Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk C
|
Lærer(e)
|
Lone Moltsen
|
Hold
|
2022 24 ty11 (3 ty11)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Identität - EKSAMEN
I forløbet vil vi beskæftige os med tekster, som tematiserer problemstillinger og udfordringer i forbindelse med at udvikle ens identitet, herunder hvilke faktorer der kan spille en rolle for identitetsdannelsen.
Sprogligt vil fokus bl.a. være på, hvordan man opbygger et basalt ordforråd, som passer til emnet og giver jer mulighed for at samtale på tysk herom. Intro til udtaleregler.
Gennem alle forløb arbejder vi med forskellige læringsstrategier, som giver jer bedre mulighed for at blive selvstændige i og mere bevidste om jeres sprogindlæringsarbejde. I den forbindelse arbejdes der i en periode af tre uger med selvvalgte lektier.
Tekster:
1. Tim Bendszko: "Keine Maschine" Mette Hermann: "Los geht's!", Gyldendal 2018
2. Julia Engelmann: "Ich habe einen Traum" Mette Hermann: "Los geht's!"
3. Julia Engelmann: "Sag mir wer?" Mette Hermann: "Los geht's!"
4. Dilik Güngör: "Anderssein ist kein Widerspruch" Mette Hermann: "Los geht's!"
Grammatiske emner : hjælpeverber + modalverber + sammensatte verballed og ordstilling
Elektroniske hjælpemidler: https://www.ordbogen.com/
minLæring.dk
Omfang: ca 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rebellion - EKSAMEN
Indhold: Under overskriften ”Rebellion” undersøges store og små revolter mod eller opgør med det eksisterende, idet vi med afsæt i forskelligt tekstmateriale dels undersøger eksempler på oprør mod samfundet og udviklingstendenser heri, dels oprør mod forhold i et mere individuelt og personligt perspektiv.
Som eksempel på oprør mod samfundets normer, værdier og begrænsninger tager vi bl.a.fat i tekster, som omhandler den aktuelle klimakrise, men også oprørshistorier fra dengang, hvor muren under den kolde krig delte Tyskland, og hvor mange flygtede fra Østtyskland til Vesttyskland.
Som eksempel på et oprør med et mere individuelt perspektiv skal vi beskæftige os med fiktiv skildring af personer, som ikke formår at rive sig løs og rebellere mod autoriteterne, og hvad man derved ifølge forfatteren risikerer at miste.
tekster:
1. "Die fetten Jahre sind vorbei" (mitCFU)
2.. Felix will die Welt mit Bäumen pflastern – und so das Klima retten“ , Brennpunkt 4/2018
3.Heinz Helle: „Ich sehe mich manchmal um“ (2014), Anette Bojstrup Kristensen: "Lebenswege", Tyskforlaget 2015
4. 2 Menschen, 2 Schicksale – unversöhnlich bis heute“, Stefan Polke, "Die Themenkiste", Gyldendal 2007
Grammatik: regelmæssige verber + artikler og kasus (øvelsesark + minLæring)
Elektroniske hjælpemidler:
https://www.ordbogen.com
minLæring.dk
Omfang: Ca. 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Krimis - Mord und Totschlag EKSAMEN
Forløbet er et genreforløb, hvor vi indledningsvist sætter os ind i genretræk for krimien. Denne viden bruges løbende til at perspektivere de krimier, vi beskæftiger os med. Der vil indgå femi-krimi, traditionel krimi og Schirachs kriminalistiske skæbnehistorier.
Materiale:
2. "Letzte Pizza" Moser, Milena in "Angela Homann o.a.: "Kurzum", Tyskforlaget 2005
3. "Tatort" slow-german https://slowgerman.com/2015/02/10/slow-german-097-tatort/ (
4. "Borowski und das ewige Meer", 2024 Tatort-Krimi MitCFU
5. "Anatomie" Ferdinand von Schirach, in Larsen, Ufffe H.:" Schuld", Tyskforlaget (2013)
Grammatik: Uregelmæssige verber samt repetition af allerede gennemgået stof.
estimeret: 30 - inklusive grammatik: Wie geht's + arbejdsark + e-gram: minLæring
Elektroniske værktøjer:
https://app.minlaering.dk/dashboard
https://ordbog.gyldendal.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693413440",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693413440",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693413440"
}