Holdet 2021 MU/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2024/25
Institution Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Martin Granau, Martin Hamann
Hold 2021 MU/i (1i MU, 2i MU, 3i MU, 4i MU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1.g-forløb
Titel 2 Modalharmonik
Titel 3 Dodekafoni i teori og praksis
Titel 4 Koral
Titel 5 Kortlægning af Beethovens Symfonier
Titel 6 Pop-rock-opgave og optakt til studietur - 12 mod.
Titel 7 sammenspil
Titel 8 Projekt-morgensang
Titel 9 Blues
Titel 10 Optakt til studietur til Berlin
Titel 11 Jazz
Titel 12 Arien - barok -> wienerklassik
Titel 13 Pop-rock-emne
Titel 14 Tilladte hjælpemidler
Titel 15 Materialer til årsprøve: Bastarden og Musikipedia
Titel 16 TIlladte hjælpemidler:

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Modalharmonik

Med udgangspunkt i Hamann - Modalharmonik analyseres moderne pop og disses modalharmoniske strukturer. De 6 skalaer gennemgås og deres harmoniske konsekvenser analyseres.

Grundlæggende regel: Dominanter undgås. Sekundfald, tertsstigning og kvartfald tilstræbes.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Koral

Med udgangspunkt i Rune Bech Laursen arbejdes med disciplinen koral-harmonisering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kortlægning af Beethovens Symfonier

Som tommelfingerregel placerer Beethoven en menuet som tredje sats i sine symfonier. Men i overgangen til romantikken bliver han mere og mere drilsk og lader først satsen skifte til den, ja, drillende, scherzo, og med Niende Symfoni forskyder han også satsens placering i følgen.

Vi deler alle ni symfonier mellem os og analyserer menuetter og scherzoer og deler vores iagttagelser i både google-sheet og ved oplæg i klassen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Pop-rock-opgave og optakt til studietur - 12 mod.

Vi kører to parallelle spor:
- På den ene bane: Introduktion til den skriftlige genre pop-rock med udgangspunkt i Thomas Hammers Bastarden
- På den anden bane: Optakt til studietur til Leipzig, hvor vi fejrer 300-året for Bachs indtog i byen og undersøger den kantate han skrev i netop de dage hvor vi besøger byen. I denne ombæring ser vi på da capo-arie, rondo, koral, kantate-form, variationsværk, fuga.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 sammenspil

Kort sammenspilsforløb
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Projekt-morgensang

Efter en periode med lidt sporadisk fremmøde og analyse af den gode film Tár planlagde klassen et initiativ til at spille til ugentlig morgensang på skolen. Til stor glæde for alle. Morgensangskonceptet er efterfølgende fuldt implementeret i skolens daglige liv. 💪
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Blues

Med udgangspunkt i Mørups Blues-bogen læste vi et forløb om delta-blues.

Forløbet indholdt mange afstikkere til så forskellige emner som Nørgårds Uendelighedsrække, Eurovision, Conchita Wurst og frygisk halvslutning etc.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Optakt til studietur til Berlin

I forløbet har vi været til et antal koncerter:
- Frederiksberg Festspil
- Tosca på Deutsche Oper
- Korngold med Berlinerne og Petrenko
- Mahler 5 i Konzerthaus

I forbindelse med koncerterne har vi analyseret:
- Beethovens Geister-trio og den spøjse harmonik
- Tosca og de to centrale arier E Lucervan og Visi D'Arte
- Åbningen af Korngolds Violinkoncert
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Jazz

Med udgangspunkt i Mørups Jazz-bogen har vi læst om jazzens udspring fra New Orleans til Swing
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Arien - barok -> wienerklassik

Klassisk formlære:
- Gennemgåede former:
- Rondo
- Da Capo-arie
- Sonateform
- Liedform og Mozart-arien
- i 3.g gennemgået Fuga og Variationsform også
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Pop-rock-emne

Eksamensrettet forløb:
- Producerens rolle eksemplificeret ved
- Sam Phillips og Elvis
- Phil Spector og hans mange grupper
- Brian Wilson og The Beach Boys
- George Martin og The Beatles

Derudover udblik til aktuelle udgivelser herunder Peter Sommer og hans leg med Chopins Emol-præludium
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Tilladte hjælpemidler

- Bastarden - https://issuu.com/lr-undervisning/docs/bastarden_9_aug_2017
- Musikipedia - www.musikipedia.dk
- Tartelet - https://www.tartelet.dk/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Materialer til årsprøve: Bastarden og Musikipedia

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 TIlladte hjælpemidler:

Bastarden: https://issuu.com/lr-undervisning/docs/bastarden_9_aug_2017
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer