Holdet 2022 DA/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Adam Lund Madsen
Hold 2022 DA/c (1c DA, 2c DA, 3c DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Novellen
Titel 2 Michael Strunge og 1980'erne
Titel 3 Retorik og argumentation
Titel 4 DHO: Danmark og Grønland
Titel 5 Romantik og romantisme
Titel 6 KULT-forløb: Josefine Klougart
Titel 7 Romantisme og upålidelig fortæller
Titel 8 Levende billeder og dokumentarfilm
Titel 9 Det moderne gennembrud
Titel 10 Tidlig modernisme
Titel 11 Diskursanalyse
Titel 12 Nyhedsformidling og fortællende journalistik
Titel 13 Litterære analysemetoder
Titel 14 Romanlæsning
Titel 15 Autofiktion og performativ biografisme
Titel 16 Overblik og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Novellen

Forløb med en introduktion til novellegenren. Eleverne har arbejdet med:
- Den klassiske novelle
- Den moderne novelle
- Den minimalistiske novelle
- Den fantastiske novelle

Noveller, som er læst i forløbet, er:
Boccaccio: "Falken" (1348-1350)
Jakob Ejersbo: "Blomster" (2000)
Simon Fruelund: "Sommer" (1997)
Charlotte Weitze: "Villy" (1999)

Baggrundslæsning og teori:
Kompendium om novelleteori (primært med udgangspunkt i "Håndbog til dansk")
Noter med novelleteori (power-point-noter)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Michael Strunge og 1980'erne

I forløbet er givet en introduktion til 1980'ernes lyrik. Klassen har læst Michael Strunges digtsamling "Vi folder drømmens faner ud" (1981) og i denne forbindelse arbejdet med grundbegreber indenfor analyse af lyrik.
Særligt fokus har været billedsprog, herunder sammenligning, metafor, billedplan, realplan, medbetydning, forskellige typer af metaforer samt semantik og semantiske felter.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Retorik og argumentation

I dette forløb er eleverne introduceret for grundlæggende retorik, herunder:
- Appelformerne patos, logos og etos.
- Det retoriske pentagram.
- Retoriske virkemidler og stilfigurer.

Toulmins argumentationsmodel er introduceret, herunder:
- Påstand, belæg og hjemmel.
- Gendrivelse, styrkemarkør og rygdækning.

En række argumenttyper er introduceret, bl.a.:
- Tegnargument og årsagsargument
- Generaliseringsargument og klassifikationsargument
- Sammenligningsarg., erfaringsarg., trusselsarg., stråmandsarg. mm.

Eleverne har arbejdet med analyse af argumentation og retorik i en række taler/artikler.

Undervejs i forløbet har klassen arbejdet med selv at skrive en tale om et selvvalgt emne. Talen skulle holdes mundtligt for andre i klassen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Romantik og romantisme

En introduktion til romantikken som litteraturhistorisk periode. Herunder:
Universalromantik: Monisme, panteisme og organismetanke.
Nyplatonisme og dualisme.
Biedermeier og nationalromantik.
Romantisme, herunder det interessante og dobbeltgængermotivet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 KULT-forløb: Josefine Klougart

Et kreativt skriveforløb, hvor eleverne har arbejdet med tekster af (og udvalgt af) forfatteren Josefine Klougart. Temaet for teksterne er erindring, og hele klassen har været til skriveworkshop med Josefine Klougart.
Forløbet endte med, at alle elever skrev en erindrende tekst. Enkelte elever deltog efterfølgende i en litterær salon med Josefine Klougart.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Romantisme og upålidelig fortæller

I dette forløb har klassen arbejdet indgående med begrebet om den upålidelige fortæller, herunder forskellige typer af upålidelige fortællere og forskellige upålidelighedsmarkører. Fokus har været på tekster fra romantismen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Tidlig modernisme

I forløbet er der givet en grundig introduktion til litteraturen i mellemkrigstiden. Der har været særligt fokus på følgende:
- Modernitetserfaring og modernisme som kunstnerisk strømning/isme, herunder ambivalens og idealer om form og indhold.
- Futurisme
- Ekspressionisme
- Dadaisme
- Modernisme og realisme som to sideløbende, men forskelligartede strømninger.
Som værk er læst Broby Johansens "BLOD" (1922).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Diskursanalyse

I forløbet er der arbejdet med diskursanalysen som en sproglig teori/metode. Der er arbejdet med følgende begreber:
- Diskurs, nodalpunkt, ækvivalenskæde, differenskæde, flydende betegner, antagonisme og hegemoni.
- Socialkonstruktivismen som teori med særligt fokus på konstruktioner af køn (som det bl.a. formuleres af Judith Butler).
- Sproghandlinger

Udover diskursteorien og diskursanalysen er der i forløbet givet en introduktion til den reflekterende artikel.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Nyhedsformidling og fortællende journalistik

I forløbet er givet en introduktion til grundbegreber i forbindelse med den skrevne nyhedsformidling:
- Opinion vs. information
- Klassiske nyhedsartikel, anmeldelse og tabloid journalistik
- "Ladder of abstraction" (abstraktionsstigen)
- De fem nyhedskriterier
- Nyhedstrekanten
- Fortællende journalistik og karakteristiske træk ved denne form for nyhedsformidling (mht. komposition, fremstillingsformer, synsvinkel, fortæller, nyhedskriterier, sproglige virkemidler mm.).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Litterære analysemetoder

I forløbet er givet en introduktion til følgende metodiske tilgange til litterær analyse:
- Biografisk metode
- Nykritik
- Psykoanalyse
- Ideologikritik
- Læser-orienteret læsning ("reader-response") er kort omtalt.
NB: Strukturalisme og postkolonialisme er behandlet i tidligere forløb.

I forløbet er der læst teori om metoderne, og eleverne har arbejdet med analyse af Karen Blixens "Ringen" (1958) ud fra forskellige metodiske tilgange.
I forløbet indgår også en værklæsning af en selvvalgt, ikke-mandlig forfatter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Romanlæsning

I dette forløb har alle elever i mindre par/grupper valgt en roman af en ikke-mandlig forfatter. I forløbet er givet en introduktion til romangenren, og eleverne har arbejdet med romananalyse og mundtlige præsentationer af arbejdet med romanerne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Autofiktion og performativ biografisme

I forløbet er givet en introduktion til selvbiografisk inspireret litteratur, herunder særligt begreberne autofiktion og performativ biografisme. Desuden er begreber såsom fakta/fiktionskontrakt, paratekst og frontstage/backstage/middle region blevet introduceret.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer