Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Sankt Annæ Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Christina Birkedal, Thomas Tornhøj Birch
|
Hold
|
2022 id/a (1a id, 2a id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cha cha cha
Færdighedsområde: Musik og bevægelse
Moduler: 8
Eleverne arbejder i forløbet med cha cha cha som dansestilart med særligt fokus på de karakteristika som kendetegner cha cha cha som f.eks. udtryk, taktslag, rytme, 8 -talsbevægelser og attitude. Eleverne arbejder desuden med forskellige dansefatninger, dansens historiske udvikling (teoretisk niveau) samt refleksioner over mestringsniveau og træningstid med afsæt i figuren om motoriske læringsforløb.
I den praktiske del af forløbet gennemgår vi grundtrin, hoftens bevægelser (8-tal), taktslag, rytme, forfodens placering, variationer som new yorker, spotturn, chase, three cha chas, damedrejning, hand to hand (omvendt NY) og turkish towel. Der kan stilles eksamensspørgsmål til både det teoretiske og praktiske arbejde.
Vi arbejder desuden med at sammensætte små sekvenser af de tillærte variationer, men det er hensigten at eleverne primært tillærer variationerne i de første par moduler for selv at sammensætte en sammenhængende, flydende og dansende koreografi frem mod showtime
I slutningen af forløbet arbejder eleverne med at sammensætte deres egen flydende cha cha cha koreografi i par – netop dansekoreografien giver eleverne mulighed for målrettet at arbejde i dybden med den æstetiske og kreative kompetence, som både skabere og modtager af dansekoreografierne. Forløbet afsluttes med et stort showtime-/afdansningsbal for alle 1g’er, hvor der både er indmarch, kåringer og måske et besøg af dansere udefra. Til showtime viser eleverne nogle af de lærte variationer plus minimum én ny variation. I både modulerne frem mod showtime (forskellige øvelser) og til selve showtime arbejder eleverne målrettet med at udvikle deres performative kompetencer, da vi blandt arbejder med kropssprogets betydning for formidling af dansekoreografien til modtageren.
Faglige tekniske mål
• At beherske grundrytme i cha cha cha (kunne finde takten i forskellige musikstykker indenfor 3/4 og 4/4). Bevægelser i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag i musikken
• At beherske centrale færdigheder indenfor cha cha chas tekniske færdigheder mht. forfodens placering i jorden, bens og hoftens placering (8-tals bevægelser).
• Kunne demonstrere og danse med forskellige dansefatninger herunder lukket fatning, dobbelt håndfatning, enkelt håndsfatning og ingen fatning).
• Æstetiske træk:
- Det ben man har vægten på er strakt med hoften i 8-tals bevægelser (Man flytter hoften fra side til s side, så hoften er i den side, hvor man har vægten).
- Forfoden placeres først jorden
- Strakte og elegante arme
• Holdning:
- Kvinden har begge overarme løftet til vandret ved lukket fatning
- Man kigger hinanden i øjnene.
• At beherske flere forskellige dansevariationer i hver dans (grundtrin, new yorker, spot turn, damedrejning, three cha chas, chase, omvendt new yorker , turkish towel).
• At kunne udføre en cha cha cha danserutine opbygget omkring de tillærte trin og variationer
• At kunne kunne føre en partner/blive ført af en partner
Teoretiske faglige mål
• At kunne redegøre for standard/latin danse herunder forskellen på latindanse og standarddanse
• At kunne redegøre for cha cha cha som dansestilart (fokuspunkter som f.eks. fodens placering og hoftens bevægelser), samt vise kendskab til dansens særlig udtryk og attitude
• At kunne redegøre for den kronologiske og historiske udvikling af dans som bevægelses
• At kunne redegøre for forskellige dansefatninger herunder lukket fatning, dobbelt håndfatning, enkelt håndsfatning og ingen fatning).
Litteratur:
Yubio (Pardans)
Dansens historiske udvikling: file:///Users/laerer/Downloads/Dansens%20udvikling%20fra%20Dans%20faktalink.pdf
Faser i motoriske læringsforløb: file:///Users/laerer/Downloads/Faser%20i%20motoriske%20l%C3%A6ringsforl%C3%B8b.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=SHbBn7uRUrk
http://www.ballroomdancers.com/Dances/info.asp?sid=8
http://www.ballroomdancers.com/Dances/info.asp?sid=29
https://www.youtube.com/watch?v=f2rGRzXZjZ0&ab_channel=SocialDanceOnline
https://www.youtube.com/watch?v=tWnmRqSL5Z4&list=UUL7nobMkPOo-6aCt1PtZ9bg&index=11
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Yogaflow og opvarmning
Faglige mål for forløbet i opvarmning og yogaflow
Faglige fokuspunkter i praksis i opvarmning til musik:
• At arbejde med at koordinere nye bevægelsesmønstre i form af et alment opvarmningsprogram – kropsbevidsthed.
• At opnå overblik over fælles opvarmningskoreografi og timing i forhold til musikken
• At kunne opnå kvalitet i bevægelserne i eget opvarmningsprogram.
• At kunne deltage aktivt i et praksisfællesskab.
• At kunne sammensætte og formidle egen opvarmningskoreografi.
• At kunne give feedback på koreografi.
Faglige fokuspunkter teoretisk i opvarmning til musik:
• At kunne forklare, hvad der sker med kroppen under opvarmningen.
• At kunne forklare den fysiologiske baggrund for at varme kroppen op.
• At kunne anvende begreber og reflektere over motoriske læringsfaser i forløbets praksis
• At kunne udvælge musik, der passer til øvelser og omvendt.
• At kunne reflektere over egen deltagelse i praksisfællesskab.
Faglige fokuspunkter i praksis i yogaflow:
• At arbejde med at koordinere nye bevægelsesmønstre i form af specifikke yogavariationer (solhilsen, kriger 1, 2 og 3, træet, balanceøvelse i par, båden, omvendt planke, planke med fokus på arme og crow pose og lyset).
• At give indsigt i yogaens verden i form af praksis arbejde og afspænding
• At opnå bevægelseskvalitet i et fælles yogaprogram
• At kunne deltage aktivt i et praksisfællesskab.
• At kunne sammensætte og formidle egen yogakoreografi i par.
• At kunne give feedback på yogaøvelser.
Faglige fokuspunkter teoretisk i yogaflow:
• At tilegne sig en teoretisk forståelse for yogaens oprindelse, historie og principper.
• At kunne forklare de fysiologiske - og muskulære træningseffekter ved at dyrke yoga.
• At kunne anvende begreber og reflektere over motoriske læringsfaser i forløbets praksis
Pensum:
• Kompendium i ”opvarmning” (uddrag fra idræt C).
Yubio
• Figur ”Faser i motoriske læringsforløb”.: file:///Users/laerer/Downloads/Faser%20i%20motoriske%20l%C3%A6ringsforl%C3%B8b.pdf
• Hvad er yoga?: https://s3.amazonaws.com/yogaudstyr_ebog/yogaforsportsfolk_ebog.pdf http://denstoredanske.dk/Sprog,_religion_og_filosofi/Religion_og_mystik/Indiske_religioner/yoga
• Sådan påvirker yoga din krop: https://www.dgi.dk/fitness/fitness/artikler/saadan-paavirker-yoga-din-krop
• Solhilsen: https://www.youtube.com/watch?v=347Mr4n_4w4
• Kriger 1: https://www.youtube.com/watch?v=_bm5MnfpMO4
• Kriger 2: https://www.youtube.com/watch?v=UlLV4ZzHkLM
• Træet: https://www.youtube.com/watch?v=WZ82GuSb9hc
• Bridge pose: https://www.yogajournal.com/poses/bridge-pose/
• Yoga squat: https://www.youtube.com/watch?v=fjzH1bd53lU’Halvmånestilling: https://www.youtube.com/watch?v=sO69kXlTrhU
• Ørnen: https://iform.dk/traening/yoga/yoga-oevelser/oernen
• Kriger 3: https://www.youtube.com/watch?v=WZ82GuSb9hc
• Båden og buen: https://www.youtube.com/watch?v=WZ82GuSb9hc
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Grupper til opvarmning.docx
-
Kære 1aLektie til dagens modul:1. Læs opvarmningskompendiet (uploadet) - du skal kunne deltage i en plenum samtale (bemærk læsefokus spørgsmål) Du skal bruge den tilegnet viden i de kommende idrætsmoduler.Læsefokus:
-
Faglige krav til forløbet i opvarmning og yoga.docx
-
Opvarmning - kompendium (1).pdf
-
Opgavebeskrivelse til opvarmning til musik.doc
-
Kære 1aI dag skal I lave indholdet/øvelserne til jeres opvarmningsprogram. Bemærk at opvarmningsprogrammet skal færdiggøres og afleveres under opgaver i slutningen af modulet. I skal tage musik og computer med. Lektie:1. Genlæs produktkravene til opv
-
Faser i motoriske læringsforløb.png
-
Skriftlige produktkrav.docx
-
Kære 1aI dag skal vi igang med yogadelen i forløbet - men først skal gruppe 1 starte med at opvarme: Aia, Alexander, Alma og BenjaminLektie: 1. Genlæs de faglige krav til yoga2. Læs teoridokumentet: Hvad er Yoga?Læsefokus: Du skal kunne redegøre for
-
Hvad er yoga.docx
-
Morgengymnastikken: Yoga - Del 1 | DR3
-
Kriger 1
-
Kriger 2 - flow
-
Kære 1a
-
Buren og båden: https://www.femina.dk/sundhed/yoga/7-nemme-yogaoevelser-begyndere-kom-ud-af-hovedet-og-ned-i-kroppen
-
Kriger 3:How to do Warrior III | Virabhadrasana III Tutorial with Briohny Smyth
-
Træet: Træet
-
Kære 1aI dag arbejder vi videre med yoga, men vi skal være i B210, da hallen er optaget. Vi mødes foran omklædningen klokken 10.00 omklædte (uden sko). Vi tager yogamåtterne med hen til B210-11.Der er ingen grupper, som skal opvarme i dag, da vi ikke
-
Kære 1aI dag arbejder vi videre med opvarmning og yoga - men nu med mulighed for at høje vores bevægelseskvalitet efter vores optagelser i sidste modul. I dag vil der være fokus på øvelserne: Flyver, træet, sidelæns balance, planke med rotation og pl
-
Sådan laver du skulderstand
-
Brigde pose: Bridge Pose
-
Yoga squat: Innan du fortsätter till Google Sök
-
Halvmåne-stilling: Innan du fortsätter till Google Sök
-
Ørnen: https://iform.dk/traening/yoga/yoga-oevelser/oernen
-
Kære 1aI dag skal I 'arbejde selv' (virtuelt), da hallen er optaget af folkeskolens terminsprøver.
-
Individuel teoretisk yogaopgave 2023.docx
-
https://www.dgi.dk/fitness/fitness/artikler/saadan-paavirker-yoga-din-krop
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Boldspil for alle
Faglige krav
Formålet med forløbet er gennem forskellige småspil at udvikle elevernes boldkompetencer generelt og samtidig skabe indsigt i de fælles taktiske, tekniske, psykiske og sociale kvaliteter, der findes i boldspil. Herunder fokuseres der bl.a. på roller, spilbarhed, bredde/dybde, mandsopdækning og zoneforsvar. Forløbet skal bygge bro til ultimateforløbet i 2g, hvor fagbegreberne fra dette forløb gentages og afprøves.
Bedømmelseskriterier og faglige krav
Spillene i boldbasis fokuserer på de basale taktiske og tekniske færdigheder på tværs af boldspil. I disse spil er samarbejdet væsentligt for at det kan komme til at fungere. Boldspillene kræver en høj grad af samarbejde.
• Samspil (aflevere - modtage)
• Driblinger med hænder og fødder
• Rolleforståelse
• Spilbarhed herunder løbebaner, placeringsevne og temposkift
• Bredde - dybde (bevægelse med og uden bold)
• Kommunikation (verbal og nonverbal)
• Boldspilsfaser herunder forsvarsspil
• Boldspilsfamilier med fokus på kaosspil
Litteratur:
Boldspilskompendium (SAG) og boldspilteori PDF.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate c-niveau 2023
I selve spillet er vi startet fra start med de tekniske kast, forhånd, baghånd og hammeren. Herefter arbejdet med grib, timing og bevægelse, afsluttende med "stack".
Teoretisk fokus har været på spirit of the game
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682769144",
"T": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682769144",
"H": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682769144"
}