Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Maja von Tangen Billeskov, Niels Høgslund
|
Hold
|
2022 24 Bi33 (3 Bi33)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
De danske skove
Formål:
Forløbet har til formål at gennemgå de forskellige celletyper og membranprocesser med henblik på at kunne forstå forskellige membranprocesser, herunder osmose. Derudover har forløbet skulle give eleverne viden om grundlæggende økologiske begreber, forståelse for respiration og fotosyntese, samt indsigt i C-, N- og P-kredsløbet.
Vi har tager udgangspunkt i de danske skove i forhold til ovennævnte, men også i forhold til at undersøge biodiversitet samt diskutere bæredygtighed og miljøbeskyttelse.
Endeligt har vi også haft fokus på skovdrifttyper og været på ekskursion i Nordskoven ved Silkeborg, som et eksempel på urørt skov.
Eksperimentelt arbejde:
Plasmolyse i vandpest (mikroskopi af færdige præparater)
Spalteåbninger (mikroskopi)
Ekskursion til Nordskoven:
1.At bestemme skovdriftstypen i området nord for Nåege rasteplads.
2.At undersøge nedbrydningen ved måling af jordrespiration.
3.At lave vegetationsanalyse med Raunkiercirkler
4.At undersøge jordbundsprofilen
Læst stof:
Biologi i fokus af Bodil B.Bidstrup et al., 2011: s.10-13 (om cellemembrantransportprocesser), 131-135 (om økologiske grundbegreber og planters opbygning), s.138-140 (om planternes fotosyntese og lys- og skyggeblade), s.144-148 (om planternes respiration), s.148-151 (om energiproduktion, BPP, NPP og respirationstab), s.153-157 (om stofkredsløb - N og C)
Økologi - danske naturtyper af Bodil B. Bidstrup et al, 2023: s.52-53 (om phoshors kresdsløb), 63-64 (om bæredygtighed)
Udvalgte sider fra https://biodiversitetigymnasiet.dk/biodiversitet-i-danske-skove/fagtekst/ (eleverne har arbejdet i grupper med forskellige dele af teksten)
Øvelsesvejledning til plasmolyse i vandpest
Øvelsesvejledning til læbeceller og spalteåbninger
Øvelsesvejledning til ekskursion til Nordskoven
Video: https://video.99arter.dk/rundbladet-soldug
Video: https://www.youtube.com/watch?v=FfoOf5G1SvE
Kernestof:
-Cellebiologi: opbygning af pro- og eykaryote celler, eukaryote celletyper og membranprocesser
-Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og biodiversitet
-Biokemisk processer: Fotosyntese og respiration
Supplerende stof:
-Biologisk produktion
-Bæredygtighed
-Miljøbeskyttelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kroppen i arbejde
Formål:
Formålet med forløbet har været at give eleverne kendskab til kroppens fysiologi og samspillet i mellem forskellige organsystemer, med fokus på nervesystemet, åndedrætssystemet og hjerteblodkredsløbet.
I arbejdet med nervesystemet har fokus været at give eleverne kendskab og viden om nervesystemets opbygning, afvikling af et aktionspotentialet, samt undersøgelse af effekten af et selvvalgt rusmiddel i udarbejdelse og afvikling af eget forsøgsdesign på dafnier.
I arbejdet med lungekredsløbet og hjerteblodkredsløbet har fokus været på et give eleverne et overordnet kendskab til organsystemerne, samt koblingen til nervesystemet i arbejdet med reguleringen af organsystemerne.
Eksperimentelt arbejde:
Udarbejdelse af eget forsøgsdesign samt afprøvning af denne i laboratoriet.
Dissektion af svinehjerter
Måling af nerveledningshastighed
Måling af vitalkapacitet
Læst stof:
Biologi i fokus af Bodil B. Bidstrup, 2011: s.43-46 (om nervesystemet opdeling og nervecellers opbygning), 46-49 (om nervecellers iongennemtrængelighed og aktionspotentialet), 49-53 (om synapsen og transmitterstoffer), 53-54 (om fremmende og hæmmende synapser)
Enten Fysiologibogen af Bodil B. Bidstrup et al. 2008: s.43-45 (om kaffe som stimulans) eller Biologibogen af Niels Hansen et al. 2005: s.122-123 (om nikotin som rusmiddel) eller s.126-128 (om alkohol som rusmiddel).
Biologi i udvikling af Marianne Frøsig et al., 2020: s.28-32 (om kroppens organsystemer).
Fysiologibogen af Bodil B. Bidstrup et al. 2008: 50-52 (om lungernes opbygning og vejrtrækning), s.58-59 (om regulering af ventilationen), s.65-67 (om hjertets opbygning og impulser), s.69-71 (om blodtrykket), s.71-73 (om regulering af blodtryk og kredsløb)
Øvelsesvejledning til måling af nerveledningshastighed
Øvelsesvejledning til dissektion af svinehjerter
Øvelsesvejledning til måling af vitalkapacitet
Video: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=9KXjbsw_doI (iltens vej i kroppen)
Kernestof:
-Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb og nervesystem
Supplerende stof:
-Sundhed, sygdom og medicin
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Survival of the fittest
Formål:
Formålet med forløbet har været at give eleverne kendskab til evolutionen, herunder betydningen af biologisk variation, seksuel selektion og naturlig selektion. For at opnå kendskabet til baggrunden for, hvad der driver alt dette har vi arbejdet med DNA, den almindelige celledeling og kønscelledelingen med fokus på, hvordan variation opstår og betydningen af mutationer.
Eksperimentelt arbejde:
Blodtypebestemmelse
Læst stof:
Biologi i fokus af Bodil B. Bidstrup et al. 2011: s.107-108 (om variation, mutation og selektion), s.110-112 (om livets opståen), s.113-114, s.118 (om endosymbiontteorien, mutualisme og parasitisme), s.118+120 (om udvikling af arter), s.121-122 (om evolution og arv), s.123-125 (om Mendels arvelove), s.129-130 (om mutationer), s.84-85 (om DNA og replikation), s.16-17 (om mitose og meiose),
Øvelsesvejledning til blodtypebestemmelse
Video: https://www.youtube.com/watch?v=Mehz7tCxjSE (om Mendel)
Video: https://www.youtube.com/watch?v=59qlbGoUcHE&t=592s (om analyse af stamtræer)
Video: https://www.youtube.com/watch?v=f-ldPgEfAHI (om mitose)
Video: https://www.youtube.com/watch?v=P88TwaC0f9U (om naturlig og seksuel selektion)
Kernestof:
-Evolutionsbiologi: Biologisk variation og naturlig selektion
-Genetik og molekylærbiologi: Nedarvningsprincipper, mutation, mitose, meiose, replikation
-Makromolekyler: Nukleinsyre
Supplerende stof:
-Bioetik
-Sundhed og sygdom
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forplantning
Formål:
I forløbet har vi arbejdet med hormonel regulering og forplantning med særlig fokus på menstruationscyklus og sædcelledannelse i den almindelige, raske krop. Derudover har vi også ser på udvalgte eksempler på fertilitetsbehandling samt set kort berørt anvendelsen af CRISPR i forbindelse med forplantning og reproduktion. Derudover har der været fokus på mikroskopifærdigheder og figurlæsning i gennem forløbet.
Eksperimentelt arbejde:
Mikroskopi af ovarier og testikelvæv
Læst stof:
Fysiologibogen af Bodil B. Bidstrup et al. 2008: s.125-129 (om kønnet og ukønnet formering og kønsdifferentiering), s.129-131 (om de kvindelige kønsorganer), 132-134 (om menstruationscyklus og kønscelledannelsen),
Fysiologibogen 2.udgave af Bodil B. Bidstrup et al.: s.197-200 (om mandens kønsorganer og kønscelledannelsen)
Biologi i udvikling af Marianne Frøsig et al. 2020: s.146-149 (om prævention)
Biologi i udvikling B-niveau af Marianne Frøsig et al., 2017: s.94-95 (om CRIPSR)
Biokemi af Kresten Torp 2007: s.53-60 (om proteinsyntesen)
Tekst om kunstig befrugtning
https://faktalink.dk/emner/kunstig-befrugtning (om kunstig befrugtning)
Øvelsesvejledning til mikroskopi af ovarier og testikelvæv
Video: "Gravid som 60årig" (00:00-19:10)
Video: https://www.youtube.com/watch?v=0G1kHAwHuWg&t=1s (om proteinsyntesen)
Kernestof:
-Fysiologi: Hormonel regulering og forplantning
Supplerende stof:
-Sundhed, sygdom og medicin
-Bioetik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Infektioner
Formål:
Formålet med forløbet har været at arbejde med infektioner, herunder bakterier og virus, samt opnå kendskab til brugen af antibiotika, årsager til resistens og de biologiske mekanismer, der ligger til grund for vacciner. Af den årsag har eleverne også arbejdet med immunforsvaret for at have en grundlæggende forståelse for, hvordan de fornævnte mekanismer fungerer.
Eksperimentelt arbejde:
ELISA-forsøg (aflevering)
Antibiotika-resistens i bakterier (journal)
Læst stof:
Biologibogen af Ingelise Kahl et al., 280-293 (om immunforsvaret)
Fysiologibogen, 2.udgave af Bodil Bidstrup et al.: s.169-171 (om vacciner)
Bioteknologi 4, af Bodil Bidstrup og Benthe Schou, s.17-22 (om virus og bakterier)
Biotechacademy: https://www.biotechacademy.dk/Ordliste/gramfarvning/ (Om gramfarvning)
Multiresistente bakterier – en trussel mod mennesket af Lise Ahlborn et al., s., s.124-125 (om funktionen af antibiotika), s.127-128 (om årsager til resistens)
Video: https://www.youtube.com/watch?v=rBbAQF6Zn_g&t=212s (om ELISA)
Video: Kampen om livet (4): hvornår kommer den næste pest? (16:35-29:43min)
Øvelsesvejledning til ELISA-forsøg
Øvelsesvejledning til forsøg om bakterier og resistens
Kernestof:
-Mikrobiologi: Infektionsbiologi og resistens
-Virus: Opbygning og formering
Supplerende stof:
-Sundhed, sygdom og medicin
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693413731",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693413731",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693413731"
}