Holdet 2022 24 eø12 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e) Katrine Pedersen Sosa
Hold 2022 24 eø12 (3 eø12)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Strategi
Titel 2 Forløb#2 Marketing
Titel 3 Forløb#3 Regnskab
Titel 4 Forløb#4  Organisation og ledelse
Titel 5 Forløb#5 Projekt med bæredygtig startup/repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Strategi

I dette første forløb har vi arbejdet med følge to dele af kernestoffet:
- Virksomheden og dens omverden; herunder  forretningsmodeller og rammevilkår
- Strategi:  konkurrenceforhold, positionering, valg af konkurrence- og vækststrategi.

I denne forbindelse har vi arbejdet med følgende modeller og fagbegreber:

- Den uafhængige – og afhængige omverden
- Virksomhedens strategiske drivkræfter: Idé, vision og mission, værdier
- Forretningsmodel (Business model canvas) og herunder begrebet værdiskabelse
- Unique selling point
- Marked og markedssegment
- Markedsafhængige udviklingsmuligheder: Herunder størrelsen af markedet, vækstraten på markedet, markedsandelen, produktets substituerbarhed (homogene- og differentierede produkter) samt konkurrenceformer
- B2B og B2C
- Interessenter
- STEEPLE
- SWOT
- Porters five forces
- Intern vækst >< Ekstern vækst , herunder Ansoffs vækstmatrice samt de forskellige Integrationsformer
- Værdikæde (hermed menes den forsynings- /værdikæde virksomheden indgår i)  
- Porters Generiske strategier


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Marketing

I dette andet forløb har vi arbejdet med følge dele af kernestoffet:
- Marketing: Branding, kundesegmentering og marketing mix

I dette forløb har eleverne i grupper udvalgt én casevirksomhed som der er blevet arbejdet med gennem hele forløbet. Afslutningsvist har hver gruppe fremlagt en samlet marketingsanalyse af deres valgte casevirksomhed

I forløbet har vi arbejdet med følgende modeller og fagbegreber:
- Brand  og brandværdi
- Købsbeslutninger
- Købsadfærd (involvering /differentiering)
- Købsmotiver
- Segmentering (forskellige segmentringskriterier og Minervamodellen)
- SMOK /SMUK – modellen
- Marketing-mix –produkt, pris, place og promotion. Herunder: Produktmix og produktlinje (PLC-kurven), priselasticitet, prisstrategier, distributionsled og promotion
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Regnskab

I dette tredje forløb har vi arbejdet med følge dele af kernestoffet:
- Økonomi: Årsrapporten, regnskabsanalyse

I forløbet har vi arbejdet med følgende modeller og fagbegreber:
- Årsrapport; herunder balancen og resultatopgørelsen (arts- og funktionsopdelt) og hovedtal og særligt fokus på afskrivninger (Scarpværdi og metoderne: Lineær- /saldoafskrivning)
- Centrale fagbegreber: Udgift – omkostning – udbetaling, og Rentabilitet, Omsætning, Profit og Forrentning
- Omkostninger: Variable omkostninger, faste omkostninger, enshedsomkostninger og Break -even

Regnskabsanalyse og nøgletalsanalyse
Du Pont pyramiden  og Vores udvalgte 6 nøgletal:
o Egenkapitalens forrentning
o Afkastningsgraden
o Overskudsgrad
o Aktivernes omsætningshastighed
o Soliditetsgraden
o Gearingen
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Organisation og ledelse

I dette sidste hoved-forløb har vi været omkring følgende kernestof:
- Organisation og ledelse: organisationsstrukturer og ledelse

herunder har vi arbejdet med nedenstående fagbegreber og modeller:
- Mekanistiske og organisk organisationsstruktur (Burns og Stalker)
- De 6. karakteristika for organisationsstruktur
- Robert Duncans teori om organisationer og deres omgivelser (stabilitet og kompleksitet)
- Greiners model – organisationens kriser og udviklingsstadier

- Ledere vs. managere
En "historisk gennemgang af ledelsesteori: 1) Taylor og Scientific Management-princippet, 2) Fayol (Unity of command og Unity of direction), 3) Mayo & Hawthorne (produktiviteten afhænger af anerkendelse)
De tre ledelsesformer: Demokratisk -, autoritær - og laissez faire
Blake og Mautons Leadership Grid
Adizes Teamledelse

Motivation, ydre og indre
Herzbergs to-faktor teori
Pinks motivationsteori  

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Projekt med bæredygtig startup/repetition

I dette afsluttende forløb har vi arbejdet med repetition af pensum, samt arbejde med to dele af det valgfrie kernestof:
Startup virksomheden og Den bæredygtige virksomhed  

Forløbet har været organiseret som et selvstændigt gruppearbejde, og eleverne har arbejdet med at "skabe" deres egen bæredygtige startup. Gruppearbejdet mundede ud i et Business Model Canvas, en SWOT og et Pitc, som blev fremlagt for klassen og som medtages til den mundtlige eksamen til perspektivering.   

Ud over de overvejelser som fagbegreberne fra de andre forløb gav anledning til i forbindelse med startup virksomheden har vi ikke arbejdet mere specifikt med startup, men derimod har eleverne forhold sig til følgende teori om bæredygtighed:

-McDonoughs bæredygtighedstankegang: Herunder begreberne Cradle-to-cradle, Tredobbelt værdiskabelse, Teknologis >< biologisk kredsløb, samt Upcycling- downcycling.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer