Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Charlotte Østerby, Hanne Krohn Gervin
|
Hold
|
2024 24 bi/e (1e bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 Celler og transportprocesser
Celler og transportprocesser
I dette forløb skal I lære om, hvordan pro- og eukaryote celler er opbygget samt hvilke celleprocesser, der foregår i en eukaryot celle. Vi vil også have fokus på cellemembranens opbygning samt hvordan en celle kan optage stof fra og afgive stof til sine omgivelser vha. diffusion
Der fokuseres på følgende områder:
- Cellens opbygning og cellestrukturernes funktion
- Celleprocesser: Fotosyntese og respiration
- Cellemembranens opbygning og funktion
- Passive transportprocesser: diffusion og faciliteret diffusion
- Aktive transportprocesser: endo- og exocytose.
- Kulhydraternes opbygning og funktion.
Eksperimentelt arbejde:
1. Fotosyntese og respiration (dataopsamling)
2. Det kommer an på størrelsen (Diffusion i forhold til overflade/rumfangsforhold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2 - På opdagelse i generne + evolution
Hvad er gener, og hvorfor ligner jeg min bror/søster/mor/far?
Hvordan kan man nedarve en sygdom, hvis ens forældre ikke selv er syge?
Hvordan kan DNA anvendes til at opklare forbrydelser og diagnosticere sygdomme
Vi arbejder med opbygningen og den biologiske funktion af DNA. Herunder baser, nukleotider, baseparringsprincippet og gener.
Vi arbejder med genetiske grundbegreber (f.eks. dominante og recessive gener, genotype og fænotype), nedarvningsprincipper og stamtavler. Vi arbejder med gentest (gelelektroforese), DNA-profiler og genetiske sygdomme.
Vi ser på det centrale dogme, der beskriver strømmen af genetisk information mellem de biologiske stoffer i cellen: DNA koder for RNA, der koder for protein.
Vi ser på mutationer og deres betydning.
Med udgangspunkt i vores viden om gener, mutationer og genetisk variation arbejder vi sidst i forløbet kort med evolution og evolutionsmekanismer. Du har tidligere lært om, at mutationer der ikke ligefrem er dødelige skaber genetisk variation i en population af individer. Du vil i dette forløb lære om at denne genetiske variation gør, at der er forskel i individers chance for at overleve og få afkom. Mekanismen kaldes naturlig selektion.
Fokusområder:
- Evolutionsteoretikeren Charles Darwin
- Genetisk variation
- Naturlig selektion
Eksperimentelt arbejde:
1. Papir-modeløvelse: DNA´s opbygning
2. Byg dit eget dipeptid (molekylmodel)
3. Foldning af proteiner vha. perler og piberenser
4. DNA-profil analyse (gelelektroforese) af den genetiske sygdom Huntingtons chorea
5. Øvelse med naturlig selektion (rasp og ris)
Film: Fosterdiagnostik og etik – at vide eller ikke vide
Publiceret 07-12-2010, Etisk råd
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3 - Enzymer og bakterier i hverdagen
Enzymer og bakterier i hverdagen
I dette lille forløb skal du lære om prokaryote cellers opbygning og funktion.
Vi vil se på bakterievækst og vækstfaktorer, herunder funktionen af enzymer og enzymaktivitet.
Eksperimentelt arbejde:
1. Kimfaldsforsøg
2. Simulering af enzymaktivitet
3. Undersøgelse af gærs aktivitet ved forskellige temperaturer.
Film:
Bakterier i hverdagen
Professor Lone Gram fra DTU fortæller om vores liv med bakterierne; hvordan de optræder i vores hverdag, og hvordan vi på den ene side dyrker og udnytter dem og på den anden forhindrer dem i at vokse.
Bragt i Danskernes Akademi på DR2, september 2014.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4 - Økologi og biodiversitet
Økologi og biodiversitet
I dette forløb er samspil mellem arter og deres omgivende miljø i centrum. I forløbet skal du arbejde med fødekæder (græsningsfødekæde og nedbryderfødekæde) og du lærer begreber som: biotiske og abiotiske faktorer, organisk og uorganisk stof, nettoprimærproduktion og bruttoprimærproduktion. Vi ser nærmere på to bestemte økosystemer: 1. Kildebækken og 2. Vandløbet og ser hvordan organismer har tilpasset sig et liv i netop disse økosystemer. Desuden skal du lære om kulstofkredsløbet samt hvilke ubalancer vi ser her. Undervejs arbejder vi med forskellige aspekter omkring biodiversitet
Eksperimentelt arbejde:
Undersøgelse af to økosystemer: 1. Kildebækken og 2. Gjern å
Ekskursion til Gjern bakker, hvor du skal undersøge en kildedal, en skovbæk samt Gjern å. I disse økosystemer undersøges plante- og dyresamfund.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5 - Pubertet og forplantning
I forløbet er der fokus på de kønshormoner der sætter gang i puberteten og vi ser på hvordan hormonproduktionen reguleres gennem negativ feedback. Der er fokus på mandens forplantningsevne samt hvordan hormonforstyrrende stoffer tænkes at kunne nedsætte sædcellekvaliteten.
Fokusområder:
Kroppens organsystemer. Pubertet samt mandens og kvindens kønsorganer samt sekundære kønskarakter. Sædcelleproduktion samt hvordan hormonforstyrrende stoffer kan påvirke processen.
Kønshormoner og deres regulering (udløsende, overordnede og egentlige hormoner)
Film:
1. Tidlig pubertet - DR2 - Viden om 2010 (min. 6.15-17.52) - Udsendelse om tidlig pubertet og mulige årsager hertil.
2. Kuk i hormonerne DR2, 2006: Afsnittet: Verdens dårligste sæd (25 min).
Sex, hormoner og køn
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68794699572",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68794699572",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68794699572"
}