Holdet 2022 24 ps21 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Lynn Simonsen
Hold 2022 24 ps21 (3 ps21)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kommunikation
Titel 2 Gymnasieelevers trivsel og stress
Titel 3 Hvordan bliver vi til dem, vi er?
Titel 4 Ondskab

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kommunikation

Kommunikation

- Hvordan er kommunikation vigtig for menneskers trivsel?

I dette forløb ser vi på kommunikationens betydning for mennesket og hvorfor det er så vigtig for vores trivsel. Vi ser bl..a. på nonverbal kommunikation i barndommen og vi skal arbejde med teori som kaster lys over kommunikation på de sociale medier. Eleverne skal arbejde med teori om kommunikation fra forskellige psykologiske retninger, bl.a. udviklingspsykologi, socialpsykologi og evolutionspsykologi m.m.

Antal læste normalsider: 35
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Gymnasieelevers trivsel og stress


I dette forløb sætter vi vores fokus på livet som gymnasieelev. Vi starter forløbet med at læse om kognitiv psykologi og hvordan vores perception, opmærksomhed og hukommelse spiller en rolle i vores fortolkning af vores omverdenen og de oplevelser vi udsættes for. Dernæst skal vi se på, hvordan vi lærer og om hvordan vores hukommelse og motivation hænger sammen med vores indlæring og trivsel. Dernæst læser vi om stress, der er et tilstand, som mange gymnasielever oplever i en kortere eller længere periode i deres gymnasietid. Vi ser bl.a. på forskellen på akut og kronisk stress og arbejder med teori, som kan forklare, hvad er med til at skabe stress, samt hvad man kan gøre for at holde stress på afstand.

Antal læste sider: 53, 2
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hvordan bliver vi til dem, vi er?



I dette forløb ser vi på vores personlighed og hvordan den bliver til. Forløbet tager afsæt i små- og spædbarnsalderen og de erfaringer som udgør de grundlæggende byggesten i barnets videre psykiske udvikling. Her introduceres eleverne for teorier om køn, temperament, tilknytning og resiliens som grundlaget for identiteten.

Herfra springer vi op til teenageårene og hvad kendetegner identitetsarbejde i det senmoderne samfund.  Med afsæt i deres teoretiske viden, skal eleverne reflektere over, hvad det vil sige at have en personlig og social identitet, og forholde sig til, om vi har forskellige identiteter.

Antal læste sider: 42,7
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ondskab

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer