Holdet 2022 DA/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Casper Gaarde Madsen, Pernille Mie Olsen
Hold 2022 DA/f (1f DA, 2f DA, 3f DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Novelleforløb + processkrivning
Titel 2 Retorik (taler)
Titel 3 Romantik
Titel 4 Det Moderne Gennembrud (Værklæsning: Ved Vejen)
Titel 5 DHO - Grønland og Danmark
Titel 6 Sprog og diskurser
Titel 7 Journalistik og medier
Titel 8 Debatterende arikel
Titel 9 Oplysningstiden (Værklæsning: Erasmus Montanus)
Titel 10 SKÅL (værklæsning digtsamling og dokumentarfilm)
Titel 11 Modernismen i Danmark # 1 (Værklæsning Digtsamling
Titel 12 Os og de andre
Titel 13 Dokumentarisme (Værklæsning dokumentarfilm)
Titel 14 Modernismen i Danmark # 2
Titel 15 Romantikken genbesøgt
Titel 16 Nyeste tid (værklæsning selvvalgt værk)
Titel 17 Repetition og eksamensforberedelse
Titel 18 Tilladte hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Novelleforløb + processkrivning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Det Moderne Gennembrud (Værklæsning: Ved Vejen)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 DHO - Grønland og Danmark

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Sprog og diskurser

Hvad betyder de ord vi bruger? Har de kun én betydning eller kan dette veksle alt efter hvem der bruger dem og hvordan de bruger dem? Hvordan kan ords betydning være med til at forme den verden vi lever i? Ord kan være mere magtfulde end man tror og være med til at ændre hele nationernes opfattelse af bestemte emner. Dette forløb vil lære jer at analysere måden vi bruger sproget på. I skal lære at lave diskursanalyse og bruge de begreber der hører til denne analysemetode.

Forløbet vil dykke ned i flere forskellige diskurser, men især diskurserne omkring køn og dialekter. Fordi måden vi taler om disse i lang tid har været præget af en bestemt diskurs. I vil måske opdage, at I selv er påvirket af måden vi taler om bestemte emner. Og måske vil I ikke. Men det er i hvert fald vigtigt at være opmærksom på, hvordan vi og andre anvender og bruger sproget.

Fokus på:
- Diskursanalyse og dens begreber
- Diskurser omkring køn og dialekter
- Analyserende artikel, som indeholder diskursanalyser og sammenligning

Litteratur:
- Kompendium sammensat af Ole Schultz Larsen (Systime, 2023): Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier  og Anne Bornerup Græsborg & Mette Møller Jørgensen (Systime, 2014): Diskurs analyse i dansk. Herunder diverse diskurs øvelser.

Skriftlig aflevering:
- Analyserende artikel: Tekster, der vil rykke holdninger
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arbejdsspørgsmål: Radioudsendelse om dialekter 20-09-2023
Analyserende artikel: Diskurs 04-10-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Journalistik og medier

Gennemgået i forløbet:

Journalistik:
- Nyhedstrekant
- Nyhedskriterier
- Avistyper
- Stofområder
- Habermas' offentligheds model
- Fake news
- Remediering

Sociale medier:
- Nyheder på sociale medier
- Frontstage, backstage, middle region og hvordan disse er tilstede på sociale medier
- forskellige influencertyper

Dokumentarfilm:
- Dokumentargenrer
- Fakta- og fiktionskoder
- filmiske virkemidler
- Autencitetsmarkører
- Værklæsning: Dokumentarfilmen "I Love You I Miss You I Hope To See You Before I Die"

Musikvideo:
- Analyse af selvvalgt musikvideo med fokus på sammenhængen mellem det lyriske og billedsiden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Oplysningstiden (Værklæsning: Erasmus Montanus)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 SKÅL (værklæsning digtsamling og dokumentarfilm)

Dette forløb tager udgangspunkt i Dania O. Tausens digtsamling Skål, samt dokumentaren af samme navn.

Kernestofområder:
- Analyse af lyrik
- Filmanalyse med fokus på filmiske virkemidler og dramaturgi
- Dokumentargenre
- Autenticitetsmarkører
- Globale kompetencer
- Samspil mellem individ, kultur og samfund
- Værkanalyse af både digtsamling og dokumentar

Faglige mål:
- Arbejde med dokumentartekster
- Medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- Analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
- Værkanalyse af digtsamlingen "Skål"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Modernismen i Danmark # 1 (Værklæsning Digtsamling

I dette litteraturhistoriske forløb lægger vi ud med at knytte forbindelser til Det moderne gennembrud som periode med et par nedslag i det såkaldt folkelige gennembrud for derefter at kaste os over det tyvende århundredes kunst og litteratur. Vi læser Gustaf Munch-Petersen digtsamling Nitten digte som værk.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3f DA 1 Debatterende artikel 04-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Os og de andre

Dette fællesfaglige forløb med fagene dansk og oldtidskundskab er knyttet til klassens studierejse til Prag. Vi ser på forskellige aspekter af at definere sig selv i forhold til andre, et motiv der knytter an til både antikken og modernismen. Af konkrete tekster har vi læst uddrag af Franz Kafkas Processen og Milan Kunderas Identiteten
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3f DA 2 opgave på studieturen 09-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Nyeste tid (værklæsning selvvalgt værk)

I dette forløb forsøger vi at rette op på kanontraditionens åbenlyse kønsmæssige skævvridning ved KUN at læse tekster af kvinder. Hver elev har valgt et selvvalgt værk af en kvindelig forfatter, som bliver afsættet for en læsning af en god håndfuld meget forskelligartede tekster fra de sidste fem år.
Vi tager vores udgangspunkt i Anne Marie Mais forelæsning om Tendenser i  nyere dansk litteratur fra 2015, hvor hun argumenterer for at det meste af den danske litteratur siden 1960'erne indskriver sig i hvad hun kalder en 'relationel æstetik'
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3f DA 7 FS 1 24-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Repetition og eksamensforberedelse

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3f DA 8 FS 2 30-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Tilladte hjælpemidler

Til eksamen (og terminsprøve) må I bruge ordbogen.com samt God stil på Min læring. Alt andet skal være downloadet på jeres computer.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer