Sankt Annæ Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Sankt Annæ Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/d - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Christina Birkedal
Hold
2022 DA/d (
1d DA
,
2d DA
,
3d DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Novelle (grundforløb i dansk)
Titel 2
Taleforløb (retorik, argumentation og disk
Titel 3
Den analyserende artikel
Titel 4
Værklæsning: "Naiv Super" (1996)
Titel 5
Lyrikkens verden
Titel 6
DHO (flerfagligt): Ægteskab, køn og seksualitet
Titel 7
Folkeviser - værklæsningsforløb
Titel 8
Oplysningstiden tanker og idealer
Titel 9
Den debatterende artikel
Titel 10
Værklæsning - "Alt er data" (2018). Digtsamling
Titel 11
Romantikkens strømninger og værklæsning
Titel 12
Dokumentarfilm
Titel 13
Det moderne gennembrud (fortsættes i 3g)
Titel 14
Den reflekterende artikel
Titel 15
Nyhedsartiklen i aviser
Titel 16
Fortællende journalistik
Titel 17
Opsamling på Det moderne gennembrud og værklæsning
Titel 18
Hjemstavnslitteratur samt realisme og modernisme
Titel 19
Mellemkrigstidens litteratur
Titel 20
Kortfilm
Titel 21
Litterære læsemetoder
Titel 22
Eksistentialisme i litteraturen
Titel 23
Minimalisme og samtaleanalyse
Titel 24
Tendenser i nyeste tids litteratur
Titel 25
Opsamling og klargørelse til eksamen
Titel 26
Internetadgang
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Novelle (grundforløb i dansk)
Tema: Novellen
Formål:
Bygge bro mellem folkeskolen og gymnasiet (de fleste arbejder med novellegenren i folkeskolen og har selv prøvet at skrive noveller)
Introduktion til novelledefinition og teori, herunder begreberne start, midte, afslutning, begivenheden, traditionel vs. moderne novelle, mm.
Introducere til og anvende faglige begreber knyttet til analyse af prosa
Tekster:
Boccaccio: Falken, den klassiske/traditionelle novelle
Jacob Ejersbo: Blomster, (fra: Superego, 2000) den realistiske novelle
Simon Fruelund: Sommer (fra: Mælk), den moderne novelle/kortprosa
Charlotte Weitze: Villy, den fantastiske novelle
Uddrag fra Håndbog til dansk i grundforløbet: Litteratur.
Teori om novellegenren.
Forløb:
Læsning og analyse (4 moduler)
Skrivning (2 moduler)
Oplæsning og feedback (1 modul)
Oversigt over moduler:
Modul 1: intro + ‘Falken’
Modul 2: Ejersbo ‘Blomster’
Modul 3: Fruelund ‘Sommer’
Modul 4: Weitze ‘Villy’
Modul 5: evt. opsamling + opstart skrivning
Modul 6: processkrivning
Modul 7: Litterær salon
Skriftlig aflevering:
En novelle af ca. 2 siders omfang. Individuel
Studietid: 5 timer
Ca. 35 sider
Indhold
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Taleforløb (retorik, argumentation og disk
Forløb: Taleforløb (retorik, argumentation og diskurs)
Perspektiv: Det sproglige stofområde
Forløbet tager afsæt i det bekendtgørelsesfastlagte forløb i mundtlighed. I første del af forløbet introduceres til kommunikation helt overordnet og situation og kontekst. Dernæst til det retoriske pentagram som præsenteres i forbindelse med de mediebårne taler, de tre talegenrer (den informerende, den politiske og lejlighedstalen). Eleverne arbejder endvidere med med tekst og kontekst, appelformerne, argumentation, argumentationstyper samt stilistik og retoriske og sproglige virkemidler i udvalgte taler og i kreative opgaver.
I anden del af forløbet udarbejder eleverne i par en tale til skolens orienteringsaften. Eleverne arbejder med at give hinanden respons undervejs i forløbet.
Formålet er, at eleverne skal kunne:
• beherske de faglige begreber knyttet til retorik, argumentation og diskursanalyse
• analysere og vurdere udvalgte taler med anvendelse af de relevante faglige begreber
• disponere, udarbejde og holde en lejlighedstale
Primærlitteratur:
- Cheanne Nielsens tale ved DF's landsmøde (2016):
https://tv.tv2.dk/video/Q2hlbm5hMDFjYmF
- George W. Bush´tale til nationen efter 11. september .
- Mette Frederiksens indledning på pressemøde i Statsministeriet om coronavirus d. 11 marts 2020
- Artikel: Fortnite er et isolationsfængsel for børn:
https://www.information.dk/debat/2019/01/fortnite-computerspillet-isolationsfaengsel-boern-unge?
-
https://www.dr.dk/nyheder/politik/df-medlem-er-blevet-politianmeldt-omstridt-tale
- ”Et forsvar for at ryge”: Anne Sophia Hermansen, Kulturredaktør, Berlingske (2019)
- ”Ich bin ein Berliner af Kennedy (1963).
- Analyserende artikel om: Sara Omars nytårstale på skrift (2018).
Sekundærlitteratur:
- "Kompendium i retorik og argumentation" af BB og CB 2022.
- Diskursanalyse af Græsborg og Jørgensen
Argumentationstyper (dokument) af CB.
Taler og taleskrivning:
https://www.youtube.com/watch?v=Aq9O-e4Amv
- Detektor:
https://www.youtube.com/watch?v=BMyiO4OIfnc&ab_channel=EndnuEnStr%C3%A5mand
-
https://dansksiderne.dk/index.php?id=2980
Ca. 100 sider
Indhold
Kernestof:
Cheanne Nielsens tale til landsmødet for Dansk Folkeparti_pararbejde.docx
Hvad I skal lære i dansk i 3 år på stx.docx
Kære 1dJeg glæder mig til at se jer igen! I dag starter vi på vores nye forløb i dansk: Retorik, argumentation og diskursanalyse. Vi skal arbejde indenfor det sproglige perspektiv og se på, hvordan vi kommunikerer hensigtsmæssigt med hinanden, hvorda
Teoretisk kompendium i retorik, argumentation og mundtlighed.doc
Introduktion til kommunikation, retorik og argumentation 2022.pptx
Kære 1dJeg håber, at I har haft en skøn tur til Berlin. Vi arbejder i dag videre med vores forløb i "Retorik, argumentation og diskurs". I dag skal vi se på hvilke retoriske virkemidler og sproglige virkemidler en taler kan anvende for at ramme sin m
Dansksiderne: Retorik
Lille reklameøvelse .docx
Pararbejde - Bush11.docx
Kære 1dI dag skal vi genbesøge de retoriske - og sproglige virkemidler fra forrige modul samt arbejde med en tale af George W. Bush (forhenværende præsident i USA). Lektie: 1. Genlæs om lejlighedstalen i kompendiet. Læsefokus: Hvad er kendetegnene ve
Bush's tale 2001 (11 september).pdf
Arbejdsopgave til George W 2022.docx
Par til taleskrivning.docx
Kære 1dI dag skal vi arbejde videre med analysen af Bush's tale med fokus på appelformer og sproglige virkemidler. I skal endvidere introduceres til den kommende danske stil. Lektie: 1. Læs opgaveformuleringen til den kommende danske stil (taleskrivn
dAnalyse af Ich bin ein Berliner (1963)
Gruppearbejde_Ich bin ein Berliner (1963).docx
Kære 1dI dag skal vi arbejde med både mundtlighed og sproglig analyse.
Kennedy. Ich bin ein Berliner.pdf
Mette Frederiksens indledning på pressemøde i Statsministeriet om corona-virus .docx
Kære 1dI dette modul skal I arbejde selv, da jeg er dobbelt booket (jeg er i idrætshallen, hvis I har spørgsmål).Jeg har uploadet dagens opgave på modulet.
Opgaveformulering: Mette Frederiksens indledning til pressemøde.docx
Øvelser i argumentation .docx
Kære 1d
Argumentations introduktion. .pptx
Partjek - Toulmin_opgave 2022.docx
Kære 1dVi mødes foran bogkælderen, når modulet starter. I skal have udleveret jeres juleroman. Kom til tiden - da der er andre klasser som også skal have adgang til bogkælderen efter os. Resten af modulet omhandler en kort introduktion til taleskrivn
Kære 1dI dag skal I arbejde videre på jeres tale i par. Det er sidste danskmodul med taleskrivning, så sørg for at aftale det videre forløb efterfølgende. I får hele modulet til at skrive på jeres tale. Afleveringsfrist søndag d. 18.12.22.
Kære 1dI dag skal I 'arbejde selv' med jeres taleskrivning. Jeg har booket to lokaler, hvor I kan sidde og arbejde med jeres tale - I må dog også gerne sidde andre steder. Produktkrav:I har dette modul til at blive færdig med jeres tale samt beslutte
Karin og Asger
Kære 1dNu er tiden kommet til at I skal holde jeres taler for klassen. Det glæder jeg mig MEGET til. I får de første 30 minutter af modulet til at øve jeres tale igennem (se lektieråd). Det er vigtigt at det bliver en god oplevelse for alle, så jeg l
Vi fortsætter talefremlæggelserne.
Kære alle
Debat. Fortnite-computerspillet er et isolationsfÃÂ_ngsel.docx
Detektor: Tricks og Tale om stråmænd
Skriveøvelse i de væsentligste argumentationstyper.docx
Individuel opgave_Fortnite.docx
Kære alleI dag afslutter vi forløbet i retorik og argumentation med at foretage en sproglig analyse, samt en argumentatorisk analyse af Fortnite-teksten. Lektie:Genlæs Fortnite-teksten og fagbegreberne til forløbet (teorikompendiet), da det nu forven
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Den analyserende artikel
Forløbet introducerer til den analyserende artikel som skrivegenre.
- træning i anvendelse af relevant fagligt begrebsapparat
- at blive styrket i at nærlæse – både på, mellem og bag linjerne (inferenser)
- styrkelse af de analytiske færdigheder og evnen til at fortolke og kontekstualisere
- Udarbejdelse af fortolkningshypoteser
- At skrive en indledning
- Citatburger
Primær litteratur:
- Vejledning i den analyserende artikel
- Sara Omars nytårstale på skrift (2018).
-
https://dansksiderne.dk/index.php?id=3505
-
https://dansksiderne.dk/index.php?id=3505
Ca. 30 sider
Indhold
Kernestof:
Forarbejde med Sara Omars tale.docx
Forarbejde med Sara Omars tale
Kære 1dI dag tager vi hul på et kort skriftlighedsforløb om den analyserende artikel som er 1 af de 3 skrivegenrer i dansk i gymnasiet. Vi vil i forløbet arbejde med jeres kommende stil.
ANALYSERENDE ARTIKEL _vejledning .docx
Sara Omars nytårstale 2018_ stiloplæg.docx
Fortolkningshypotese.docx
Dansksiderne: At skrive en god indledning
Kære 1d
Opgave til dagens modul 27.01.23.docx
Kære 1dI forrige modul arbejdede I med analysen af Omars tale. I dag stiller vi skarpt på indledningen og citatburgeren i den analyserende artikel. Lektie: Genlæs om fortolkningshypotesen (I skal selv producere en i dag).
Fortolkningshypotese-5.docx
Fortolkningshypoteser - Sara Omars tale (2018)
Kære 1dI dag arbejder vi med fortolkningshypotesen og citatburgeren.Der er ingen lektie til modulet.
At skrive formidlingsbevidst herunder den analyserende artikel 2020-3.pptx
Citatburger.pptx
Bedømmelsesskema. Analyserende artikel (1).docx
Kære 1dI dag afslutter vi vores skriftlighedsforløb i den analyserende artikel. Husk at I skal aflevere jeres stil onsdag d. 08.02.23. I dag skal vi tale om de to eksempler på den analyserende artikel (uploadet). Vi skal prøve at bedømme stilene samm
Analyserende artikel_eksempel 1.docx
Analyserende artikel_Komplikation.docx
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Værklæsning: "Naiv Super" (1996)
Vi læser romanen "Naiv.Super" af Erlend Loe (158 Ns). Vi arbejder i to forskellige rum (oplevelsesrummet og det faglige rum). Eleverne vil i starten af forløbet blive fastholdt i oplevelsesrummet, når de i samtalegrupper tale om deres oplevelse af romanen. I slutningen af forløbet bevæger vi os mere hen i det faglige rum, hvor eleverne vil arbejde med grundbegreber i forbindelse med litterær analyse med fokus på en fortolkningshypotese.
158 sider
Indhold
Kernestof:
Gruppediskussion. Naiv super af Erlend Loe.docx
VÆRKLÆSNING AF NAIV SUPER (1996)
Kære 1dI skal til dette modul have læst romanen "Naiv Super" færdig. Vi arbejder med romanen i modulet. Vi mødes i C114MEDBRING ROMANEN TIL UNDERLektie: Roman færdiglæst. MEDBRING ROMANEN TIL UNDERVISNINGEN, samt en blyant. KhChristina
Kreativ opgave.docx
Kære 1dI skal til dette modul have læst romanen "Naiv Super" færdig. Vi arbejder med romanen i modulet.
Salonarbejde - kreativ opgave.docx
Grupper til dagens opgave:
Salonarbejde – Naiv Super
Kære 1dI forrige modul (inden vinterferien) arbejdede vi med romanen "Naiv Super" med afsæt i oplevelsesrummet og det faglige rum. I dag skal vi færdiggøre vores værklæsning med en kreativ opgave, som bliver en blandning mellem oplevelsesrummet og de
Kære 1dI dag skal I fremlægge jeres kreative Naiv Super produkt fra forrige modul. Husk at alle i gruppen skal deltage i fremlæggelsen. Den sidste del af modulet vil introducere til den kommende danske stil som skal afleveres d. 13.03.23. Vi vil samm
Genaflevering af Sara Omar.docx
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Lyrikkens verden
Stofområde: Litterært perspektiv og sprogligt perspektiv
Forløbet introducerer til den lyriske genre samt til det faglige begrebsapparat, der knytter sig til analysen og fortolkningen af lyriske tekster herunder sproganalyse.
Formålet med forløbet er at eleverne opnår:
* genrebevidsthed
* træning i anvendelse af relevant fagligt begrebsapparat
- Sproglig analyse
* at blive styrket i at nærlæse – både på, mellem og bag linjerne (inferenser)
* styrkelse af de analytiske færdigheder og evnen til at fortolke og kontekstualisere
* Kreativt skrivearbejde i form af egenproduktion af lyriske rap-tekster.
Primær litteratur:
- "Noget om en dejlig nat" af Halfdan Rasmussen
- "Stridsmænd for det vi elsker” af Rudolf Broby Johansen (1922)
- ”Det er forvirrede tider” af Theis Ørntoft (2014)
- Rapgruppen Suspekts indledning til deres debutalbum ”Suspekt” (1999)
Sekundær litteratur:
- "Litterær analyse" kompendiet af CB og BB
- "Lyrik - en lille genreintroduktion" af BB 2009.
- "Semantik-kapitel" og "Verbernes semantik" fra ind i sproget.
- Kort teori om rap-lyrik fra
- Billesprog:
https://www.youtube.com/watch?v=JaR8eBfYDjs&t=521s
Ca. 60 sider
Indhold
Kernestof:
Noget om en dejlig nat_Halfdan Rasmussen.docx
Kære 1d
Teoretisk_Lyrikkompendium.doc
Arbejd-selv-modul 02.03.23.docx
Halfdan Rasmussen_arbejdsopgaver (1).docx
Kære 1dVi arbejder videre med digtet, Noget om en dejlig nat (1970) af Halfdan Rasmussen.
Semantik, fra Ind i sproget, 2008.pdf
Verbernes semantik.docx
Lyrik_introduktion.pptx
Kære 1dI dag skal vi arbejde videre med vores lyrik-forløb. I sidste modul arbejdede vi med en traditionelt digt i bunden form - i dag skal vi derimod læse et utraditionelt digt. Det er ingen lektie til modulet. MEDBING LYRIKKOMPENDIET I PRINTET VER
Rapgruppen Suspekt_indledning til album.docx
Kære 1dI dag skal vi arbejde med knækprosa lyrik samtidig med at vi læser et digt fra nyere tid.
Kort teori om raplyrik.docx
Kære 1dVi mødes i B301.I dag skal I producere jeres egen raptekst/lyriske tekst i grupper, som en afslutning på vores forløb om lyrikkens verden. I skal fremføre jeres lyriske produkt tirsdag (i morgen). Lektie: 1.Læs opgaveformuleringen "Skriv et di
Skriv en lyrisk raptekst 1d.docx
Kære 1dArbejd-selv-modul. I skal lave jeres rap/lyriske tekst færdig og uploade den under opgaver på lectio. Hvis I er færdige, så kan I retter den til og uploade på ny - I skal også øve jeres fremlæggelse (I får ikke tid på mandag til at øve den ind
Reformationen med dansk faglige øjne
Gruppe til DHO 1d 2023.docx
Kære 1dI dag skal I fremlægge jeres rap/digte i første del af modulet (I får ikke tid til at øve i modulet). Dernæst skal vi igang med vores DHO-forløb om ægteskab, køn og seksualitet fra reformationen til og med romantikken. Vi starter de første mod
Den lutherske kulturarv i Danmark, ca. 1536-1708
Seksuallovgivning før 1849
Martin Luther og de reformatoriske idéer: Køn og kønsroller
Familie, ægteskab og selsualitet. Uddrag Madsen, Olsen og Ravn (1).pdf
DHO. Akademisk opgave 2023.pptx
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
DHO (flerfagligt): Ægteskab, køn og seksualitet
DHO - flerfagligt forløb
Fokus: Litterært og sprogligt perspektiv
Emne: Ægteskab, køn og seksualmoral i oplysningstiden/reformationen og romantikken med fokus på biedermeier
Formål: Dansk-historieforløbet er et fagligt samspil mellem de to fag, der har fokus på fordybelse i emnet ægteskab, køn og seksualmoral i oplysningstiden/reformationen og romantikken med fokus på biedermeier
I forløbet arbejder vi med elevernes udtryksfærdigheder og relevante metoder i fagene. Dansk har haft særligt fokus på:
̶ tekstlæsning i en historisk sammenhæng
̶ faglig formidling
̶ danskfagets identitet og metode (analyse og fortolkning).
Primær og sekund litteratur:
- Kompendium i reformationen
- Kompendium i romantikken
- Kompendium i læsemetoder
- "Den lille Karen" af Thomasine Gyllembourg (1830)
-
https://danmarkshistorien.lex.dk/Seksuallovgivning_f%C3%B8r_1849
https://danmarkshistorien.lex.dk/Martin_Luther_og_de_reformatoriske_id%C3%A9er_K%C3%B8n_og_k%C3%B8nsroller
- file:///Users/laerer/Downloads/Familie,%20%C3%A6gteskab%20og%20selsualitet.%20Uddrag%20Madsen,%20Olsen%20og%20Ravn%20(1).pdf
file:///Users/laerer/Downloads/Peder%20Palladius.%20Af%20Visitatsbogen.%20(1541)%20(1).pdf
file:///Users/laerer/Downloads/Hans%20Christian%20Sthen%20Om%20den%20hellige%20%C3%83%E2%80%A0gteskabsstats%20....pdf
https://www.youtube.com/watch?v=XDFb3R7U714
Ca. 100 sider
Indhold
Kernestof:
Reformationen med dansk faglige øjne
Gruppe til DHO 1d 2023.docx
Kære 1d
Den lutherske kulturarv i Danmark, ca. 1536-1708
Seksuallovgivning før 1849
Martin Luther og de reformatoriske idéer: Køn og kønsroller
Familie, ægteskab og selsualitet. Uddrag Madsen, Olsen og Ravn (1).pdf
Redegørelsen i akademiske opgaver.docx
Opgave i DHO_redegørelsen.docx
Kære alleI dag arbejder vi videre med reformationens syn på ægteskab, køn og seksualitet. Vi skal arbejde med den redegørende del i en akademisk opgave med afsæt i Peder Palladius: Visitatsbog (1541) samt vores viden fra forrige modul. Lektie: MEDBRI
Peder Palladius. Af Visitatsbogen. (1541) (1).pdf
Peder Palladius - Det Kgl. Biblioteks tekstportal
Dansksiderne: Nykritik
Arbejdsopgaver til Hans Christensen Stehns salme
Kære 1dI dette modul skal vi afslutte reformationens fokus på ægteskab, køn og seksualmoral ved at læse Hans Christian Sthens salme sammen med afsæt i den nykritisk læsemetode. Lektie: MEDBRING alle tre kompendier i printet form. 1. Læs Hans Christia
Hans Christian Sthen Om den hellige Ægteskabsstats ....pdf
DHO_Kompendium_Læsemetoder og analyser.pdf
DHO_Kompendium_Reformationen.pdf
DHO_kompendium_Romantikken.pdf
Kære 1dI dette modul skal I arbejde selv, da jeg er dobbeltbooket med undervisning. Vi er nu færdige med reformationsdelen i DHO, og vi skal nu til at stille skarpt på romantikken - nærmere bestemt biedermeierstrømningen i romantikken. I må lave opga
Den lille Karen, Thomasine Gyllembourg, 1830.pdf
Arbejdsopgaver til Hans Christensen Stehns salme.docx
Fælles analyse af salmen
Kære 1dI dag skal vi samle op på salmen af Hans Christian Sthen (1589) med afsæt i ægteskab, køn og seksualmoral i reformationstiden. Efterfølgende skal vi igang med romantikkens syn på køn, ægteskab og seksualitet - biedermeierstrømningen og novell
Romantikken og universalromantikken - dansk litteratur
Næranalyse af Den Lille Karen af Thomasine Gyllembourg.docx
Kære 1dI dag skal vi lave en næranalyse af novellen "Den Lille Karen" af Thomasine Gyllembourg (1830). Vi skal både anvende den nykritiske - og socialhistoriske læsning. Lektie: 1. Se teorifilmen om biedermeier færdigt hjemme (link uploadet)2. Inskri
Biedermeier - dansk litteratur
Kære 1dI dag skal vi samle op på vores næranalyse af "Den Lille Karen". Vi mødes 12.46 i lokalet (efter GYS). Kom til tiden. Lektie: 1. Læs dine noter igennem fra sidste modul (noter til analysen af "Den lille Karen"). Besvar arbejdsspørgsmål 3 hjem
VTM1 SAG 2023.pptx
DHO. Akademisk opgave 2023.pptx
Hvad er videnskabelig metode?
Kære 1dI dag står den på DHO-forberedelse, spørgsmål og formaliakrav. Det er sidste danskmodul inden skrivedagene!Lektie: 1. Læs elevguiden til DHO (nedskriv eventuelle sprøgsmål).2. Læs også opgaveformuleringerne igennem
FF1 elevguide 2023.pdf
Opgaveformuleringer_DHO_1d 2023.docx
Kære alleVALGFRIT: Der er mulighed for vejledning i skrivedagene i dette modul.
DHO vejledning d. 16.05.23
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Folkeviser - værklæsningsforløb
Folkeviser som værklæsning (middelalder)
Stofområde: Litterært perspektiv
Forløbet har fokus på middelalderen og folkevisen som en genre.
Forløbet starter med en fælles introduktion til middelalderen som en litteraturhistoriskperiode og selve folkevisegenren. Efterfølgende en fælles analyse og fortolkning af "Agnete og Havmanden" og "Torbens datter" samt fælles arbejde med"Jomfruen og Dværgekongen", som en del af af en analyserende artikel.
Efterfølgende arbejder eleverne med et gruppeprojekt med det formål selv at konstruere en folkevise med fokus på folkevisegenren og dermed at overholde kravene til indhold og stilistik. Eleverne sætter endvidere musik til deres folkevise og fremfører den for resten af klassen.
Danskfaglig analyserende artikel af "Jomfruen og Dværgekongen" .
Primær materiale (folkevisegenren som et værk):
"Torbens Datter"
"Agnete og Havmanden"
"Jomfruen og Dværgekongen".
Sekundær litteratur:
-
https://www.youtube.com/watch?v=OafKVRJV-ik&t=10s
- "Genrenoter" fra Med tiden af Bøtcher og Hansen (2012)
-
https://www.youtube.com/watch?v=IoXFYKJ2nAE&t=46s&ab_channel=AnneLiseHolm
- "Analyse af folkeviser" - et dokument fra SAG.
- Kapitel om folkeviser fra Litteraturens Veje.
Produkt:
Analyserende artikel
Elevernes egen folkevise samt fremførelse af folkevisen med musik
I alt ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Hvad I skal lære i dansk i 3 år på stx.docx
Folkeviser opsamlingsark (elevbesvarelse) .docx
Folkeviserne - Litteraturens veje (4).pdf
Pararbejde
Kære 2dVelkommen tilbage til dansk! I dag skal vi både tale om dansk i 2g herunder faglige emner og forventninger til faget i 2g, og vi skal også igang med vores nye forløb i folkeviser (værklæsning) - I får et lille teorikompendium udleveret (tekste
Genrenoter middelalder og folkeviser.pdf
Afsnit
Arbejdsspørgsmål til Agnete og Hvamanden.docx
Kære 2dI dag arbejder vi videre med folkevisegenren. Vi skal have udfyldt jeres opsamlingsark, og så skal vi læse visen om "Agnete og Havmanden". Lektie: Læs visen om "Agnete og Havmanden" (visen er bagerst i jeres kompendium). Den er også uploadet h
Agnete og Havmanden.docx
Tyngde af Jens Blendstrup (2007).pdf
ANALYSERENDE ARTIKEL_Tyngde_Jens Blendstrup (2007).docx
Kære 2dI dag afslutter vi både vores arbejde med "Agnete og Havmanden", og efterfølgende vil jeg introducere jer til den kommende danske stil (aflevering d. 07.09.23).Lektie: Lav arbejdsspørgmålene færdig fra forrige modul, hvis du ikke nåede igennem
Kære 2dVi arbejder videre med folkevisegenren, mens vi spiser kage:=). Lektie: Læs "Jomfruen og Dværgekongen" hjemme. Medbring blyant og papir til modulet.
Jomfuen og dvÃ_rgekongen.pdf
Torbens datter og hendes faderbane (2).pdf
Arbejdsspørgsmål til Torbens Datter.docx
Par: Asger og WilliamAsta og ThuneAugusta og Phillip J.Phillip A, Johanne og EskilThea og Valdemar B. Valdemar O. og SelmaSolveig og SamKasper og GryBertram og Gustav Z. Gustav D. og HansHans Peter og ChristianJeppe og KarinMatheo, Silje og RuiPhilli
Kære alleSam skal have kage med. Vi skal i dag arbejde med riddervisen "Torbens Datter". Lektie: Medbring dit folkevisekompendium.
Grupper:
Kære 2dVi er ved at være ved vejs ende i vores folkeviseforløb. Vi afslutter forløbet med en faglig, kreativ og musikalsk oplevelse. Lektie: Læs opgaven til dagens modul og medbring kompendiet.
Kreativt gruppearbejde folkeviser.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Oplysningstiden tanker og idealer
Oplysningstidens tanker og idealer
Fokusområde: Litterært perspektiv
Forløbet introducerer til oplysningstidens tanker og idealer
Perioden, vi nu skal beskæftige os med inden for danskfagets litterære perspektiv kaldes for oplysningstid, idet den først og fremmest bekender sig til den menneskelige fornuft. Den står som en bølgetop i litteraturhistoriens lange linjer mellem barok og romantik. Og det gør den, fordi den bekæmper irrationalisme, dvs. overtro, mystik og mangel på logisk tænkning. I skal lære om det, der kendetegner oplysningstankens rationalismen.
Primær litteratur:
- Ludvig Holberg: "Epistel nr. 395. Censur" (1749)
- Emmanuel Kant: "Hvad er oplysning" (1784)
- Holberg: Uddrag af "Niels Klim" (1741)
Sekundær litteratur:
- Teorikompendium om oplysningstidens tanker og idealer
- "Om oplysningstiden fra
da-net.dk
".
-
https://www.youtube.com/watch?v=BeNuTibYyLw
-
https://videnskab.dk/kultur-samfund/5-ting-du-skal-vide-om-ludvig-holberg
-
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=QuTNgYBQR7U&fbclid=IwAR3-UwxdiBeSLXNX3FHXNmfhDFfyuJpd_R4TL8abiJiWypylEQIbHNQTYSg&ab_channel=AarhusUniversitetsforlag
I alt ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Kreativt gruppearbejde folkeviser.docx
Fremlæggelsesrækkefølge:
Kære 2dI dag skal I fremføre jeres folkevise som afslutning på folkeviseforløbet - husk at I selv bestemmer fremførelsesformen (alle skal dog deltage i fremlæggelsen). Lektie: Øv dig på din folkevise - aftal i gruppen, hvordan den skal fremføres. Hus
Rather Homemade Productions: "Oplysningstiden - Hvad fanden skete der lige der"
ELevbesvarelse_Oplysningstiden.docx
Asger og Jeppe
Kære alleI dag starter vores nye (korte) litteraturhistoriske forløb om oplysningstiden. Når vi starter nye forløb, så er der altid en lidt større læsemængde, så sæt derfor god tid af til at læse lektien.Lektie: Læs fra side 1-19 i kompendiet om oply
Teorikompendium_oplysningstidens tanker og idealer.pdf
Niels Klims_pararbejde_fiskebowl.docx
Kære alleI dag skal vi arbejde med en af oplysningstidens helt store forfatter: Ludvig Holberg. Holberg har blandt andet udgivet dramaer, epistler og romaner. I skal læse et uddrag af romanen "Niels Klims underjordiske rejse" (1741).
Uddrag af Nils Klim kapitel 9 (2).docx
Gry og Jeppe
Opgave - Holberg og epistel (censur).docx
Genstart | Tre år uden filter | DR LYD
Kære 2dI dette modul skal vi afslutte vores arbejde med Holberg ved at læse en af hans utallige epistler. Lektier: Medbring et par høretelefoner og en opladet telefon, som har adgang til DRLYD - appen (se link nedenfor).
Jeppe og Asger
Holberg og oplysningstiden
Arbejdsspørgsmål til Kant_Hvad er oplysning..docx
Kant. Hvad er oplysning (2).pdf
Kære 2dI dette modul afslutter vi vores korte forløb om oplysningstiden med at læse Kants kendte tekst: Hvad er oplysning?Der er ingen lektie til modulet!
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Den debatterende artikel
Introduktion og arbejde med den debatterende artikel
Formålet med forløbet er at introducere til den debatterende artikel som skrivegenre. I forløbet starter vi med at gennemgå kravene til den debatterende artikel. Vi repeterer endvidere retoriske og stilistiske virkemidler fra tidligere forløb.
Vi påbegynder næste aflevering sammen.
Primær litteratur:
Retorik og kommunikation kompendiet fra tidligere forløb
Vejledning i den debatterende artikel
Indhold
Kernestof:
Kære 2dI dag ska i introduceres til den debatterende artikel. Vi skal arbejde med skrivegenren de næste par moduler (jeres kommende danske stil). Vi har i 1g lært om den analyserende artikel og i 2g (de kommende danske stile) stiller vi skarpt på den
DEBATTERENDE ARTIKEL - vejledning og ideer til opbygning.docx
To eksemplariske debatterende artikler .docx
Det redegørende afsnit i den debatterende artikel/tekstbehandlingen
Arbejde med den debatterende artikel.docx
Kære 2dI dag og de næste par moduler skal vi arbejde med jeres debatterende artikel (aflevering i uge 40). I dag stiller vi skarpt på første del af den debatterende artikel - indledningen/anslaget og redegørelsen/tekstbehandlingen.Lektie1. Læs opgave
Det redegørende afsnit og det diskuterende afsnit i den debatterende artikel/tekstbehandlingen
Kære alleI sidste danskmodul havde vi fokus på det redegørende afsnit/tekstbehandlingen i den debatterende i artikel. I dag skal vi arbejde med den argumenterende del af den debatterende artikel. Lektie: Læs tekst 2, 3, 4 og 5 i opgavesættet grundigt
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Værklæsning - "Alt er data" (2018). Digtsamling
Stofomåde: Litterært perspektiv
Formålet med værklæsningen er den individuelle læseoplevelse samt træning i analyse og fortolkning af en digtsamling.,
Primær litteratur (værklæsning):
Værklæsning - "Alt er data" (2028) af Lone Hørslev.
I alt ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Arbejde med den debatterende artikel.docx
Anlæg og formulér 1.docx
Kære 2dI dette modul afslutter vi arbejdet med den debatterende artikel. I skal aflevere jeres stil på søndag. I dag skal I arbejde med jeres egen argumentation og derefter er der individuel skrivning. I kan stille spørgsmål til mig i hele modulet. I
Introduktion til den debatterende artikel.pptx
Lone Hørslev_læsning af uddraget af digtsamlingen.docx
Lone Hørslev: ”Dagene er data” (2018)
Alt er data. Fra- dagene er data. 2018.pdf
Kære alleI dag skal vi starte et kort værklæsningsforløb. Vi skal læse et uddrag af digtsamlingen "Dagene er data" af Lone Hørslev (2018). Lektie: Der er ingen lektie til modulet.
Gruppeopgave til ALT ER DATA (2018).docx
Grupper:1. Asger, Valdemar O og William
Kære 2d
Kære 2dI dag skal I arbejde med uddraget af digtsamlingen i grupperne. Jeg har uploadet opgaven, som jeg gennemgik i sidste modul. I disponerer selv over jeres tid (I har nu 3 moduler til at færdiggøre jeres analyse og optage jeres video)
Kære 2dI dag skal I stadig arbejde med uddraget af digtsamlingen i grupperne. Jeg har uploadet opgaven, som jeg gennemgik i sidste modul. I disponerer selv over jeres tid (I har nu 2 moduler til at færdiggøre jeres analyse og optage jeres video)
Kære 2dI dag skal I optage jeres videofremlæggelse, hvis ikke I er startet på den endnu. Jeg har uploadet opgaven. I disponerer selv over jeres tid, men videofremlæggelsen skal afleveres i morgen aften.
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Romantikkens strømninger og værklæsning
Fokusområde: Litterært perspektiv
Fagligt indhold:
Forløbet introducerer til den litteraturhistoriske periode, romantikken. I forløbet er der fokus på romantiske strømninger: Universalromantikken, nyplatonisme, nationalromantik, biedermeier og romantisme. Der er endvidere fokus på næranalyse ved brug af faglige begreber, udarbejdelse af fortolkningshypotese og små kreative opgaver. Vi læser de klassiske og berømte tekster, som kendetegner denne periode, som følger efter oplysningstiden, hvor idealismen overtager rationalismen.
Værklæsning: Sildig Opvågnen af Blicher (1828)
Primærlitteratur:
- ”Simon Peder” af Adam Oehlenschläger (1805) (kanonforfatter)
- ”Indvielsen” af A.W. Schack von Staffeldt (1804)
- ”I Danmark er jeg født” af H.C.Andersen (1850)
- Dansk Folkepartis valgvideo (2007):
https://www.youtube.com/watch?v=jBSoMiG94Es&ab_channel=piak2007
- "I Danmark er jeg født" af Isam B:
https://www.youtube.com/watch?v=mIh_ZGlyc3s&ab_channel=minundervisning
- Oehlenschlägers ”Fædrelandssang” (1819)
- “Den lille Karen” af Thomasine Gyllembourg (1830)
- ”Sildig Opvaagnen” af Steen Steensen Blicher (1828) (værklæsning) (kanonforfatter)
- "På Snee" af Emil Aarestrup (1838)
- "Skriftestolen" af Christian Winther (1843)
- Kronik: Håndarbejdet er min billet til drømmelivet som hjemmegående mor (Information) 2022.
•
Sekundærlitteratur:
• Universalromantik:
https://www.youtube.com/watch?v=Dc0lD6CxFnc&ab_channel=S%C3%B8renVristChristensen
• Nyplatonisme:
https://www.youtube.com/watch?v=PKRHpeFuCCc
• Litteraturportalen: romantikken 1-18.
• Nationalromantik:
https://www.youtube.com/watch?v=OB4tZm7hIp0&ab_channel=S%C3%B8renVristChristensen
- Sproglig analyse og semantiske felter:
http://euxdansk.weebly.com/uploads/2/3/8/2/23820031/sproglig_analyse_1.pdf
- Biedermeier:
https://www.youtube.com/watch?v=XDFb3R7U714&ab_channel=S%C3%B8renVristChristensen
- Biedermeier ideologien af Birthe Bjørnskov
- Podcast: https://anchor.fm/sara-hughey/episodes/Romantisme-elnurt
- Romantisme:
https://www.youtube.com/watch?v=1iVxpqKSObs&ab_channel=S%C3%B8renVristChristensen
- Litteraturens Veje: romantikken (kapitel 6 og 7)
• Peters Jul:
https://www.youtube.com/watch?v=Hq-jR496RpM
- "Mesterfortællinger" (2020)
Ca. 120 sider
Indhold
Kernestof:
Vindens farver: https://www.youtube.com/watch?v=33Hopu96eLI
Teorivideo. https://www.youtube.com/watch?v=Dc0lD6CxFnc
Adam Oehlenschläger - Simon Peder.docx
Kære 2dJeg glæder mig sådan til at se jer!!!!I dag starter vi vores nye litteraturhistoriske forløb i romantikken efterfulgt af et medieforløb i dokumentarfilm.
Romantikken fra Litteraturportalen.pdf
Introduktion til romantikken og universalromantikken.ppt
Arbejdsspørgsmål til Simon Peder (1805).docx
Kære alleVi arbejder videre med den universalromantiske strømning, og vi skal i dag arbejde med Adam Oehlenschläger. Der er ingen lektie til modulet.
Guldaldermalerne 2d
Indvielsen af Staffeldt.pdf
Kære alle
Indvielsen. Arbejdsspørgsmål.docx
Feedbacksamtale 2d dansk
Kære 2dI dag afslutter vi allerede den nyplatonistiske strømning ved at læse "Indvielsen" af Staffeldt.
kronik_Håndarbejdet er min billet til drømmeli...mmegående mor - Mediearkiv - Infomedia.pdf
Den lille Karen, Thomasine Gyllembourg, 1830.pdf
Kære 2dI dag har jeg desværre "træningsprojekt-eksamen" med 3e (3. og 4. modul), så jeg kan ikke være tilstede i dette modul. I skal derfor lave en gruppeopgave i modulet og uploade jeres besvarelse under elevfeedbacken senest ved modulets afslutning
Biedermeier - dansk litteratur
Biedermeierstrømningen_arbejdselv opgave.docx
I Danmark er jeg født. H.C.Andersen.docx
Isam B - I Danmark Er Jeg Født
Modernitet og tradition_arbejdsopgave .docx
Kære 2dI dag skal vi arbejde med den nationalromantiske strømning i dansk litteratur. Lektie: Skimt afsnittet om nationalromantikken i kompendiet eller se teorivideon hjemme, hvis du ikke kan huske de vigtigste kendetegn ved nationalromantikken.
Nationalromantikken - dansk litteratur
Bertram og Thune
På Sneen_Aarestruo_1838.pdf
Kære 2dI dag skal vi arbejde med den sidste strømning i romantikken, romantisme. Vi skal analysere et digt af Emil Aarrestrup, og I skal endvidere have jeres juleferielæsning udleveret (en novelle om har flere træk fra romantismen).
Romantisme - dansk litteratur
Romantisme.pptx
Skriftestolen, Winther.docx
falsk_elev_Romantisme. Christian Winther. Skriftestolen. Sandt eller falsk arbejdsark.docx
Opgave til Skriftestolen (1843).docx
Afsnit
Kære 2dDer er ingen lektier til danskmodulet. Vi starter med at læse en novelle fra romantismen af Christian Winther (1843) inden vi tager hul på "Sildig opvågnen" af Blicher. Bemærk dog læselektien/mængden til i morgen.
Skriftestolen af Christian Winther (1843)
Kære alleI dag starter vi på vores korte værklæsningsforløb. Vi starter med at læse lidt teoretisk baggrundsviden om Blicher og hans skrivestil for bedre at kunne forstå/fortolke "Sildig opvågnen".Husk at medbringe bogen "Mesterfortællinger" de næste
Steen Steensen Blicher.pptx
Kære alleDer er ingen lektie til modulet. Program for modulet: Jeg har SRP-vejledninger i modulet, så I skal arbejde selv i modulet. I skal læse "Sildig Opvågnen" færdig af Steen Steensen Blicher. Vi skal arbejde med novellen i næste modul. Læsefokus
Blicher_Sildig_Opvaagnen af Blicher (1828) (1).pdf
Samtalesalon_SIldig Opvaagnen.docx
Kære alleDer er ingen lektie til modulet, men husk at I skal medbringe bogen "Mesterfortællinger". Medbring blyant og papir.
Kære alleI skal arbejde selv i dette modul, da jeg kun er på skolen halvdelen af dagen, da jeg har et sygt barn. Læs opgaveformuleringen til arbejd-selv modulet nedenfor. God arbejdslyst. Der er ingen lektie til modul - men medbring din bog "Mesterfo
_Blicher - kreativ skriveøvelse.docx
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Dokumentarfilm
Dokumentarforløb og værklæsning
Fokusområde: Mediefagligt perspektiv
Mediefagligt forløb om dokumentarfilmens grundgenrer og fortælleformer. Vi har set og analyseret forskellige uddrag af dokumentarfilm - herunder både den undersøgende, observerende og poetisk refleksive dokumentar.
Der findes mange forskellige faglige tilgange til feltet dokumentarisme. I danskfagets læreplan står, at eleverne skal ”demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag” og ”foretage medieanalyse og -fortolkning, herunder af basale filmiske virkemidler og sidst, at dette skal gøres på en dokumentarfilm, der behandles som et værk.
Indledningsvist vil vi opnå viden om dokumentarisme-begrebet, om faktakoder og lære at kende forskel på de mest udbredte genrekonstituerende kendetegn ved de forskellige dokumentartyper. Vi vil lære om de basale filmiske virkemidler såsom framing, perspektiv, lyd, klipning og farve.
Dernæst vil vi få kendskab til analysemetoderne shot-to-shot analyse og næranalyse.
Værkarbejde: Dokumentaren ”Pigen der ikke ville dø” (2012)
Analyserende artikel: DR’s: ”Historien om Danmark – sen middelalder” (8 minutter af afsnittet).
Vi har endvidere deltaget i CPH-DOX filmfestival.
Fagligt indhold:
• En introduktion til dokumentargenren og den iscenesatte virkelighed
• Fokus på forskellige typer af dokumentarfilm.
• Fokus på basale filmiske virkemidler
• Forskellen mellem TV-dokumentar og dokumentariske film
• Diskussion af fakta og fiktion
• CPH-DOX film festival
Primær litteratur
- DR’s: ”Historien om Danmark – sen middelalder” (skriftligt arbejde)
Historier fra en politistation: (00.00-04.00):
https://www.dr.dk/bonanza/serie/192/histrorier-fra-en-po/52681/historier-fra-en-politistation-0114-detentionen
Trailer til Aktionen: (00.00-03.00):
https://www.youtube.com/watch?v=Ejg-OiN2ISw&ab_channel=TV3Danmark
Den hemmelige krig: (0.00-4.00): I skal bruge unilogin
http://filmcentralen.dk//gymnasiet/film/den-hemmelige-krig#.Uo58jo3BIaI
Koyaanisqatsi – en verden ude af balance (trailer): (00-02.15):
https://www.youtube.com/watch?v=PirH8PADDgQ
Bowling for Columbine (00-02.30):
https://www.youtube.com/watch?v=rczP7CJB4Hs
- Værklæsning og næranalyse af første del af DR-dokumentaren Pigen der ikke vil dø (2012)
- CPH-DOX: Balomania af instruktør Sissel Morell Dargis (2024) og Death of a Saint af instruktør Patricia Bbaale Bandak (2024)
Sekundær litteratur:
• Teorikompendium om dokumentarfilm
Skema over dokumentargenrer
• Artikel: ”Alt er iscenesat” fra Politikken af ANNE BECH-DANIELSEN (2022)
• Kronik: ISCENESATTE SANDHEDER fra Politikken af Enrico Juhl (2022)
• Introduktion til dokumentargenren og filmiske virkemidler fra Zoom
Filmiske virkemidler:
https://www.youtube.com/watch?v=m5jNXEcNgIc&ab_channel=ALlNEA
•
https://www.youtube.com/watch?v=3yf_DCsOAfY&ab_channel=LoudSon
https://www.information.dk/kultur/2013/11/dokumentarfilm-maa-mere
• Lasse Schurmann
-
https://www.youtube.com/watch?v=I8WMASc7_Cg&ab_channel=Hanne%C3%98stergaard
-
https://www.information.dk/kultur/2013/01/vanvittige-ideer-gjort-dansk-dokumentarfilm-succes
- file:///Users/laerer/Downloads/Alt%20er%20iscenesat%20(Kandis).pdf
• I alt ca: 200 sider
Indhold
Kernestof:
Kære 2dI dag tager vi hul på vores nye forløb om dokumentarfilm (medie-perspektivet i dansk). I får kompendiet i printet form.
Teoretisk kompendium dokumentar.pdf
Hvad er en dokumentarfilm
Arbejdsspørgsmål til dokumentarfilm .docx
Kære 2dI dag tager vi hul på vores nye forløb om dokumentarfilm (medie-perspektivet i dansk). I får kompendiet i printet form. MEDBRING HØRETELEFONER
Dokumentargenren 2023.pptx
Arbejdsspørgsmål til dokumentarfilm .docx Asger, William og AstaAugusta, Valdemar H og BertramChristian, Valdemar B og EskilGry, Thune og Gustav DGustav Z, Thea og HansHans Peter, Solveig og JeppeJohanne, Silje og KarinKasper, Selma og KristineMatheo
Lasse Schurmann - filmiske virkemidler eksempler
Filmiske virkemidler – animeret dansk
Kære 2dVelkommen tilbage! I dag skal vi arbejde med dokumentargenrer og filmiske virkemidler. MEDBRING HØRETELEFONER
Analyseskema til brug ved Shot.docx
Dokumentaranalyse af "Pigen der ikke vil dø" (2012)
Kære 2dVi arbejder videre med dokumentarfilm, og i dag skal vi starte på at se en dokumentarfilm (I skal se den færdig i næste modul), hvorefter I skal lave en shot - to - shot analysen af dokumentaren. I skal fremlægge jeres arbejde i næste uge. Der
Gruppearbejde til_Pigen der ikke vil dø.docx
Kære alleJeg er på kursus i dag, og I skal derfor arbejde selv i de to danskmoduler, som vi har i dag. Program for dette modul:Se dokumentaren "Pigen der ikke vil dø (2012) færdig hjemme eller på skolen (jeg har booket et lokale, men I skal medbringe
mitCFU.dk
Kære 2dJeg er på kursus i dag, og I skal derfor arbejde selv. I har alle set dokumentaren "Pigen der ikke ville dø" (2012) færdig i 1.modul. Der er ingen lektie til modulet.Program for dagens modul: 1. Alle grupper skal færdiggøre deres shot - to -an
Kære alle I dag skal I fremlægge jeres filmiske analysearbejde. Fokus for fremlæggelsen:
Kære alleI dag skal vi sammen og hver for sig arbejde på jeres kommende danske stil. I får en stor del af modulet til at skrive på jeres stil, som skal afleveres d. 10.03.24. I har mulighed for at stille spørgsmål hele modulet.
OM SKRIFTLIG EKSAMEN I DANSK JD SAG.docx
CPHDOX 2024.docx
Kære 2dI dag skal vi kort samle op på vores dokumentar-værkarbejde med "Pigen der ikke vil dø" (2012), hvorefter vi skal forberede os på vores KULT-arrangement i morgen i Imperial.
’Vanvittige ideer har gjort dansk dokumentarfilm til en succes’
Benedikte D.
Film til KULT. 2024.docx
Death of a Saint - trailer
Balomania - trailer
Efter fremvisning i Imperial 2024.docx
Kære alleHvis du ikke læste lektien til i mandags, så skal den læses til i dag (vi skal arbejde med den i undervisningen). Medbring en blyant og papir.
BALOMANIA | CPH:DOX 2024
DEATH OF A SAINT | CPH:DOX 2024
Alt er iscenesat (Kandis).pdf
Debat_ ISCENESATTE SANDHEDER (e8b29cbf) (2).pdf
Skriftlig debatopgave.docx
Kære alleI dag afslutter vi vores forløb i dokumentarfilm. Husk at medbringe din besvarelse fra torsdagens modul, så du kan deltage i en samtale om en af KULTfilmene
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Det moderne gennembrud (fortsættes i 3g)
Stofområde: Litterært perspektiv
I dette forløb, som hører hjemme inden for det litterære perspektiv, arbejder vi med perioden Det moderne gennembrud som et markant paradigmeskifte (som en bølgetop).
Vi skal lære om realisme og om naturalisme, når vi på baggrund af Georg Brandes´ forelæsninger undersøger, hvordan gennembrudsforfatterne følger programmet om at sætte problemer under debat. Vi skal også kunne beskrive Herman Bangs impressionisme, som trækker tråde helt frem til minimalismen. Der vil være fokus på kvinderollen, arbejdernes vilkår og seksualitet herunder sædelighedsfejden.
Primærlitteratur:
• Uddrag af Georg Brandes´ forelæsninger kaldet Hovedstrømninger af det 19. århundredes litteratur afholdt på Københavns Universitet (1872)
• Kristian Lollikes artikel om kunsten i dag:
https://www.information.dk/kultur/2018/10/provokatoeren-lollike-vadet-succes-moeder-modstand
• "Naadsensbrød" af Henrik Pontoppidan (1887).
• "Karens Jul" af Amalie Skram (1885).
• "Foran Alteret" af Herman Bang (1880).
• Det er så yndigt at følges ad for to af N.F.S Grundtvig (1855)
Sekundærmaterialer:
•
https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE&ab_channel=S%C3%B8renVristChristensen
• Kompendium i Det moderne gennembrud af CB.
• Litteraturens Veje om det moderne gennembrud
• Impressionistisk skrivestil, video fra Silkeborg Gymnasium
https://www.youtube.com/watch?v=cFn4tQ7R2zo
• Det impressionistiske stil, sproglig analyse.
• Om naturalisme: ttps://dansksiderne.dk/index.php?id=5140
•
https://www.youtube.com/watch?v=DSuyn9GuPtg&ab_channel=NordiskFilm
-
https://www.youtube.com/watch?v=Yq3e8sVu_QM&ab_channel=GreveBibliotek
I alt ca. 120 sider
Særlige fokuspunkter:
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Kære 2dVelkommen tilbage fra ferien. Jeg håber, at I har haft en god ferie.
Det moderne gennembrud - dansk litteratur
Teorikompendium_Det moderne gennembrud.pdf
Gruppearbejde_Retorisk analyse af Brandes tale.docx
Kære 2dI dag skal vi arbejde med indledningen til "Det moderne gennembrud", som starter med Brandes tale den 3. november (1871) på Københavns Universitet. Forelæsningen blev begyndelsen på "Det moderne gennembrud".Lektie: Læs uddraget af Brandes tale
Brandes, 1872.pdf
Retorisk analyse af Brandes tale (1872)
LYKKE-PER - Hovedtrailer
Eksempel pa_ eksamenssspørgsma_l_Pontoppidan .docx
Kære 2dI dag skal vi kort færdiggøre Brandes tale og temaet: hvad skal kunsten bruges til?Derefter stiller vi skarpt på vores næste fokus i det moderne gennembrud: klassekamp og ulighed hos kanonforfatteren, Henrik Pontoppidan.
Pontoppidan - Naadsensbrød.docx
Kære alleDer er ingen lektie til modulet. Vi skal arbejde videre med temaet klassekamp og ulighed hos Pontoppidan og i Naadsensbrød.
Eksempel på eksamenssspørgsmål_Pontoppidan .docx
Eksamensspørgsmål til Karens Jul af Amalie Skram (1885).docx
KLASSISK DANSK: Amalie Skram
Karens Jul af Amalie Skram_Dansk.docx
Kære alleI dag skal vi arbejde med et nyt fokus under det moderne gennembrud. Vi skal se på køn og sædelighedsfejden. Lektie: 1. Læs om sædeligehedsfejden i Litteraturens Veje (den store tykke bog). Læsefokus; Hvordan forholder forfatterne sig til sæ
Kære alleI dag skal I 'arbejde-selv' i modulet, da jeg er på kursus. Dagens opgave er uploadet på modulet. Bemærk at upload under opgaver senest klokken 11.30 tæller som tilstedeværelse for modulet. I skal lave opgaven i grupperne fra sidst. Lektie:
Karens Jul af Amalie Skram.docx
DET MODERNE GENNEMBUD_arbejd selv modul.docx
Kære alleI dag skal vi tale om årsprøven i skriftlig dansk. Vi skal også arbejde videre med Det moderne gennembrud. Vi skal samle op på "Karens Jul" med særligt fokus på køn og ulighed i samfundet af Amalie Skram. Lektie: 1. Læs din besvarelse af "Ka
Vejledning til skrivegenrerne i skriftlig dansk.docx
Information og forberedelse til årsprøve i skriftlig dansk.docx
Et Dukkehjem .pdf
Kære alleI dag skal vi tale om årsprøven i skriftlig dansk. Vi skal også arbejde videre med Det moderne gennembrud. Vi skal samle op på "Karens Jul" med særligt fokus på køn og ulighed i samfundet af Amalie Skram. I skal også have jeres sommerferielæ
Årsprøve i skriftlig dansk på STX.docx
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Den reflekterende artikel
Skriftlighedsforløb: Forløbet introducerer til den reflekterende artikel efterfulgt af en stil. Vi laver små skriveøvelser i modulet.
Fagligt indhold:
• Introduktion til den reflekterende artikel som skrivegenre i dansk
• Arbejde med brainstom mindmap
• Arbejde med konkret og abstrakt niveau
• Arbejde med indledning, fortolkningshypotese og vinkling af emner,
Primær litteratur:
- Stiloplæg og læse et eksempel på en reflekterende artikel
Sekundær litteratur
• Introduktion til den reflekterende artikel fra
Gymdansk.dk
. Trin-modellen.
• Videoer fra:
https://www.gymdansk.dk/reflekterende-artikel.html
. Kompendium i "Vejledning til skrivegenrer".
Ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Eksempel på en reflekterende artikel_Klassikerlitteratur. .docx
Retteskema til den reflekterende artikel.docx
Hvad I skal lære i dansk i 3 år på stx.docx
Kære alleI dag skal vi se på, hvad vi skal lave i dansk i 3g og så begynder vi et nyt kort forløb om den reflekterende artikel, som er den sidste skrivegenrer i dansk på STX. I skal aflevere en reflekterende artikel om et par uger.
Introduktion til den reflekterende artikel fra gymdansk.dk .docx
den-reflekterende-artikel-trin-for-trin.pdf
Skriveøvelse 1.docx
Skriveøvelse 2 (pararbejde).docx
Kære alleI dag skal vi arbejde mere i dybden med jeres kommende reflekterende artikel. Lektien er at læse stiloplægget, så I kan bruge modulet fornuftigt. Vi skal arbejde med små skriveøvelser, som forhåbentlig gør jeg klar til at skrive stilen. Lekt
Reflekterende artikel om digitalisering .docx
Kære alleModulet er et individuelt skrivemodul. Planlæg hjemme hvordan det skal bruges (se lektie for inspiration). Sørg for at medbringe stiloplægget i printet format. Medbring computer. Jeg er selvfølgelig tilstede under hele modulet, så I kan stil
Forslag til opbygning af en reflekterende artikel.docx
Den reflekterende artikel.pptx
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Nyhedsartiklen i aviser
Nyhedsartiklen i aviser
Stofområde: Mediefagligt perspektiv
Forløbet introducerer kort til avisernes historiske udvikling.
Forløbet fokuserer på trykte avisers nyhedsartikler; nyheds- og kommunikationshistorie, målgruppeanalyse, nyhedskriterier, nyhedstrekanten, avisens opbygning, avisgenrer samt sproglige og stilistiske virkemidler for at nå sin modtager.
Vi arbejder også med et eksempel på et eksamensspørgsmål.
Formålet er, at eleverne
* lærer at forholde sig kritisk til nyhedsstrømmen herunder fokus på vinkling
* kan kunne redegøre for kravene til en nyhedsartikel
* kan redegøre for og anvende nyhedstrekanten, nyhedskriterier, målgruppeanalyse, avisgenrer, vinkling, faktakoder, fiktionskoder, sproglige og visuelle virkemidler.
Centrale begreber fra forløbet:
Nyhedskriterier og vinkling
Komposition - herunder nyhedstrekant
Appelformer
Sproglige virkemidler og signalord
Primærlitteratur:
”Flere børn bor på skift hos mor og far” fra Jyllandsposten (2011)
”Dansk øjenvidne: Jeg så folk blive sprængt i luften” fra BT (2013)
”Nordjyder slap heldigt” fra Nordjyske (2013)
Sekundærlitteratur – et sammensat kompendium:
Nyhedskompendium
Håndbog i dansk: Nyhedskriterier
Podcast:
https://www.youtube.com/watch?v=yWUDfjkUBYw
Nyhedskriterier PP af CB:
https://www.youtube.com/watch?v=LwMEU4P7MUI&ab_channel=Ann-KerstinChristensen
https://www.youtube.com/watch?v=l4HURoBPaJs&ab_channel=AviseniUndervisningen
I alt: ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Flere børn bor på skifte hos far og mor_begge suder.pdf
Gruppeopgave til _Nyhedsartiklen med fokus på fagbegreber .docx
Afsnit
Kære alle
Nyhedsartiklen_teorikompendium.pdf
#182 – De 5 nyhedskriterier, Din genvej til Presseomtale
Nyhedsformidling via aviser.pptx
Kære alleI dette modul arbejder vi med nyhedsartiklen (lektie - læs den).Lektie: Læs nyhedsartiklen "Flere børn...."
NORDJYSKE nyhedsartikel_Boston.docx
Nyhedsartikel_Dansk øjenvidne BT.docx
Sådan vinkler du en journalistisk historie
Metode til analyse af nyhedsartikler.docx
Eksamenslignende spørgsmål.docx
Pararbejde: Vinkling og nyhedskriterier
Kære alleI dette modul arbejder vi med vinkling af en nyhedsartikel- en nyhed kan nemlig fortælles på flere forskellige måder. Vi skal i den forbindelse arbejde med to nyhedsartikler med afsæt i et eksamenslignende spørgsmål.
Kære alleI dag afslutter vi allerede forløbet i nyhedsartiklen ved at gennemgå eksamensspørgsmålet fra sidst - I får 20 minutter til at færdiggøre jeres besvarelsen. Sørg for at have ALLE dine noter klar, så du kan deltage.
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Fortællende journalistik
Forløbet i fortællende journalistik er en del af studietursforløbet i 3g mellem fagene musik og dansk (vikar). Forløbet bygger videre på forløbet om nyhedsartiklen, hvor eleverne blandt andet arbejdede med avisgenrer, avisens to hovedgenrer, (information og opinion), de fem nyhedskriterier, nyhedstrekanten, sprog og vinkling.
I dette korte forløb vil der blive givet en mere fyldestgørende introduktion til kendetegn ved den fortællende journalistik som en journalistisk genre, hvor der gøres brug af en række litterære virkemidler, herunder dialog, grundige beskrivelser, brudt kronologi (ikke-lineær komposition) mm.
Primær litteratur:
- "I ekskong Peters rige" af Kim Faber, Politikken (2004)
- "Blod mod Blod" af Kim Faber, Politikken (2005)
Ca. 50 sider
Sekundær litteratur:
Teorikompendium om den fortællende journalistik
https://dansksiderne.dk/index.php?id=5772
Indhold
Kernestof:
I ekskong Peters rige .pdf
Arbejdsspørgsmål til.docx
Kære alleI dag starter vi et kort forløb om den fortællende journalistik - et forløb som skal gøre jer klar til studieturen. Forløbet bygger videre på vores forløb om nyhedsartiklen. Lektie: Læs teoridokumentet om fortællende journalistik fra side 1
Teorikompendium med tekster.pdf
Fortællende journalistik .pptx
Kære alleI dag skal I fremlægge jeres plancher - jeg glæder mig! Vi skal desuden arbejde med den sidste fortællende journalistiske artikel i jeres teorikompendium. Lektie: 1. Læs "Blod mod Blod" fra Politikken.
Blod mod blod (Politiken 24-04-2005) (2).pdf
Dansksiderne: Gengivelse af tale og tanker
Kære alleI dag afslutter vi vores forløb om den fortællende journalistisk. Vi starter modulet med at tale om "Blod mod blod" og derefter skal I lave en skriveøvelse. Lektie: Sidste gang arbejdede I med "Blod mod blod" i grupper. I skulle komme med be
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Opsamling på Det moderne gennembrud og værklæsning
Opsamling på Det moderne gennembrud og værklæsning
Stofområde: Det litterære - og sproglige perspektiv
I dette forløb samler vi op på Det moderne gennembrud fra 2g. Det moderne gennembrud som et markant paradigmeskifte (som en bølgetop). Vi taler igen om realisme og naturalisme, når vi på baggrund af Georg Brandes´ forelæsninger undersøger, hvordan gennembrudsforfatterne følger programmet om at sætte problemer under debat. Vi genbesøger de 3 k'er: Køn, klasse og kirke.
Vi stiller i opsamlingen skarpt på Herman Bangs impressionisme, som trækker tråde helt frem til minimalismen. Der vil være fokus på kvinderollen, arbejdernes vilkår og seksualitet herunder sædelighedsfejden. Vi sammenligner "Foran Alteret" med "Det er så yndigt at følges ad".
Værklæsning: Vi læser også dramaet "Et dukkehjem" af Henrik Ibsen (1879), og analyserer og fortolker dramaet med særlig fokus på det naturalistiske drama, den 4. væg og tematikker.
Primær litteratur:
- "Foran alteret" af Herman Bang (1880)
- "Et dukkehjem" af Henrik Ibsen (1879)
- "Det er så yndigt at følges ad" af Grundtvig (1855)
- "En stor dag" af Henrik Pontippidan (1889)
- "Udslidt" af Hans Andersen Brendekilde (1889)
Sekundær litteratur
- Teorikompendium om Det moderne gennembrud".
- Den impressionistiske skrivestil: file:///Users/laerer/Downloads/Den%20impressionistiske%20stil%20-%20sproglig%20analyse%20(1)%20(2).pdf
- Dokument om den dramatiske genre
Ca. 200 sider
-
Indhold
Kernestof:
Kære alleJeg håber, at I har haft en skøn studietur. I dag skal I arbejde selv, da jeg er i Paris. Dagens opgave finder I på modulet. Jeg fører fravær, når I har uploadet på elevfeedbacken senest 13.30.
Den impressionistiske stil - sproglig analyse (1).pdf
Foran Alteret.pdf
https://www.folkekirken.dk/om-troen/salmer/det-er-saa-yndigt-at-foelges-ad
Ibsen - Et dukkehjem 1.docx
Kære alleVelkommen tilbage fra efterårsferie. I dag skal vi kort samle op på "Foran Alteret" af Herman Bang. Vi skal også arbejde med "Et dukkehjem" af Henrik Ibsen inden vi afslutter vores forløb i Det moderne gennembrud. Lektie: 1. Læs dramaet "Et
Den dramatiske genre .docx
Arbejdsspørgsmål til et dukkehjemn 2.docx
Kære alle
Et dukkehjem pdf (1).pdf
Det naturalistiske drama .pptx
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Hjemstavnslitteratur samt realisme og modernisme
Hjemstavnslitteratur (1890-1910) samt introduktion til realismeformer og modernismeformer.
Stofområde: Litterære perspektiv
Hjemstavnslitteratur/det folkelige gennembrud med introduktion til realismeformer og modernismeformer. Mange peger på, at grunden til forfatternes fokus på hjemstavnen skyldtes industrialiseringen. Danmark gik fra at være et primært bondesamfund, hvor de fleste levede livet på landet, til et industrialiseret samfund, hvorfor mange mennesker flyttede til byerne. Forfatterne satte fokus på, hvor og hvad de og danskerne kom fra, og det
Det er også en gængs opfattelse, at modernismen i Danmark indledes af Johannes V. Jensen, hvis digte fra 1906 (samme år som Nexø udkommer med Pelle Erobreren, der hører hjemme i en klassisk realisme!), for modernismen markerer en ny og anderledes modernitetserfaring i både form og indhold.
I dette litteraturhistoriske forløb skal I kunne redegøre for:
- Redegøre for hjemstavnslitteratur, kendetegn og tematik
- Sproglige – og indholdsmæssige kendetegn ved realisme og modernisme.
- I skal endvidere mestre litterære analyse af digte og andre litterære tekster.
Primærlitteratur:
• Uddrag af Martin Andersen Nexøs "Pelle Erobreren" (1906).
• ”Interferens” af Johannes V. Jenden (1906).
Sekundærmaterialer:
• Kompendium i hjemstavnslitteratur samt realisme og modernisme
• ”Realisme og modernisme” fra Auring og Svendsen: Realismer, Modernismer (2010).
• ”Modernisme og realisme” fra Litteraturhistorien på langs og på tværs (2014).
• • ”Hjemstavn og modernitet”:
http://www.blicher-nu.dk/hjemstavnslitteratur
•
https://www.youtube.com/watch?v=ngxjEWEwD0w&ab_channel=S%C3%B8renVristChristensen
•
https://www.youtube.com/watch?v=JRDUUj2L-G0&ab_channel=KulturcentretASSISTENS
•
https://www.youtube.com/watch?v=1uADZPWrj-4&ab_channel=VirumGymnasium
•
Ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Teorikompendium- realisme og modernisme med særligt fokus på hjemstavnslitteratur. .pdf
Forståelsesspørgsmål_elever_ Auring og Svendsen. .docx
Kære alle
Kære 3dJeg glæder mig til snart at se jer! Synkront arbejd-selv-modul (se dagens opgave nedenfor). Tak for jeres fine besvarelse fra forrige modul vedrørende realisme og modernisme kendetegn. Modernisme og realisme fra 1890-2000 er en lang litteratur
Det folkelige gennembrud og Jeppe Aakjær - Dansk litteratur
Martin Andersen Nexø
Find et modernistisk billede der har samme indhold som ”Kampen for tilværelsen” men med et forskelligt udtryk
Fortolkningshypotese til uddrag af Pelle Erobreren (1906)
Kære alleJeg glæder mig virkelig til at se jer i dag. Der er ingen lektie til modulet - men sørg for at have lavet en mappe på din computer med "Realisme og modernisme (1890-2000)" og også en undermappe om hjemstavnslitteratur/Det folkelige gennembru
Modernisme og realisme overblik.pptx
Interferens af Johannes V. Jensen (1906).pdf
Johannes V Interferens arb spm.docx
Kære alleI dag skal vi afslutte vores introduktion til realisme og modernisme ved at læse "Interferens" af kanonforfatter Johannes V. Jensen (1906). Lektie: Hør oplægget om Johannes V. Jensen, så du bliver klogere på hvem han var, og kendetegn ved ha
Kanonforfatter: Henrik Wivel om Johannes V. Jensen
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Mellemkrigstidens litteratur
Forløb i mellemkrigstiden
Fokus: Litteraturhistorisk fokus
Stofområde: Det litterære perspektiv og det sproglige perspektiv
Mellemkrigstiden er tiden mellem de to store verdenskrige, og i dette forløb har vi fokus på 1920'erne. Mellemkrigstiden er en umiddelbart streng og mørk periode, da der er arbejdsløshed, lange køer, sparsommelig mad, men samtidig er det også en periode med mange nye tanker og nye avantgarde strømninger indenfor kunst og litteratur.
I dette forløb arbejder vi med den ekspressionistiske strømning og den futuristiske strømning i dansk litteratur.
Formål:
- Kendskab til ekspressionisme og futurisme herunder ligheder og forskelle
- Det er fagtermerne ekspressionisme og futurisme - både i billedkunst og i digtning - I skal mestre for at forstå datidens avantgardebevægelser.
- I skal endvidere mestre sproglig - og litterære analyse af digte og andre litterære tekster.
Primærlitteratur:
- "Stridsmænd for det vi elsker! fra Blod af Broby – Johansen (1922)
- ”Nat i Berlin” af Tom Kristensen (1921)
- ”Aarhundredet” af Emil Bønnelycke (1918)
Sekundærmaterialer:
- Teorikompendium om ekspressionisme og futurisme i dansk litteratur af CB
-
https://www.youtube.com/watch?v=HHXDMY2x11g&ab_channel=GreveBibliotek
- Ekspressionisme – tidlig modernisme:
https://www.da-net.dk/Ekspressionismenoter.htm
- Noter til ekspressionismen og futurisme af CB.
- Teorifilm:
https://www.youtube.com/watch?v=ISto_PjXgu0&ab_channel=Simon%C3%98.Andreasen
https://www.youtube.com/watch?v=xCY0Ud-W6R4&ab_channel=kglteater
I alt ca. 60 sider
Indhold
Kernestof:
Broby - Stridsmænd for det vi elsker (1).pdf
Ekspressionisme
KLASSISK DANSK: Rudolf Broby-Johansen - Ekspressionisme, BLOD (1922)
Kære 3d
Teorikompendium mellemkrigstiden (1918-1930) Ekspressionisme og futurisme .pdf
Hærværk -- 4 danskere, 4 historier
Arbejdsopgave til Tom Kristensen_Nat i Berlin.docx
Ekspressionisme .pptx
Kære 3dVi skal arbejde videre med mellemkrigstidens litteratur (1918-1930), hvor vi i dag skal læse "Nat i Berlin" af Tom Kristensen (1921) som et eksempel på ekspressionistisk litteratur. Lektie: Læs om Tom Kristensen (kanonforfatter) og læs digtet
Teoretisk_Lyrikkompendium.doc
Ekspressionisme - skriveøvelse.docx
Frivillig karaktersamtale
Kære 3dI dag skal vi kun arbejde skriftligt (og lidt mundtligt). Vi skal skrive vores egne ekspressionistiske digte og læse dem op i slutningen af modulet. Der er ingen lektie til modulet.
Aarhundredet. Emil Bo_nnelycke (1918).doc
Eksamenslignende opgave_Bønnelycke.docx
Kære 3dI dag arbejder vi videre med mellemkrigstidens litteratur, og i dag skal vi have fokus på den futuristiske strømning sammen med Emil Bønnelycke. Bemærk at futurisme-strømningen løber sideløbende med ekspressionismen (hos f.eks. Broby Johansen
Avantgarde, surrealisme, dadaisme, futurisme og ekspressionisme
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Kortfilm
Forløb i kortfilm
Stofområde: Det mediemæssige perspektiv
Intense og stramme fortællinger med overraskende drejninger og pointer. Den kan noget helt særligt, filmens svar på novelleformatet: kortfilmen.
Faglige læringsmål:
- At kunne redegøre for genretrækkende for en kortfilm
- At kunne redegøre for og anvende Raskins 7 parametre for en vellykket kortfilm
- At kunne analysere brugen af filmiske virkemidler – samt at kunne afkode hensigten med dem.
- At kunne analysere og fortolke en kortfilm
Følgende begreber vil der bliver arbejdet med
• Kortfilm som genre: kortfilm vs novellefilm, Raskins syv parametre, filmiske virkemidler fra dokumentarforløbet – herunder afkode hensigten med valget af filmiske virkemidler.
• Berettermodel, bølgemodellen og hjemme-ude-hjem-modellen
• Symbolik og tema
Der indgår desuden en analyserende artikel i forløbet
Primær litteratur
- ”Valgaften” af Anders Thomas Jensen (1998).
- ”Skin”af Cédric Prévost (2013)
- ”Kuppet” af Dennis Petersen, Frederik Nørgaard, 2000,
Sekundær litteratur:
- Lærerproduceret kompendium om spillefilm, novellefilm og kortfilm af BB og CB
- Powerpoint af CB
- Små filmsekvenser (teori):
https://www.youtube.com/playlist?list=PLhAcYUBstH4vcQZqUB23pBhZlmnadFh22
- Filmiske virkemidler:
https://www.youtube.com/watch?v=m5jNXEcNgIc
- Raskins 7 parametre: file:///Users/cb/Downloads/De%20syv%20parametre%20(3).pdf
I alt ca: 100 sider
Indhold
Kernestof:
Arbejdsopgave_Valgaften af Anders Thomas Jensen.docx
Valgaften Anders Thomas Jensen
Kære alleI dag skal vi starte vores medieforløb i kortfilm. Du vil forhåbentlig genkende de filmiske virkemidler i teoridokumentet fra dokumentarforløbet i 2g.Lektie: Medbring høretelefoner. Læs kompendiet i spillefilm og kortfilm. Medbring kompendie
Spillefilm, novellefilm og kortfilm. Teori og metode.docx
Elevinformation om decemberprøven.docx
Kære alleDu skal forberede dig til prøven ved at bruge en halv time sådan her:
Kortfilm_introduktion.pptx
Kære alleI dag skal vi arbejde med komposition, fremdriftselementer og de filmiske virkemidler i kortfilm (I skal fremlægge jeres analyse af de filmiske virkemidler efter juleferien). Lektie1.Nærlæs Side 3 – 6 i kompendiet med særligt fokus på: Frem
FILMISKE VIRKEMIDLER
3d - Gruppeopgave (kortfilm)
Gruppeopgave filmiske virkemidler.docx
Kære 3dJeg håber, at I har haft en dejlig juleferie. Jeg glæder mig til at se jer igen.
Arbejdsopgave _Kuppet.docx
Kære 3dI dag skal de sidste grupper fremlægge deres analyse af "Valgaften" og vi skal efterfølgende arbejde med kortfilmen "Kuppet". Der er ingen lektie til modulet - men husk høretelefoner.I kan allerede nu se jeres kommende stil under opgaver. Vi k
Kære alleI dag skal vi starte med at gennemgå "Kuppet" fra forrige modul, og derefter skal vi arbejde med kortfilmen "Skin", som I også skal skrive en stil om til d. 19 januar. Bemærk lektien!Lektie: 1. Lav opgave 1 og opgave 2 i arbejdsopgaven til "
Kære 3dI dag afslutter vi medieforløbet i kortfilm. Dagens modul er et rent skrivemodul, hvor I skal arbejde individuelt med jeres stil, som skal afleveres på søndag (19.01.24). Jeg er tilstede hele modulet, så stil gerne en masse spørgsmål. Lektie:
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21
Litterære læsemetoder
Stofområde: Litterært og sprogligt perspektiv
Faglige mål
Forløbet introducerer til læsemetoder i dansk med særlig fokus på nykritikken, socialhistorisk læsning, strukturalistisk læsning, kønstematisk læsning og psykoanalysen.
Primærlitteratur:
• Ejersbo, "Blomster", Fra Superego (2000)
• "Emilie Grüen" af Christian Kampmann (1962)
• "De tre bukkene Bruse" (Norsk folkeventyr)
• "Ringen" af Karen Blixen (1958)
Sekundærlitteratur:
-Teorikompendium i litterære læsemetode
-
https://www.youtube.com/watch?v=lBaDfz37mbs&ab_channel=Simon%C3%98.Andreasen
-
https://dansksiderne.dk/index.php?id=4991
I alt ca. 70 sider
Indhold
Kernestof:
Ejersbo. Blomster. Fra Superego (2000).pdf
Elev_udfyld_opsamlingsark .docx
Analysemodeller.pdf
Blomster af Jakob Ejersbo.docx
Kære alleI dag starter vi et nyt kort forløb i litterære læsemetoder i dansk. Formålet med forløbet er at blive klogere på de forskellige læsemetoder, samt opleve hvor forskelligt en tekst kan fortolkes ud fra hvilke briller (læsemetoder) man anvende
Teorikompendium_Læsemetoder.pdf
Kære alleI dag skal vi arbejde nykritisk og socialhistorisk med novellen "Blomster" (2000). Lektie: Læs novellen færdig.
Strukturalisme
De tre bukkene Bruse.docx
Arbejdsopgave_En strukturalistisk læsning af (Christina Birkedals modstridende kopi 2023-11-29).docx
Kære alleI dag skal vi arbejde med den strukturalistiske læsemetode, og vi skal også kort tale om terminsprøven i næste uge. Lektie: 1. Læs om den strukturalistiske læsemetoder i kompendiet (s. 7-9). Indskriv strukturalistiske kendetegn i dit skema f
Vejledning til skrivegenrerne i skriftlig dansk (1).docx
Forberedelse og huskeliste til eksamen i skriftlig dansk.docx
Emilie Grüen_Kampmann (1962).pdf
Arbejdsopgave_En psykoanalytisk læsning af.docx
Dansksiderne: Psykoanalytisk metode
Kære alleJeg håber, at I har haft en rigtig god vinterferie.I dag arbejder vi med den psykoanalytiske læsemetode i vores forløb om litterære læsemetoder. Lektie: (vigtigt læsning - vi skal arbejde i dybden med Freud og "Emilie Grüen") af Kampmann. Læ
blixen-ringen (1958).doc
Kære alleI dag arbejder vi videre med Emilie Grüen af Kampmann med afsæt i den psykoanalytiske læsemetode. Der er ingen lektie til modulet medmindre I ikke fik lavet opgave 1 fra forrige modul.
Eksamensspørgsmål_Ringen.docx
Kompendium_ Litteraturanalyse .docx
Kære alleI dag og næste gang skal vi afslutte vores forløb i litterære læsemetoder ved at arbejde med den kønstematiske læsemetode og "Ringen" af Karen Blixen. Vi skal også repetere litterære begreber. Lektie: 1.Læs om kønsstudier/kønskritisk læsning
Metodelæsninger_powerpoint (1).pptx
Afsnit
Kære 3dI dag afslutter vi forløbet i litterære læsemetode med at færdiggøre analysen af "Ringen" af Blixen med hjælp fra den kønstematiske læsemetode. Der er ingen lektie til modulet, men medbring novellen i printet format og dit kompendium i littera
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22
Eksistentialisme i litteraturen
Stofområde: Litterært og sprogligt perspektiv
Eksistentialisme i dansk litteratur - epokale nedslag (efterkrigstiden) er et litterært og sprogligt forløb.
I perioden efter 2. Verdenskrig kommer den eksistentialistiske tilværelsesforståelse for alvor til at præge de kunstneriske udtryk i litteratur og dramatik. Hvor Kierkegaards eksistentialisme har som udgangspunkt at Gud findes, giver dette ikke længere mening for andre eksistentialister. Mange eksistentialister bryder med religionsbegrebet efter 2. verdenskrig, og det bliver mere og mere almindelig anskuelse, at det ikke giver mening at leve for at komme i himlen.
Eksistentialismen betegner dels en filosofisk retning og dels en hel strømning i det 20. århundredes tænkning og litteratur. Vi arbejder med den ateistiske eksistentialisme og den religiøse eksistentialisme.
Udgangspunktet for eksistentialismen er oplevelsen af tilværelsen som menings- og formålsløs - men måske mennesket alligevel kan finde en mening?
Synet på tilværelsen er præget af begreber som fremmedgørelse og meningsløshed, men fremkalder både en følelse af frihed og af angst, da det er netop denne tomhed, der stiller krav til det enkelte menneske om at give tilværelsen mening.
Fagligt indhold:
• En introduktion til eksistentialisme i dansk med fokus på tekster af Albert Camus, Martin A. Hansen og Peter Seeberg.
• En introduktion til religiøs eksistentialisme og ateistisk eksistentialisme.
• Fokus på blandt andet eksistentialistiske grundtemaer som angst, valg, død, meningsløshed, absurdisme og fællesskab.
• Arbejde med den eksistentialistiske læsningsfigur.
• En introduktion til Heretica.
• Træne faglig mundtlighed.
• Træne deltagelse i plenumdiskussion og give plads til en personlig stemme.
Primær litteratur:
• "Sisyfos-myten" af Albert Camus, 1942.
• "Paradisæblerne" af Martin A. Hansen, 1947.
• "Hullet" af Peter Seeberg, 1962.
Sekundær litteratur:
- Kompendium i eksistentialisme
https://www.youtube.com/watch?v=DDViow6-79w&ab_channel=PaakantmedKierkegaard
https://www.youtube.com/watch?v=xujM0ZPE5x8&ab_channel=DortheflipM%C3%B8ller
https://www.youtube.com/watch?v=U1o90alSOeM&list=UULFaxWgQ2Zxt9Kpj7xgCTbjBg&index=40
- Martin A. Hansen:
https://litteratursiden.dk/forfattere/martin-hansen
- Heretica introduktion:
https://www.youtube.com/watch?v=xujM0ZPE5x8&ab_channel=DortheflipM%C3%B8ller
- Peter Seeberg:
https://litteratursiden.dk/forfattere/peter-seeberg
-
https://www.youtube.com/watch?v=DDViow6-79w&ab_channel=PaakantmedKierkegaard
- Konfrontation:
https://www.youtube.com/watch?v=U1o90alSOeM&list=UULFaxWgQ2Zxt9Kpj7xgCTbjBg&index=39&ab_channel=S%C3%B8renVristChristensen
I alt ca. 70 sider
Indhold
Kernestof:
Camus. Sisyfos-myten (1) (1).pdf
Introduktion til eksistentialismen.pptx
Kære 3dI sidste danskmodul afsluttede vi vores forløb i litterære læsemetoder. I dag tager vi hul et nyt forløb: Eksistentialisme i efterkrigstidens litteratur (efter 2. verdenskrig). Vi hopper dermed nogle år frem (epokale nedslag), og beskæftiger o
Kompendium i eksistentialisme .pdf
eksistentialisme
MODERNISME - HVAD ER DET ?
Eksamensspørgsmål_Paradisæblerne .docx
Martin A. Hansen Paradisæblerne .pdf
Kære alleVi arbejder vi med efterkrigstidens eksistentialistiske litteratur men med et fokus på den religiøse eksistentialisme hos Martin A. Hansen (kanonforfatter). Der er ingen lektie til modulet.
Kære alle I dag skal vi færdiggøre arbejdet med "Paradisæblerne" af Martin A. Hansen (kanonforfatter)
Hullet - Peter Seeberg.pdf
Tidslinje.pptx
Kære alle I dag skal vi afslutte vores forløb i eksistentialisme i efterkrigstidens litteratur ved at læse "Hullet" af Peter Seeberg (kanonforfatter). Lektie: Se teorivideo om konfrontationsmodernisme
Konfrontationsmodernisme - Dansk litteratur
Kære 3dI dag afslutter vi forløbet i eksistentialistiske litteratur i efterkrigstiden. Vi skal læse og arbejde med Peter Seebergs litteratur. Lektie: Husk "Hullet" af Seeberg i printet format.
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23
Minimalisme og samtaleanalyse
Minimalisme i 1990’erne og samtaleanalyse
Stofområde: Sprogligt perspektiv og litterært perspektiv
Fagligt indhold:
I dette forløb opholder vi os i danskfagets litterære - og sproglige perspektiv, når vi undersøger den minimalistisk skrivestil. Forløbet vil endvidere introducere til samtaleteori med fokus på sproghandlinger, høflighedsprincipper og facework, som vi blandt andet vil anvende på to Helle Helle tekster og et interview. Forløbet indeholder også en sammenligning af impressionismen og minimalismen.
Begreber: Semantisk reduktion, formel reduktion, minimalistiske kendetegn, generel analyse og fortolkning af litterære tekster, høflighedsprincipper, sproghandlinger og facework.
Eksamenstræning af eksempel på eksamensspørgsmål.
Primærlitteratur
”Mere kaffe” af Helle Helle (2000)
”En stol for lidt” af Helle Helle (1996)
Interview med Anne-Grete Riis:
https://www.youtube.com/watch?v=IMWocEIAeZI
Sekundær litteratur
Minimalisme PP af CB
Minimalisme og samtaleanalyse kompendium
•
https://www.youtube.com/watch?v=xnAsC15OD0k
•
https://www.youtube.com/watch?v=WzcGavITiNs
•
https://www.youtube.com/watch?v=P-zosnKjMUo
Ca. 70 sider
Indhold
Kernestof:
Sproghandlingsopgave.docx
Minimalisme og Helle Helle - dansk litteratur
Anne Grethe Bjarup Riis pinlige optræden på Go Morgen Danmark
Kære 3dIdag starter vi op på det næstsidste forløb i dansk! Vi skal de næste par moduler arbejde med minimalistisk litteratur i 1990'erne. Vi laver dermed et nyt epokalt nedslag og hopper en del år frem. Vi skal arbejde med minimalismen ud fra et lit
Kompendium i minimalisme og sproghandlingsteori .docx
Eksamamensspørgsmål_Mere kaffe af Helle Helle.docx
KLASSISK DANSK: Helle Helle & Minimalisme
Helle Helle - Mere Kaffe .pdf
Kære alleI dag skal vi arbejde med kendetegnene ved den minimalistiske litteratur i 1990'erne. Lektie: Læs i minimalismekompendiet s. 1-9 (medbring i printet format). Medbring også "Mere Kaffe" i printet format. Læsefokus:
Kære alle
helle.helle.en stol for lidt..doc
Kære alleJeg håber, at I har haft en dejlig påskeferie. Vi tager nu hul på sidste del af jeres gymnasietid. Vi skal færdiggøre forløbet om minimalisme og samtaleanalyse i denne uge. Der er ingen lektie til modulet, men hvis du af en eller anden årsag
Unilogin
Kære alle I dag skal vi færdiggøre vores forløb i minimalisme og samtaleanalyse. Vi starter også op på vores sidste forløb om "Tendenser i nyere tids litteratur". Medbring det printet kompendium. Lektie:1. Genbesøg din besvarelse: "En stol for lidt"
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 24
Tendenser i nyeste tids litteratur
Tendensder i nyeste tids litteratur
Stofområde: Litterært perspektiv
Fagligt indhold:
I dette forløb ser vi på de nyeste tendenser og tematikker i dansk litteratur fra år 2000 og frem. Vi beskæftiger os med temaerne: datakritik, køn, krop, identitet, kulturmøder, klimalitteratur, og vi arbejder med begrebet autofiktion. Vi tager også afsæt i tidligere læste tekster.
Primærlitteratur:
"Nike" af Caspar Eric (2015) (uddrag)
"Det er forvirrede tider" af Theis Ørntoft (2014)
"BARNDOM" af Yahya Hassan (2013)
”Dagene er data” (digtsamling) af Lone Hørslev (2018)
”Essayistisk manifest” af Glenn Bech (2021) (uddrag)
”Blomsterdalen” af Niviaq Korneliussen (2020) (uddrag)
Sekundærlitteratur:
Kompendium i tendenser i nyeste tids litteratur (Fem års litteratur 2015-2019 (uddrag), Systime (Dansklærerforeningen).
Autofiktion:
https://www.gymdansk.dk/autofiktion.html
Caspar Eric:
https://forfatterweb.dk/oversigt/eric-caspar
Digteren Caspar Eric i TV-Glad (trailer)
Yahya Hassan: Se det berømte klip: Her får Yahya Hassan sit gennembrud på tv
https://www.youtube.com/watch?v=1JAh2r0bwIs&ab_channel=SyddanskUniversitet-SDU
I alt: ca. 70 sider
Indhold
Kernestof:
Tendenser i nyere dansk litteratur, Anne-Marie Mai, SDU
Casper Erik_Nike_uddrag_2015.pdf
Digteren Caspar Eric i TV-Glad (trailer)
Opgave i Nike af Casper Eric.docx
Kære alle
Fem a_rs litteratur 2015-2019 (1).pdf
Introduktion til nyeste tids litteratur 2022.pptx
BARNDOM_eksempel på eksamensspørgsmål.docx
BARNDOM Yahya Hassan (2013).docx
Kære alleI dag arbejder vi videre med nyeste tids litteratur med særligt fokus på det autofiktive og temaerne: kulturmøde og identitetLektie: 1. Læs om den autofiktive-genre - måske bliver du mere tryg ved begrebet efter læsning. 2. Se klippet med Ya
autofiktion.html
Se det berømte klip: Her får Yahya Hassan sit gennembrud på tv
Blomsterdalen af Niviaq Korneliussen (2020).docx
Arbejde med Blomsterdalen.docx
Individuel skriveøvelse _Glenn Bechs manifest .docx
Kære alle I dag har vi kun et halvt danskmodul, da ledelsen kommer forbi i starten af modulet. Vi skal arbejde med et uddrag af Glen Bechs manifest med særlig fokus på en sproget og kønstematikker. Lektie (vigtigt): Læs uddraget Glenn Bech- Uddrag af
Glenn Bech- Uddrag af _Essayistisk manifest_ (2021).docx
Alt er data. Fra- dagene er data. 2018 (1) (1).pdf
Theis Ørntoft_ Theis Ørntoft- Det er forvirrede tider, jeg skal fortælle om (2014).docx
MUNDTLIG EKSAMEN I DANSK STX - MEDIESPØRGSMÅL
Kære 3dI dette asynkrone virtuelle modul afslutter vi forløbet ”Tendenser i nyeste tids litteratur”. I skal arbejde med to digte, som vi tidligere har læst, men som begge er en del af nyeste tids litteratur. Dagens opgave og digte er uploadet på modu
Arbejdsopgave til danskmodulet mandag d. 12.05.25.docx
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 25
Opsamling og klargørelse til eksamen
I de sidste to danskmoduler taler vi om eksamen.
Indhold
Kernestof:
Kære alleI dag skal vi kort samle op på Glenn Bechs manifest og "Blomsterdalen". Vi skal også tale om den skriftlige eksamen. Der er mulighed for at stille spørgsmål til eksamen. Lektie: 1. Læs huskeliste til skriftlig eksamen igennem, så du er forbe
Vejledning til skrivegenrerne i skriftlig dansk (1).docx
Forberedelse og huskeliste til eksamen i skriftlig dansk (2).docx
Eksamensforberedelse i mundtlig dansk.docx
Kære alleSå er det sidste dansk modul på Sankt Annæ Gymnasium. I forrige modul havde vi fokus på den skriftlige eksamen, og i dag skal vi have fokus på den mundtlige eksamen. Vi skal også tale om, hvordan I læser på til den mundtlig eksamen. Lektie:
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 26
Internetadgang
Eleverne har adgang til:
https://www.ordbogen.com
https://ordnet.dk/
Indhold
Omfang
Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682735251", "T": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682735251", "H": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682735251" }