)
   • Triglycerider
   • Ekstraktion
   • Destillation
   • Vejeanalyse
   • Masseprocent
   • Udbytte
   • Opbygning og navngivning af alkaner
   • Navngivning af uforgrenede og forgrenede alkaner
   • Isomeri (isomere forbindelser er forskellige forbindelser, der har forskellige strukturformler, men samme molekylformel)
   • Molekylformel og strukturformel (stregformel og zigzag-formel)
   • Alkener og alkyner
   • Nogle fysiske og kemiske egenskaber ved alkaner (kogepunkt, polaritet og blandbarhed, Londonbindinger, forbrænding)
   • Alkohol som består af en polær OH-gruppe og en upolær carbon-kæde
   • Opbygning og navngivning af monovalente, primære alkoholer.
   • Egenskaber af alkoholer, især polaritet og blandbarhed med vand men også kogepunkt, Londonbindinger, hydrogenbindinger og forbrænding

ANVENDT LITTERATUR:
   • Aurum 1 side 23-25, 30, 123-139 og 143-150 (fokusspørgsmål kan ses under de enkelte lektioner)
     (Side 23-25 og 30 læst under forløbet "Kemiens byggesten")
   • Materialer på Lectio inkl. opgaver, links, billeder, øvelsesvejledninger og præsentationer  
   • Eventuelle filer delt Teams

KERNESTOF FRA LÆREPLANEN INDEHOLDT I FORLØBET:  
   • kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
   • grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
   • kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
   • simple organiske og uorganiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
   • simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, titrering og vejeanalyse
   • kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde

EKSPERIMENTELT ARBEJDE:
   • Øvelse: Betanin og beta-karoten (deløvelse 1 fra vejledningen ”Øvelse med blandbarhed”)
   • Øvelse: Alkoholers blandbarhed med vand (deløvelse 2 fra vejledningen ”Øvelse med blandbarhed”)
   • Øvelse: Densitet og blandbarhed (vejledning skrevet direkte i Lectio)
   • Øvelse: Fedt i chips
   • Øvelse: Fuldstændig og ufuldstændig forbrænding – forbrænding af ethanol (sprit) og heptan (rensebenzin) (lavet under forløbet "Kemiens byggesten")
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Hvorfor er en citron mere sur end en appelsin?

Et forløb om syrer og baser. Vi skal blandt andet se på, hvordan syrer og baser reagerer med andre stoffer (og hinanden). Vi skal også se på, hvad der sker, når en syre opløses i vand og danner en sur opløsning, og hvad der sker, når en base opløses i vand og danner en basisk opløsning. I den forbindelse stifter vi bekendtskab med pH-begrebet og lærer, at en opløsnings pH afhænger af den aktuelle stofmængdekoncentration af oxonium i opløsningen - skrives som [H₃O⁺] - og at sammenhængen mellem [H₃O⁺] og pH IKKE er lineær (den er logaritmisk). Med andre ord: For et givent volumen opløsning, afhænger pH af antallet af H₃O⁺-ioner (oxonium) i opløsningen.

Der er to ting, der har betydning for hvor mange H₃O⁺-ioner, der er i en vandig opløsning af en syre eller en base (og dermed opløsningens pH og dermed hvor sur/basisk opløsningen er):
     (1) Den formelle koncentration af den syre eller base, man har opløst, og
     (2) hvor svag/stærk syren eller basen er.

I forløbet får vi også set på forskellen mellem formel stofmængdekoncentration og aktuel stofmængdekoncentration.

Til slut undersøger vi indholdet af citronsyre i forskellige citrusfrugter vha. kolorimetrisk syre-basetitrering (her anvendes syre-baseindikatoren phenolphthalein, der skifter farve fra gennemsigtig til lyserød ved pH mellem 8 og 10) og potentiometrisk syre-basetitrering (her måles pH med et pH-meter, der kalibreres med en bufferopløsning). Dermed får vi et dejligt gensyn med begreberne stofmængdekoncentration, ækvivalente mængder, begrænsende faktor og ækvivalenspunkt.

Du skal kunne (bl.a.):
   • Identificere syrer og baser i reaktioner og redegøre for hydronoverførslen
   • Opskrive og afstemme reaktionsskemaer for syrer og basers reaktion med vand (og tegne tegninger på makroniveau og mikroniveau for både stærke og svage syrer)  
   • Kende til forskellen på svage og stærke syrer
   • Kende til forskellen på svage og stærke baser
   • Kende eksempler på svage og stærke syrer og baser
   • Måle pH af en sur eller basisk opløsning og redegøre for, hvad der har betydning for opløsningens pH
   • Redegøre for forskellen på formel og aktuel stofmængdekoncentration
   • Udføre en syre-basetitrering

FAGLIGT INDHOLD:
   • Definition af syre og base
   • Hydroner
   • Syre-basereaktion og korresponderende syre-basepar
   • Syrerest
   • En syres reaktion med vand
   • En bases reaktion med vand
   • Svage og stærke syrer
   • Svage og stærke baser
   • Amfolytter
   • Hydroxid (OH⁻)
   • Oxoniumion (H₃O⁺)
   • Saltsyre HCl (eksempel på en stærk syre)
   • Eddikesyre CH₃COOH (eksempel på en svag syre)
   • Ammoniak NH₃ (eksempel på en svag base)
   • Hydroxid OH⁻ (eksempel på en stærk base)
   • Dihydron og trihydron syre
   • pH-begrebet og måling af pH
   • Sure, neutrale og basiske opløsninger
   • Forskellen på en ”syre” og ”en sur opløsning”
   • Forskellen på en ”base” og en "basisk opløsning”
   • pH er et mål for den aktuelle stofmængdekoncentration af oxonium. Den aktuelle stofmængdekoncentration af oxonium afhænger af to ting. (1) Den formelle koncentration af syre (hvor meget syre er der tilsat) og (2) syrens styrke.  
   • syre-baseindikator (phenolphthalein)
   • pH-meter
   • indikatorpapir
   • neutralisation
   • Kolorimetrisk syre-basetitrering, ækvivalenspunkt
   • Potentiometrisk syre-basetitrering, ækvivalenspunkt
   • Stofmængdekoncentration
   • Overtitrering
   • Formel og aktuel stofmængdekoncentration

ANVENDT LITTERATUR:
   • Aurum 1 side 73-83, 211-212, 215-216, 221-223 og 228-230 (fokusspørgsmål kan ses under de enkelte lektioner)
     (side 211-212 læst under forløbet "Ioner og ionforbindelser")
   • Materialer på Lectio inkl. opgaver, links, billeder, øvelsesvejledninger og præsentationer.
   • Eventuelle filer delt Teams

KERNESTOF FRA LÆREPLANEN INDEHOLDT I FORLØBET:  
   • kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
   • stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration
   • ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
   • fældnings-, simple redox- og syre-basereaktioner, herunder pH-begrebet
   • simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, titrering og vejeanalyse
   • kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde

EKSPERIMENTELT ARBEJDE:
   • Øvelse: Hvilken forbindelse i hvilket glas?
   • Øvelse: Hvor sur er en citron? (kolorimetrisk syre-basetitrering)
   • Fællesøvelse: Hvor sur er en citron? (potentiometrisk syre-basetitrering)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Metallernes kamp om elektronerne

Et kort forløb om redoxreaktioner og spændingsrækken. Vi starter med at kort at lære om metaller, metalbindinger, metallers egenskaber og legeringer. Fokus er på redoxreaktioner og især spændingsrækken.

FAGLIGT INDHOLD OG VIGTIGE BEGREBER:  
   • Metaller, metalbinding, metalgitter
   • Legeringer
   • Metallers egenskaber
   • Reduktion, oxidation og redoxreaktion
   • Spændingsrækken og ædelmetaller og reaktionsvillighed
   • Elektronoverførsel i redoxreaktioner
   • Opskrivning og afstemning af reaktionsskemaer for redoxreaktioner:
       ¤ Metal med metal-ioner, fx Mg (s) og Zn²⁺ (aq)
       ¤ Metal med HCl-opløsning, fx Mg (s) og HCl (aq)
       ¤ (Husk at afstemme så også ladningen på venstre og højre side er den samme)
   • Tilskuerioner

Du skal kunne:
   • Redegøre for metallers opbygning og egenskaber samt for legeringer
   • Redegøre for begreberne oxidation, reduktion og redoxreaktion
   • Redegøre for elektronoverførslen i en redoxreaktion - fx fra forsøget "Spændingsrækken"
   • Bruge spændingsrækken til at forudsige hvad der sker, hvis et givent metal (fx jern, Fe) kommes ned i en opløsning med metal-ioner (fx en magnesiumchlorid-opløsning, MgCl₂ (aq), eller en kobber(II)chlorid-opløsning, CuCl₂ (aq))
   • Bruge spændingsrækken til at forudsige hvad der sker, hvis et givent metal (fx magnesium, Mg, eller kobber, Cu) kommes ned i en sur opløsning (fx en saltsyreopløsning, HCl (aq)).
   • Opskrive og afstemme reaktionsskema for reaktion mellem et metal og metal-ioner
   • Opskrive og afstemme reaktionsskema for et metal i en saltsyreopløsning.
   • Tegne tegninger på mikroniveau af de kemiske reaktioner.

Vi lærte i forløbet om syrer og baser, at hydroner (H⁺) ikke kan eksistere frit. Selvom dette er tilfældet, er det normalt i reaktionsskemaer for redoxreaktioner at skrive H⁺ (aq) i stedet for H₃O⁺ (aq), når et metal reagerer med en syre. Det er i den forbindelse vigtigt at huske på at H⁺ ikke eksisterer frit, men kun skrives således for nemheds skyld. Det er oxonium, der indgår i reaktionen selvom det ikke skrives direkte.  

ANVENDT LITTERATUR:
   • Aurum 1 side 174-190  (fokusspørgsmål kan ses under de enkelte lektioner)
   • Materialer på Lectio inkl. opgaver, links, billeder, øvelsesvejledninger og præsentationer.
   • Eventuelle filer delt Teams

KERNESTOF FRA LÆREPLANEN INDEHOLDT I FORLØBET:  
   • kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
   • grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
   • kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
   • ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
   • fældnings-, simple redox- og syre-basereaktioner, herunder pH-begrebet
   • simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, titrering og vejeanalyse
   • kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde

EKSPERIMENTELT:
   • Øvelse: Spændingsrækken
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Repetition og eksamensforberedelse

FAGLIGT INDHOLD OG VIGTIGE BEGREBER:
   • Overblik over forløb, emner og øvelser.
   • Information om eksamen og gode råd.
   • Liste med øvelser.
   • Undervisningsbeskrivelse.
   • Udlevering af eksamensspørgsmål uden bilag (de kommer først til eksamen).
   • Måske mulighed for at repetere enkelte dele af, hvad vi har været igennem (øvelser og teori).
   • Mærkning af kemikalier og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde, herunder brug af værnemidler og stinkskab, forholdsregler, faresymboler, H- og P sætninger, bortskaffelse af kemikalier.

ANVENDT LITTERATUR:
   • Materialer på Lectio inkl. opgaver, links, billeder, øvelsesvejledninger og præsentationer.
   • Skabelon til afleveringen "Repetition af øvelser (SKABELON).docx"

KERNESTOF FRA LÆREPLANEN INDEHOLDT I FORLØBET:  
   • kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.

EKSPERIMENTELT ARBEJDE:
   • -
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer