Holdet 2022 id/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Edward Pagh Pedersen
Hold 2022 id/e (1e id, 2e id, 3e id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Akroyoga (2022/2023)
Titel 2 Ultimate c-niveau 2023
Titel 3 Folkedans 2023
Titel 4 Træningsprojekt (X-fit)
Titel 5 Hiphop (2024-2025)
Titel 6 Volley C-niveau 2024-2025

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Akroyoga (2022/2023)

Formålet med forløbet har været at give eleverne en introduktion til akroyoga, som består af yoga, akrobatik og thai massage. Det centrale i forløbet var tillid, samarbejde og kommunikation, men eleverne fik gennem forløbet også trænet deres kropskontrol, balanceevne, muskelstyrke og smidighed. Samtidig har der været fokus på at ryste den nye 1g-klasse sammen, skabe tryghed ved kropskontakt og skabe selvtillid og tillid mellem eleverne.

Vi har i forløbet arbejdet med kropsbevidsthed, hvordan man skaber tillid i relationer, kommunikerer både verbalt og nonverbalt, kan balancere med hinanden og spotte sikkert.

Mere konkret har eleverne arbejdet med positionerne bird, chair, high flying whale, foot-to-chin, straddle throne, candle stick, straddle bat, star og overgange mellem variationerne – herunder pop fra high flying whale til chair. Vi har også arbejdet med den terapeutiske del af akroyoga, hvor vi bl.a. har arbejdet med massage og afspænding.

Bedømmelseskriterier:

Eleverne bliver i forløbet bedømt på deres evne til at:

• Opbygge tillid hos andre og skabe et trygt rum.

• Vise forskellige positioner og overgange som flyver og/eller base. De forventes at beherske chair, bird, high flying whale, og straddle throne, men kun at have kendskab til candle stick, straddle bat og star, da de ikke har haft så lang tid til at træne dem.

• Spotte sikkert og korrekt.

• Bidrage til at skabe et velfungerende samarbejde.

• Kommunikere både verbalt og nonverbalt på en positiv og effektiv måde.


Teoretisk skal eleverne vide noget om:

• de tre positioner i akroyoga (flyver, base og spotter).

• Forskellige greb og de 5 gyldne regler for spotting.

• Hvad der kendetegner god kommunikation i akroyoga.

• Teknikken i de forskellige positioner og overgange, og hvordan man kan forbedre det.

Materiale/Teori:

Kompendium: Simon Christian Larsen, Akroyoga I gymnasiet - Et kursus for idrætslærere, 2019, s. 1-35. OBS: Eleverne har læst siderne om hvad akroyoga er, spotting og kommunikation (2,2 ns) og brugt links til videoer, der viser de forskellige positioner. Men hele kompendiet har været tilgængeligt for dem.

Akroyoga er ikke en konkurrencesport, og målet er heller ikke I sig selv at ”gennemføre” en bestemt position. Det handler i for sig mere om den kropslige oplevelse, processen på vej til målet og samspillet med de andre på holdet. Derfor er selve den tekniske udførelse af positionerne også kun et blandt flere parametre, som eleverne bliver bedømt på i forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ultimate c-niveau 2023

Formålet med ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af ultimate. Først skal de basale kaste- og gribeteknikker læres, og i de følgende lektioner bygges ovenpå, hvor både forsvars- og angrebsmuligheder øves. Overblik, præcision og spil- barhed er nøgleord i ultimate. Til sidst i forløbet arbejdes også med nogle taktiske muligheder.

Tekniske og Taktiske mål for forløbet:
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Du skal vide, hvad det vil sige at være ”handler”
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Træningsprojekt (X-fit)

KRAV TIL X-FIT TRÆNINGSPROJEKT PÅ SAG:

Formålet med forløbet er at eleverne gennemfører et træningsprojekt over ca. 8 uger, hvor eleverne opnår en målbar forbedring i kondition (generelt) og crossfit (idrætsspecifikt), samt tilegner sig færdigheder inden for crossfit af både teknisk og fysisk karakter.
Eleverne skal også kunne lave en træningsplan og evaluere på planen på baggrund af gennemført start- og sluttest.

Du skal følgende:
- Udføre fysiske test både inden og efter træningsforløbet.
- Gennemføre crossfittræningsprogrammerne både i modulerne og hjemme (minimum 2 crossfit træningsgange og 1 gang 20 minutters løb om ugen)
- Konstruere og udføre 3 crossfittræningsprogrammer der forbedrer din fitness, herunder en instruktionsvideo hvor du udfører 2 af øvelserne korrekt.
- Lave en "rapport" hvor du skal reflektere skriftligt over din egen træning og evt. forbedring samt inddrage både relevant teori og dine testresultater.

Du skal lave følgende test:
- Bib-test.
- Forsvarets styrketesten udført som en WOD (Vi vurderer samspillet mellem de fysiske domæner – altså din fitness). Dvs. de 4 styrkeøvelser fra forsvarets test udføres som en slags ”Fight Gone Bad”. Hver øvelse skal udføres så mange gange som muligt på 3 minutter, dvs. 4 runder (i alt 12 minutter).

Efter Bib-testen og Styrke/WOD testen tages pulsen og den selvoplevede intensitet vurderes på borgskala. Resultaterne af alle tests giver et indblik i din crossfitness.

Link til forsvarets Bib-test: https://www.youtube.com/watch?v=FKwlkPAG-ss
Link til forsvarets styrke-test: https://karriere.forsvaret.dk/uddannelse/optagelsesprove---officer/fysisk-test-niveau-1/

PLAN
Uge 1: Fælles teori og gennemgang af krav mm
Uge 2: Starttest (Bib-test og styrke/WOD test inspireret af forsvarets test)
Uge 3: Skolemodul + hjemmemodul + løbetræning
Uge 4: Skolemodul + hjemmemodul + løbetræning
Uge 5: Skolemodul + hjemmemodul + løbetræning
Uge 6: Skolemodul + hjemmemodul + løbetræning
Uge 7: Skolemodul + hjemmemodul + løbetræning
Uge 8: Skolemodul + hjemmemodul + løbetræning
Uge 9: Sluttest (Bib-test og styrke/WOD test inspireret af forsvarets test)
Uge10: Evaluering (omlagt skriftlighed)

Teoretisk skal eleverne vide, hvad der sker i kroppen, når man træner, hvad et kondital er, hvordan man træner kondition og udholdenhed, kende til forskellige typer af skader og hvordan de behandles, kende til Sundhedsstyrelsens anbefaling om fysisk aktivitet, og hvilken rolle fysisk aktivitet spiller for et godt liv, samt kunne koble teorien til praksis. Eleverne skal desuden have kendskab til crossfit som disciplin, hvordan WOD’s kan sammensættes og øvelser skaleres efter niveau.

Evt. supplerende teori fra Yubio som egner sig godt til dette forløb:
Kapitel 2 (Menneskets fysiologi)
Kapitel 3 (Træningslære)
Kapitel 7 (Tests)
Kapitel 8 (Udvidet fysiologi og træningslære)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Hiphop (2024-2025)

Formålet med forløbet er, at eleverne får indsigt i hiphoppens udtryk og stil og lærer at bevæge sig med det udtryk Hiphop giver anledning til. Forløbet bygger videre på cha cha cha-forløbet i 1.g., hvor eleverne fik en grundlæggende indføring i musikforståelse, herunder takt og tælling, og lærte at sammensætte basistrin i en koreografi. Gennemgående for forløbet er en fælles indøvet koreografi som eleverne introduceres til tidligt og senere udvikler videre på i grupper og fremviser til sidst i en Showcase. Undervejs i forløbet introduceres eleverne til Labans bevægelsesteori, der anvendes i gruppernes koreografiske arbejde. Arbejdet med Laban kan senere sættes i spil i et Performanceforløb i 3.g.

Faglige mål fra lærerplanen:

- Beherske centrale færdigheder inden for musik og bevægelse.
- Opnå kropsbevidsthed.
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.

Uddybet faglige mål i hiphop:

Kropsbeherskelse:

- Eleverne skal beherske basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser.
- Eleverne skal beherske bevægelsesudtrykket i Hiphop, bl.a. ved at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
- Eleverne skal være i stand til at koordinere og isolere forskellige kropsdele.
- Eleverne skal have kendskab til og kunne vise forskellige poses, både siddende og stående, fra frys til bevægelse.
- Eleverne skal beherske følgende bevægelser: slide, grapevine, locking arme (FLERE KOMMER)
- Eleverne skal have kendskab til følgende bevægelser: body rolls, kick ball change, (freezes), (FLERE KOMMER)

Flow og rytme:
- Eleverne skal være i stand til at holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken, herunder at starte på 1-slaget.  

Freestyle og kreativitet:
- Eleverne skal være i stand til at finde på bevægelser inden for genren, ændre på bevægelser og selv sammensætte bevægelser på en meningsfuld måde.

Performativ kompetence:
- Eleverne skal være i stand til at fremvise den udleverede og indøvede fælles koreografi, med indlevelse og performance, hvor der lægges vægt på udtryk.

Teoretisk forståelse:

Eleverne skal kunne:

- Beskrive hiphoppens historie
- Beskrive hvad der kendetegner Hiphop
- Redegøre for idrættens organisering
- Diskutere hiphop i forhold til idrættens organisering (herunder subkultur)

Teori:

Praksisorienteret teori:

Yubio 33.1 (s. 1205-1207) - Hiphoppens historie. (1,2 ns.)
Yubio 33.2 (s 1207-1208) - Hiphop og breakdance. (0,8 ns.)
Yubio 30.8 (s. 1137-1139) - Labans bevægelseslære (1,9 ns.)

Teori fra det samfundsvidenskabelige område:

Yubio 33.6 (s. 1227-1229) - Idrættens organisering. (1,4 ns.)

Samlet: ca. 5,3 normalsider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Volley C-niveau 2024-2025

Volleyball er en svær disciplin at komme igang med, men når først man kommer over tærsklen, så bliver volley et utrolig sjovt spil, med meget fysisk aktivitet og et stort socialt engagement.

Praktisk:
- Fingerslag med en rimelig korrekt teknik og en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at spille videre på bolden på en fornuftig måde. Dvs. spille bolden over panden og strække armene helt ud mens hænderne går fra ”skål til plade”.
- Baggerslag med en god stabil spilleplade, som gør det muligt efterfølgende at spille videre på slaget på en fornuftig måde.
- Angreb med fokus på to-bens-afsæt og at bolden slås over nettet med en hånd.
- Underhåndsserv, der bevidst kan placeres fornuftigt på modstanderes bane. Vi har haft mere fokus på en "let" bold vi kan spille på, end en svær bold at modtage.
- Kendskab til og forståelse for de basale regler.
- Generel evne til at placere sig selv og bolden fornuftigt på banen.
- Være en god holdspiller der kommunikerer med holdkammeraterne på en konstruktiv måde både taktisk og emotionelt jf. teori om teamudvikling og roller.
- Vi har spillet 3 mod 3. Mest på en forkortet halv volley-bane, mens nogen har spillet på badmintonbanen med lavt volley-net.

Teoretisk ser vi på volleyballs historie, samt teamudvikling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer