Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Frederik Ventzel Jensen
|
Hold
|
2022 24 ps33 (3 ps33)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kommunikation
- Hvordan er kommunikation vigtig for menneskers trivsel?
Vi arbejder i første omgang med spørgsmålet ud fra socialpsykologisk teori, hvor vi arbejder med grundlæggende teori om kommunikation, samt fordele og ulemper ved kommunikation i forbindelse med de sociale medier.
Vi kommer også omkring udviklingspsykologiens teori om, hvordan vores kommunikative færdigheder udvikles i vores tidlige barndom, blandt andet gennem ansigtsduetter, og evolutionspsykologiens teori om forholdet mellem kropssprog og følelser.
Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til
det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af
psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske
problemstillinger
Kernestof:
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
- stereotyper, fordomme og diskrimination
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
Antal læste normalsider: 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvordan bliver vi til dem, vi er?
I dette forløb ser vi på vores personlighed, og hvordan den bliver til. Forløbet tager afsæt i små- og spædbarnsalderen og de erfaringer som udgør de grundlæggende byggesten i barnets videre psykiske udvikling. Her introduceres eleverne for teorier om køn, temperament, tilknytning og resiliens som grundlaget for identiteten.
Herfra springer vi til teenagealderen, og hvad der kendetegner identitetsarbejde i det senmoderne samfund.
Med afsæt i deres teoretiske viden, skal eleverne reflektere over, hvad det vil sige at have en personlig og social identitet, og forholde sig til, om vi har én eller multiple identiteter.
Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til
det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af
psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt
udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder
digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig
kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske
problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder samt
kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk
viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers
tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt
begrebsapparat på en klar og præcis måde
Kernestof:
Udviklingspsykologi:
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
– tilknytning, sårbarhed og resiliens
Personlighed og identitet:
– identitet og personlighed
Antal læste normalsider: 48 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Læring og trivsel i en digital tidsalder
I forløbet undersøger vi, hvordan vi som mennesker bliver påvirkede af digitale medier. Med udgangspunkt i læringsteori arbejder med at forstå, hvordan sociale medier er designet til at fange og fastholde vores opmærksomhed. I denne forbindelse arbejder vi med psykologisk teori relateret til kognitiv psykologi med fokus på opmærksomhed, perception og hukommelse. Derudover undersøger vi, hvordan motivation hænger sammen med læring og trivsel.
Desuden arbejder vi med stress som biologisk, psykologisk og socialt fænomen. Vi undersøger mulige årsager til stress samt forskellige copingstrategier til at håndtere stress.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til
det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af
psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt
udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder
digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig
kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske
problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske
problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem
hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers
tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt
begrebsapparat på en klar og præcis måde
Kernestof:
Kognition og læring:
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring,
motivation og hukommelse
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig
selv og omverdenen
Personlighed og identitet:
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress
og coping.
Antal læste normalsider: 56,7.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ondskab
I dette forløb skal eleverne arbejde med teori som forsøger at forklare, hvorfor mennesker begår ondskabsfulde handlinger. Vi tager udgangspunkt i et socialpsykologisk perspektiv og dets forklaringer af gruppepsykologiske processer.
Berømte eksperimenter som bl.a. Stanford fængelseksperiment, Milgrams strømforsøg, Ashs eksperiment med linjer vil give eleverne en forståelse for, hvordan gruppen påvirker individets handlinger og holdninger og de etiske problemer forbundet med nogle af disse eksperimenter.
Derudover vil vi arbejde med et individualpsykologisk perspektiv, hvor vi inddrager teori fra både udviklingspsykologien, neuropsykologien og den kognitive psykologi, som kan være med til at forklare, hvorfor nogle mennesker er i stand til og særligt tilbøjelige til at begå ondskabsfulde handlinger.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til
det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af
psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt
udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder
digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig
kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske
problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske
problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem
hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers
tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt
begrebsapparat på en klar og præcis måde
Kernestof:
Socialpsykologi:
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge
– stereotyper, fordomme og diskrimination
Udviklingspsykologi:
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv og miljø
Kognition og læring:
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig
selv og omverdenen
Personlighed og identitet:
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer
Antal læste normalsider: Ca. 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693414694",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693414694",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693414694"
}