Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Sankt Annæ Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Adam Lund Madsen
|
Hold
|
2022 DA/c (1c DA, 2c DA, 3c DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb: Novellen
Forløb med en introduktion til novellegenren. Eleverne har arbejdet med:
- Den klassiske novelle
- Den moderne novelle
- Den minimalistiske novelle
- Den fantastiske novelle
Noveller, som er læst i forløbet, er:
Boccaccio: "Falken" (1348-1350)
Jakob Ejersbo: "Blomster" (2000)
Simon Fruelund: "Sommer" (1997)
Charlotte Weitze: "Villy" (1999)
Baggrundslæsning og teori:
Kompendium om novelleteori (primært med udgangspunkt i "Håndbog til dansk")
Noter med novelleteori (power-point-noter)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Michael Strunge og 1980'erne
I forløbet er givet en introduktion til 1980'ernes lyrik. Klassen har læst Michael Strunges digtsamling "Vi folder drømmens faner ud" (1981) og i denne forbindelse arbejdet med grundbegreber indenfor analyse af lyrik.
Særligt fokus har været billedsprog, herunder sammenligning, metafor, billedplan, realplan, medbetydning, forskellige typer af metaforer samt semantik og semantiske felter.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Retorik og argumentation
I dette forløb er eleverne introduceret for grundlæggende retorik, herunder:
- Appelformerne patos, logos og etos.
- Det retoriske pentagram.
- Retoriske virkemidler og stilfigurer.
Toulmins argumentationsmodel er introduceret, herunder:
- Påstand, belæg og hjemmel.
- Gendrivelse, styrkemarkør og rygdækning.
En række argumenttyper er introduceret, bl.a.:
- Tegnargument og årsagsargument
- Generaliseringsargument og klassifikationsargument
- Sammenligningsarg., erfaringsarg., trusselsarg., stråmandsarg. mm.
Eleverne har arbejdet med analyse af argumentation og retorik i en række taler/artikler.
Undervejs i forløbet har klassen arbejdet med selv at skrive en tale om et selvvalgt emne. Talen skulle holdes mundtligt for andre i klassen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
DHO: Danmark og Grønland
Forløbet er en optakt til DHO-skrivningen. I forløbet har eleverne læst tekster af både danske og grønlandske forfattere, og postkolonialismen er introduceret (både som teori og metode).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Romantik og romantisme
En introduktion til romantikken som litteraturhistorisk periode. Herunder:
Universalromantik: Monisme, panteisme og organismetanke.
Nyplatonisme og dualisme.
Biedermeier og nationalromantik.
Romantisme, herunder det interessante og dobbeltgængermotivet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
KULT-forløb: Josefine Klougart
Et kreativt skriveforløb, hvor eleverne har arbejdet med tekster af (og udvalgt af) forfatteren Josefine Klougart. Temaet for teksterne er erindring, og hele klassen har været til skriveworkshop med Josefine Klougart.
Forløbet endte med, at alle elever skrev en erindrende tekst. Enkelte elever deltog efterfølgende i en litterær salon med Josefine Klougart.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Romantisme og upålidelig fortæller
I dette forløb har klassen arbejdet indgående med begrebet om den upålidelige fortæller, herunder forskellige typer af upålidelige fortællere og forskellige upålidelighedsmarkører. Fokus har været på tekster fra romantismen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Levende billeder og dokumentarfilm
I dette forløb er givet en introduktion til filmanalyse med særligt fokus på analyse af levende billeder.
I forløbet er der både arbejdet med spillefilm og musikvideo-analyse, men der har været særligt fokus på dokumentaren som filmisk genre.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Medieværk: "Black Swan" (2010, instr. Darren Aronofsky)
-
Note: "Black Swan 2c"
-
Kanye West & Jay Z: "No Church In the WIld" (2012, instr. Romain Gavras)
-
Björk: "All Is Full of Love" (1999, instr. Chris Cunningham)
-
Sia: "Chandelier" (2014, instr. Sia og Daniel Askill)
-
Zoom: "Grundbog i medier" side 37-54.
-
Power Point-note: Dokumentargenren 2c 2023-2024 1"
-
Note: "Dokumentarens genrer og fremstillingsformer"
-
Dokumentarklip: "Manden, der løj verden i krig" (2010, instr. Poul Erik Heilbuth)
-
Dokumentarklip: "Et glas vand til Johnnie" (1994, instr. Lars Engels)
-
Video: "Stress" (2008, instr. Romain Gavras)
-
Dokumentarklip: "De unge mødre" (2005-)
-
Power Point-note: "Dokumentargenren 2c 2023-2024 2"
-
Medieværk: "Armadillo" (2010, instr. Janus Metz)
-
Mads Kastrup: "Armadillo patter på journalistik" (Berlingske 14/7 2010)
-
Sune Weile: "Om subjektive dokumentarer" (uden år)
-
Power Point-note: "Dokumentargenren 2c 2023-2024"
-
Medieværk: Selvvalgt dokumentar ("Muldvarpen", "Burma VJ" eller "Kandis. For livet").
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Det moderne gennembrud
I dette forløb har eleverne arbejdet med det moderne gennembrud som litteraturhistorisk periode. Vi har haft særligt fokus på socialrealisme, impressionisme og det naturalistiske teater.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Tidlig modernisme
I forløbet er der givet en grundig introduktion til litteraturen i mellemkrigstiden. Der har været særligt fokus på følgende:
- Modernitetserfaring og modernisme som kunstnerisk strømning/isme, herunder ambivalens og idealer om form og indhold.
- Futurisme
- Ekspressionisme
- Dadaisme
- Modernisme og realisme som to sideløbende, men forskelligartede strømninger.
Som værk er læst Broby Johansens "BLOD" (1922).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Diskursanalyse
I forløbet er der arbejdet med diskursanalysen som en sproglig teori/metode. Der er arbejdet med følgende begreber:
- Diskurs, nodalpunkt, ækvivalenskæde, differenskæde, flydende betegner, antagonisme og hegemoni.
- Socialkonstruktivismen som teori med særligt fokus på konstruktioner af køn (som det bl.a. formuleres af Judith Butler).
- Sproghandlinger
Udover diskursteorien og diskursanalysen er der i forløbet givet en introduktion til den reflekterende artikel.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lars Løkke Rasmussen: "Nytårstale 2011" (uddrag)
-
Kristian Ditlev Jensen: "Husumgade - stenkast fra Ungdomshuset" (uddrag) (Politiken den 29/12-2006)
-
Power Point-note: "Diskursanalyse intro 3c 2024-2025"
-
Ole Schultz Larsen: "Diskursanalyse" i: "Håndbog til dansk", Systime, 2017, side 168-174.
-
Video: "Venstre - Frihed og fællesskab" (valgvideo, 2018)
-
Ditte Campion: "Blik for køn", Dansklærerforeningens Forlag, 2016. Side 10-22.
-
Mette Fugl: "Vis bare bryster, men lad være med at kalde det feminisme" (Politiken, 7/1-2017)
-
Ekaterina Andersen m.fl.: "Unge feminister: Derfor er vi afklædte" (Politiken, 9/1-2017)
-
Ekaterina Andersen: "Håndarbejdet er min billet til drømmelivet som hjemmegående mor" (Information, 12/8-2022).
-
Power Point-note: "Intro feminisme"
-
Note: "Refleksion vs diskussion"
-
Power Point-note: "Reflekterende artikel intro 3c"
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Nyhedsformidling og fortællende journalistik
I forløbet er givet en introduktion til grundbegreber i forbindelse med den skrevne nyhedsformidling:
- Opinion vs. information
- Klassiske nyhedsartikel, anmeldelse og tabloid journalistik
- "Ladder of abstraction" (abstraktionsstigen)
- De fem nyhedskriterier
- Nyhedstrekanten
- Fortællende journalistik og karakteristiske træk ved denne form for nyhedsformidling (mht. komposition, fremstillingsformer, synsvinkel, fortæller, nyhedskriterier, sproglige virkemidler mm.).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Litterære analysemetoder
I forløbet er givet en introduktion til følgende metodiske tilgange til litterær analyse:
- Biografisk metode
- Nykritik
- Psykoanalyse
- Ideologikritik
- Læser-orienteret læsning ("reader-response") er kort omtalt.
NB: Strukturalisme og postkolonialisme er behandlet i tidligere forløb.
I forløbet er der læst teori om metoderne, og eleverne har arbejdet med analyse af Karen Blixens "Ringen" (1958) ud fra forskellige metodiske tilgange.
I forløbet indgår også en værklæsning af en selvvalgt, ikke-mandlig forfatter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Romanlæsning
I dette forløb har alle elever i mindre par/grupper valgt en roman af en ikke-mandlig forfatter. I forløbet er givet en introduktion til romangenren, og eleverne har arbejdet med romananalyse og mundtlige præsentationer af arbejdet med romanerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Autofiktion og performativ biografisme
I forløbet er givet en introduktion til selvbiografisk inspireret litteratur, herunder særligt begreberne autofiktion og performativ biografisme. Desuden er begreber såsom fakta/fiktionskontrakt, paratekst og frontstage/backstage/middle region blevet introduceret.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
TV-program: "Den 11. time" (interview med Christel Wiinblad) (DR, 2008) (hele programmet, ca. 30 minutter)
-
Power Point-note: "Performativ biografisme intro"
-
Christensen, Claus & Jensen, Peter: "Livsværk. Det selvbiografiske i ny dansk litteratur", Dansklærerforeningens Forlag, 2008, side 17-29.
-
Christel Wiinblad: "Min lillebror", Forlaget Hjørring, 2008. (uddrag)
-
Power Point-note: "Det uperfekt menneske"
-
Jørgen Leth: "Kokkens datter" i: "Det uperfekte menneske. Scener fra mit liv", Gyldendal, 2005.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Overblik og repetition
Kort introduktion til nedslag i litteraturhistoriske perioder og kanonforfattere, herunder:
- Middelalder og folkeviser
- Oplysningstid og Holberg
- Eksistentialisme
- Heretica-modernisme, konfrontationsmodernisme og absurd novelle, herunder forfatterne Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682734427",
"T": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682734427",
"H": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682734427"
}