Titel
13
|
Måltidet som motiv i kunst og litteratur
I dette forløb beskæftiger eleverne særligt sig med madens betydning inden for billedkunstens, filmens og litteraturens verden. Med billederne og teksterne bevæger vi os ind på emner som kultur, sprog og identitet.
Forløbet forfølger måltidet som kunstnerisk motiv, der i dette arbejde med tekster og billeder ofte rummer en merbetydning. Mad og drikke skildret i billedkunsten og litteraturen er altså ikke blot en gengivelse af mad. Motivet er ofte konkret sanset virkelighed fortolket og omsat til kunst, hvori det får en merbetydning. Eleverne skal blive klar over, at maden bliver en metafor for eller et symbol på noget andet og større. I den forbindelse tilegner eleverne tilegne sig en afgrænset viden om kunstneren og perioden, som værkerne med mad som motiv er blevet skabt i. Denne viden aktiveres, når teksterne læses og fortolkes.
Elevernes konkrete og personlige tilgang til maden har været i spil i form af praktiske skriveøvelser. Den konkrete og personlige tilgang til maden har for eleverne tjent som en vej ind i emnet og for at gøre indlevelsen i og fortolkningen af teksternes tematisering af maden mere håndgribelig.
For at komme mere systematisk på sporet af måltidet som motiv i livets forhold, har eleverne arbejdet med tre vinkler på emnet: det hellige, det hedonistiske og det erotiske måltid. Disse vinkler har dannet et grundlag eller en form for ramme for at forstå måltidet som motiv i teksterne.
For at underbygge disse vinkler danskfagligt, har eleverne arbejdet med relevante begreber inden for litterær analyse og billedanalyse. Desuden også intertekstualitet ved perspektivet 'det hellige måltid'.
Metodemæssigt har eleverne arbejdet nykritisk, strukturalistisk og socialhistorisk.
Materiale:
Andersen, Benny: "Diæt", 1962.
Beaudelaire, Charles: "Morderens Vin", 1857.
Bech, Bodil: "Brombær", i: Vi der ejer natten, 1934.
Blixen, Karen: ”Babettes Gæstebud”, 3. udgave, 1958. (værk)
Hansen, Martin A.: ”Agerhønen”, 1947.
Jensen, Johannes V.: ”Ved Frokosten”, 1906.
Rifbjerg, Klaus: ”Udenfor har vinden lagt sig", 1984.
Seeberg, Peter: ”Enkle retter, nogle forslag”, i: Argumenter for benådning, 1976.
Slott-Møller, Harald: ”Primavera”, 1901 (billede)
Filmuddrag:
”Babettes Gæstebud” filmatiseret af Gabriel Axel, 1987.
Samvirke: “Foodporn”
Eleverne har desuden deltaget i en omvisning omhandlende måltidet som motiv i kunsten på Statens Museum for Kunst.
Evaluering:
Eleverne har arbejdet med små skriveøvelser, som har haft afsæt i forløbets vinkler på måltidet, og som træner bevægelsen mellem det konkret erfarede/sansede og det abstrakte.
Eleverne har skriftligt arbejdet med en mindre analyserende artikel af "Morderens Vin".
200 normalsider
|