Silkeborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Silkeborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 24 Re11 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau
Religion B
Lærer(e)
Maja Christine Bruun Schädler
Hold
2022 24 Re11 (
3 Re11
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Inuit religion - og tidlig religionsforskning
Titel 2
Senmoderne religiøsitet inkl. feltarbejde
Titel 3
Kristendom (inkl. værklæsning og feltarbejde)
Titel 4
Islam
Titel 5
Buddhisme
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Inuit religion - og tidlig religionsforskning
Forløbet samler op på C-niveauets religionsfaglige tekstlæsning og begrebsapparat - og præsenterer væsentlige sider af inuits religiøse tro og praksis. Der er særligt fokus på forholdet mellem myte og ritual, rent/urent, overgangsritualernes nødvendighed på "farlige" tidspunkter samt angakoqs rolle og funktion. I sidste del af forløbet, hvor opmærksomheden rettes mod shamanisme og magi, vil der endvidere være perspektivering til nutidens new age-religiøsitet i Danmark.
Fra forløbets begyndelse vægtes den teoretiske ramme højt. Holdet introduceres for Tylor (evolutionisme, intellektualisme), Frazer (evolutionisme, komparation, magi), Malinowski (funktionalisme, feltarbejde) og Van Gennep (overgangsritualer). Disse teorier bringes i spil ved tekstlæsningen.
Indhold
Kernestof:
"Det er religion" (Gad, 2003) s. 69-70 + s. 72-77 (intro, Tylor, tekster 20+21) - alt sammen på de første 4 sider i kompendiet, som er vedhæftet i pdf.
Tylor light version.docx
Arbejdsspm - T80 T85.docx
Brandstrup og Josephsen: Eskimoerne (bog), Gyldendal; sider: 18-22, 26-27, 29-34, 37, 41, 45-48, 51-54, 58-60, 62-64, 84-90, 104, 106-108, 110-111, 115-116, 122-123, 125-127
I timen skal I arbejde med disse spørgsmål til Frazer:
Det er religion (Gad, 2003) s. 80-85 (Frazer + tekster) - i teorikompendiet. (= s. 5-7 i pdf'en)
LÆSES FØRST I TIMEN: Det er religion (Gad, 2003) s. 109-11, 112, 114, 116, 117-18 (Malinowski + tekstuddrag)
Tidlig forskningshistorie oversigt - Tylor og Frazer + tom.docx
Strangers Abroad 4: Bronislaw Malinowski TEASER
Carsten Lykke-Kjeldsen m.fl.: Begrebsnøglen til religion, Systime; sider: 108-110
Model til tekstlæsning i religion.docx
Renhed og urenhed, tabu, amulet lek 7.pptx
Angakoq - Shaman til elever.docx
Angakoq.pptx
Knud Rasmussen (6. Thule-ekspedition)
"Den nye shamanisme" (Kristeligt Dagblad, 25. juni 2001)
VIDEO Grønlændere bliver tatoveret i ansigtet: Vi tager vores identitet tilbage
Glem nutidens ekstremsportsudøvere: For 100 år siden begyndte en af historiens vildeste - og vigtigste - ekspeditioner
Kristendom og spøgelsestro lever side om side i Grønland (Videnskab.dk d. 3. august 2016)
Sjæl, sygdom og død - INUIT.docx
Inuit i dag.pptx
Supplerende stof:
Teorikompendium - Det er religion.pdf
Smarts dimensioner.doc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Senmoderne religiøsitet inkl. feltarbejde
I dette forløb forsøger vi at svare på spørgsmålet "Hvad karakteriserer den senmoderne religiøsitet?".
I forløbet tager vi udgangspunkt i new age og nyhedenskab i Danmark i form af Asatro.
Vi undersøger, hvad der karakteriserer disse to senmoderne religionsformer.
Kernebegreber i forløbet er automi, holisme, individ, spiritualitet, eklekticisme, det refleksive selv (Giddens) og åndelighed.
Derudover arbejder vi med sekulariseringsteorier og analyserer ofringer og overgangsritualer. Vi udfører selv et blot og studerer hvordan andre gør på billeder og i en dokumentar "hedning på høje hæle".
Som afslutning på forløbet tager vi på feltarbejde søndag d. 6. oktober. Her besøger vi krop-sind-ånd helsemessen i Århus.
Indhold
Kernestof:
Andersen, Birgit m.fl.: Senmoderne religiøsitet i Danmark, Systime; sider: 7-20, 39-41, 121-133
Læs kapitlet om samfund, individ og religion. Noter religionsfaglige begreber og teoretikere med en korte forklaringer. I timen samler vi op på de relevante begreber.
Medbring gerne tusser og / eller farveblyanter til timen
I timen arbejder vi yderligere med siderne 20-27, så husk bogen
Asatro: Hareskovens blotgilde
Carsten Lykke-Kjeldsen m.fl.: Begrebsnøglen til religion, 2.udg., Systime; sider: 129
Dokumentar: Hedning på høje hæle (CFU) fra serien Himlen over Danmark.
"Harreskovens knæsætningsritual" (s. 35-36 i Senmoderne religiøsitet i Danmark)
Vi afholder Blot - tag gerne en lille ting med i vil ofre og tænk det symbolske i genstanden, hvad symboliserer den så du er klar over hvilken type offer det er, om du vil takke for noget(takoffer eller votivoffer), om du vil bede om noget,(do ut des
Harreskovens knæsætningsritual.pptx
De 10 vigtigste ting at vide om new age
New Age er ikke en religion
Hedning på høje hæle.docx
Vi skal i dag dele erfaringer fra messen og samle op på forskellige former for new age som vi mødte på messen.
ingen lektier vi læser det i timen
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Kristendom (inkl. værklæsning og feltarbejde)
Kristendommens baggrund (jødedom og hellenisme), formative periode (evangelierne og Apostlenes Gerninger), historiske udvikling (primært de store splittelser, karismatiske vækkelser, modernistisk kristendom), tro og praksis.
I GT repeterer vi skabelse, syndefald, pagtslutning, profetier (Messias, Herrens lidende tjener). I NT Jesu virke og forkyndelse med særligt fokus på opgøret med jødedommen. Desuden værklæsning af Apostlenes Gerninger for at studere hvordan bevægelsen føres videre efter den karismatiske leders død. Her anvendes Max Webers teori om karisma og rutinisering.
I næste del af forløbet ser vi på forskellige former for kristen teologi (ud fra Jens Formans skelnen mellem fundamentalisme, moderat og radikal modernisme) samt forskellige kristne trossamfund. Den oplevelsesorienterede, karismatiske kristendom studeres ud fra Sundéns og Holms religionspsykologiske rolleteori.
Eleverne udfører og fremlægger feltarbejde i grupper hos forskellige lokale kristne trossamfund.
Indhold
Kernestof:
20 hurtige - Forman s 40-46.doc
Jens Forman: De kristnes religion, Systime; sider: 40-57, 65-69, 74-76, 82-86, 91-96
De kristnes religion s. 40-46
GT-repetition OKT 2024.docx
GT-oversigt.docx
Fra GT til NT - den nye verdensorden redigeret.pptx
Jerusalem News - skabelon.ppt
Lignelsens kendetegn (TBM) (1).docx
Matthæus kap. 5-7: "Bjergprædikenen"
Lukas 10,25-37 ("Lignelsen om den barmhjertige samaritaner") + Lukas 15,11-32 ("Lignelsen om den fortabte søn")
Meget kort lektie: Læs her om Lidelseshistorien (Gads Religionsleksikon) ✝
Jesus i kunst
Jesus på korset 2024 lektion død, kors opstandelse.pptx
Frelsesopfattelser i kristendom.pptx
HELLENISME, JØDEDOM OG GNOSTICISME.pptx
Webers karismateori ny.pptx Lukas 3-4 uddrag.doc
Carsten Lykke-Kjeldsen m.fl.: Begrebsnøglen til religion, Systime; sider: 43-46
Max Weber: Uddrag om det karismatiske herredømme (fra Udvalgte Tekster, Bind 1, s. 314-315, Hans Reitzels Forlag 2003)
skema rutinisering.docx
Weber-noter om karisma og rutinisering.doc
Max Weber: Uddrag om rutinisering af karisma (fra Udvalgte tekster, Bind 2, s. 185-187, Hans Reitzels Forlag 2003)
Apostlenes Gerninger kap. 1-2 (= hele kapitel 1 OG 2)
ApG - teori under læsning ny.pptx
Spørgsmål APG kap 3 til 5 arbejdsspørgsmål i timen.docx
Apostlenes Gerninger kap. 3-5
apg vers 6-9
Apostlenes Gerninger kap. 6-9
Apostlenes Gerninger kap. 10-12
Apostlenes gerninger kap 13-20
Apostlenes Gerninger kap. 13-20
Apostlenes Gerninger kap. 21-28
Afslutning apostlenes gerninger.pptx
Feltarbejde i en kristen menighed.docx
Kristendommens faser.pptx
Birgitte Bech: Religionspsykologi - et grænseland (Systime 1994), 76-81
Rolleteori Sunden - til timen (1).pptx
Geels og Wikström: Introduktion til religionspsykologi (Gad 2001), s. 97-100 om Holms rolleteori og glossolali + uddrag af Holms egen (svenske) tekst - bemærk vedhæftet gloseliste
Rolleteori - Sunden og Holm (1).docx
Tungetale i praksis syg med jesus.pptx
læs op på den teori som man kan bruge til at analysere denne dokumentar.
Carsten Lykke-Kjeldsen m.fl.: Begrebsnøglen til religion, 2.udg., Systime; sider: 43, 61, 118-121
Guds bedste børn 3.pptx
Supplerende stof:
Bibelsyn
Kristne trossamfund 8600.docx
Teksternes pointer i ultrakort form
Hellenisme (s. 74-76)
Eksempler på hellenistiske træk hos Johannes og Paulus
Spørgsmål til Apostlenes Gerninger kap 1-2
Resumeer af ApG-kapitler
Apostlenes Gerninger på 3 minutter (på engelsk)
Verdensreligionernes udbredelse (animeret)
Kristendommens udbredelse (animeret)
Den katolske kirke vs den protestantiske kirke [Gemt automatisk].pptx
Gloseliste til den svenske Holm-tekst
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Islam
Forløbet har fokus på islams mangfoldighed – set såvel indefra som udefra.
Indledningsvis lavede vi en tour-de-force gennem C-niveau-stof på basis af repetition, kreativ formidlingsopgave samt enkelte tekster (fokus på Muhammad, Koran, Hadith, sharia, forhold til jødedom og kristendom, troen, de 5 søjler - særligt fokus på hajj med fænomenologisk og funktionalistisk ritualanalyse).
Herefter byggede vi ovenpå med temaerne: Fjendebilleder og fordomme, Afghanistan og Taliban, Iran og muslimsk feminisme. Teoretisk arbejdede vi ud fra skellet mellem traditionalisme, fundamentalisme, islamisme og modernisme - samt (kritisk anvendelse af) Huntingtons teori om civilisationernes sammenstød.
Forløbet afsluttedes med et kort kig på sufisme .
Indhold
Kernestof:
Bjørn Petersen, Ole & Jens M. Steffensen: Konfrontation eller dialog, systime; sider: 15-19, 31-40, 66-68, 76-82
Carsten Lykke-Kjeldsen m.fl.: Begrebsnøglen til religion, 2.udg., Systime; sider: 125-133
Matrixfremlæggelser islam basistekster.docx
Analyse af basistekster islam.pptx
Islam-basistekster 2024.pdf
"Hadith" i Gad Religionsleksikon
Afsnit
vesten og den muslimske verden.pptx
Debattører kritiserer Huntingtons teori
læs som Civilisationernes sammenstød af Samuel p. Huntington (side 99-105)
Bjørn Petersen, Ole & Jens M. Steffensen: Konfrontation eller dialog, systime; sider: 99-105
Bin Ladens fatwa_full.pdf
islamiske grupper
Afghanistan og Taliban 2025.pptx
Sufisme - tekster i uddrag
"Sufisme som våben"
Supplerende stof:
Islam - basisviden - KREATIVT FORMIDLINGSPROJEKT
Troens træ - plakat.pdf
Guldark 1.pdf
Sharia-ark.docx
Skema - ismer i islam.docx
Som forberedelse til denne time skal du læse dine noter fra islamforløbet på C-niveau igennem.
Abraham og Hajj.docx
FN om Talibans kvinder
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Buddhisme
Forløbet er opdelt i følgende fire dele:
- Buddhismens udspring af hinduisme
- Kerneelementer i buddhismen (myte og ritual)
- Tibetansk buddhisme. Herunder fokus på historie, forholdet mellem samfund, stat og religion, praksis.
- Vestlig buddhisme. Herunder fokus på konvertitbuddhisme
I forløbet har vi arbejdet med følgende teori:
Myteteori, ritualteori (Podemann Sørensen og van Gennep) Clifford Geertz (modeller af og modeller for), teorier om religion i det senmoderne samfund, Rambos konversionsteori, karismateori og Spiros typologisering for buddhistiske praksisformer.
Indhold
Kernestof:
Buddhisme, del 1, 2025.pdf
Anders Nielsen: Buddhisme -Introduktion og tekster, Systime; sider: 13-17, 19-29, 33-40, 45-60, 62-63, 114-119, 121-126, 131-136
Buddhisme lektion 1 b.pptx
Sufisme ppt.pptx
Arbejdsark lektion 2 buddhisme b.docx
Buddhisme rel b lektion 2.pptx
Benarestalen.docx
Opgaver, karisma.docx
Karisma - skema til verdensreligionerne.doc
Uddrag af buddhalegenden.docx
Opgaver til livshjulet rel b.docx
livshjulet fra Buddhas lære
Brev til en ven og Forskel på lidelse.pdf
i timen læses om Ninian smart medbring begrebsnøglen. side 105-106
Projektrapport religion b.docx
ord og begreber side 36-40 rel b.docx
Præst: Meditation er helende for krop og sjæl
Vipassana: Danmark
7 meditationer over Jesus-udsagn
Buddhistisk praksis og meditation.pptx
Buddhist Pilgrimage, Bodh Gaya
Bøn, offer, helligsteder, templer, rel b buddhisme.pptx
Tibet komite
Kinesisk Hvidbog om Tibet (s. 201-203 i Buddhismebogen). Læst og analyseret i timen.
Buddhistiske lærerskikkelser
Ani Choying teaching the OM MANI PADME HUM mantra
Tibetan worshipper spins a hand-held prayer wheel at Bodhgaya
https://www.youtube.com/watch?v=-DYxMfQ0KiY The childhood of a Tibetan grand lama | SLICE
Ingen lektie, da I har travlt med projektet.
Religion hjælper mod travlhed 45 Kristeligt Dagblad 13 juli 2006.docx
Uddrag af artiklen Konversionsteorier, Mogensen.docx
Religion og identitetsdannelse (bl.a. Giddens).docx
"Buddhisme på fremmarch" (dokumentar)
buddhisme anne louise Hassing.docx
projektrapporten fremlæggelse fra ebog religion.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693413557", "T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693413557", "H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693413557" }