Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Innovation C
|
Lærer(e)
|
Andreas Maarbjerg Qvist
|
Hold
|
2022 24 in12 (3 in12)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad er innovation?
Forløbet "Hvad er innovation?" har introduceret eleverne til faget innovations grundlæggende begreber og teorier. Gennem oplæg, diskussioner og øvelser har eleverne opnået forståelse for, hvad innovation er, hvordan innovation skabes, og hvilke faktorer der påvirker udviklingen af nye idéer og løsninger. Forløbet har givet eleverne et fagsprog, som de kan bruge til at analysere og arbejde med innovation fremadrettet.
Eleverne har arbejdet med forskellige definitioner af innovation og har lært at skelne mellem invention, innovation og diffusion. De har fået kendskab til Dobbeltdiamant-modellen som en struktureret procesmodel til idéudvikling, og de har diskuteret, hvordan innovation både kan være radikal og inkrementel. Der er blevet arbejdet med innovationsformer, både på produkt-, proces-, og forretningsniveau, og eleverne har fået indblik i, hvordan innovation kan skabe værdi – økonomisk, socialt og miljømæssigt – for forskellige interessenter.
Desuden har eleverne fået indsigt i begreber som opfattet nytte og offer, kundens oplevede værdi og begrebet job to be done i forbindelse med værditilbud (value proposition). Der er også blevet arbejdet med kreative processer, herunder hvordan divergent og konvergent tænkning fremmes og hæmmes. Endelig har eleverne afprøvet konkrete metoder til idéudvikling og -vurdering, fx brainstorming, associationsmetoder og risiko- og gevinstanalyser.
Forløbet har haft til formål at skabe et solidt fundament for elevernes videre arbejde med innovation, herunder deres evne til at udvikle og vurdere idéer i praksis.
Gennemgåede begreber og modeller:
Innovationsbegrebet – definitioner
Invention, innovation, diffusion
Dobbeltdiamant modellen for innovation
Kreativ destruktion (kan kobles tæt til disruption)
Radikale og inkrementelle innovationer
Innovationshøjde på produkt- og serviceinnovationer – 3N-model
Innovationsformer
Produktinnovation
Procesinnovation
Markedsinnovation
Råvareinnovation
Organisatorisk innovation
Serviceinnovation
Forretningsmodelinnovation
Værdibegrebet
Kundens opfattede værdi
Opfattet nytte
Opfattet offer
Økonomisk, social og miljømæssig værdi
Job to be done
Pain
Value proposition
Jury
Kreativitet og kreative processer
Divergens og konvergens
Hvad fremmer og hæmmer divergent tankegang?
Druckers kilder til innovation
Divergent og konvergent tænkning
Kreativitet
Faktorer der fremmer og hæmmer kreativitet
Harmonikamodellen
Ideudviklingsmetoder
Associationsmetoder
Brainstormingsmetoder
Idevurderingsmetoder
Argumenter for og imod
Idescreening
Risiko- og gevinstmatrix
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Du er innovativ og skaber værdi
I forløbet "Du er innovativ og skaber værdi" har eleverne arbejdet med at forstå, hvordan innovation opstår i samspillet mellem omverden, brugere og forretningsmodeller. Forløbet har fokuseret på at gøre eleverne i stand til at identificere trends, analysere brugerbehov og arbejde med værdi- og forretningsskabelse i en innovationsproces. Eleverne har både udviklet deres analytiske og kreative kompetencer og fået konkrete værktøjer til at omsætte idéer til værdi for rigtige mennesker i virkelige sammenhænge.
Undervisningen har taget udgangspunkt i trendspotting, hvor eleverne har lært at identificere og arbejde med megatrends, livsstilstrends, branchetrends og kategoritrends. PEST-analysen har været anvendt som redskab til at analysere omverdensforhold, der påvirker innovation. Med afsæt i brugerdreven innovation har eleverne fået indsigt i forskellige tilgange til at involvere brugere i udviklingsprocessen – både som inspirationskilde, medudvikler og evaluator.
Eleverne har stiftet bekendtskab med fire typer af brugerroller og lært at anvende en række kvalitative metoder til at undersøge brugeres behov og adfærd, såsom interviews, fokusgrupper, observation og personas. De har desuden arbejdet med prototyper som redskab til at afprøve og videreudvikle idéer. Forløbet har lagt vægt på at styrke elevernes evne til at samarbejde med brugere og tænke innovativt i forhold til at skabe værdi.
Afslutningsvist har eleverne arbejdet med forretningsmodel-lærredet (Business Model Canvas) som en måde at strukturere og præsentere deres idéer. Her har de fået forståelse for, hvordan innovation kan tage udgangspunkt i forskellige epicentre og skabe nye muligheder gennem innovation af forretningsmodellen.
Gennemgåede begreber og modeller:
Trendspotting
Megatrends, livsstilstrends, branchetrends og kategoritrends
PEST-analyse
Brugerdreven innovation
Fire tilgange til brugerdreven innovation
Udforskning af brugere
Brugerinnovation
Brugerdeltagelse
Brugertest
Fire typer af brugerroller
Lead users
Eksperter
Avancerede brugere
Brugere
Metoder til undersøgelse af brugere
Kvalitative interviews
Fokusgrupper
Multiatributanalyser
Prototyper
Antropologiske undersøgelser
Observation
Personas
Brugerrejser
Samarbejde med brugere
Forretningsmodel lærred (Business Model Canvas)
Epicentre i forretningsmodellen
Innovation af forretningsmodellen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksamensprojekt - 1 runde
Eleverne arbejdede med over emnet "spild".
Fokus på:
Pitch efter NABC skabelon
Validering med interviews af potentielle brugere
SWOT analyse af egen innovation
Forretningsmodel for egen innovation
PEST analyse af egen innovation
Pain, valueproposition og jury
Idégenerering og idéudvælgelse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Innovation i samfundet
I forløbet "Innovation i samfundet" har eleverne arbejdet med at forstå innovationens rolle i et større samfundsmæssigt perspektiv. Forløbet har haft fokus på, hvordan innovation skaber værdi – ikke kun for virksomheder og brugere – men også for samfundsudvikling, økonomisk vækst og bæredygtighed. Eleverne har undersøgt innovationens betydning på både mikro- og makroniveau og fået indsigt i, hvordan innovation hænger sammen med globalisering, konkurrenceevne og velstand.
Forløbet har også fokuseret på de etiske dimensioner af innovation. Eleverne har diskuteret CSR-strategier, cirkulær økonomi og bæredygtige forretningsmodeller, herunder den tredobbelte bundlinje. Kritiske emner som greenwashing, deleøkonomi og platforms- og gig-økonomiens konsekvenser har givet anledning til debat om innovation som både problemløser og problemskaber.
Endelig har eleverne fået kendskab til økonomiske begreber som BNP, produktivitet og de tre drivkræfter bag økonomisk udvikling: faktordreven, effektivitetsdreven og innovationsdreven vækst. De har brugt modeller som Porters diamantmodel og Hofstedes kulturanalyse til at forstå, hvordan rammebetingelser og kultur påvirker innovationskraft i forskellige samfund.
Gennemgåede begreber og modeller:
Hvorfor er innovation vigtigt? (figur med fire niveauer)
Globalisering og innovation
Konkurrenceevne og innovations rolle i forhold hertil
Måling af innovative aktiviteter i et land (input, proces, output)
Entreprenør og iværksætter
Entreprenørskab og intraprenørskab
Socialt eller miljømæssigt entreprenørskab
Intraprenørskab i offentlige eller private organisationer
Etiske overvejelser og innovation
CSR-strategi og innovation
Cirkulær økonomi
Bæredygtige forretningsmodeller – den tredobbelte bundlinje
Greenwashing
Deleøkonomi
Platformsøkonomi
Disruption
Økonomisk velstand – BNP og BNP pr. indbygger
Sammenhæng mellem produktivitet og vækst
Sammenhæng mellem produktivitet og effektivitet
Tre drivere bag økonomisk velstand (faktordreven, effektivitetsdreven, innovationsdreven)
Innovationer som problemløsere og problemskabere
Porters diamantmodel
Hofstede-analyse af iværksætterkultur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Innovationsstrategier
I forløbet "Innovationsstrategier" har eleverne arbejdet med, hvordan virksomheder strategisk kan udvikle, positionere og afprøve nye idéer for at opnå succes i markedet. Forløbet har haft fokus på, hvordan man kombinerer kreative metoder med analytiske modeller og tests for at sikre, at innovation ikke blot er nytænkning – men også værdiskabende og realistisk.
Undervisningen har blandt andet introduceret eleverne til Blue Ocean Innovation som en strategi til at skabe nye markeder frem for at konkurrere i eksisterende. Eleverne har anvendt FNOS-matrixen som et værktøj til at analysere og udvikle unikke værdiforslag i forhold til eksisterende markedslogikker. Desuden har de arbejdet med oplevelsesøkonomi og Pine og Gilmores model, herunder begrebet "sweet spot", hvor virksomheder formår at kombinere oplevelse og værdi på en måde, der differentierer dem fra konkurrenterne.
Eleverne har også fået indblik i arbejdet med at opbygge og forstå forretningskoncepter ud fra fire centrale dele. Med udgangspunkt i segmenteringsværktøjer som Minerva-modellen og Gallup-kompasset har eleverne lært at analysere og målrette deres innovation mod forskellige målgrupper. Det klassiske marketingmix (produkt, pris, sted og promotion) er blevet brugt til at koble innovation med markedstilpasning.
En vigtig del af forløbet har omhandlet test og validering af idéer gennem pretotyping – en metode til hurtigt og billigt at teste, om der overhovedet er et marked for en idé. Eleverne har arbejdet med begreberne "the right it" og "the wrong it", samt faldgruben "lost in thought land". De har afprøvet konkrete pretotypingmetoder såsom Mechanical Turk, Fake Door, Impersonator, One Night Stand og Pinocchio, som giver indsigt i reel efterspørgsel, før man investerer i at bygge det færdige produkt.
Til at vurdere og dokumentere testresultater har eleverne brugt værktøjerne OPD, YODA, ILI og OLI, der understøtter analyse og formidling af indsigter. Der har været fokus på holdning og risikovillighed gennem begrebet "skin in the game", samt på devisen "build the right it before you build it right", som har dannet grundlag for kritisk refleksion over innovationsbeslutninger.
Gennemgåede begreber og modeller:
Blue Ocean Innovation
FNOS-matrix
Oplevelsesøkonomi
Pine og Gilmores model om oplevelsesøkonomi
"Sweet spot" i oplevelsesøkonomien
Forretningskoncept (fire dele)
Minervamodel og Gallupkompas
Marketingmix (product, place, price, promotion)
SWOT-analyse
Pretotyping
"The law of market failure"
"The right it"
"The wrong it"
"Lost in thought land"
OPD
YODA
ILI
OLI
"Skin in the game"
"Build the right it before you build it right"
Pretotypingmetoder:
Mechanical Turk
Fake Door
Impersonator
One Night Stand
Pinocchio
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Fremlæggelser 2 af eksamensprojekt
Eleverne har løbende gennem forløbende:
Forretningsmodeller
Innovationsstrategier
Pretotyping
Arbejdet med at udfylde modeller mv. i henhold til deres eksamensprojekt - eleverne har endvidere udarbejdet personas, forretningskoncept, FNOS matrix mv. for deres innovation. Desuden har eleverne arbejdet med pretotyping strategier for deres projekt hvoraf den én strategi skulle udføres i praksis.
Eleverne arbejde med at færdiggøre deres pitch af deres projekt og fremlagde for klassen på disse moduler.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Diffusion af innovationer
Forløbet "Diffusion" har været et kort, afsluttende forløb, hvor eleverne har arbejdet med, hvordan nye innovationer spredes i markedet og samfundet. Eleverne har fået indsigt i, hvad diffusion er, og hvilke faktorer der påvirker, om og hvor hurtigt en innovation bliver adopteret af brugere.
Centralt i forløbet har været forståelsen af produktets livscyklus (PLC-kurven) og den teknologiske S-kurve, som viser sammenhængen mellem tid, investering og teknologisk udvikling. Eleverne har analyseret innovationslivscyklussen for radikale innovationer og fået kendskab til de fem adoptantgrupper: innovatører, tidlige adoptanter, tidlig majoritet, sen majoritet og efternølere – samt deres karakteristika og betydning for udbredelsen af nye produkter og idéer.
Eleverne er blevet introduceret til begrebet "at krydse kløften", som forklarer udfordringen i at få en innovation fra de tidlige brugere over i massemarkedet. Afslutningsvis har eleverne arbejdet med Rogers’ fem faktorer, der fremmer eller hæmmer diffusion: relativ fordel, kompatibilitet, kompleksitet, testbarhed og synlighed.
Gennemgåede begreber og modeller:
Diffusion
PLC-kurve
Teknologiske S-kurver
Innovationslivscyklus for radikale innovationer
Adoptanter og deres karakteristika
Figuren over adoptantgrupper
At krydse kløften
Rogers’ faktorer, der fremmer og hæmmer diffusion
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693414792",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693414792",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693414792"
}