Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Thomas Risgaard Laustsen
|
Hold
|
3 Ma41 (3 Ma41)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Funktioner
- Genopfriskning af C-niveau: lineære, eksponential- og potensfunktioner
- Brug af Nspire
- Logaritmefunktioner
- Stykkevist defineret funktion
- Sammensat funktion
- Polynomier
- Trigonometriske funktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Nspire-Download
-
Formelsamling 2udg web okt 2019.pdf
-
Sammensat og Omvendt funktion - note.docx
-
Systime Plus C til B, afsnit 4.0 og 4.1
-
Systime Plus C til B, afsnit 5.0 og 5.1
-
Systime Plus C til B, afsnit 5.2
-
Systime Plus C til B, afsnit 3.0 og 3.2
-
Systime Plus C til B, afsnit 3.1
-
Systime Plus C til B, afsnit 3.6
-
Systime Plus C til B, afsnit 1.4
-
Systime Plus C til B, afsnit 3.4
-
Systime Plus C til B, afsnit 3.3
-
Systime Plus C til B, afsnit 3.5
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Differentialregning
Forløbet har taget udgangspunkt i den definition af differentialkvotient, som står i Jan Agentofts note "Differentialregning til B-niveau"
- Differentialkvotient f'(x) som tangenthældning. Væksthastighed
- Fortegn for f'(x) og monotoniforhold. Fortegnslinjer
- Regneregler for differentialkvotient
- Tangentens ligning
- Differentiabel funktion som tilnærmelsesvist lineær, når man zoomer ind
- Beviser for udvalgte regneregler for lineære funktioner
- Optimering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Vektorer
Opsamling fra C-niveau samt:
- Retningsvektor og parameterfremstilling for en ret linje
- Normalvektor og ligning for en ret linje
- Afstanden mellem punkt og linje (dist-formlen) og skæring mellem linjer
- Cirklens ligning
- Tangent til en cirkel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sandsynligheder og statistik
- Grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedstabel, stokastisk
variabel, middelværdi og spredning
- Kombinatorik: Multiplikationsprincippet, additionsprincippet, binomialkoefficient K(n,r)
- Binomialfordelingen.
- Hypotesetest med binomialfordelingen: Nulhypotese, signifikansniveau, kritiske værdier
- Stikprøver, Konfidensinterval for andel i en stikprøve
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Trekanter
Pythagoras' Sætning
Retvinklede trekanter
Sinusrelationerne
(Med lidt historisk perspektiv...)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Bevisforløb
Mere dybdegående genbesøg og uddybning af af tidligere emner:
- Vægt på bevisførelse
- Diskret matematik
- Induktionsbevis for renteformlen
Historisk perspektiv: Dokumentarfilm om Fermats sidste sætning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Opsamling og repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693413591",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693413591",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693413591"
}