Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Sankt Annæ Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Line Juul Hansen, Ulrik Brasch
|
Hold
|
2022 id/c (1c id, 2c id, 3c id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Akroyoga
Formålet med forløbet er at give eleverne en introduktion til akroyoga, som består af yoga, akrobatik og thai massage. Det centrale i forløbet er tillid, samarbejde og kommunikation, men eleverne får gennem forløbet også trænet deres kropskontrol, balanceevne, muskelstyrke og smidighed. Samtidig er der fokus på at ryste de nye 1.g-klasser sammen, skabe tryghed ved kropskontakt og skabe selvtillid og tillid mellem eleverne.
Vi har i forløbet arbejdet med kropsbevidsthed, hvordan man skaber tillid i relationer, kommunikerer både verbalt og nonverbalt, kan balancere med hinanden og spotte sikkert. Mere konkret har eleverne arbejdet med positionerne bird, chair, high flying whale, foot-to-chin, candle stick, straddle bat og overgange mellem variationerne – herunder også pop fra high flying whale til chair. Vi har også arbejdet med den terapeutiske del af akroyoga, hvor vi bl.a. har arbejdet med massage og afspænding, men også med flying therapeutics som f.eks. folded leaf.
Eleverne bliver i forløbet bedømt på deres evne til at:
• Opbygge tillid hos andre og skabe et trygt rum.
• Vise forskellige positioner og overgange som flyver og/eller base.
• Spotte sikkert og korrekt.
• Bidrage til at skabe et velfungerende samarbejde.
• Kommunikere både verbalt og nonverbalt på en positiv og effektiv måde.
Teoretisk skal eleverne vide noget om:
• de tre positioner i akroyoga (flyver, base og spotter).
• Forskellige greb og de 5 gyldne regler for spotting.
• Hvad der kendetegner god kommunikation i akroyoga.
• Teknikken i de forskellige positioner og overgange, og hvordan man kan forbedre det.
• Forskellige former for therapeutics.
Akroyoga er ikke en konkurrencesport, og målet er heller ikke I sig selv at ”gennemføre” en bestemt position. Det handler i og for sig mere om den kropslige oplevelse, processen på vej til målet og samspillet med de andre på holdet. Derfor er selve den tekniske udførelse af positionerne også kun et blandt flere parametre, som eleverne bliver bedømt på i forløbet.
Omfang: ca. 11 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Akroyoga
|
08-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmning
Formålet med forløbet er, at eleverne opnår teoretisk og praktisk viden om, hvordan man konstruerer et opvarmningsprogram, så de bliver i stand til at lave deres eget opvarmningsprogram og evaluere kvaliteten af andres. Der har i forløbet været fokus på kvaliteten af bevægelserne i opvarmningsprogrammet, at bevægelserne passer til musikken, at man bliver varm i hele kroppen efter at have gennemført programmet, og at der er en fornuftig progression.
Eleverne har i grupper konstrueret et opvarmningsprogram, som de har optaget på video og afleveret. Vi har også trukket lod og fundet 2 grupper, som har undervist klassen i deres opvarmningsprogrammer og fået feedback fra resten af klassen, som har arbejdet med at evaluere opvarmningsprogrammerne og give god feedback..
Omfang: 4 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ultimate
Formålet med forløbet er at introducere eleverne til ultimate, de mest basale tekniske og taktiske færdigheder inden for spillet, samt give dem en forståelse for ånden i ultimate (the spirit of the game).
Der har i forløbet været arbejdet med baghåndskast, forhåndskast, pincetgreb og pandekagegreb, samt at man pioterer og cutter i spillet og bruger banens bredde og dybde (give and go).
Taktisk har der været arbejdet vertical stack og force, og det forventes at eleverne har styr på det i teorien og kan forevise principperne i øvelser, men ikke at de kan anvende det i tempo i kamp.
Teoretisk forventes det også, at eleverne kender til spillets regler og kan dømme selv, og at de kender til "the spirit of the game" og spillets historie. Vi har også snakket om, hvilken type boldspil ultimate er, og mere idrætsociologisk om, hvilken type af mennesker, der spiller ultimate.
I forløbet har der også været arbejdet med roller - både de formelle (handler og cutter) og uformelle (leder, skaber af god/dårlig stemning osv.), og hvordan det påvirker et hold, når bestemte roller indtages eller ikke gribes af nogen.
Antal sider: ca. 12 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Drejebog Ultimate
|
08-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Badminton
Formålet med forløbet er at give elevere en grundlæggende indføring i badmintonspillet. Da badminton er en teknisk svær sportsgren, kan det ikke forventes, at eleverne mestrer alle dele af spillet, og der er udvalgt delelementer, som eleverne er blevet undervist i.
På baggrund af undervisningen skal eleverne kunne:
- Bruge korrekt greb i forhånd og baghånd ved nettet, samt korrekt forhåndsgreb til overhåndsslag på baglinjen i isolerede øvelser. Eleverne skal have kendskab til løst greb (fingerpower) og kunne skifte greb under øvelser.
- Kunne bruge fingerpower eller underarmsrotation nogenlunde i isolerede øvelser som lob eller holdt lob.
- Benarbejde til begge hjørner på forbanen og til forhåndssiden på bagbanen (eller lige bagud), samt forspændingshop ved retningsskift i isolerede øvelser.
- Kunne bruge centralbevægelsen ved overhåndsslag, med fokus på rigtig position i forhold til bolden (siden til og træfpunkt over skulder/hoved).
- Kunne udføre en kort baghåndsserv med korrekt teknik.
- Kende til slagene clear, drop, netdrop og lob.
- Kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget.
- Have en taktisk forståelse for både boldens og egen placering på banen.
Teoretisk har vi arbejdet med reglerne, ide og organisering af badmintonspillet, teorier om individuel toppræstation og forskellige persontyper ift. læring, formålet med centralbevægelsen og med kendskab til den korrekte teknik. Eleverne har også arbejdet med fejlretning og med at give og modtage feedback på baggrund af korte videosekvenser.
Undervisningen har desuden haft fokus på glæden ved spillet, og der er blevet spillet forskellige småspil/kampe i alle moduler.
Forløbet afsluttes med en opgave, hvor eleverne filmer sig selv, mens de laver benarbejde + to slag, som vi trækker lod om. Filmen afleveres på Lectio sammen med et dokument, hvor de beskriver den korrekte teknik, samt et forslag til, hvad de skal arbejde videre med (fokuspunkt til fejlretning).
Omfang: ca. 6 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave i badminton
|
02-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Performance
Formålet med forløbet er, at eleverne lærer hvad performance som genre er, hvordan man kan arbejde med udviklingen af koreografi, og hvordan de koreografiske principper kan anvendes til at gøre rytmisk bevægelse interessant at se på. Samtidig skulle forløbet gerne give eleverne et anderledes indblik i kroppens bevægelsesmuligheder, skubbe til deres grænser og skabe bevægelsesglæde. I forløbet arbejder vi også med, hvad moderne dans er som stilart, konkret vs. abstrakt dans/historiefortælling, og hvordan kontraster kan gøre dans mere interessant.
Forløbet strækker sig over 7 moduler, hvoraf de første 3 i høj grad er lærerstyret. Her arbejdes både praktisk og teoretisk med forløbets pensum og ”det trygge arbejdsrum”, som så skal gøre eleverne i stand til i de næste 3 moduler at udvikle deres egen performance i grupper. Elevernes performances bliver fremlagt for hele klassen i det 7. modul, og der gives efterfølgende feedback.
Eleverne skal i slutningen af forløbet være i stand til at lave deres egen performance, hvor de koregrafiske principper anvendes meningsfuldt i forhold til det, som de vil udtrykke, og hvor der er fokus på bevægelseskvaliteten og samspillet mellem musik/lyd og bevægelse. Eleverne bedømmes herudover også på deres arbejdsproces og evne til at være ”på” i deres performance.
Faglige mål:
- Gennem alsidig idrætsundervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for idrættens discipliner og træning.
- Opnå færdigheder inden for udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser færdighedsområdet musik og bevægelse.
- Udvikle kropsbevidsthed.
- Indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller og etiske forhold.
- Kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet.
- Alsidige idrætsdiscipliner og –aktiviteter, der tilgodeser kropsbeherskelse og boldbeherskelse.
- Idrætter, der fokuserer på samarbejde og etik og fremmer selvværd.
- De for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
Omfang: ca. 9 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Synopsis og video
|
29-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Fodbold for alle
Formålet med forløbet er at tillære eleverne enkelte tekniske elementer fra fodboldspillet, som gør spil muligt, og forhåbentlig give alle elever en positiv oplevelse med fodboldspillet. Taktisk er formålet at bringe eleverne til en forståelse af, hvad der bibringer vedvarende boldbesiddelse og gør scoringer mulige, herunder også mere basale overvejelser om spilbarhed og brug af banens bredde og dybde. Der arbejdes med variationer af småspil og tekniske øvelser i arbejdet hen mod et 5 mod 5 spil, som det færdige spil. Derudover inddrages enkelte elementer fra futsal: indspark og tæmninger, og lidt omkring formationer. Forløbet hedder ”Fodbold for alle”, da der i forløbet også er fokus på de relationelle færdigheder, og på hvordan man gør sine medspillere gode, da et af succeskriterierne er, at alle skal have succesoplevelser i forløbet.
Faglige mål:
Tekniske færdigheder:
• Tæmning af bold langs jorden og hvis den hopper lidt (inderside eller fodsål)
• Aflevering af bold (indersideafleveringer). Afleveringer er en relationel færdighed og eleverne skal opnå evne til at vurdere medspillerens evner ift. fart og retning i aflevering.
• Retningsbestemt tæmning med efterfølgende aflevering.
• Driblinger (inderside-, yderside og evt. fodsål med primærben).
• Dækning af egen bold.
• Skud med inderside.
Taktiske færdigheder:
• Forståelse for hvordan bolden drives frem (driblinger/afleveringer), og hvad der er mest effektivt.
• Formationer og positioner på banen.
• Spilbarhed, herunder at kunne udnytte banens bredde og dybde.
• Forståelse for og udførelse af: Bandespil og modløb.
• Defensivt arbejde med højt og lavt pres
Teoretisk har der i forløbet også været fokus på, hvad sundhed er, hvilke sundhedsgevinster fodbold giver, og hvordan fodbold kan bruges til at fremme folkesundheden.
Omfang: ca. 7 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Drejebog fodbold
|
02-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Træningsprojekt
Træningsprojekt med fokus på løb. Måling af konditionsændring ved hjælp af Coopertest og udvalgte X-fit øvelser. I forløbet laver I selv jeres træningsprogram og I træner selv ud fra jeres egen plan. Som teori inddrages aerob træning og effekt af aerob træning på åndedrætssystem, blodkredsløb og lokale forhold i muskelcellen. Endvidere energiforsyning ved træning og muskeludholdenhed.
Som afslutning på forløbet laver eleverne i par en fremlæggelse af deres resultater med inddragelse af relevant teori.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Intro Coopertest data
|
15-08-2024
|
Målsætning for træningsprojekt
|
28-08-2024
|
PP til fremlæggelse af træningsprojekt
|
12-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Volleyball
Volleyball som 4 eller 6 personers spil. Vi startede med småspil inspireret af Kidsvolley. Dette bruges senere som opvarmning. Her er fokus på gribe-kaste slag. Disse udvikles efterhånden til rigtige fingerslag og baggerslag. Endvidere fokus på underhåndsserv og placering i W opstilling i 6 mands spil. Endvidere smash og tilløb til smash.
I det færdige spil har vi spillet 4 mod 4 på en lidt kortere bane og 6 mod 6 på fuld bane. I begge spiltyper er der varieret med at bolden må gribes og kastes på både 1. og 2. berøring, kun på 2 berøring/hævningen eller kun rigtige volleyslag.
Som teori er inddraget volleyball historie, regler og organisering af spillet med udgangspunkt i Youbio.
Vi har spillet en enkelt gang beachvolley.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9 Lindyhop
Hvad er Lindyhop for en dansetype og hvornår opstod den.
Lead og follower og dansefatninger.
Grundtrin og Variationer: Cross the bridge/Over åen, Follower/Under armen, Pass by/Byt plads, Tuck turn og diverse autentiske jazztrin: Mess around, Step touch, Tackie Annie, Shouts, Skating og Suzy cues. Samt præsentation af et par aerials: A-jump og Frog-jump.
Forløbet afsluttes med selvstændig koreografi af 3 par. Denne vises for de andre.
Musik, teori og videoer af variationer og trin findes i You-Bio.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Lindyhop koreografi
|
09-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682772819",
"T": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682772819",
"H": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52682772819"
}