Sankt Annæ Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Sankt Annæ Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/f - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Casper Gaarde Madsen, Pernille Mie Olsen
Hold
2022 DA/f (
1f DA
,
2f DA
,
3f DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Novelleforløb + processkrivning
Titel 2
Retorik (taler)
Titel 3
Romantik
Titel 4
Det Moderne Gennembrud (Værklæsning: Ved Vejen)
Titel 5
DHO - Grønland og Danmark
Titel 6
Sprog og diskurser
Titel 7
Journalistik og medier
Titel 8
Debatterende arikel
Titel 9
Oplysningstiden (Værklæsning: Erasmus Montanus)
Titel 10
SKÅL (værklæsning digtsamling og dokumentarfilm)
Titel 11
Modernismen i Danmark # 1 (Værklæsning Digtsamling
Titel 12
Os og de andre
Titel 13
Dokumentarisme (Værklæsning dokumentarfilm)
Titel 14
Modernismen i Danmark # 2
Titel 15
Romantikken genbesøgt
Titel 16
Nyeste tid (værklæsning selvvalgt værk)
Titel 17
Repetition og eksamensforberedelse
Titel 18
Tilladte hjælpemidler
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Novelleforløb + processkrivning
Indhold
Kernestof:
1. lektion.pptx
Arbejdsark til Naja Marie Aidt 2022.doc
Naja Marie Aidt.pdf
Læs den vedhæftede novelle af Naja Marie Aidt "Den blomstrende have". Læg især mærke til forholdet mellem fortælleren, Erik og Mette.
Lav skriveøvelsen færdig. I skal omskrive en del af "Den blomstrende have", så den ses enten fra Mettes eller Eriks synsvinkel. I skal altså skrive en tekst med Mette eller Erik som Jeg-fortæller. (Skriv maks en halv side.)
Opbygning af den analyserende artikel (med overstregninger).docx
Shared Reading - Hemingway.docx
Bjerge som hvide elefanter, samlede noter.docx
Tænk over hjemmefra, hvilke danskfaglige begreber samt analysepunkter, der er relevante at have med i jeres analyse.
Husk jeres papir med noter omkring, hvad der står på linjerne og hvad der står mellem linjerne i Bjerge som hvide elefanter.
Genopfrisk/læs evt. novellen hjemmefra, så den er frisk i erindringen.
Eksempler på indledninger til analyserende artikel.docx
28-11-22 indledning.docx
Perspektivering og afrunding.pptx
https://www.youtube.com/watch?v=P6bTlJKFD_o
Helle Helle Køreplaner.pdf
Novelleanalyse i grupper.docx
Drivhuset - Anders Bodelsen.pdf
Herman Bang-Den sidste balkjole.pdf
I containeren - Thomas Korsgaard.pdf
Karen Blixen - Ringen (1958).doc
Skriftestolen - Christian Winther .pdf
Responsskema.docx
Læs den novelle I skal give feedback på til fremlæggelserne. I finder novellerne på sidste lektion og I jeres danskmappe.
Gruppe 1 skal give gruppe 3 feedback og dermed læse "Køreplaner – Helle HelleGruppe 2 skal give gruppe 4 feedback og dermed læse I containeren – Thomas KorsgaardGruppe 3 skal give gruppe 5 feedback og dermed læse Den Sidste Balkjole – Herman Bang Gru
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Retorik (taler)
Indhold
Kernestof:
1. Lektion (tale).pptx
Eamon og NivikkaDagma og Emma BJuliane og OliviaMystic og EmilSofie og SiljaMaya og AgnesAlma og AugustaVienna og SofiaSmila og Emma AAnna og HannahWilliam, Lisa og AlbertStefan, Jacob og AskeVillads og JohannesJulius og Frederik
Teori til tale og retorik .pptx
Responsskema.docx
Læs: Titel
Og læs: Titel
Hold tale for hinanden og giv respons:
Eamon/Nivikka og Dagmar/Emma BJuliane/Olivia og Mystic/EmilSofie/Silja og Maya/AgnesAlma og AugustaVienna/Sofia og Smila/Emma AAnna/Hannah og Stefan/Jakob/AskeWilliam/Lisa/Albert og Julius/FrederikVillads og Johannes
Snydekoder til taleteknik
Vær klar til at holde jeres taler! I skal have rettet dem og øvet jer i at holde dem hjemmefra
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Romantik
Indhold
Kernestof:
Adam Oehlenschla¨ger - Guldhornene.pdf
Arbejdsspørgsmål til Guldhornene.docx
Lektion 1 - intro + universalromantik.pptx
Romantikkens filosofi.docx
Læs "Indvielsen" af Schack Staffeldt Indvielsen.pdf
Læs sidste del af Guldhornene grundigt og prøv at skabe en forståelse for, hvad der står.
Lektion 2 - guldhornene, indvielsen, monisme og dualisme.pptx
Nationalsange 1f.doc
Lektion 3 - nationalromantik.pptx
Skim (dvs. I behøver ikke at nærlæse) dokument om nationalromantik.
Grupper til gruppearbejde:
Lektion 4 - romantiske strømninger .pptx
Oversigt over romantiske litterære strømninger.docx
Læs uddragene af H.C. Andersen og overvej imens, hvilke litterære strømninger fra romantikken de er skrevet i.
Gennemse dine svar på spørgsmålene fra sidst (Danmarkssange), så de er friske i erindringen.
Grupper:
Klokken - arbejdsark.docx
Skyggen - arbejdsark.docx
Hyrdinden og skorstensfejeren - arbejdsark.docx
Matrixgrupper:
Læs din gruppes tildelte HCA eventyr. Dvs. du behøver kun læse en tekst (men man er velkommen til at læse alle tre selvfølgelig ;) ). Se nedenfor hvilken du skal læse.
HC Andersen Klokken.pdf
Skyggen
Hyrdinden og Skorstensfejeren
Arbejdsspørgsmål til Den lille pige med svovlstikkerne.docx
Den lille pige med svovlstikkerne
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Det Moderne Gennembrud (Værklæsning: Ved Vejen)
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål til Den lille pige med svovlstikkerne.docx
Den lille pige med svovlstikkerne
Det moderne gennembrud.pptx
Rather Homemade Præsenterer: Det Moderne Gennembrud - hvad skete der lige der
Det moderne gennembrud.docx
Grupper til fremlæggelser af Ved Vejen:
Forholdet mellem mand og kvinde i "Constance Ring", 1.f
Constance Ring (uddrag Ring taget på fersk gerning og mødet med pastoren) - Amalie Skram.docx
Gruppe 1- Ved vejen Kapitel 1..pptx
KLASSISK DANSK: Amalie Skram
Constance Ring Padlet, 1f.pdf
Læs første kapitel (s. 1-33) i Ved Vejen.
Lektie kun til Gruppe 1 (Juliane, Hannah, Mystic og Olivia): Vær klar til at fremlægge siderne 1-33 foran resten af klassen. Svar mindst på følgende:
Grupper
Spørgsmål - Sædelighedsfejden.docx
Elisabeth Grundtvig - Sædelighedsfejden.pdf
Georg Brandes Engle - Sædelighedsfejden.pdf
Georg Brandes vs. Elisabeth Grundtvig, 1f
ALLE læser s. 34-78 i Ved Vejen
Lektie kun til Gruppe 2 (Stefan, Sofie, Eamon og Alma): Vær klar til at fremlægge om dagens lektie
Padlet sædelighedsfejden.pdf
ALLE læser s. 79-119 i Ved Vejen
Lektie kun til gruppe 3 (Nivikka, Emil, Emma A og Julius): Vær klar til at fremlægge dagens lektie.
ALLE læser 119-157 i Ved Vejen
Lektie kun til Gruppe 4 (Lisa, Frederik, Villads, Emma B og Maya): Vær klar til at fremlægge om dagens lektie
Stikord - Impressionisme, realisme og naturalisme (DMG).docx
Pontoppidan - Naadsensbrød.docx
ALLE læser 158-202 i Ved Vejen
Lektie kun til Gruppe 5 (Johannes, Aske, Augusta og Dagmar): Vær klar til at fremlægge om dagens lektie
Grupper:
ALLE læser resten af bogen. Dvs. s. 203-269. Det er en god bid, så begynd i god tid.
Lektie kun til gruppe 6 (Agnes, Anna, Albert og Silja): Vær klar til at fremlægge foran klassen om siderne 203-240. Hvad sker der handligsmæssigt?
Lektie kun til gruppe 7 (Sofia, Smila, Vienna, Jakob og William): Vær klar til at fremlægge om siderne 241-269. Hvad sker der handligsmæssigt?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
DHO - Grønland og Danmark
Indhold
Kernestof:
FF1 elevguide 2023.pdf
Kunnuk og Naja - Ingemann (arbejdsspørgsmål), 1.f
Grønland og Danmark DHO Danskmateriale.docx
1f - Kunnuk og Naja Padlet.pdf
Kim Leine: Profeterne i Evighedsfjorden, 1.f
Læs og forstå s. 3 i DHO-kompendiet (vi laver quiz om lektien i timen)
Kim Leine - Profeterne i Evighedsfjorden, 1f.pdf
1) Læs side 8-9 i DHO kompendie
2) Svar på arbejdsspørgsmålene tilhørende s. 8-9
Anslaget i Eksperimentet.docx
Orienter/læs side 1-6 og overvej, om du allerede nu kan pege på, hvilken type spillefilm 'Eksperimentet' er. Spillefilm og analyse af spillefilm.docx
Tabita.pptx
Læs uddrag fra romanen 'Tabita': Tabita Iben Mondrup 2020 - tekstuddrag.pdf
Tabita, 1.f
Tabita padlet, 1f.pdf
Læs "Den dag Daniel døde" s. 13-22 i DHO-kompendiet (Vi arbejder med opgaverne i timen, så dem skal du ikke lave)
God DHO.pdf
Grupper 1f DHO.docx
Læs til modulet s. 13-18 i bogen "Dansk Historie Opgaven - DHO en skriveguide"
Grønlandsforløb opgaveformuleringer.docx
Kommunikationssituation (Ciceros pentagram).docx
Den dag Daniel døde, 1.f
Arbejde med Tupilak.docx
Den dag Daniels døde, 1.f padlet.pdf
Svar på spørgsmål 1-4 (hvis man ikke nåede det i timen sidst eller hvis man var fraværende) Arbejde med Tupilak.docx
Tag jeres DHO-bog med!
Postkolonial læsning
VTM1 SAG 2023.pptx
Tag DHO-bog med
Virtuel vejledning DHO, 1f.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Sprog og diskurser
Hvad betyder de ord vi bruger? Har de kun én betydning eller kan dette veksle alt efter hvem der bruger dem og hvordan de bruger dem? Hvordan kan ords betydning være med til at forme den verden vi lever i? Ord kan være mere magtfulde end man tror og være med til at ændre hele nationernes opfattelse af bestemte emner. Dette forløb vil lære jer at analysere måden vi bruger sproget på. I skal lære at lave diskursanalyse og bruge de begreber der hører til denne analysemetode.
Forløbet vil dykke ned i flere forskellige diskurser, men især diskurserne omkring køn og dialekter. Fordi måden vi taler om disse i lang tid har været præget af en bestemt diskurs. I vil måske opdage, at I selv er påvirket af måden vi taler om bestemte emner. Og måske vil I ikke. Men det er i hvert fald vigtigt at være opmærksom på, hvordan vi og andre anvender og bruger sproget.
Fokus på:
- Diskursanalyse og dens begreber
- Diskurser omkring køn og dialekter
- Analyserende artikel, som indeholder diskursanalyser og sammenligning
Litteratur:
- Kompendium sammensat af Ole Schultz Larsen (Systime, 2023): Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier og Anne Bornerup Græsborg & Mette Møller Jørgensen (Systime, 2014): Diskurs analyse i dansk. Herunder diverse diskurs øvelser.
Skriftlig aflevering:
- Analyserende artikel: Tekster, der vil rykke holdninger
Indhold
Kernestof:
Læs s. 3-8 i kompendium.
Diskurser 2g 2023.pptx
S. 9 – øverst s. 19 i kompendium: Læs om diskurs analysen og dens begreber.
Diskursøvelser 2f.docx
Lav enten øvelse 5.4 eller 5.5 hjemmefra. Dem i gruppe 1 laver øvelse 5.4. Dem i gruppe 2 laver øvelse 5.5. (Se grupperne nedenfor) Brug ca. 15-20 minutter
Gruppe 1
Hvis man ikke blev færdig med øvelserne fra sidst, laver man dem færdig til i dag! Vær forberedt på at blive bedt om at komme op til tavlen og forklare sin analyse.
Den følsomme piksvinger: Derfor er Tobias Rahim den perfekte popstjerne til tiden
Tobias Rahim - Når Mænd Græder
Arbejdsspørgsmål til musikvideoen
Tobias Rahim.pptx
Lav Tobias Rahim øvelse færdig, hvis du ikke nåede det sidste gang. (Øvelse 5.7 i kompendiet)
Dialektkort – Københavns Universitet
Læs s. 23 – øverst s. 25. Spring øvelserne over.
MEDBRING HØRETELEFONER
Grupper:
læs s. 27- øverst s. 28 i kompendiet.
Øvelse 8.2 og 8.3
læs s. 32-35 i kompendiet
Grupper, sæt jer sammen i disse grupper ved modulstart
Eksempel 2.docx
Eksempel 1.pdf
Ingen lektier
Sæt jer i disse grupper ved modulstart:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Arbejdsspørgsmål: Radioudsendelse om dialekter
20-09-2023
Analyserende artikel: Diskurs
04-10-2023
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Journalistik og medier
Gennemgået i forløbet:
Journalistik:
- Nyhedstrekant
- Nyhedskriterier
- Avistyper
- Stofområder
- Habermas' offentligheds model
- Fake news
- Remediering
Sociale medier:
- Nyheder på sociale medier
- Frontstage, backstage, middle region og hvordan disse er tilstede på sociale medier
- forskellige influencertyper
Dokumentarfilm:
- Dokumentargenrer
- Fakta- og fiktionskoder
- filmiske virkemidler
- Autencitetsmarkører
- Værklæsning: Dokumentarfilmen "I Love You I Miss You I Hope To See You Before I Die"
Musikvideo:
- Analyse af selvvalgt musikvideo med fokus på sammenhængen mellem det lyriske og billedsiden.
Indhold
Kernestof:
Sæt jer i grupperne ved modulstart:
De 5 nyhedskriterier:
Nyhedstrekanten
Arbejdsspørgsmål - de fem nyhedskriterier og nyhedstrekanten.docx
Avistyper.docx
Remediering.docx
2f, Nyhedskriterier.pdf
Ingen lektier.
Arbejdspapir 9-11-2023, 2f.docx
Dokumentarfilm.docx
Dokumentaren - genrebestemmelse. filmklip.docx
Grupper (bruges i timen):
dokumentarfilm - oversigt.pdf
Til i dag har I to læselektier (brug 20 min):
2f I Love You I Miss You I Hope I See You Before I Die Arbejdsspørgsmål .docx
DRTV - I Love You I Miss You I Hope I See You Before I Die
Tænk/reflekter over den dokumentar vi så sidste gang.
Var man fraværende sidste modul, er lektien at se dokumentaren: DRTV - I Love You I Miss You I Hope I See You Before I Die
Dansksiderne: Fakta- og fiktionskoder
Sekvens
I Love You I Miss You Dokumentarfilm.pptx
Vær klar til at fremlægge foran en anden gruppe. I skal fremlægge de arbejdsspørgsmål I arbejdede med sidst. Jeres gruppefremlæggelse skal vare 15-20 min.
Nyhedstrekanten.png
Stof- og samfundsområder, 2f
2f, arbejdsspørgsmål, Stof- og samfundsområder.docx
Stof- og samfundsområder, 2f.pdf
Herman Bang - Nogle fattigbesøg før jul.pdf
Medieanalyse af nyhedsjournalistik og fortællende nyhedsjournalistik.docx
Avisjournalistik.docx
Gruppe 1
Dagens program og arbejdsspørgsmål - Fake news.docx
Dig og digital dannelse i dansk (s 20-37) (1).pdf
_Fake news_ f†r borgeren til at miste troen p† sandheden _ Information.pdf
Den der råber lyver ∣ Lea Korsgaard
Læs side 33-40 i dokumentet "Avisjournalistik". Undersøg følgende spørgsmål mens du læser (brug 15-20 min):
Avisdigte (dadaisme), 2f
PDF med jeres smukke digte <3
Gruppe 6 skal være klar til at fremlægge om deres artikel fra sidst. (fake news)
Guide: Sådan bryder du ud af de sociale mediers ekkokammer – UNGKOM
Nyheder på Some.pptx
Grupper (bruges i sidste del af modulet. I behøver ikke sætte jer i dem fra starten):
Læs s. 20-24 i det vedhæftede dokument. Tænk over følgende imens (brug maks 20 min.):
Goffman og Meyrowitz
Arbejdsspørgsmål Sociale medier - online profiler .docx
Læs det vedhæftede dokument. Og overvej følgende imens:(Brug maks. 20 minutter og nå så langt du kan)
Musikvideogrupper 2f:
Læs det vedhæftede dokument med 9 arbejdsspørgsmål. Det er disse, I skal besvare i grupperne denne lektion. Overvej allerede nu, hvad du ville svare på arbejdsspørgsmålene.
Lektier til alle dem, der ikke var der i mandags:Tjek de forskellige dokumenter, PPP osv. på sidste lektion, så du ikke kommer bagud. Tjek desuden, hvilken musikvideo din gruppe valgte.
Musikvideogrupper og rækkefølge:
Vær klar til jeres fremlæggelser. De skal vare 10-15 min. inkl. visning af jeres musikvideo.
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Debatterende arikel
Forløbet indfører eleverne i den skriftlige genre "Debatterende artikel".
Opgavens tre dele gennemgås og arbejdes med i lektionerne, hvor feedback fra læreren og eleverne indbyrdes giver god grobund for et fremtidigt selvstændigt arbejde med genren.
En debatterende artikel udarbejdes af tre omgange, herefter får eleverne skriftlig feedback fra læreren, som skal bruges til en genaflevering.
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier
Alt du skal vide om den debatterende artikel:
Eksempel på god elevbesvarelse:
Den debatterende artikel .pptx
Hovedpointer i de to tekster, 2f
Konstruktiv feedback:
Grupper:
PowerPoint (med mere info):
Færdiggør din indledning hjemmefra og sæt den ind i elevfeedback (husk, det er ikke den endelige udgave. Vi arbejder videre på den.)
Mindmap, 2f
Den debatterende artikel_Skriftlig eksamen i dansk_ Bødtcher-Hansen og Mose 2019 (1).pdf
Grupper til musikvideoanalyse (bruges de næste to lektioner):
Musikvideogrupper 2f:
Læs teksterne til jeres kommende debatterende artikel (afleveringen) grundigt hjemmefra. Og begynd allerede nu at tænke over, hvilke synspunkter fra teksterne du vil bruge i din diskussion.
Arbejdspapir debatterende artikel .docx
Læs det vedhæftede dokument om den debatterende artikel:
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Oplysningstiden (Værklæsning: Erasmus Montanus)
Indhold
Kernestof:
Dagens program:
Øvelse - danskfaglige begreber.docx
Til Merle (laves i timen):
Læs 1. akt af Erasmus Montanus s. 31-44 (i den udleverede bog). Sørg for at få læst og spring de svære ord over. Skriv derefter et ultra kort resume (2-3 liner) i elevfeedback.
Oplysningstiden.pptx
Erasmus Montanus Akt 1.docx
Ludvig Holberg og oplysningen i Danmark.docx
Grupper (bruges i timen):
Læs dine noter fra modulet før ferien. Skriv en kort tekst i elevfeedback, hvor du svarer på: Hvilke begreber lærte du? Hvad lærte du om Oplysningstiden? Hvad lærte du om hovedgenren 'Drama' og hvordan adskiller denne sig fra de andre to hovedgenrer?
syllogisme; Den Danske Ordbog
Til Merle:
Læs 2. akt s. 45-59 i Erasmus Montanus og skriv kort resume i elevfeedback (3-4 linjer).
HUSK bogen, og husk den hver gang fra nu af! Jeg skriver det ikke på modulerne fremover.
Erasmus Montanus akt 3 spørgsmål.docx
PADLET Akt 3 - arbejdsspørgsmål, 2.f
PDF med dagens padlet:
Læs 3. akt s. 60-85 i Erasmus Montanus
Vær klar til at vise jeres kreative opgaver fra sidst
PADLET Akt 4 - arbejdsspørgsmål, 2.f
4. akt arbejdsspørgsmål .docx
PDF med dagens padlet: Akt 4 - arbejdsspørgsmål, 2.f-slideshow.pdf
Læs fjerde akt s. 86-104 i Erasmus Montanus og skriv 3-5 linjers resume, som indsættes i elevfeedback.
Akt 4 - arbejdsspørgsmål, 2.f
Ordforveksling: hans, hendes eller sin?
Test i startkomma
Komma 'hacks'
Et eller to ord?
ingen lektier. Men husk stadig bogen!
Husk at sende FF3 gruppeønsker til OL senest i dag!
Høfligheds- og samarbejdsprincipper, Erasmus Montanus.pptx
Erasmus Montanus akt 5 spørgsmål.docx
Dagens Padlet: Akt 5 - arbejdsspørgsmål, 2f (skriv navn på)
Dagens grupper:
Læs femte og sidste akt i Erasmus Montanus s. 105-114 og skriv et resume på 3-5 linjer i elevfeedback.
Dagens plan:
Akt 5 - arbejdsspørgsmål, 2f (skriv navn på)-slideshow.pdf
Ingen lektier.
DRTV - Hvor kragerne vender
Laves i timen:
Ingen lektier
Grupper:
Lidt podcast-teori:
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
SKÅL (værklæsning digtsamling og dokumentarfilm)
Dette forløb tager udgangspunkt i Dania O. Tausens digtsamling Skål, samt dokumentaren af samme navn.
Kernestofområder:
- Analyse af lyrik
- Filmanalyse med fokus på filmiske virkemidler og dramaturgi
- Dokumentargenre
- Autenticitetsmarkører
- Globale kompetencer
- Samspil mellem individ, kultur og samfund
- Værkanalyse af både digtsamling og dokumentar
Faglige mål:
- Arbejde med dokumentartekster
- Medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- Analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
- Værkanalyse af digtsamlingen "Skål"
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier!
Analyse af 'Dancing Queen'.docx
Dansksiderne: Lyrik
Grupper:
Grupper (samme som sidst):
Analyse af 'skål' af Dania O. Tausen (2020), 2f
Analyse af digtet 'skål' (1).docx
Dagens padlet som pdf:
Kreativ øvelse (laves i slutningen af timen):
(Gen)læs digtet 'skål' hjemmefra og skriv 3 linjer i elevfeedback om, hvad du tror digtet handler om.
Medbring de udprintede digte 'skål' og 'dancing queen'
Medbring Erasmus Montanus (bogkælderen har åbent i dag kl. 13-15 - SÅ HUSK AT AFLEVERE BOGEN)
Jeres lektie: MØD OP TIL TIDEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
MEDBRING ERASMUS MONTANUS - ABSOLUT SIDSTE CHANCE FOR AT AFLEVERERE! 15 af jer mangler at aflevere bogen.
Vi ser denne dokumentar:
DRTV - Skål
Dagens plan:
Dokumentaren SKÅL - opgaver.docx
Filmiske virkemidler.docx
skål.pdf
Hvis man var fraværende sidst, skal man se dokumentaren hjemmefra (vi skal arbejde med den i timen):
I dag arbejder I i grupper, som hver bliver ansvarlig for et digt fra digtsamlingen skål. Næste gang skal I fremlægge jeres analyse i matrixgrupper. Så alle i gruppen har ansvar for at få helt styr på analysen. Analysen laves ud fra dette arbejdspapi
'mødesaglig' Dania O. Tausen - skål (2020).pdf
'avensis' Dania O. Tausen - skål (2020).pdf
'16 år' Dania O. Tausen - skål (2020).pdf
'burger ånd' Dania O. Tausen - skål (2020).pdf
'trofaste' Dania O. Tausen - skål (2020).pdf
Matrixgrupper:
'Dancing Queen' + Forside Dania O. Tausen - skål (2020).pdf
'skål' Dania O. Tausen - skål (2020).pdf
Kreativ øvelse:
Dagens lektie har tre punkter:
Til dem der var fraværende sidst: Det er jeres ansvar at sætte jer ind i den analyse jeres gruppe lavede sidst, så I også er klar til at fremlægge. (Se grupperne på arbejdspapiret på forrige lektion. )
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Modernismen i Danmark # 1 (Værklæsning Digtsamling
I dette litteraturhistoriske forløb lægger vi ud med at knytte forbindelser til Det moderne gennembrud som periode med et par nedslag i det såkaldt folkelige gennembrud for derefter at kaste os over det tyvende århundredes kunst og litteratur. Vi læser Gustaf Munch-Petersen digtsamling Nitten digte som værk.
Indhold
Kernestof:
Minlæring
Ingen læselektie, men I må gerne tænke over hvad I har synes har været sjovest i danskundervisningen i de første to år. Kig evt. i undervisningsbeskrivelsen, hvis I skal have frisket hukommelsen op ;-)
Arbejde med Pelle Erobreren og Jens Vejmand.docx
Det Moderne Gennembrud.pptx
Jens Vejmand
Pelle Erobreren i uddrag.pdf
Arbejde med Sophus Claussen og Johannes V.docx
Sophus Claussen: Rejseminder (1899)
Johannes V. Jensen: Interferens (1906)
Arbejde med Södergran lagerkvist og gelsted.docx
Modernitet og modernisme
Matrixarbejde om mellemkrigstidens ismer.docx
Martinov - Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden.pdf
Martinov - Ekspressionisme.pdf
Martinov - Futurisme.pdf
Martinov - Surrealisme.pdf
Martinov - Dadaisme.pdf
Minlæring God Stil
Arbejdsspørgsmål til uddrag af Hærværk.docx
3.f Prag 2024
Tom Kristensen Af Hærværk.pdf
Husk også at kaste et blik på afleveringen til næste uge, så vi kan få opklaret evt. tvivlsspørgsmål
Arbejde med Gustaf Munch Petersens Nitten Digte.docx
nitten digte.pdf
Man binder os på mund og hånd.docx
Man Binder Os På Mund Og Hånd - Liva Weel
Man Binder Os På Mund Og Hånd - Outlandish
Arbejdspunkter til uddrag af Jazz hav og elskov af Poul Henningsen.docx
Jazz hav og elskov Poul Henningsen.pdf
Spørgsmål til Kafkas Processen.docx
Franz Kafka af Processen.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
3f DA 1 Debatterende artikel
04-09-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Os og de andre
Dette fællesfaglige forløb med fagene dansk og oldtidskundskab er knyttet til klassens studierejse til Prag. Vi ser på forskellige aspekter af at definere sig selv i forhold til andre, et motiv der knytter an til både antikken og modernismen. Af konkrete tekster har vi læst uddrag af Franz Kafkas Processen og Milan Kunderas Identiteten
Indhold
Kernestof:
Omtanke_Mads_Peter_Karlsen.pdf
Milan Kundera af Identiteten.pdf
gymdansk om debatterende artikel
God stil om debatterende artikel
Individuel opgave til studieturen.docx
Tænk over jeres FF4 projekt. Snak om det i gruppen. Hvordan skal I afgrænse det. Hvad skal I særligt fokusere på?
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
3f DA 2 opgave på studieturen
09-10-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Dokumentarisme (Værklæsning dokumentarfilm)
I dette forløb arbejder med dokumentarisme i bred forstand. Vi lægger ud med at se på Max Kestners dokumentarfilm Rejsen på ophavet, som vi laver en værklæsning af, og arbejder derefter med andre tekster der tematiserer det at dokumentere verden, både i levende billeder og på skrift.
Indhold
Kernestof:
Minlæring om den reflekterende artikel
Alle dem der ikke har afleveret den lille skriveøvelse til før ferien, skal huske at gøre det. I skal bruge den til noget...
reflekterende artikel.html
Oversigt over fakta og fiktionskoder.docx
dokumentarfilm___oversigt.pdf
Minlæring om dokumentarfilm
Afsnit
Arbejde med Armadillo af Janus Metz.docx
Dokumentarfilm i grupper.docx
Citater om at rejse.docx
Reflekterende artikel 3f DA.docx
At rejse er ikke længere at leve.docx
10 grunde til at det ødelægger dit liv at rejse.docx
Leksikonopslag om at rejse.docx
Spørgsmål til Sabroes Undskyld ….docx
video med Morten Sabroe
Morten Sabroe Undskyld ....docx
'Kun' den lektie at I skal være tæt på at være færdige med jeres film
Ingen lektie, men tag mindst et skriveaggregat med og stræk håndled og fingre, inden du går i seng. Der skal skrives!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Modernismen i Danmark # 2
I dette fortsatte forløb ruller vi de tre faser i den danske modernisme ud, særligt ud fra nedslag hos periodens kanonforfattere. Vi dykker ned i Heretica-modernismen først, følger op med konfrontationsmodernismen for at slutte med den formelle modernisme.
Indhold
Kernestof:
Modernismens faser
Spørgsmål til uddrag af Martin A Hansens Løgneren.docx
Martin A Hansen uddrag af Løgneren.pdf
Arbejdspunkter til Peter Seeberg Patienten.docx
Patienten af Peter Seeberg, 1962.pdf
Karen Blixen Den afrikanske farm uddrag giraffer.docx
Blot en drengestreg Villy Sørensen.docx
Gruppearbejde om Blixen og Sørensen.docx
Minlæring om digte
Minlæring om novelle
Tove Ditlevsen Dolken.docx
Rifbjerg - et udvalg af tekster.pdf
Individuel værklæsning 3f DA foråret 2025.docx
Arbejde med folkevisen Elverskud og salmen Det er så yndigt at følges ad.docx
Elverskud
Det er så yndigt at følges ad
Arbejdsspørgsmål til Sildig Opvaagnen af Steen Steensen Blicher.docx
Steen Steensen Blicher Sildig Opvaagnen.docx
Inger Christensen - digte.pdf
Arbejde med Sommerfugledalen af Inger Christensen #1 .docx
Arbejde med Sommerfugledalen af Inger Christensen #2 .docx
Arbejde med Dan Turèll.docx
Sad I Parken Rugsted og Kreutzfeldt
Dan Turèll At være beat.docx
Dan Turèll Til storbyens pris.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Romantikken genbesøgt
Indhold
Kernestof:
Individuel værklæsning 3f DA foråret 2025.docx
Arbejde med folkevisen Elverskud og salmen Det er så yndigt at følges ad.docx
Elverskud
Det er så yndigt at følges ad
Arbejdsspørgsmål til Sildig Opvaagnen af Steen Steensen Blicher.docx
Steen Steensen Blicher Sildig Opvaagnen.docx
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Nyeste tid (værklæsning selvvalgt værk)
I dette forløb forsøger vi at rette op på kanontraditionens åbenlyse kønsmæssige skævvridning ved KUN at læse tekster af kvinder. Hver elev har valgt et selvvalgt værk af en kvindelig forfatter, som bliver afsættet for en læsning af en god håndfuld meget forskelligartede tekster fra de sidste fem år.
Vi tager vores udgangspunkt i Anne Marie Mais forelæsning om Tendenser i nyere dansk litteratur fra 2015, hvor hun argumenterer for at det meste af den danske litteratur siden 1960'erne indskriver sig i hvad hun kalder en 'relationel æstetik'
Indhold
Kernestof:
Tendenser i nyere dansk litteratur, Anne-Marie Mai, SDU
Ursula andkjær Olsen fra Mit smykkeskrin.pdf
Lone Aburas fra Føtexsøen.pdf
Analytiske opgaver til POW POW POW.docx
Christina Hagen Pow Pow Pow Pistoldigte 5 digte.pdf
Amina Elmi læser op af egne digte
Analytiske opgaver til barbar.docx
Amina Elmi Barbar uddrag.docx
Arbejde med Fine Gråbøls Hundrede Børn.docx
Fine Gråbøl Hundrede Børn 34 44.pdf
Individuel værklæsning 3f DA foråret 2025.docx
Arbejde med uddrag af Sidsel Gajardos Du er min arv.docx
Barn af en torturoverlever
Sidsel Gajardo Du er min arv 11 23.pdf
Analytiske opgaver til Voksbarnet.docx
Lyrikporten - Olga Ravn
Olga Ravn Voksbarnet uddrag.docx
Arbejde med uddrag af Maren Uthaugs roman 88.docx
Maren Uthaug 88 % 51 61.pdf
Analytiske opgaver til Om udregning af rumfang.docx
Solvej Balle Uddrag af Om udregning af rumfang IV.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
3f DA 7 FS 1
24-03-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Repetition og eksamensforberedelse
Indhold
Kernestof:
Lektie til modulet er at orientere jer i den næste skriftlige opgave. I skal have valgt hvilken opgave, I vil skrive...
Fælles forberedelse til mundtlig eksamen 3f DA.docx
Hav meget gerne spørgsmål til jeres skriftlige eksamen med
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
3f DA 8 FS 2
30-04-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Tilladte hjælpemidler
Til eksamen (og terminsprøve) må I bruge
ordbogen.com
samt God stil på Min læring. Alt andet skal være downloadet på jeres computer.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682737345", "T": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682737345", "H": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682737345" }