Holdet 2022 DA/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Maiken Lund
Hold 2022 DA/b (1b DA, 2b DA, 3b DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kommunikation (Sprog)
Titel 2 "Til ungdommen"- værklæsning 1 (roman) Litt./sprog
Titel 3 DHO (Diskursanalyse) (sprog/me/litt) værk 2 (film)
Titel 4 Oplysningstiden og Holberg - værk 3 (drama) Litt.
Titel 5 Kønskritisk læsning af nyere litt. (Sprog/lit)
Titel 6 Podcast  (Medier)
Titel 7 Det moderne gennembrud
Titel 8 Dokumentarfilm - værklæsning 4 (dokumentarfilm)
Titel 9 Eksistentialisme - værk 5 (Selvvalgt værk) (Litt.)
Titel 10 Myte og modernisme (litt.) Værk 6
Titel 11 Lyrikforløb og værk 7 (digtsamling) (litt.)
Titel 12 Romantikken - værk 8 (Litt.)
Titel 13 Journalistik og værk 9 (Medier/sprog)
Titel 14 Digitale hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kommunikation (Sprog)

Eleverne arbejder med mundtlig og skriftlig kommunikation og retorik - de analyserer og skriver taler og deltager i en talekonkurrence med 4 andre 1.g klasser.

Fokus er på: retorik, argumentation, stilistiske virkemidler, retoriske stilfigurer, og sproghandlinger.

Primære tekster:
"Stoltenbergs mindetale 24/7 2012
"Lindes tale til Zulu comedy galla 2020"
"Analyse af Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020" af Lisa Storm Villadsen 2020.
"Dronningens nytårstale 2022"
"Statsministerens nytårstale 2022!


Sekundære tekster:
"Du har 7 sekunder" - artikel af Caroline Bjerre-Bertelsen, fra   http://www.kommunikationsforum.dk/artikler/Saadan-laver-du-en-indledning-der-faenger  
"Tips til din tale": https://xn--rst-0na.dk/tips-til-din-tale/
"Retoriske grundbegreber" - udleveret ark
link: "Dansksiderne: "sproglige figurer"
"Krydsfelt" s. 246-260
"Sproghandlinger" - udleveret ark
"Roman Jacobsons model" - udleveret ark
"Den talende krop" - udleveret ark


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tale til O aften 18-12-2022
Analyse af tale 11-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 "Til ungdommen"- værklæsning 1 (roman) Litt./sprog

Vi læser værket: "Til Ungdommen" og er også inde og se den bearbejdede version til scenen på Teater V.

Forløbet er et samarbejde med drama, hvor de arbejder med at lave deres egen "Til Ungdommen" tekst - hvor de søger at efterligne nogle af de sproglige kendetegn i en eller flere af teksterne.

Fokus for forløbet i dansk:
- Analyse og fortolkning af "Til Ungdommen"
- Opsummering af begreber i litterær analyse
- Identificerer genretræk ved lyrik, drama og epik
- Arbejde med fakta- og fiktionskoder i tekst.
- Arbejde kreativt og selvstændigt med sprog og litteratur

Primærtekster:
"Til ungdommen "af Linn Skåber, forlaget Koppelwrite 2019


Sekundærtekster:
--  "Litterære genrer i dansk" - uddrag fra Håndbog til dansk, af Ole Schultz Larsen, Systime 2023
- "Ordenes betydning" uddrag fra Håndbog til dansk, af Ole Schultz Larsen, Systime 2023
- "Fakta og fiktion" uddrag fra Håndbog til dansk, af Ole Schultz Larsen, Systime 2023


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO (Diskursanalyse) (sprog/me/litt) værk 2 (film)

I forbindelse med et DHO forløb om besættelsestiden i Danmark, har eleverne flg. fokus:

Diskursanalyse af fiktion og sagprosa - tekst og billede.
Filmanalyse af fiktionsfilm.

Primære tekster
- Jensen, Christian:"9. april"
- Nielsen, Mads: "En lærke letted"
- Nielsen, Morten: "Øjeblik"
- "John Christmas Møllers (C) radiotale fra London", 6. september 1942
- "Danmark vort liv"- Teksten følger Kaj Munk: Sidste Digte, Nordens Friheds Forlag - Frit Nordisk Forlag, Kbh., 1944, p. 13.
- "Man binder os på mund og hånd," af Poul Henningsen 1940.
- https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/statsminister-vilhelm-buhls-s-antisabotagetale-2-september-1942

Film:
- "Fuglene over sundet" - fælles værkanalyse og fortolkning.
- "Hvidstensgruppen" -
- "Under sandet" (uddrag)

Sekundære tekster
- Græsborg og Jørgensen: "Diskursanalyse i dansk" s. 12-41
- Litteraturens veje - kapitler: "Krig og efterkrigstid", "Historien om en forudsigelig krig", "Den tyske besættelse af Danmark", "De unge døde""kulturpessimisme og generationsmodsætninger"
- Litteraturens veje: "Nederlag i kulturkampen"
- Krydsfelt: s. 329-340 om filmanalyse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Egen tekst 14-03-2023
Diskursanalyse af taler 05-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Oplysningstiden og Holberg - værk 3 (drama) Litt.

I forløbet arbejder eleverne litteraturhistorisk med Oplysningstiden og Holberg som forfatter samt dramatik som litterær genre.

Primære tekster
- Holberg,Ludvig: ERASMUS MONTANUS, Dansklærerforeningens Forlag 1992.
- https://www.dr.dk/bonanza/serie/473/tv-t---70erne/51963/erasmus-montanus (Teaterversionen)

Sekundære tekster
- Uddrag fra bogen: Oplysningen - alt hvad de behøver at vide for at bluffe dem igennem en middagskonversation, af Thomas Bredsdorff, Forlaget Gyldendal 2004.
- "Holberg er stadig holdbar", artikel af Rasmus Bo Sørensen i Dagbladet Information, 18/3 2010
- Om genren dramatik - uddrag fra: "Håndbog til dansk, af Ole Schultz Larsen, Systime 2023
- Om dramaturgi - uddrag fra bogen: "Klar Scene - en introduktion til teater", Henrik Flygare, Forlaget DRAMA 1998
- Fibiger og Lütken: LITTERATURENS VEJE. (sølv) 2.udg., Gad: side 108-120
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kønskritisk læsning af nyere litt. (Sprog/lit)

I forløbet arbejder vi med en særlig metode: Kønskritisk læsning og arbejder med analyse og fortolkning af nyere litteratur. Fokus er både på det litterære og det sproglige stofområde. Vi arbejder desuden i dybden med den debatterende artikel som genre i dette forløb.

Forløbet er i samarbejde med faget dramatik, hvor eleverne iscenesætter udvalgte tekster i drama med fokus på episk og politisk teater.


Primærtekster
- Uddrag fra: Det er herfra, jeg vil begynde at tale...", af Gry Stokkedahl Dalgas, Forlaget OVBIDAT 2019
- Uddrag fra: "Hedeselskabet", af Malte Tellerup, Forlaget Lindhart og Ringhof 2020
- Uddrag fra: Den, der lever stille, af Leonora Christina Skov, Politikens Forlag 2018
- Artikel: "I Danmark var der intet at hente. I USA var hun en dronning", af Anders Ryehauge, Jyllandsposten 15/5 2021
- Artikel: "Gennem sproget accepterer vi en form for hierarki", af Malene Jensen, Politiken 21/12 2019.
- Uddrag af Pigedyr, af Cecilie Lind, Gyldendal 2022.
- "Kvinden, der samlede verden" (Uddrag), Eva Tind, Forlaget Gyldendal 2021
- "Provinsbøsser er Gud" - uddrag af bogen: "Jeg anderkender ikke længere jeres autoritet" af Glenn Bech, Forlaget Gyldendal 2022.
- Uddrag fra: Man skulle nok have været der, af Thomas Korsgaard, Forlaget Lindhardt og Ringhof 2021
- Uddrag fra: Homo Sapienne af Niviaq Korneliussen, forlaget Milik 2015
- "Mit arbejde" - Uddrag fra bogen af Olga Ravn, Forlaget Gyldendal 2020
- "To piger", Tove Ditlevsen, Novelle fra novellesamlingen: "Dommeren" fra 1948 fra forlaget Athenum.




Sekundærtekster
- Artikel: Litteraturen vælter ud fra et sted midt i kvindelivet, af Lise Kabell Søgaard, Berlingske Tidende
- Artikel: Manderollen tager nye veje i litteraturen, af Maja Funch, Kristeligt Dagblad 22/2 2022
- "Paratekst og performativitet" - Uddrag fra: "De korte medieformater" - Systime 2019
- https://litteratursiden.dk/temaer/exofiktion
- Queerteori og queerlæsning. Uddrag fra bogen: "Blik for køn" af Ditte Campion, Dansklærerforeningens Forlag 2019
-  "Kønskritisk metode", Af professor emerita, Roskilde Universitet, Anne Birgitte Richard. Udgivet på metodebogen.dk 2017. © Forfatteren og Forlaget Dansksiden.dk, 2017.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Podcast (Medier)

I forløbet arbejder eleverne analytisk og kreativt: De lærer om de forskellige virkemidler i podcast, analyserer forskellige podcasts og laver dernæst deres egen podcast i grupper.


Primærtekster
"Equinox", podcast fra DR 2021
"Et langsomt mord" - podcast fra DR 2021
"Piller fra helvede" - Podcast fra DR 2023
"Kvinden på isen"  - Podcast fra Third Ear 2014


Sekundærtekster
"Podcast" - Mimi Olsen m.fl., Dansklærerforeningens Forlag 2020, s. 10-70 i bogen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Det moderne gennembrud

Forløbet er primært litteraturhistorisk og fokuserer primært på perioden: Det Moderne gennembrud, sekundært på at indkredse, hvordan perioden har indflydelse på nyere kunsterne - som ex Helle Helle, Christian Lollike og Bille August.

Primærtekster

- Indledningen til Georg Brandes tale: "Hovedstrømninger i det 19de århundredes litteratur" (1872)
- "For få kunstnere blander sig i den politiske debat", interview med Christian Lollike i Dagbladet Information 2016.
- "En vandringsmand", af Henrik Pontoppidan, 1871
- Uddrag af "Mogens", af J.P. Jacobsen - 1872
- "Foran Alteret", af Herman Bang, 1880
- "Mere Kaffe", novelle af Helle Helle fra novellesamlingen Biler og dyr, forlaget Rosinante 2000
- "Lykkeper" . film af Bille August 2018


Sekundærtekster
-  Det moderne gennembrud fra "Litteraturens veje", af Johannes Fibiger, Gyldendal 2004
- "Litteraturens perioder" s. 58-75, Gyldendals Forlag 2005
- "Impressionisme - en lille replik", debatindlæg af Herman Bang 1890
- "Ufattelig god til længsel", interview med Helle Helle i Dagbladet Information 2007
- Podcastepisode fra RomerRiget om J. P. Jacobsen, Radio 24-7 oktober 2016
- Tekst om impressionistisk skrivestil - udleveret i timen.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Dokumentarfilm - værklæsning 4 (dokumentarfilm)

Det er et halvt analytisk/halvt kreativt forløb, hvor eleverne skal lære at analysere og fortolke mange forskellige former for dokumentarer og til sidst lave deres egen lille dokumentar om et menneske, der står dem nært.
Vi fokuserer samtidigt på den skriftligere analyserende artikel med dokumentar som fokus.


Primærtekster
- CPH DOX: Balomania, af Sissel Morell Dargis, 2024 (Hel film)
- CPH DOX: Death of a Saint af Patricia Bbaale Bandak, 2024 (Hel film)
- "The Act of killing" - Joshua Oppenheimer 2012, værkanalyse
- "Fogh bag facaden" (klip)
- "Attentatet på John F. Kennedy" (klip, DR 2007)
- "I lejligheden ved siden af" (Klip), Lars Engels 1991
- "Supersize me" (klip), Morgan Spurlock 2004
- Ejersbo" (klip), Christian Bonke 2015


Sekundærtekster
- Uddrag om dokumentarfilm fra: Krydsfelt, Mimi Olsen m.fl., Gyldendal 2010
- Powerpoint fra timen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Eksistentialisme - værk 5 (Selvvalgt værk) (Litt.)

I dette forløb arbejder vi tematiske med eksistentialisme i litteratur på tværs af tid. Vi starter med en indføring i forskellige typiske træk fra eksistentialistiske retninger og hvordan man kan analysere og fortolke litteratur ud fra det tema. Slutteligt analyserer og fortolker eleverne et selvvalgt værk.


Primærtekster
- Agerhønen af Martin A. Hansen fra samlingen; "Agerhønen" (1947)
- "Ringen" af Karen Blixen fra "Skæbneanekdoter" (1958)
- "Hvile" af Peter Seeberg fra samlingen "Eftersøgningen og andre noveller" (1962)
- "Forførerens dagbog" af Søren Kierkegaard, fra værket; "Enten-Eller" (1843) (uddrag)
- "Sex" af Jan Sonnergaard fra samlingen "Radiator" (1997)
- "Ude på vandet", Ida Jessen, fra samlingen; "Den anden side af havet" (1997)
- "Fasanen", Helle Helle fra samlingen "Rester" (1996)

Selvvalgt værk: videoanalyse

sekundærtekster
- Powerpoint fra timen om eksistentialisme i litteratur - bygger som hovedregel på bogen "Eksistentialisme i dansk - fra Kierkegaard til Sonnergaard", Liselotte Henriksen, Systime 2017
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Myte og modernisme (litt.) Værk 6

I dette forløb arbejder vi med fokus på: Myten som tematisk genre over tid, modernisme primært som stil og sekundært som litterær periode, psykoanalyse som læsestrategi og endelig en værklæsning af samlede digte af Morten Søndergaard.

Det slutter i et KULT forløb med Morten Søndergaard, hvor eleverne deltager i en workshop med forfatteren og skriver deres egne myter om ordenes tilblivelse.

Primære tekster
- "Roden", Martin A. Hansen, fra samlingen "Konkylien" (1955)
- "Fusijama", Johannes V. Jensen, fra samlingen "Myter og Jagter" (1907)
- "På Memphis Station", Johannes V. Jensen, fra samlingen "Digte" (1906)
- "Tigrene", Villy Sørensen fra samlingen "Sære historier" (1953)
- "Patienten", Peter Seeberg fra samlingen "Eftersøgningen og andre noveller" (1962)
- "Landet Atlantis", Tom Kristensen fra samlingen "Fribytterdrømme" (1920)
- "Det ubeskrevne blad", Karen Blixen fra samlingen "Sidste fortællinger" (1957)
- "Gilgamesh", Oversat af Morten Søndergaard og Sophus Helle, Forlaget Gyldendal 2019 (Uddrag)

- Værklæsning: Samling af Morten Søndergaard digte ("Bier dør sovende, "Tak", "Bøjningsformer", "Universet leger", "Flere og flere danskere", "Suveræn", "Atlas", "Tag et skridt", "Kirsebærtræet", "Et stort dyrs åndedrag". "Ordapoteket")

Sekundære tekster
- Lærerskrevet tekst om myte
- Lærerskrevet tekst om modernisme
- "Myte, fantasi og virkelighed - syndefaldsmyten i psykoanalytisk belysning" artikel af Ole Davidsen, Religionsvidenskabeligt tidsskrift, Nr. 5 (1984)
- Powerpoint fra undervisningen og myte, modernisme og psykoanalytisk læsning.
- "Den litterære virkelighed" - Johannes Fibiger, Dansklærerforeningens Forlag 2019, Kapitlet "Den mytiske tekstverden"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Lyrikforløb og værk 7 (digtsamling) (litt.)

Forløbet fokuserer på lyrikken som genre - særligt begreberne 'centrallyrik' og 'interaktionslyrik' og Erik Skyums kriterier for det gode digt. Det slutter af med en værklæsning af digtsamlingen "Pow, pow pow" af Christina Hagen.

Primære tekster
- "Pow, pow, pow", Christina Hagen 2024. Værklæsning.
- Inger Christensen: den afsluttende mestersonet fra "Sommerfugledalen – et requiem", (1991)
- Haiku af Basho, 1600-tallet, i gendigtning af Hans-Jørgen Nielsen, (1963)
- Caspar Eric: citat fra Nike, (2015)
- Peter Laugesen: citat fra De sagde hans hund havde lopper, (2007)
- Olga Ravn: citat fra ”Guldhjerterne” fra Jeg æder mig selv som lyng, (2012)
- Christina Hagen: citat fra White Girl, (2012)
- "POW, POW, POW" - Forestilling på teater Republique november 2024.


Sekundære tekster
- Tekst om centrallyrik og interaktionslyrik fra Gyldendals portal
- Tekst om lyrikkens særtræk fra Gyldendals portal
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Romantikken - værk 8 (Litt.)

Forløbet fokuserer på romantik og romantisme og er et litteraturhistorisk forløb.

Primære tekster
-  Af "Indledning til philosophiske Forelæsninger" (1803), Henrich Steffens
- "Den hemmelige Røst" Adam Oehlenschlager (1811)
- "Indvielsen", Schack von Staffeldt (1804)
- "Oplysning", N.F.S. Grundtvig (1839)
- "Langt Højere Bjerge" N.F.S. Grundtvig 1820
- "Danmark, mit fædreland", H. C. Andersen (1850)
- "Skyggen", H. C. Andersen (1847)
- "Ravnen", Edgar Allan Poe (1848)
- "Angst", Emil Aarestrup (1838)
- "På Sneen", Emil Aarestrup (1838)
- "Den lille Karen", Thomasine Gyllembourg (1830)
- "Sildig Opvaagnen", St. St. Blicher (1828) - VÆRKLÆSNING
- "Forførerens dagbog", Søren Kierkegaard (1843)

Sekundære tekster
- Powerpoint fra timen
- "Litteraturens veje" Johannes Fibiger, Systime 2010 s. 137-187
- https://www.youtube.com/watch?v=O57rvBzanyU (Podcast om Kierkegaard)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Journalistik og værk 9 (Medier/sprog)

Forløbet er et forløb om mediehistorie, nyheder, avisens genrer og særligt fokus på fortællende journalistik, hvor eleverne læser "Englevingen" fra Politiken som værk.

Primære tekster
- "Englevingen" journalistisk føljeton af Kim Faber og Flemming Kristiansen i 16 kapitler fra Politiken 2017.
"Sag om bortførelse i Gråsten er overgået til tysk politi", artikel af Mathias Sørensen fra Jyske Vestkysten april 2024.

Sekundære tekster
- Tekst om mediehistorie fra bogen Krydsfelt af Mimi Olsen m.fl., Gyldendal 2010
- Tekst om nyhedsgenrer fra bogen Krydsfelt af Mimi Olsen m.fl., Gyldendal 2010
- "Formens betydning i journalistik" Mikkel Hvid, 2003 - https://journalisten.dk/formens-betydning/
- Powerpoint fra timen om nyheder.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Digitale hjælpemidler

Eleverne har en digital grundbog her:

https://sites.google.com/sag.dk/danskbklassen2022-2025?usp=sharing



Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer