Holdet 2022 DA/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Maja Dinsen Willems, Pernille Mie Olsen
Hold 2022 DA/a (1a DA, 2a DA, 3a DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Novelleforløb + processkrivning
Titel 2 Retorik (taler)
Titel 3 Romantik
Titel 4 Det Moderne Gennembrud (Værklæsning: Ved Vejen)
Titel 5 DHO - Grønland og Danmark
Titel 6 Sprog og diskurser
Titel 7 KULT-forfatterforløb med Josefine Klougart
Titel 8 Journalistik og medier
Titel 9 Debatterende artikel
Titel 10 SKÅL
Titel 11 Oplysningstiden (Værklæsning: Erasmus Montanus)
Titel 12 Social ulighed - opråb eller underholdning?
Titel 13 Måltidet som motiv i kunst og litteratur
Titel 14 Sproghandlinger, samtaleanalyse og face-work
Titel 15 Argumenter for forandring
Titel 16 At fortælle sig selv
Titel 17 Alt det vi arver - Repetition
Titel 18 Lovlige links til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 3 Romantik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Det Moderne Gennembrud (Værklæsning: Ved Vejen)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 DHO - Grønland og Danmark

DHO-emnet om Grønland og Danmark skal vi arbejde flerfagligt med i historie og dansk.
Vi vil dykke ned i Danmark og Grønlands fælles fortid fra den danske stats kolonisering af Grønland, over moderniseringen og daniseringen og frem til i dag og undersøge udviklingen i landenes relation.
Forløbet handler om postkolonialisme, som bliver vores overordnede tilgang til de forskellige materialer. Vi skal nemlig se gamle og nye dokumentarfilm, høre podcast, læse historiske dokumenter, romanuddrag, raptekster, avisartikler m.m.


Tekster:
Kolonisering af Grønland fra 1700-tallet til Anden Verdenskrig:
Kunnuk og Naja – uddrag af roman af B.S. Ingemann (1842)
Profeternes i Evighedsfjorden – uddrag af roman af Kim Leine (2012)

Modernisering og danisering af Grønland fra Anden Verdenskrig og frem:
Eksperimentet – uddrag af spillefilm af Louise Friedberg (2010)
Tabita - uddrag af roman af Iben Mondrup (2020)

Grønlandsk selvstændighed og identitet i dag:
Den dag Daniel døde – avisartikel af Flemming Christiansen (2014)
Tupilak  - raptekst og musikvideo af Josef Tarrak Petrussen (2017)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Sprog og diskurser

Hvad betyder de ord vi bruger? Har de kun én betydning eller kan dette veksle alt efter hvem der bruger dem og hvordan de bruger dem? Hvordan kan ords betydning være med til at forme den verden vi lever i? Ord kan være mere magtfulde end man tror og være med til at ændre hele nationernes opfattelse af bestemte emner. Dette forløb vil lære jer at analysere måden vi bruger sproget på. I skal lære at lave diskursanalyse og bruge de begreber der hører til denne analysemetode.

Forløbet vil dykke ned i flere forskellige diskurser, men især diskurserne omkring køn og dialekter. Fordi måden vi taler om disse i lang tid har været præget af en bestemt diskurs. I vil måske opdage, at I selv er påvirket af måden vi taler om bestemte emner. Og måske vil I ikke. Men det er i hvert fald vigtigt at være opmærksom på, hvordan vi og andre anvender og bruger sproget.

Fokus på:
- Diskursanalyse og dens begreber
- Diskurser omkring køn og dialekter
- Analyserende artikel, som indeholder diskursanalyser og sammenligning

Litteratur:
- Kompendium sammensat af Ole Schultz Larsen (Systime, 2023): Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier  og Anne Bornerup Græsborg & Mette Møller Jørgensen (Systime, 2014): Diskurs analyse i dansk. Herunder diverse diskurs øvelser.

Skriftlig aflevering:
- Analyserende artikel: Tekster, der vil rykke holdninger
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel: Diskurs 10-09-2023
Arbejdsspørgsmål: Radioudsendelse om dialekter 13-09-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 KULT-forfatterforløb med Josefine Klougart

KULT forløb med forfatteren Josefine Klougart. Klougart skriver bl.a. selv følgende om forløbet:

"At erindringen er flydende på den måde, udvider også mulighederne for, hvad vi kan skrive om – vi kan dyrke præcis de samme forskydninger for at få adgang til et større stof, nye områder af indsigt. Litteraturen er en særlig erkendelsesform, en slags konkret forankret filosofi; og erindringen er et reservoir af kropslig og dyb viden om verden, som indtil vi sætter os ned og skriver er stort set sprogløst. Skriften kan fremkalde indsigt i os selv og andre, som kan flytte os som mennesker.

Eleverne kommer i arbejdsprocessen til at skrive mere eksperimenterende og udfolde sig kreativt i den kunstneriske proces og dermed sprænge danskfagets gængse rammer. Hertil kommer, at eleverne får den unikke oplevelse af at møde kunstneren i sit værksted sammen med ligesindede, der også har skrivelyst, hvor der bliver rum til at diskutere litteratur, sprog og oplevelser."

Forløbet indebærer både forberedelse i undervisning, skriveværksted og fællestime med Klougart. Derudover vil to elever fra klassen få mulighed for at komme i intenst skriveværksted med Klougart selv i hendes værksted.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Journalistik og medier

Gennemgået i forløbet:

Journalistik:
- Nyhedstrekant
- Nyhedskriterier
- Avistyper
- Stofområder
- Habermas' offentligheds model
- Fake news
- Remediering

Sociale medier:
- Nyheder på sociale medier
- Frontstage, backstage, middle region og hvordan disse er tilstede på sociale medier
- forskellige influencertyper

Dokumentarfilm:
- Dokumentargenrer
- Fakta- og fiktionskoder
- filmiske virkemidler
- Autencitetsmarkører
- Værklæsning: Dokumentarfilmen "I Love You I Miss You I Hope To See You Before I Die"

Musikvideo:
- Analyse af selvvalgt musikvideo med fokus på sammenhængen mellem det lyriske og billedsiden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Debatterende artikel

Forløbet indfører eleverne i den skriftlige genre "Debatterende artikel".

Opgavens tre dele gennemgås og arbejdes med i lektionerne, hvor feedback fra læreren og eleverne indbyrdes giver god grobund for et fremtidigt selvstændigt arbejde med genren.

En debatterende artikel udarbejdes af tre omgange, herefter får eleverne skriftlig feedback fra læreren, som skal bruges til en genaflevering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 SKÅL

Dette forløb tager udgangspunkt i Dania O. Tausens digtsamling Skål, samt dokumentaren af samme navn.


Kernestofområder:
- Analyse af lyrik
- Filmanalyse med fokus på filmiske virkemidler og dramaturgi
- Dokumentargenre
- Autenticitetsmarkører
- Globale kompetencer
- Samspil mellem individ, kultur og samfund
- Værkanalyse af både digtsamling og dokumentar

Faglige mål:
- Arbejde med dokumentartekster
- Medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- Analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
- Værkanalyse af digtsamlingen "Skål"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Social ulighed - opråb eller underholdning?

I dette forløb har eleverne arbejdet tematisk med fokus på social ulighed. Analyserne har båret præg af et ideologikritisk blik, men i høj grad også budt eleverne indblik i forskellige analysemetodiske tilgange, fx tv-dokumentar- og filmanalyse, novelleanalyse. Tekstudvalget udgør således både ikke-fiktive og fiktive tekster, der periodemæssigt starter i år 2016 og strækker sig tilbage til år 1871.

Eleverne har set på, hvordan litteratur, tv-dokumentarer og film fremstiller folk på samfundets bund og har forholdt sig til, hvorvidt ’teksternes’ fremstilling til social ulighed kan tolkes som et opråb i relation til velfærdsstatens udvikling og muligheder for social mobilitet, eller/og om ’teksternes’ fremstilling kan fortolkes som en slags underholdning. Herunder har eleverne forholdt sig til kulturelle og bevidsthedshistoriske fremstillinger af social ulighed.

Materiale:

Djørup, Adda: "Arthur", i: Poesi og andre former for trods, 2015.
Nexø Andersen, Martin: "Lønningsdag", 1900.
Pontoppidan, Henrik: "Naadsens Brød", 1885.

Tv-Dokumentarer:
"Prinsesser fra Blokken", sæson 1, afsnit 1, 2016.
"Prinsesser fra Blokken - otte år senere", sæson 1, afsnit 1, 2024.
"På Røven i Nakskov", sæson 1, afsnit 1, 2015.

Eleverne har arbejdet med begreber fra dokumentartyper, filmiske virkemidler, autenticitetsmarkører, litterære begreber i forbindelse med novelleanalyse. Desuden har eleverne arbejdet med P. Bourdieus begreber om kapitaler i behandlingen af tekstmaterialet.

Evaluering:
Analyserende eller debatterende artikel om social ulighed.

150 normalsider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Måltidet som motiv i kunst og litteratur

I dette forløb beskæftiger eleverne særligt sig med madens betydning inden for billedkunstens, filmens og litteraturens verden. Med billederne og teksterne bevæger vi os ind på emner som kultur, sprog og identitet.

Forløbet forfølger måltidet som kunstnerisk motiv, der i dette arbejde med tekster og billeder ofte rummer en merbetydning. Mad og drikke skildret i billedkunsten og litteraturen er altså ikke blot en gengivelse af mad. Motivet er ofte konkret sanset virkelighed fortolket og omsat til kunst, hvori det får en merbetydning. Eleverne skal blive klar over, at maden bliver en metafor for eller et symbol på noget andet og større. I den forbindelse tilegner eleverne tilegne sig en afgrænset viden om kunstneren og perioden, som værkerne med mad som motiv er blevet skabt i. Denne viden aktiveres, når teksterne læses og fortolkes.

Elevernes konkrete og personlige tilgang til maden har været i spil i form af praktiske skriveøvelser. Den konkrete og personlige tilgang til maden har for eleverne tjent som en vej ind i emnet og for at gøre indlevelsen i og fortolkningen af teksternes tematisering af maden mere håndgribelig.

For at komme mere systematisk på sporet af måltidet som motiv i livets forhold, har eleverne arbejdet med tre vinkler på emnet: det hellige, det hedonistiske og det erotiske måltid. Disse vinkler har dannet et grundlag eller en form for ramme for at forstå måltidet som motiv i teksterne.
For at underbygge disse vinkler danskfagligt, har eleverne arbejdet med relevante begreber inden for litterær analyse og billedanalyse. Desuden også intertekstualitet ved perspektivet 'det hellige måltid'.
Metodemæssigt har eleverne arbejdet nykritisk, strukturalistisk og socialhistorisk.

Materiale:
Andersen, Benny: "Diæt", 1962.
Beaudelaire, Charles: "Morderens Vin", 1857.
Bech, Bodil: "Brombær", i: Vi der ejer natten, 1934.
Blixen, Karen: ”Babettes Gæstebud”, 3. udgave, 1958. (værk)
Hansen, Martin A.: ”Agerhønen”, 1947.
Jensen, Johannes V.: ”Ved Frokosten”, 1906.
Rifbjerg, Klaus: ”Udenfor har vinden lagt sig", 1984.
Seeberg, Peter: ”Enkle retter, nogle forslag”, i: Argumenter for benådning, 1976.

Slott-Møller, Harald: ”Primavera”, 1901 (billede)

Filmuddrag:
”Babettes Gæstebud” filmatiseret af Gabriel Axel, 1987.

Samvirke: “Foodporn”

Eleverne har desuden deltaget i en omvisning omhandlende måltidet som motiv i kunsten på Statens Museum for Kunst.

Evaluering:
Eleverne har arbejdet med små skriveøvelser, som har haft afsæt i forløbets vinkler på måltidet, og som træner bevægelsen mellem det konkret erfarede/sansede og det abstrakte.
Eleverne har skriftligt arbejdet med en mindre analyserende artikel af "Morderens Vin".

200 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Sproghandlinger, samtaleanalyse og face-work

I arbejdet med sproghandlinger beskæftiger eleverne sig med direkte og indirekte sproghandlinger, herunder Følelses- og holdningsudtrykkende (selvfremstillende), handlingsregulerende og informationsudvekslende, ritualiserede og samtalestrukturerende sproghandlinger. Derudover har eleverne arbejdet med turtagning, transaktioner og samtaleanalyse, samarbejdsprincipper, facework og høflighedsprincipper.

I gennemgangen af Erving Goffmanns begreb om facework og verden som en scene, har eleverne tilegnet sig viden og fået gennemgået høflighedsbegrebet ligesom vi har arbejdet med begreber fra dramaet, der i teorien bruges som metafor for menneskets ageren i verden, med krænkelse af, trusler mod, beskyttelse af og opbygning af face.


Materiale:

Novelle:
Helle, Helle: "Tirsdag nat", i: "Biler og dyr," 2000.


Tv:
Christensen, Casper og Frank Hvam: ”Man går altid ud fra ens kammerat lyver”, fra TV-serien Klovn, sæson 4 fra 2005.

Prostitution vs. Anne Grethe Bjarup Riis, i: Go' morgen Danmark, 2011: https://www.youtube.com/watch?v=IMWocEIAeZI

Rytteriet: "Trines mor har været utro", P3, 2016: https://www.youtube.com/watch?v=4LnsLrbicpk


Teori:
"Sprog", kapitel 4 i: "Håndbog til dansk", 1.udg., 2015.

20 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Argumenter for forandring

I dette forløb er formålet, at eleverne lærer begreberne til argumentation og retorik at kende og kan anvende dem på analysemateriale.

Tematisk ser vi på klima- og miljøforandringerne i vores tid.
De centrale begreber, eleverne skal lære, er pointe, begrundelse og grundantagelse (påstand, belæg, hjemmel). Derudover skal eleverne lære at undersøge, hvilke argumentationsgreb en afsender kan bruge for at vinde tilslutning til sit synspunkt.
Endelig skal eleverne træne at vurdere den samlede argumentation med begreberne hæderlighed og vægt.

Eleverne skal også arbejde med appelformerne (etos, logos og patos).

Forløbet afsluttes med en mini-præsentation af kampagnefilm.

Materiale:

Uddrag fra Kapitel 6 i grundbogen "Perspektiver i dansk" af Mads Rangvid og Mimi Sørensen, Danslærerforeningens Forlag, 2018.

Udsagn fra:
Auken, Ida: Tag klimakrisen alvorligt!, Jyllands-Posten, 3.januar, 2009.
Hansen, Lars P.: Fordrejede fakta om klimaet, Jyllands-Posten, 4.december 2012.
Larsen, Henrik: Plastic i havet tager livet af fugle, fisk og skildpadder, Politiken, 26.marts 2015.
Seeberg, Gitte: Hokus pokus fra Liberal Alliance, Jyllands-Posten.dk, 30.maj 2015.


Debatindlæg: "Planeten står ved en skillevej" fra Altinget, den 20. september 2016.


Kampagnefilm:
Conservation International, 2014:
Nature Is Speaking - Julia Roberts Is Mother Nature
Nature Is Speaking – Harrison Ford is the Ocean
Nature Is Speaking – Shailene Woodley is the Forest
Nature Is Speaking – Penélope Cruz is the Water

Danmarks Naturfredningsforening: https://www.dn.dk/
Earth Day: https://www.earthday.org/
Greenpeace: https://www.greenpeace.org/denmark/
Plastic Change: http://plasticchange.dk
The New New Nordic Cuisine: https://www.youtube.com/watch?v=mr9khFfw8dE

Ca. 80 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 At fortælle sig selv

Formålet med forløbet er at give eleverne et indblik i hvordan sammenskrivning af det private og det selvbiografiske er en tendens i litteraturen. Ved at sætte fokus på dette, som en tendens i nyere dansk litteratur, lærer eleverne at gå bag om ordene og koble værkerne til den biografiske kontekst, men samtidig være kritisk-analytiske i deres tilgang og hele tiden have øje for samspillet mellem fiktion og virkelighed i den måde fortællingen fremstilles på.

En vigtig pointe i forløbet er at teksten altid vil være nøje udvalgt og uanset, hvor autentiske de fremstår, vil det altid være en vinklet fortælling og dermed en subjektiv udlægning.

Eleverne skal ved forløbets afslutning kunne skelne mellem selvbiografiske træk og fiktion i autofiktive tekster.

Begreber: fiktion og selvbiografiske elementer, performativ biografisme, autofiktion, paratekst, fortællerinstans, erindringen som en konstruktion, remediering.

Eleverne har i forløbet fælles læst:
"Sildig Opvaagnen" af Steen Steensen Blicher (1828)
"Mig og min far - hvem fanden gider at klappe" af Kathrine Ravn Kruse (2014)

Derudover har eleverne læst et selvvalgt værk og parvis udarbejdet en mundtlig præsentation af værket. Eleverne har valgt mellem følgende værker:

Blenstrup, Jens: ”Gud taler ud”, 2004.
Helm, Liv: "Med hjertet i hånden", 2024.
Korsgaard, Thomas: "Hvis der skulle komme et menneske forbi", 2017.
Romer, Knud: ”Den som blinker er bange for døden”, 2006.

Ca. 275 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Alt det vi arver - Repetition

Et repetitionsforløb under overskriften "Alt det vi arver"

Dette forløb strækker sig tematisk tilbage til forløbet om 'Social ulighed', der med fokus på social ulighed blandt andet undersøgte ulighedens pris og konsekvenserne af at vokse op i en familie med manglende social, økonomisk og kulturelt kapital. Dette forløb har ligeledes fokus på, hvilken betydning det har, hvor man vokser op.
Med fokus på forholdet mellem individ, slægt og samfund arbejder eleverne med et bredspektret tekstudvalg. Teksternes tematisering af individet over for slægten og samfundet er centralt og særligt de nyere tekster skaber en forventning om, at slægten ikke længere bør have en afgørende betydning for individets egne valg og status i samfundet.

I forbindelse med analysen har eleverne arbejdet repeterende med begreber inden for retorik, diskurs, lyrisk analyse, dokumentarfilm-genre, herunder autenticitetsmarkører.

Materiale er:
"Blodets Bånd" af Christian Jepsen og Pernille Bervaldsen (2013)
"Folkevise" fra digtsamlingen "Fribytter" af Tom Kristensen, (1920)
"Glenn Bechs nytårstale 2023" af Glenn Bech
"Kong Frederik den X's nytårstale 2024"
"Vidnesbyrd 1 - Jeg gik derfra med en underlig fornemmelse i underlivet", udgivet i Politiken, 20.maj, 2023
"Vidnesbyrd 2 - Da de åbnede mig, opdagede de, at jeg havde koldbrand i den ene æggestok", udgivet i Politiken, 20.maj, 2023

Ca. 150 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Lovlige links til eksamen

Følgende hjemmesider er tilladte under terminsprøve og eksamen:

https://ordnet.dk/

https://sproget.dk/

https://www.ordbogen.com/da/

https://www.minlaering.dk/

På min læring kan du finde hjælp til skrivegenrerne, analyserende/debatterende/reflekterende artikel.





Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer