Holdet 2022 24 rt13 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Retorik C
Lærer(e) Marianne Johnsen (MJO)
Hold 2022 24 rt13 (3 rt13)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Argumentation og debat
Titel 2 Apologi- og undskyldningsretorik
Titel 3 Genre og funktion
Titel 4 Faglig formidling
Titel 5 Taleforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Argumentation og debat

I dette forløb introduceres eleverne til en række af retorikkens grundbegreber, mens vi arbejder med argumenterende ytringer.
Vi bruger Bitzers begreber om den retoriske situation til at analysere bl.a. taler, billeder og debatindlæg og så arbejder vi praktisk bl.a i udarbejdelsen af debatindlæg til landets aviser.
Vi arbejder også med små debatter i klassen.
Vi har især fokus på begreberne fra Bitzers retoriske situation, de fem forarbejdningsfaser, retorik i billeder, appelformerne, Toulmins argumentmodel, argumenttyper og argumentkneb.

Teori:
"Grundbog i retorik", kapitel 2 +3+4+5+6
Analysemateriale
- Kræftens Bekæmpelse, kampagnevideo "DrukFri Ungdom" + Pølsepresser du?
https://www.youtube.com/watch?v=PA7EdEb9-8Q https://www.youtube.com/watch?v=PA7EdEb9-8Q

- BUT WHY, kampagnevideo "Hvorfor egentlig ryge?" https://www.youtube.com/watch?v=5NNnI-JuB9k

- Mathias Vinholts tale ved demonstrationen mod uddannelsessnobberi, 24. maj 2022: https://www.dansketaler.dk/taler/vinholt-mathias-uglebjerg

- "Skovbilchauffør", Auning Transport, stillingsopslag

- "Afskaf Dansk A", Anonym afsender, Borgerforslag 2023
https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-15745

- Debatindlæg:
  - Diverse elev-indlæg
  - "I skulle prøve at være overladt til provinsen", Gunhild Brethvad, Politiken 9/9-2024
- "Gymnasiet er blevet for slapt", Emma Nielsen, JP 18/9-23
- "Kødspiseres rettigheder undertrykkes", Christian Korsgaard, JP 18/9-23

- Klip fra DR Debatten "Skærmfri Ungdom", 24. april 2024
- "Tale om puffbars" - Nadine Grant Larsen (udleveret af Nadine)


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Apologi- og undskyldningsretorik

Dette forløb handler om krisekommunikation i form af apologier og undskyldninger. Vi bruger Ware og Linkugels strategier for selvforsvar og Koesten og Rowlands krav til soningsretorik i vores analyser af offentlige undskyldninger. Vi analyserer bl.a.  og Colleen Ballingers undskyldning/apologi på youtube fra 2023 samt Martin Brygmanns Instagram-opslag d. 9/6-24.

Teori:
- Grundbog i retorik, kapitel 10

Analysemateriale:

- Coleen Ballinger's apology song 2023
- Martin Brygmanns Instagram-opslag 9/6-24
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Genre og funktion

I dette forløb arbejder vi med genreforventninger og den effekt det kan have når man bryder med disse ved et genrebrud eller genrehybrid.
Vi kigger på eksempler hvor genrebrud har en hensigtsmæssig effekt, og eksempler hvor virkemidlet kan være etisk forkert, f.eks. i skjult reklame.
Vi afslutter forløbet med et innovativt projekt, hvor eleverne skal skabe opmærksomhed om et af FNs verdensmål ved brug af en ytring som indeholder et genrebrud/-hybrid.


Analysemateriale
- "Grundbog i retorik", kapitel 7
- Jonas Eikas tale til Nordisk Råds Litteraturpris i 2019
- "Karen", VisitDanmark, 2016 (https://www.youtube.com/watch?v=WOJ6sar_QVA&t=10s=)
- Annonceartikel fra Magasinet Skøn, 2016
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Faglig formidling

Vi arbejder med faglig formidling ud fra grundbogens begreber om den faglige og den fagfaglige formidler og de tre kategorier for faglig formidling samt alle de overvejelser man skal gøre sig i faglig formidling ud fra disse. Vi bruger de fire tekstkvaliteter (klart, læservenligt, levende og overbevisende sprog) til at analysere og omskrive ytringer med faglig formidling.
Til sidst laver eleverne en ytring til en informationstavle til SG Studenterlunden, som skal formidle studenterlundens formål samt noget naturformidling til forbipasserende.

Materiale:

- "Grundbog i retorik", kapitel 8
-  "Hvem deler du spyt med?", kampagnevideo fra Lungeforeningen, 2022
- "R-tallet forklaret med hækling", oplysningsvideo fra Statistrikk, 2020
- "Explaining Corono-virus to kids", oplysningsvideo fra CBC News, 2020
- "Hvorfor B117 er en game-changer i corona-kampen", oplysningsvideo fra Zetland, 2021
- "Sara Elgaard Jager vil forstå de smerter, hvis årsag ingen kender', Interview i Information, 20. april 2019
- "Opdag hestehullet før det opdager dig", informationsopslag fra Henne strand (årstal ukendt)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Taleforløb

Med et genbesøg i de fem forarbejdningfaser skriver eleverne nu en moverende tale som skal holdes med retorikholdet som modtagere. Vi arbejdede også med disse faser, da vi skrev debatindlæg, men nu udvider vi dispositiofasen med den klassiske dispositio og vi tilføjer memoria og actio fordi vi arbejder med en mundtlig ytring. Hver taler skriver også en procesrapport om de retoriske overvejelser de har gjort sig i arbejdet med talen.
Efter hver tale er holdt, giver holdet konstruktiv feedback til taleren.

Materiale

- "Grundbog i retorik", kapitel 2
- "Grundbog i retorik" kapitel 7 om mundtlighed og skriftlighed
- "Tale af gymnasieelev til klassekammeraterne: At rejse", af Sofia Andreasen (2015), gengivet i Grundbog i retorik,
- "Jakob Engel-Schmidts tale til børn og unge", 11. august 2023
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer