Sankt Annæ Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Sankt Annæ Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/h - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Julie Debois
Hold
2022 DA/h (
1h DA
,
2h DA
,
3h DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
TEKSTER FRA FØR 1700-TALLET
Titel 2
MIN SANG TIL DANMARK
Titel 3
RETORIK
Titel 4
OPLYSNINGSTID I 1700-TALLET
Titel 5
ROMANTIKKEN I 1800-TALLET
Titel 6
DHO OM GRØNLAND OG DANMARK
Titel 7
ROMANTISMEN I 1800-TALLET
Titel 8
ARGUMENTATION I DANSK
Titel 9
DET MODERNE GENNEMBRUD I 1800-TALLET
Titel 10
KORTFILM
Titel 11
VREDE STEMMER
Titel 12
DOKUMENTARFILM
Titel 13
ESSAYISTIK
Titel 14
MINIMALISMEN OMKRING ÅR 2000
Titel 15
LITTERATUR FRA 1900-1950
Titel 16
PODCASTS - RADIOFORTÆLLINGER
Titel 17
LITTERATUR FRA 1950-2000
Titel 18
DISKURSANALYSE I DANSK
Titel 19
DIGTSAMLING I NYESTE TID
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
TEKSTER FRA FØR 1700-TALLET
FORLØBSOVERBLIK:
I det her forløb får I en introduktion til, hvad litteraturhistorie er, og hvad det vil sige at arbejde diakront med litteratur. Vi arbejder med den ældste del af litteraturhistorien i Danmark, og derfor får I genrekendskab til følgende fiktionsgenrer: Folkeviser, salmer og selvbiografier.
Tekster:
1) Folkevisen Roselil (ukendt forfatter) fra middelalderen og en nyskreven version fra 1971.
2) Salmen Hver har sin skæbne, Kingo (1681) fra barokken
3) Selvbiografien Jammersminde, Ulfeldt (1673) fra renæssancen
Indhold
Kernestof:
Hvad I skal lære i dansk i 3 år på stx.docx
Læs "Program Berlin 1.h" og skriv dit telefonnr. i vedhæftet link. Og ellers velkommen til dansk! Jeg glæder mig til at møde allerede kendte og nye ansigter.
Program Berlin 1.h 2022.docx
Telefonliste 1h 22/23 SAG
I sidste modul arbejdede vi med folkeviser i middelalderen. I mellemtiden har I været til Høstfest med Stuntom og danset til og sunget en svensk folkevise. Til dagens modul skal I hver især genlæse powerpoint og jeres svar på spørgsmålene til folkevi
Find dokumentet til det nye forløb frem igen. Genlæs dine noter til opgave 2, som gik ud på at læse pressematerialet til DR´s tv-program Min sang til Danmark. Du er velforberedt, når du:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
MIN SANG TIL DANMARK
FORLØBSOVERBLIK:
Forløbet hører hjemme i det mediemæssige perspektiv, idet vi analyserer og fortolker musikvideoer. Og det hører hjemme i det litterære perspektiv, idet vi analyserer og fortolker sangteksterne til DR programmet "Min sang til Danmark" med fokus på sangskrivernes forskellige måder dels at fortsætte en veletableret tradition for fællessang, fædrelandssang og alsang i DK, dels forny den gennem nye, individuelle bud.
Materialer:
Presse-materialet på temasiden til DR1´s programrække "Min sang til Danmark":
https://www.dr.dk/presse/presse-indhold/min-sang-skal-samle-os-om-de-sange-der-forbinder-og-forandrer-os
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/tema/min-sang-til-danmark
Vi ser én af udsendelserne sammen i klassen:
https://www.dr.dk/drtv/serie/min-sang-til-danmark_329337
Vi læser en anmeldelse i Politiken:
https://politiken.dk/kultur/film_og_tv/art8920368/Noget-lader-til-at-v%C3%A6re-g%C3%A5et-galt-i-castingen-til-nyt-DR-program
Vi arbejder med to sangtekster og musikvideoer:
Andreas Odbjerg: ”Hvad skal verden med sådan én som mig?” (2022)
Andreas Odbjergs musikvideo til ”Hvad skal verden med sådan én som mig?”:
https://www.youtube.com/watch?v=3kJJmXCJ8jg
Oh Land: ”Sådan ligger landet” (2022)
Oh Lands musikvideo til ”Sådan ligger landet”:
https://www.youtube.com/watch?v=5xL24XekkmI
Indhold
Kernestof:
Find dokumentet til det nye forløb frem igen. Genlæs dine noter til opgave 2, som gik ud på at læse pressematerialet til DR´s tv-program Min sang til Danmark. Du er velforberedt, når du:
Opgave 3: Skriv nu en indledning til din kommende skriftlige aflevering, hvor du på en interessevækkende og fængende måde præsenterer tv-programmet for din ikke-indviede læser.
Færdiggør din analyse af din valgte sangtekst. Stikordssvar og korte sætninger er nok indtil videre.
Brug 10 minutter hjemmefra på at læse og sætte dig ind i analysemodellen til musikvideoer, som er på side 3-4.
I skal hver især have lavet analysen af jeres musikvideo færdig, dvs. opgave 6. Da I kun skal inddrage enkelte relevante dele af den i jeres aflevering, er det hovedsageligt punkt 10-15 i analyseskabelonen, I skal fokusere på. Stikord og korte sætnin
Ingen lektier. Vi bruger første del af modulet på at få afleveringen færdig inkl. korrekturlæsning.
Ingen lektier til modulet, fordi I har en skriftlig aflevering for til i aften kl. 21. Men husk penalhus.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
RETORIK
FORLØBSOVERBLIK:
Det her forløb, som hører hjemme i danskfagets sproglige perspektiv, handler om retorik. Retorik er et fag, der især beskæftiger sig med taler, og derfor skal vi arbejde med forskellige former for taler. Vi skal altså både selv skrive og fremføre taler og analysere andres.
FAGBEGREBER:
Den retoriske pentagon
Kommunikationssituation
Tre talegenrer
Argumentation (Toulmins simple model)
Appelformer
Sproglige-retoriske virkemidler
TEKSTER OG MATERIALER:
Mai Villadsen taler ved Enhedslistens valgfest (2022)
Anna Bjerre Johansens demonstrationstale ved indledningen til en sultestrejke (2021)
Daværende statsminister i Norge Jens Stoltenbergs tale til Utøya-ofrene (2011)
Retorisk analyse af Stoltenbergs tale, af Kell Jarner Rasmussen (2011).
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier til modulet, fordi I har en skriftlig aflevering for til i aften kl. 21. Men husk penalhus.
Retorikkompendiet øvelse 4 side 4. Jeres minitaler skal være færdige. Skriv dem på bagsiden af s, 4 i kompendiet.
Ingen lektier, men husk at tage kompendiet med!
Jeres elevtale skal være færdigskrevet, så I er klar til at øve fremførelsen.
I dag afvikles ALLE taler i dagens hele to moduler, og vi finder de to, som går videre i finalen d. 6/1. Så husk at øve jer forinden. Jeg GLÆDER mig!
Retorikkompendiet s, 5 øvelse 5: Retorik og argumentation - retoriske virkemidler
Ingen lektier, men husk de printede kompendier
20 minutters lektie: Retorikkompendiet øvelse 9 s, 13: Læs, se og hør Norges daværende statsminister Jens Stoltenbergs tale. Imens skal du markere ALT det i teksten, som du nu har fagord til.
Stoltenberg holdt tale til minne Utøya-ofrene
10 minutters lektie: Som forberedelse skal du åbne powerpointen "RENÆSSANCE OG BAROK", som du har gemt på din computer. Læs slide 10, som er et lille uddrag af Jammers Minde. Hvem sammenligner hun sig med? Og hvad får hun ud af det i sin selvbiografi
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
OPLYSNINGSTID I 1700-TALLET
FORLØBSOVERBLIK:
Fortsætter arbejdet med dansk litteraturs historie efter "Knagerækkeprincippet" og er derfor nået til 1700-tallets oplysningstid:
Værklæsning:
Dramaet Jeppe på bjerget, Ludvig Holberg (1722) VÆRK 1/6
Filmatisering af Kasper Rostrup (1986).
Indhold
Kernestof:
20 minutters lektie: Retorikkompendiet øvelse 9 s, 13: Læs, se og hør Norges daværende statsminister Jens Stoltenbergs tale. Imens skal du markere ALT det i teksten, som du nu har fagord til.
Stoltenberg holdt tale til minne Utøya-ofrene
10 minutters lektie: Som forberedelse skal du åbne powerpointen "RENÆSSANCE OG BAROK", som du har gemt på din computer. Læs slide 10, som er et lille uddrag af Jammers Minde. Hvem sammenligner hun sig med? Og hvad får hun ud af det i sin selvbiografi
Hvis du ikke blev færdig med analysen af Thomas Kingos baroksalme "Hver har sin skæbne" skal du besvare resten af spørgsmålene til, som står på slide 25 i vores powerpoint.
HVIS du ikke blev færdig med at læse akt 1 i Jeppe på bjerget, skal du få det gjort til dette modul. Husk fokusspørgsmål på sidste moduls præsentation.
Ingen lektier
5-7 minutters lektie: Gå ind i holdets dokumentmappe "LITTERATURHISTORIE" og download wordfilen "ROMANTIKKEN". Gem den på din computer og brug et par minutter på at scrolle det igennem og orientere dig i, hvad du skal beskæftige dig med i de næste mo
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
ROMANTIKKEN I 1800-TALLET
FORLØBSOVERBLIK:
Efter oplysningstiden og rationalismen i 1700-tallet, bryder perioden romantikken og idealismen igennem og varer det meste af 1800-tallet. I forløbet læser vi de berømte og repræsentative tek-ster, som kendetegner romantikken, og I skal lære om universalromantik, nyplatonisme, national-romantik og biedermeier. Midt i perioden opstår en anderledes understrøm kaldet romantismen, som vi også skal arbejde med – men det bliver i 2.g.
Tekster:
1) Adam Oehlenschläger:
Guldhornene (1802)
Lær mig O skov at visne glad (1813)
2)Shack von Staffeldt:
Indvielsen (1804)
3)HC. Andersen:
Klokken (1845)
I Danmark er jeg født (1850)
4) NFS Grundtvig:
Det er så yndigt at følges ad (1855)
Indhold
Kernestof:
Se gymnasielærer Søren V. Christensens videoforedrag om romantikken (17 min):
Ingen lektier
Spas med litteraturen - Nyplatonismen
Romantik-kompendiet: Læs digtet "Indvielse" af Staffeldt. Slå ord op, hvis du ikke forstår dem.
Kompendium til romantikken: Alle læser s, 10-11 øverst om nationalromantik i billedkunst og digtning. Malin og Petra opfører desuden dialogen mellem Oehlenschläger og Staffeldt.
Klokken af HC Andersen 1h gruppearbejde
Læs vedhæftet uddrag af litteraturhistorie-fagbogen "Litteraturens veje" om H.C. Andersens eventyr. Mens du læser, skal du gøre dig et par overvejelser over, hvordan noget af det passer med eventyret "Klokken", som du læste i sidste modul.
Af Litteraturens veje HCA eventyr.docx
Læs digtet “Det er så yndigt at følges ad” igennem. 1) Ved du hvornår digtet/sangen bruges i dag? 2) Kan du godt se, at det er et godt eksempel på biedermeier-kulturen?
Det er så yndigt... facebook
15 minutters lektie: Læs powerpointen om citatteknik. Lav også opgaverne så godt du kan. Vi kigger på det i modulet sammen.
CITATTEKNIK .pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
DHO OM GRØNLAND OG DANMARK
FORLØBSOVERBLIK:
DHO-emnet om Grønland og Danmark skal vi arbejde flerfagligt med i historie og dansk.
Vi vil dykke ned i Danmark og Grønlands fælles fortid fra den danske stats kolonisering af Grønland, over moderniseringen og daniseringen og frem til i dag og undersøge udviklingen i landenes relation.
Forløbet handler om postkolonialisme, som bliver vores overordnede tilgang til de forskellige materialer. Vi skal nemlig se gamle og nye dokumentarfilm, høre podcast, læse historiske dokumenter, romanuddrag, raptekster, avisartikler m.m.
Tekster:
Kolonisering af Grønland fra 1700-tallet til Anden Verdenskrig:
Kunnuk og Naja – uddrag af roman af B.S. Ingemann (1842)
Profeternes i Evighedsfjorden – uddrag af roman af Kim Leine (2012)
Modernisering og danisering af Grønland fra Anden Verdenskrig og frem:
Eksperimentet – uddrag af spillefilm af Louise Friedberg (2010)
Tabita - uddrag af roman af Iben Mondrup (2020)
Grønlandsk selvstændighed og identitet i dag:
Den dag Daniel døde – avisartikel af Flemming Christiansen (2014)
Tupilak - raptekst og musikvideo af Josef Tarrak Petrussen (2017)
Blomsterdalen – uddrag roman af Niviaq Korneliussen (2020)
TSUMU - dokumentarfilm af Kasper Kiertzner (2022)
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier :-)
Opgaven s, 7 nederst til 8 øverst: Færdiggør de 4 spørgsmål til uddraget af romanen Profeterne i Evighedsfjorden af Kim Leine. HUSK KOMPENDIET!!
Eksperimentet Karen og hendes mor.mp4
DRTV - Bøger, der gør en forskel: Iben Mondrups "Tabita"
Tabita Iben Mondrup 2020 - tekstuddrag.pdf
Ingen lektier
Lektien er at læse første uddrag af Tabita s, 66-72 (kun i pdf og altså ikke i det trykte kompendium)
Brug 5 minutter herinde: Grønlænder jokes - Find de bedste og sjoveste grønlænder jokes Hvilke fordomme om grønlændere kommer til udtryk?
Kompendiet s, 22-23: Lav resten af opgaven til "Den dag Daniel døde" færdig.
Kampen om Grønland Log på med uni-login og se de første 20 minutter.
Kompendiet s, 27nederst-29: Læs det første uddrag af Blomsterdalen og lav opgaven til.
Læs grundigt på vedhæftet dokument på 7 sider, som er en indføring i DHO inkl. de 3 mulige DHO-opgaveformuleringer. Foretag et prioriteret valg af opgave, for i dagens modul dannes skrivegrupperne. Derfor er det super vigtigt at sende en besked til m
Grønland og Danmark 2023.docx
I skal hver især kun svare på ét af spørgsmålene til TSUMU:
DRTV - Tsumu - Hvor går du hen med dine drømme?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
ROMANTISMEN I 1800-TALLET
FORLØBSOVERBLIK:
Vi arbejder kronologisk fremadskridende med dansk litteraturs historie og er nået til understrømmen romantisme i midten af 1800-tallet. Midt i perioden romantikken - fra 1830-1850 - findes romantismen som en slags understrøm, og her skal I stifte bekendtskab Blicher, Aarestrup og Kierkegaard og med begrebet ´det interessante´ og med den upålidelige fortæller.
Tekster:
1) Emil Aarestrup:
”En middag” (1838) og ”Angst” (1838)
2) Søren Kierkegaard:
Uddrag af Enten-Eller (1843)
3) St. St. Blicher:
Novellen Sildig Opvågnen (1828) VÆRK 2/6
Litteraturteori om narratologi: Peter Brooks: Reading for the Plot
Indhold
Kernestof:
Romantisme - dansk litteratur
Hej 2H! Håber at I har haft en skøn sommer! Den af jer, som har fællesbogen, skal huske at tage den med i dag. Hver især husker også et fyldt penalhus og opladt pc ✍️🧑🏽💻
Skærmbillede 2023-08-10 kl. 12.08.10.png
Ingen lektier - men husk udleveret kompendium. Litteraturens veje skal I bare lade blive hjemme. Husk fællesbog 📓
En kortfilm om Søren Kierkegaard.
Emil Aarestrups digt "En Middag": Vi arbejdede med sp. 1-4 i sidste modul, så resten laves færdig til i dag. Du skal således læse i Litteraturens veje om Aarestrups liv og digtning, men fordi du jo skriver gode noter til dig selv, behøver du IKKE tag
Brug gerne en halv time hjemme på at komme videre med den skriftlige aflevering "Digte om angst", som hører hjemme i vores nuværende forløb om romantisme. Du kan med fordel læse og analysere de to digte grundigt med blyant i det udleverede 3 siders h
FRIVILLIG LÆSNING:
Læs i Romantismekompendiet s, 5 og Litteraturens veje s, 181-84: Jeg har givet jer en kort indføring i Kierkegaard i modul 3. Du skal nu selv læse om stadierne og om Forførerens Dagbog. Den tunge bog behøver du ikke tage med i skole 🥵
Vi bruger de næste par moduler på den lange novelle Sildig opvågnen af Blicher. Til i dag skal du have læst frem til l, 282, hvilket er 10 sider! I må gerne høre den som lydbog. Den kan lånes på e-reolen i novellesamlingen "Hosekræmmeren og andre nov
Hosekræmmeren og andre noveller | eReolen
Sildig Opvaagnen - fabula og fortolkningspointer.docx
Den lange novelle Sildig opvågnen skal du have læst færdig.
image.png
Download det nye kompendium og brug 1 minut på at scrolle det igennem:
ARGUMENTATION I DANSK JD 2023.docx
Til de af jer, som ikke kommer, da I skal til ungdommens folkemøde: Sørg for at få indhentet det, vi laver, inden fredag.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
ARGUMENTATION I DANSK
FORLØBSOVERBLIK:
Det her forløb, som hører hjemme i danskfagets sproglige perspektiv, hedder argumentation. Det bygger videre på sprogforløbet RETORIK i 1.g.
Argumentation handler om at argumentere for et synspunkt; at overbevise nogen om noget. I skal først lære om de redskaber og begreber, man anvender, og forhåbentlig bliver det et forløb, der kan gøre jer til endnu mere debatlystne og samfundsengagerede unge mennesker. I bliver bedre mundtlige formidlere (vi bygger oven på retorikforløbet sidste år) og skarpere til at forholde jer kritisk og kvalificeret til andre, der deltager i en debat. Og vi vil også træne den skriftlige dimension i danskfaget, hvor genren den debatterende artikel er at finde til skriftlig eksamen.
FAGBEGREBER:
Toulmins udvidede argumentationsmodel
fejlslutninger
appelformerne
sproglige-stilistiske virkemidler
TEKSTER OG MATERIALER:
1) "Uenige danskere: Hvem har ansvaret for klimaet?" på https://youtu.be/ZID7p1vD3bo
2) "Otte unge klimaaktivister sultestrejker for klimaet", af Nasra Jama 25/5 2021 på
dr.dk
.
3) "Der er simpelthen alt for mange forældre som ikke har styr på ders børn", af Laurits Monefelt 2/5 2023 i Politiken.
4) "Tik-Tok er en ven jeg hader", Annika Lykke Eilersen Hansen, 27/4 2023 i Politiken.
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier. Til de af jer, som ikke kom i onsdags, da I var til ungdommens folkemøde: Sørg for at få indhentet det, vi lavede.I skal arbejde selv i modulet i dag. Følg instruksen på modulets præsentation.
Brug 3-4 minutter på at repetere det nye indhold i forløbet argumentation. Vi er nået til s, 6 øverst. Og læs din feedback på analyserende artikel.
Ingen lektier 🤩
Argumentationskompendiet, s, 10-11:"Der er simpelthen alt for mange forældre, som ikke har styr på deres børn". Du skal være færdig med analysen af artiklen. Brug analysemodellen s, 9 og skriv stikord, så du er klar til en mundtlig gennemgang.
Læs s, 7-9 om genren den debatterende artikel i hæftet her:
Med din skrivemakker har du aftalt, hvad I skal nå i dagens skrivemodul, og hvordan I vil indfri målet.
DEADLINE på debatterende artikel ved modulstart. I får dog lige de første 10 min. til den allersidste korrektur, men så skal den lægges på modulets elevfeedback.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
DET MODERNE GENNEMBRUD I 1800-TALLET
FORLØBSOVERBLIK:
I dette forløb, som hører hjemme inden for det litterære perspektiv, arbejder vi med perioden Det moderne gennembrud som et markant paradigmeskifte (som en bølgetop) i dansk litteraturhistorie.
Vi skal lære om realisme og om naturalisme, når vi på baggrund af Georg Brandes´ forelæsninger fra 1871 og frem undersøger, hvordan gennembrudsforfatterne følger programmet om at sætte problemer under debat. Vi læser kanonforfatterne J.P. Jakobsen, Henrik Pontoppidan og Herman Bang. Og i denne periode får kvinderne også mulighed for at blive forfattere, så vi skal læse Amalie Skram og Victoria Benedictsson. Og endelig skal vi arbejde med Henrik Ibsens Et Dukkehjem.
Primærlitteratur:
J.P Jakobsen: Et Skud i Taagen (1882)
Herman Bang: Den sidste balkjole (1887)
Herman Bang: Impressionisme. En lille replik (1890)
Henrik Pontoppidan: Ørneflugt af (1893)
Henrik Pontoppidan: Uddrag af Lykke-Per (1898-1904) og filmatisering af Bille August, Netflixversionens minuttal 1.20-1,24 (2018)
Amalie Skram: Karens Jul (1885)
Henrik Ibsen: Et Dukkehjem (1879) VÆRK 3/6
Sekundærlitteratur:
1) Kapitlet "Det moderne gennembrud" af Johannes Fibiger og Gerd Lütke
2) DR-dokumentaren 1800-tallet på vrangen
https://www.youtube.com/watch?v=kZFIoEXzu6U
3) Uddrag af Brandes´ forelæsningsrække (1871)
Indhold
Kernestof:
Gense og genlyt til de to tekster med Morten Messerschmidt, som er materialet til debatterende artikel (se modulet tirsdag).
Opgave 1: Se DR1 dokumentaren 1800-tallet på vrangen
Medbring BÅDE Litteraturens veje OG de grønne hæfter📓 📗!!!
Katharina, Eleanor og Viggo laver opgave 4 s, 2 og fremlægger et svar hver. 👏 ALLE skal huske de grønne mapper.
LANG LEKTIE: Alle skal have læst den lange novelle Et skud i tågen helt færdig. OBS: Mødetid 8:30!
Læs novellen Den sidste balkjole s, 11-14. Lav IKKE opgaven, men bare læs 😃. Alle på klasselisten der starter med A til og med K skal tage Litteraturens veje med 📗.
Ingen lektie. Vi fortsætter hvor vi slap i går med Herman Bang. Og så får I halvdelen af modulet til at arbejde på jeres debatterende artikel med mulighed for vejledning af mig.
Læs novellen Ørneflugt af Henrik Pontoppidan s, 16-18. Alle på klasselisten, der starter med L til og med Z skal tage Litteraturens veje med 📗
Hvis du ikke fik læst uddraget af romanen Lykke-Per s, 18-20 skal du gøre det til i dag.
Opgave 12 holdes som elevoplæg af Selma, Geo og Isabelle.
Læs din feedback på debatterende artikel. Den lægges op tirsdag eftermiddag. Der er et skema til sidst i den rettede version.
Fortsæt læsningen af dramaet Et Dukkehjem af den norske gennembrudsforfatter Henrik Ibsen (1879). Teksten er vedhæftet her. Læs frem til side 11 midt på og stop ved regibemærkningen: (Klokken høres i forstuen.). 3 forståelsesspørgsmål, imens du læser
Et Dukkehjem.pdf
Frivillig lektie: Læs tredje akt færdigt i Et Dukkehjem. I modulet ser vi resten af den filmede version og færdiggør både værket og forløbet.
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
KORTFILM
FORLØBSOVERBLIK:
I det her forløb arbejder vi inden for det mediemæssige perspektiv i danskfaget.
Først skal vi sætte os ind i, hvad fortælleteori går ud på.
Vi skal dernæst undersøge, hvad der kendetegner kortfilmgenren, se nogle eksempler på danske kortfilm og foretage filmanalyse af dem.
Nogle ser vi sammen, og andre indgår i et gruppearbejde med fremlæggelse.
FAGBEGREBER OG METODER:
Genreteori om kortfilm ved Richard Raskins 7 parametre.
Filmanalyse af dramaturgi og virkemidler
KORTFILM:
1) Kuppet, Dennis Petersen, Frederik Nørgaard, 2000, 6 min.
2) Amala, Nivetha Balasubramaniam, 2022, 18 min.
3) Nødsporet, Lisa Svelmøe, 2018, 11 min.
I gruppeprojektet ser hver gruppe én af disse:
Gruppe 1: Valgaften
http://www.youtube.com/watch?v=pn_C5v9sFck
Gruppe 2: Helium
https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=021403042235
Gruppe 3: Wolfgang
https://filmcentralen.dk//grundskolen/film/wolfgang
Gruppe 4: De nye lejere
https://www.youtube.com/watch?v=_pqJNu_osP0
Gruppe 5: Dennis
http://www.youtube.com/watch?v=V1zFeHJzS5E&feature=fvwrel
Gruppe 6: Erik
https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/erik/
Gruppe 7: Under bæltestedet
https://www.youtube.com/watch?v=fica53Ydn4Q
Indhold
Kernestof:
Udfyld undervisningsevalueringen inden modulet. Du finder den under fanen "spørgeskemaer" og hedder: "2H DANSK undervisningsevaluering i Det moderne gennembrud". Den tager 10 min.
10 minutters lektie: Kompendiet "Kortfilm - teori og metode" s, 6-8: Du skal genlæse de filmiske virkemidler, så du i modulet er forberedt på at træne videre med dem.
Genlæs s, 9-12 med særligt fokus på filmprofessor Raskins 7 parametre for kortfilm. De må gerne sidde så godt fast, at du kan forklare dem uden af læse op fra teksten.
I forløbet KORTFILM indgår også en individuel skriftlig aflevering. Den starter vi på, så meget vigtigt at komme. Men ellers ingen anden lektie ud over at tjekke, om I hver især har et bibliotekslogin til filmstriben.dk. Det skal I nemlig have.
Alle har genset deres tildelte kortfilm og taget brugbare noter, så I er forberedte på at arbejde koncentreret og effektivt i hele modulet.
Skærmbillede 2024-01-15 kl. 09.12.26.png
I grupperne har I selv en forpligtende aftale med hinanden om jeres fremlæggelse af analysen af kortfilmen. I får sidste halve time af modulet til at færdiggøre OG øve fremlæggelsen.
Nødsporet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
VREDE STEMMER
FORLØBSBESKRIVELSE:
NB: Forløbet er planlagt og afviklet af pædagogikumkandidat
Et tematisk forløb der inddrager de tre perspektiver i undersøgelsen af vrede. Didaktikken tager udgangspunkt i affektteorien.
Tekster:
1) Yahya Hassan
2) Morten Pape
3) Reklame for Bianco footwear + kommentarspor på Facebook
4) Tobias Rahim
5) Glen Bech
Indhold
Kernestof:
2h fremlæggelser kortfilm.docx Find din gruppes feedback og feedforward på fremlæggelserne i mandags. I modulet bliver der dog ikke tid til at afrunde forløbet, men vi arbejder videre med filmanalyse senere på foråret.
Dagens plan:
Dagens plan (og noget af næste moduls):
Kortfilmen Nødsporet - elevuddrag.docx
Bianco Facebook med kommentarspor
csm_Det_retoriske_pentagram_dad507cec7.png
Glenn Bech uddrag.pdf
OBS: Sæt jer i de grupper i arbejdede med i sidste modul (dem hvor i læste højt med underlægningsmusik)
2h minipræsentationsgrupper.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
DOKUMENTARFILM
FORLØBSOVERBLIK:
Der findes mange forskellige faglige tilgange til feltet dokumentarisme.
I danskfagets læreplan står, at I skal ”demonstrere kendskab og forholde [jer] reflekteret til mediebilledet i dag”, og at I skal lære at ”foretage medieanalyse og -fortolkning, herunder af basale filmiske virkemidler og sidst, at dette skal gøres på en dokumentarfilm, der behandles som et værk.
Lærerproduceret kompendium om dokumentarfilm, der er bearbejdede uddrag af tre forskellige lærebøger: Zoom – en grundbog i medier af Henrik Poulsen og Jette Meldgaard Harboe (2001), Dokumentaren i undervisningen af Jan Foght Mikkelsen og Kirsten Andersen (2009) og Historier fra virkeligheden af Christa Lykke Christensen (2011).
Indledningsvist vil vi opnå viden om dokumentarisme-begrebet, om faktakriteriet og lære at kende forskel på de mest udbredte genrekonstituerende kendetegn ved forskellige dokumentarfilm.
Dernæst vil vi bruge analysemetoderne shot-to-shot- og næranalyse på et par dokumentarfilm.
FAGBEGREBER OG METODER:
Dokumentarismens sandhedskriterie
John Griersons definition
Dokumentar-typer
1) Uddrag af Nanook of the North:
https://www.youtube.com/watch?v=oEajMPZy_0Q
2) Uddrag af Man with a movie camera (fra minut 5-10):
https://www.youtube.com/watch?v=cGYZ5847FiI
3) Anslaget til:
https://www.dr.dk/drtv/se/de-saerligt-farlige_-droemmen-om-frihed_407800
4) Sekvens fra minut 37- 43:
https://www.dr.dk/drtv/episode/kontant_-den-falske-kraeftlaege_131834
DOKUMENTARER:
1) Bedraget i Helmand (2023)
2) Kandis for livet (2021)
3) Flugt (2021)
4) No other land (2024) på CPH-DOX
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier for der er deadline i aften på afleveringen
Find kompendiet til dokumentarfilm frem og læs s,5 om de fem forskellige dokumentarfilmtyper. Der er gjort plads til at du selv kan skrive et ex., hvis du kan komme på nogle?
Film til KULT. 2024.docx
Death of a Saint - trailer
Balomania - trailer
Death of a Saint - handout.docx
Ingen lektier, da vi skal samle op på Kontant, Bedraget i Helmand og Death of a Saint.
Ingen lektier. Vi skal se og arbejde med dokumentaren Kandis for livet
Ingen lektier. Medbring et tæppe, en pude eller blød jakke, for vi skal sidde på gulvet. Og kom til tiden da vi skal se hele dokumentarfilmen Flugt, og den varer 1 time og 25 min.
Hvis du ikke så Flugt sammen med os i dansk i mandags, skal du få den set til i dag. DRTV - Flugt
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
ESSAYISTIK
FORLØBSOVERBLIK:
I det her forløb, som hører inden for i danskfagets sproglige perspektiv, skal vi læse forskellige tekster, som hører ind under genren essay. Vi skal læse om genrens historie og lære at genkende og beskrive de essayistiske kendetegn i forskellige essays. Og vi skal selv lære at skrive inden for denne tekstgenre, for til eksamen i skriftlig dansk indgår opgaven ”den reflekterende artikel”, der i høj grad minder om essayet i den virkelige verden så at sige.
Tekster:
1) Klaus Rifbjerg: Glæden ved vin (1993)
2) Karl Ove Knausgård: Uddrag af Om efteråret: ”Gummistøvler”, "Termokanden" og "Ensomhed") (2015)
3) Mathilde Walther Clark: 7 siders uddrag af Huset uden ende (2020)
Dokumentarudsendelsen Bøger der gør en forskel:
https://www.dr.dk/drtv/se/boeger-der-goer-en-forskel_-mathilde-walter-clarks-huset-uden-ende_198178
4) Wilma Sandness Johansen: "Clean girl, dirty girl, vil bare gerne trives-girl. Hvad jeg lærte om at være ung i en TikTok-tid" Zetland (2023)
Reflekterende artikel: Tanker om litteratur
Indhold
Kernestof:
Download det nye kompendium: Læs side 1 og lav den lille opgave med abstraktionsstigen.
Lav opgaven til Knausgårds essayuddrag "Ensomhed" s, 4
Læs essayet "Clean girl, dirty girl, vil bare gerne trives-girl. Hvad jeg lærte om at være ung i en TikTok-tid" s, 10-14
Husk underskrevne studieturssedler!!! I det vedhæftede dokument, kan I nu se, at depositum er på 800 kr. men det skal I ikke selv lægge ud, da hele beløbet betales på én gang via Safeticket.
Bindende tilmelding til studietur til Prag 2024.docx
Deadline på reflekterende artikel er i aften inden 22:00. Sørg for at have lavet så meget af den, at du kan blive færdig inden deadline. Du får 80 min. i modulet. Udfyld også navnelisten til Prag.
Prag 2024 navneliste
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
MINIMALISMEN OMKRING ÅR 2000
FORLØBSOVERBLIK:
I dette litterære forløb skal vi arbejde med minimalistisk dansksproget litteratur.
Anerkendte minimalister i Danmark tæller blandt andre Simon Fruelund, Helle Helle, Katrine Marie Guldager, Naja Marie Aidt og Dorthe Nors, og fælles for dem er, at de debuterede i 1990erne.
FAGBEGREBER OG METODER:
Definition af minimalisme, herunder dens oprindelse og baggrund.
Ingolf Kaspar sammenfatter i sin artikel ”Minimalismens koncept”(1999) en række kendetegn på minimalisme.
Læringsvideo af Søren Vrist om minimalismen på 12 min:
https://www.youtube.com/watch?v=P-zosnKjMUo
nykritik og læserorienteret metode.
TEKSTER:
Novellesamlingen København, af Katrine Marie Guldager (2004) (VÆRK 4/6)
https://litteraturportalen.gyldendal.dk/forfattere/12_den_globale_tidsalder/guldager-katrine-marie
Indhold
Kernestof:
Hvad I skal lære i dansk 3H.docx
Medbring din sommerferiebog København af Guldager, som du til i dag har fået læst. 🌤+☔️=📚
Ingen lektie
læs fagteksten om minimalisme og analysemetoder (selvstændigt dokument), Podcast med Adda Djørup skal du dog IKKE lytte til. Alle genlæser også lige den tildelte novelle, så I hver især er forberedte til dagens matrixgruppearbejde.
Skærmbillede 2024-08-07 kl. 16.10.51.png
Foruroligende færdsel i det offentlige rum
Brug 10 min. på at reflektere (med stikordsnoter til dig selv) over disse opsamlingsspørgsmål til novellesamlingen København:
København Guldager tegning.JPG
Vi skal læse den grafiske roman Forvandlingen af den tjekkiske forfatter Franz Kafka, og I skal derfor SELV låne den på e-reolen med jeres bibliotekslogin. I skal ikke starte med at læse den, men I må gerne. Her er linket https://ereolen.dk/ting/obje
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
LITTERATUR FRA 1900-1950
FORLØBSOVERBLIK:
Forløbet er tonet efter vores studietur til Prag. Det har fokus på begreberne modernisme og realisme. Vi skal erhverve viden om selve begrebet modernisme, og som det den kommer til udtryk i mellemkrigstiden hos de danske digtere Johannes V. Jensen, Tom Kristensen og Emil Bønnelycke - det såkaldte Valby-parnas. Derfor er det fagtermerne, modernisme, ekspressionisme og futurisme - både i billedkunst og i digtning - I skal mestre for at forstå datidens avantgardistiske kunstformer. Desuden skal vi læse en krigsreportage af Karin Michaëlis og den grafiske roman Forvandlingen af den tjekkiske forfatter Franz Kafka. Vi skal også forbi Tove Ditlevsen og realismen. Og så slutter vi hos Heretica, der behandler arrene efter Anden Verdenskrig
Tekster:
1) Johannes V. Jensen: Modernismens start i DK
"Interferens", fra Digte 1906 (1906)
2) Franz Kafka: Verdenslitteratur i oversættelse
Forvandlingen,(1915) - som grafisk roman af af Søren Jessen (2020) (VÆRK 5/6)
Er Gregor et kryb eller er han som et kryb? Erik Skyum Nielsen (2018)
https://www.information.dk/kultur/2018/05/gregor-kryb-kryb
3) Tom Kristensen: Ekspressionisme
”Det blomstrende slagsmål” (1918)
”Landet Atlantis” (1920)
4) Karin Michaëlis: Fortællende journalistik
Ungarns invalider (1916)
Kapitel 3 i DR´s Bøger der gør en forskel:
https://www.dr.dk/drtv/episode/boeger-der-goer-en-forskel_-karin-michaelis_136517
5) Emil Bønnelycke: Futurisme
”Aarhundredet” (1918)
6) Tove Ditlevsen: Realisme
"Til mit døde barn" (1939)
7) Martin A. Hansen: Heretica
Agerhønen (1947)
Indhold
Kernestof:
Der er deadline på afleveringen torsdag aften kl. 22, så derfor ingen læselektie til det nye forløb, men husk kompendiet i print. Du skal også have lånt den grafiske roman Forvandlingen af Kafka, da vi starter på den i dag.
Ingen lektier - vi læser nemlig Forvandlingen færdig sammen, og vi nåede til s, 83 i fredags. Men hvis du gerne vil have en god og kort indføring i, hvad "kafkask" betyder, så se denne: What makes something Kafkaesque?
Læs vedhæftede sider til næste skriftlige aflevering til 26/9 og husk den røde danskmappe
Kafka og ChatGPT.docx
Ingen lektier, men husk BÅDE kompendiet til vores danskforløb OG Litteraturens veje!
Du forbereder dig til dagens modul om ekspressionisten Tom Kristensen således: Find din Litteraturens veje og slå op på kapitel 12 Mellemkrigstiden. Læs afsnittene "EKSPRESSIONISME – EN SUBJEKTIV KUNST" og "FRIBYTTER OG HÆRVÆRKSMAND: TOM KRISTENSEN".
10 minutters lektie: Du forbereder dig til dette modul ved at slå op på s, 13-14 i kompendiet og laver det første spørgsmål i opgaven til ”Aarhundredet” af Emil Bønnelycke.
Ingen lektier, men husk printet kompendium.
Videnskabsteori basisbegreber.pptx
FF4 studietur elevguide 2024-25.pptx
Obligatorisk fremmøde til at arbejde i FF4-grupperne med mulighed for vejledning. Julie vil også give jer de basale videnskabsteoretiske begreber, som I skal øve jer i at anvende i fremlæggelsen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
PODCASTS - RADIOFORTÆLLINGER
FORLØBSOVERBLIK:
Det her forløb hører hjemme i danskfagets mediemæssige perspektiv. Men ved du egentlig, hvad ordet ”podcast” betyder? Det er en sammentrækning af ordene ”pod”, der betyder ”personal on demand” og ”broadcasting”. Det vil sige, at podcast på dansk betyder noget i retning af ”personlig radioudsendelse til afhentning”. Så rent faktisk er podcast bare et medie og ikke en kunstart, en genre eller en særlig fortælleform.
Faglige mål: At kunne foretage analyse af dramaturgi og lydlige virkemidler. Og derefter selv at kunne tilrettelægge og producere en kort podcast.
Tekster:
1) uddrag af "En ny klostergæst", fra podcasten Kvinden med den tunge kuffert:
https://thirdear.dk/kuffert/
2) Episode 1 i podcasten Fædreland, DRLyd (2022)
3) Episode 1 i podcasten Det levende bevis, DR, 2022
https://www.dr.dk/lyd/p1/det-levende-bevis/det-levende-bevis-1-7
Uddrag fra festen, hvor Cavlingprisen 2022 blev uddelt:
https://journalistforbundet.dk/cavling
Avisartikel: "Medierne overser vigtige historier hos konkurrenter", af Amalie Kestler, 26/1 2023 Politiken.
4) uddrag af Gangsteren i skoven, Third Ear (årstal ukendt)
Indhold
Kernestof:
Husk plasticmapper! Synkront arbejd selv i klassen ( = fysisk fremmøde), uden lærer. Når modulet starter, er der program på præsentationen.
Podcast-kompendium: Samuel og Zemine giver et mundtligt referat af afsnittet "Radiohistorie".
Ingen lektie
Du skal forberede dig til prøven ved at bruge en halv time sådan her: Find forløb og kompendium til argumentation og læs op på Toulmins model og argumenttyper. Find derefter vejledningshæftet til skriftlig eksamen i dansk (vedhæftet hér) og sæt dig e
VEJLEDNING SKRIFTLIG EKSAMEN I DANSK.docx
Podcast-kompendium s, 6-9: Genlæs afsnittet "analyse af podcast", så du bliver ekstra fortrolig og sikker på fagord og metode. HUSK HØRETELEFONERNE I DAG 🎧
Dramaturgiske begreber - quizlet
Frivillig lektie: lyt til afsnit 2-3 i Fædreland
I podcastgruppen aftaler I, hvor, hvornår og hvad I skal lave sammen og hver for sig. Deadline er 27/11 ved modulstart.
I podcastgruppen aftaler I, hvor, hvornår og hvad I skal lave sammen og hver for sig. I får hele dette modul. Deadline er 27/11.
20 min.:I får IKKE tid i modulet til jeres egen podcasts (som har deadline 27/11). Til i dag skal I i stedet læse opgaveformulering og orientere jer i materialet til næste aflevering UDENFOR forløbet, nemlig Reflekterende artikel om jul.docx ☃️🎄
Podcast om multikultur skal være færdig og link delt med Julie
Vi arbejder videre med podcasten DET LEVENDE BEVIS. Det, som du ikke blev færdig med i modulet, er lektien, og det er til og med opgave 5 s, 11.
I dag fremlægger I jeres podcast i opponentgrupper, så hver gruppe skal være klar på at præsentere med tekst, afspille hele podcasten og efterfølgende samtale.
Husk kompendium til podcast, I dag laver vi eksamensøvelsen.I dag skal du også tage Litteraturens veje med i skole - ja den ER tung, men du ER SÅ stærk! 💪🏽
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
LITTERATUR FRA 1950-2000
FORLØBSOVERBLIK:
Vi genoptager det litteraturhistoriske forløb og foretager epokale nedslag i litteraturen fra 1950erne og frem til år 2000.
TEKSTER:
1) Karen Blixen: Det ubeskrevne blad (1957)
2) Klaus Rifbjerg: Tressermodernisme /2. fase modernisme
"Livet i badeværelset" (1960)
3) Peter Seeberg: Tressermodernisme og absurdisme
Patienten (1962)
4) Inger Christensen: Systemdigtning
Uddrag af "Alfabet" til med N (1980)
5) Vita Andersen: Kvindelitteratur i 1970erne
”Depression” (1977)
Caspar Eric: "Jeg går ud på badeværelset" ( 2014) - blot perspektiverende
Trille: ”Øje i det høje” (1970)
6) Michael Strunge: Firserpoesi
”Natmaskinen ” (1981)
7) Kirsten Hamann: Postmodernisme i 1990erne
”Jeg civiliserer mig om morgenen ”(1992)
8) Jan Sonnergaard: Postmodernisme og upålidelig fortæller
Polterabend (1997)
Reprise på Krogs Fisserestaurant (2000)
Indhold
Kernestof:
Husk kompendium til podcast, I dag laver vi eksamensøvelsen.I dag skal du også tage Litteraturens veje med i skole - ja den ER tung, men du ER SÅ stærk! 💪🏽
10 min.´s lektie: Kig på dine svar på spørgsmålene s, 3 i det nye kompendium. Og læs s, 3-4 inkl. digtet "Livet i badeværelset", men lav ikke opgaven til.
GODT NYTÅR! 🥳 Som forberedelse til næste aflevering skal du som minimum se de første 12 min. af dokumentarudsendelsen Hvad fejler Fuhlendorff DRTV - Hvad fejler Fuhlendorff: Skal jeg udredes?
Lidt om humorteori.docx
Genlæs teksterne til debatterende artikel, lav det nødvendige forarbejde og skriv en disposition.
Kompendiet s, 5-6: Læs den korte novelle Patienten af Peter Seeberg.
Som forberedelse til det epokale nedslag i 1970erne skal du:
ALLE: Lektien er i al sin enkelhed at lægge Litteraturens veje i tasken. Johannes fremlægger den lille opgave om Bjørnkær s, 11.
Inger Christensen - Alfabet A-G 1981.pdf
Kompendiet s, 14: Hvis du har mulighed, skal du låne digtsamlingen Alfabet på e-reolen. Læs i den og lyt også i 5 min. til Inger Christensens egen oplæsning, når du trykker på "prøv" Alfabet og Sommerfugledalen | eReolen Hvis du ikke kan låne den, sk
Læs din feedback på debatterende artikel og var du ikke til modulet onsdag, skal du også færdiggøre analysefortolkningen af digtet "Jeg civiliserer mig om morgenen" af Kirsten Hammann s, 17.
Hvis du ikke fik læst novellen Polterabend af Sonnergaard, skal du få læst den til i dag. Og så skal du forberede dig ved at besvare disse:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
DISKURSANALYSE I DANSK
FORLØBSOVERBLIK:
Vi skal arbejde med diskursanalyse, som er en særlig måde at analysere faktatekster på, og derfor hører forløbet hovedsageligt ind under det sproglige perspektiv, men vedrører også det mediemæssige perspektiv.
Forløbet er tænkt som en udvidelse af vores undervisning i argumentation og retorik, hvilket betyder, at vi kobler diskursanalysen til en sproglig nærlæsning af forskellige - især - opinionsteksters argumentation.
FAGBEGREBER OG METODER:
Definition og anvendelse af diskursanalyse i danskfaget.
I Norman Faircloughs tredimensionelle model for diskursanalyse.
Diskurstyper, denotation, konnotation, nodalpunkt, ækvivalens- og differenskæde, hegemoni, antagonismer, flydende betegner, meningshorisont, handlingshorisont.
TEKSTER:
Pia Kjærsgaards tale til DF´s årsmøde 18/9 (2010).
Margrethe Vestagers tale på Det Radikale Venstres landsmøde i (2010).
"Muslimer skal ikke integreres – de skal sendes hjem", kronik af Rasmus Paludan i Information (2019).
Pressemeddelelse hentet på Hizb ut Tahrirs hjemmeside 4/10 (2020)
Kawsar A. Mohamuds tale ved LGBT+ Ungdom, Regnbuepladsen, København 17/6 (2021)
"Lektor: Kønsopdelte muslimske bederum sætter kvindekampen tilbage", debatindlæg af Sofie Danneskiold-Samsøe,
Altinget.dk
19/2 (2025)
”ISLAMISMEN MÅ ALDRIG SLÅ ROD I DANMARK!”, DF´s video fra Hizb-ut Tahrirs demonstration på Kongens Nytorv foran den franske ambassade (2021)
https://www.youtube.com/watch?v=ahy0ZMPpv_c
Indhold
Kernestof:
Du skal downloade den her Diskursanalyse i dansk JD SAG 2025.docx og læse forløbsbeskrivelsen
Diskurskompendiet s, 3-5
Ingen lektier
Diskurs-kompendiet: "Pressemedelelse af Hizb ut Tahrir" s, 11-12. Og islamkompendiet: Begrebet "jahiliyya" s, 4
Eksamensøvelse i diskursanalyse: Se videoen igennem to gange, så du er klar til at arbejde med den og træne at gå til eksamen.
ISLAMISMEN MÅ ALDRIG SLÅ ROD I DANMARK!
Læs grundigt: https://danskfolkeparti.dk/nyheder/dfspild-af-skattekroner-paa-ramadanmiddag-paa-koebenhavns-raadhus/
Se to gange: https://www.youtube.com/watch?v=cod5-JrAlwI
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
DIGTSAMLING I NYESTE TID
FORLØBSOVERBLIK:
Vi læser digtsamlingen Dagene er data, skrevet af Lone Hørslev (2018). VÆRK 6/6
Sekundærmaterialer:
Anmeldelsen "Alene titlen gør anmelderen lykkelig: Lone Hørslev har skrevet en samling vellykkede digte om data, digitalisering, død og dystopier", af Lilian Munk Rösing 3/11 (2018) i Politiken.
Remediering fra lyrik til musik:
Albummet Dagene er data har Lone Hørslev lavet sammen med Jesper Mechlenburg
Alt er data:
https://www.youtube.com/watch?v=-pfWXq2vr-M
I østen stiger solen op:
https://www.youtube.com/watch?v=VH4jzoMgDmU
Vodka:
https://www.youtube.com/watch?v=Gu9MIac9XxQ
Forfatterinterview 'Jeg vil ikke have det!': Dansk forfatter frygter at blive afluret, af Michelle From Hoxer på
Dr.dk/nyheder
25/1 (2019)
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier udover at downloade de tre dokumenter, som vi skal bruge i de kommende 4 moduler:
Alt er data. Fra- dagene er data. 2018.pdf
DAGENE ER DATA - LONE HØRSLEV - VÆRKLÆSNING.docx
Ingen lektier, men husk Dagene er data
Læs forfatterinterviewet "Jeg vil ikke have det!: Dansk forfatter flygter at blive afluret", som er trykt i det samlede dokument.
Eksamensforberedelse i dansk 3h 2025.docx
Ingen lektier
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682738098", "T": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682738098", "H": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682738098" }