Titel
2
|
2. De danske vikinger
DE DANSKE VIKINGER
SPREDNINGSKRAV: Forløbet har fokus på Danmark i perioden 500-1500 (og, i erindringshistorisk øjemed, Danmark fra 1800-tallet og frem)
OMFANG: 49 ns
FORLØBSPLAN: https://docs.google.com/document/d/1XiawECmZ_rxe611cv-Yqp5idZrnPK6vWpBeETVcc2fQ/edit#heading=h.e4n5wn4jf8sw
FORMÅL
Formålet med dette forløb er at introducere eleverne til den erindringshistoriske teori og metode. Ved at bruge Vikingetiden som erindringsfelt undersøger forløbet, hvordan dette samfund er blevet fremstillet igennem tiden, og hvordan vikingerne bruges i dag – og hvorfor, de bruges, som de gør.
Eleverne skal kunne redegøre for:
- Vikingetidens samfund
- 1800-tallets "opfindelse" af Vikingetiden
- Nutidig historiebrugseksempler af vikingerne
- Debatten om Vikingetiden som en passende betegnelse for perioden
- Erindringshistorie som en teori og metode i historiefaget
Historiefaglige begreber og metoder:
- Kildeanalyse
- Erindringshistorisk teori og metode (herunder begreberne: kollektiv erindring, erindringsfællesskab, forestillede fællesskaber, opfundne traditioner, erindringssteder og erindringspolitik)
- Fakta og fiktionskoder
- Diakron og synkron historiografi
- Historiebrug
- Brud og kontinuitet
MATERIALE
Fremstillinger:
- Frederiksen, Peter, m.fl., Kapitel 2: Vikingetiden, Grundbog til Danmarkshistorien, i-bog, Systime, s. 27-32 (5 ns)
- Frederiksen, Peter, Uddrag om vikingetogter fra kapitel 2: Danmark bliver til, Vores Danmarkshistorie, i-bog, Forlaget Columbus, 2021 (3 ns)
- Hansen, Anders Lundt, Sølv, Blod og Kongemagt – Bag om vikingemyten, Gyldendal, 2018, s. 102-105 og s. 276-278 (6 ns)
- Rasmus Falbe-Hansen, Historie i levende billeder, Forlaget Columbus, 2013, s. 25-27 (3 ns)
- Iversen, Kristian og Pedersen, Ulla Nedergård, Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel, s. 35-39 (5 ns)
Kildemateriale:
- Alkuin af York, om angrebet på Lindisfarne, ca. 793 (fra Carl Harding Sørensen, Vikinger of togter, Gyldendal 1999, side 81) (0.5 ns)
- Uddrag af den angelsaksiske krønike om angrebet på Lindisfarne, 793 (Carl Harding Sørensen, Vikinger og togter, Gyldendal 1999, side 81) (0.5 ns)
- A.D. Jørgensen, 40 fortællinger om fædrelandets historie, 1882 (uddrag) (Fra Iversen og Pedersen, Kapitel 2: Vikingetiden – en moderne opfindelse af en gylden fortid, Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel, s. 56) (1 ns)
- Rikke Agnete Olsen, 41 fortællinger om fædrelandets historie, 2004 (uddrag) (Fra Iversen og Pedersen, Kapitel 2: Vikingetiden – en moderne opfindelse af en gylden fortid, Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel, s. 56) (1 ns)
Andet:
- Lærerpræsentation: Erindringshistorie (PPT) (24 slides) (5 ns)
Billedmateriale (i alt 2 ns)
- Plakat fra DNSAP's Landsstævne 1938.
- Dansk valgplakat ved Genforeningen i 1920 – Vaagn op og stem for Danmark
- Trøje fra det danske tøjfirma Danefæ
- Logo for Mad Viking
- Den danske fodboldspiller Daniel Aggers rygtatovering
- Logo for det danske firma Stryhn’s
- Logo for det danske flyttefirma Holger Danske
Podcast:
- Historienørd, Afsnit 8: Vild med vikinger, del 1, Historielærerforeningen, 8. oktober 2018, (35 min) (5 ns)
Dokumentarer og TV:
- Vikings, Sæson 1, Afsnit 2, HBO (set på mitcfu.dk. Her er det Afsnit 1 fra minut 42:00 og frem) (45 min) (4 ns)
- Historien om Danmark, Afsnit 3: Vikingetiden, DR, 2017 (59 min) (8 ns)
FAGLIGE MÅL
- Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie
- Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
KERNESTOF
- Hovedlinjer i Danmarks historie fra antikken til i dag
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- Historiebrug og -formidling
- Historiefaglige teorier og metoder.
|