Holdet 2022 EN/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Kirstine Ersbøll Meyhoff
Hold 2022 EN/e (1e EN, 2e EN, 3e EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Travellers, tourists and English as lingua franca
Titel 2 Gender Agenda!
Titel 3 The British Empire and decolonization
Titel 4 The counterculture of the 60's
Titel 5 Modern India + "The White Tiger" - EKSAMENSEMNE
Titel 6 African American Identity and Culture EKSAMENSEMNE
Titel 7 "Show me a hero ..." - reading American novels
Titel 8 Gothic fiction - EKSAMENSEMNE
Titel 9 The UK and "The North-South Divide" - EKSAMENSEMNE
Titel 10 American issues
Titel 11 The King Must Die - Shakespeare EKSAMENSEMNE
Titel 12 British and American modernism - EKSAMENSEMNE
Titel 13 Oral proficiency and revision
Titel 14 Tilladte hjælpemidler ved eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Travellers, tourists and English as lingua franca

Forløbets formål har været at bevidstgøre eleverne om deres brug af engelsk som lingua franca, herunder på deres 1.g-tur til Berlin.

Forløbet har primært taget udgangspunkt i non-fiktion, særligt rejsebeskrivelser. Desuden har der været arbejdet med forskellige centrale begreber inden for feltet English as a lingua franca (ELF).

Desuden har vi arbejdet med opbygningen af et analytical essay, herunder 'the funnel introduction' og 'linkers'. Desuden er der arbejdet med begrebet 'tone of voice' og 'the rhetorical situation'.

Endelig har eleverne selv skullet holde oplæg om selvvalgte 'daredevils and travelers'.

Kernestof:

On the Move Magazine: "If it's Tuesday, We Must be in Munich" (in A New Entrance)

Radical Living: Biggest Tourist Traps in BERLIN & Better Alternatives: https://www.youtube.com/watch?v=x-ircquPo7k

Wanted Adventure: TOO MUCH English Spoken in Berlin??: https://www.youtube.com/watch?v=4gCAqLOVG6I

Mary Roach: "Monster in a Ryokan" (in Travellers; Poulsen og Nielsen)

Mark Twain: Innocents Abroad, ch. 19

Mark Twain: Famous Travel Quotes

Jonathan Swift: Gulliver's Travels, excerpt of ch. 4

Robert Falcon Scott: The Last Entries + Message to the Public (in Travellers)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Gender Agenda!

I dette forløb har klassen arbejdet med køn og seksualitet og kampen for lige rettigheder for alle, uanset køn eller seksuel orientering. Et særligt studeret område har været "women's suffrage"-bevægelserne i Storbritannien og USA i begyndelsen af det 20.århundrede. Desuden har vi arbejdet med homoseksuelles kamp for lige rettigheder, og eleverne har haft mulighed for selv at vælge et emne relateret til køn/seksualitet og kampen for lige rettigheder, som de har haft et kortere projektforløb med, der er mundet ud i en fælles præsentation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 The British Empire and decolonization

Forløbets formål har været at give eleverne et grundlæggende kendskab til The British Empires historie og ideologiske grundlag, samt kampen i dele af imperiet mod det britiske overherredømme.
Vi har i særlig grad haft fokus på ideen om "doing good" som udgangspunkt for koloniseringen, og tilsvarende har vi set på, hvordan kritikerne af imperiet i særlig grad har sat spørgsmålstegn ved denne idé.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 The counterculture of the 60's

I dette forløb har vi arbejdet sammen med klassens andet studieretningsfag, musik på A-niveau.

Forløbet har fokuseret på 60'ernes britiske modkulturer blandt ungdomsgeneration med særlig fokus på "Mods" og deres modbevægelse "Rockers". Forløbet har taget udgangspunkt i The Who's album og film "Quadrophenia". Vi har arbejdet med teksterne fra albummet og med de kulturelle, økonomiske og politiske strømninger, der lå til grund for dette tidlige ungdomsoprør. Desuden har vi arbejdet med begrebet "generation", og hvad der ligger i denne stratificering af aldersgrupper.

Eleverne har desuden arbejdet med at lave en litterær podcast og har skrevet et "personal essay" om deres egen Generation Z.

Kernestof:

Mods, Rockers and Bank Holiday Meyhem (BBC): https://www.youtube.com/watch?v=sbNf6UnvY6A

Colin Evans: The Mods (historic-uk.com)

Pete Townshend and The Who: Quadrophenia (lyrics/poem)

The Who, The Mods, And The Quadrophenia Connection: https://www.youtube.com/watch?v=9eB9ql9LSas

Lærerpræsentation om "The Angry Young Men"

Trailer til filmen "Look Back in Anger": https://www.youtube.com/watch?v=WqUpftCklb0 (baseret på John Osbornes stykke)

Alfred Amuno: 20th to 21st Century Generations (Parenting Alpha, 2023): https://parentingalpha.com/generation-years-chart-20th-to-21st-century-generations/

Alan Silitoe: "On Saturday Afternoon" (short story, 1959)

Doris Lessing: "England versus England" (short story, 1963)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Modern India + "The White Tiger" - EKSAMENSEMNE

I dette forløb har klassen arbejdet med det moderne Indien, dvs. primært det indiske samfund i det 21.århundrede, men også selvstændigheden i 1947 og den blodige "Partition" og de eftervirkninger, denne har haft på det indiske samfund.

I forløbet er indgået værklæsning af romanen "The White Tiger" af Aravind Adiga, som handler om det moderne indiske klassesamfund. I den forbindelse har eleverne også fået en kort indføring postkolonial teori.  

Eleverne har desuden haft et miniprojekt, hvor de skulle lave YouTube-tutorials om Indien, samt skrevet et essay om hhv. A Tryst With Destiny og romanen The White Tiger.


Kernestof:

Independence and Partition:

TED ED on Indian independence and Partition: https://www.youtube.com/watch?v=DrcCTgwbsjc

Jawarhalal Nehru: A Tryst With Destiny


Language debate:
Taya Zinkin: Debate rages over official language in India. The supremacy of English is challenged by pro-Hindi politicians (The Guardian, 1958)

Is Hindi Our National Language? (Know About India): https://www.youtube.com/watch?v=omSfFK1oNjc

Languages spoken in India (piechart)

Professor Daya Kishan Thussu speaks to BBC about Hinglish: https://www.youtube.com/watch?v=aBCq5WM-V1o (2010)

Inequality issues in India:
Encyclopaedia Britannica: The Indian Caste System

Asia Society (website): Jati: The Caste System in India

Daughters of Destiny (Netflix, 2017) 20 minutters uddrag

Sheikh Saaliq: Every Third Woman in India Suffers Sexual, Physical Violence at Home (CNN NEWS18 India)

All India Bakchod: Rape - it's your fault: https://www.youtube.com/watch?v=8hC0Ng_ajpY&t=132s

Breakthrough - Rising Against Gender Based Violence: https://inbreakthrough.org/

Spil om Indiens kønsratio (kampagne mod fravalg af pigefostre): https://inbreakthrough.org/campaign/mission-hazaar/

Why India's Fair Skin Business is Booming: https://www.youtube.com/watch?v=BlOHSbf9XGI

Reklame for "Fair and Handsome" (Facebook)
Modkampagne, "Dark is Beautiful" (Facebook)

Brics: The G-7 Economic Alliance’s Rival, Explained: https://www.youtube.com/watch?v=9wvcg0ry70U (Wall Street Journal)

Aravind Adiga: The White Tiger (hele romanen)

Kort læreroplæg om post-kolonial litteraturteori

Indisk aften med indisk mad og Bollywoodfilm i Valby Kino (Atlee: Jawan)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 African American Identity and Culture EKSAMENSEMNE

Forløbet har lagt op til elevernes SRO, som blev skrevet i engelsk og musik. De centrale tekster i dette forløb har derfor i et eller andet omfang knyttet an til musikkens betydning for den afrikansk-amerikanske befolkning og dens kamp for lige rettigheder i perioden 1920'erne til 1960'erne.

Der har især været fokus på at læse og analysere skønlitteratur, men vi har også undersøgt de samfundsforhold og historiske begivenheder, der lå til grund for de sortes situation i første halvdel af det 20.århundrede.
Eleverne har undervejs lavet en litterær podcast i anledning af James Baldwins 100-årsdag og skrevet et essay om Zora Neale Hurstons essay "How it feels to be colored me".


The Reconstruction Era: https://www.youtube.com/watch?v=NGPAnLDzQYY

Authentic sources: Black Workers Petition Governor Scott against Extortion + Charleston Protests against Streetcar Segregation (fra aviser 1860'erne og 1870'erne)

The Story of Reconstruction: https://www.youtube.com/watch?v=CjetWrsQb-E&t=171s

Richard Corliss, Time Magazine 2015: D.W. Griffith's The Birth of a Nation 100 Years Later: Still Great, Still Shameful

Jim Crow Laws in the South: https://www.youtube.com/watch?v=41sF9ZTRTD4

Lærerpræsentation: "Blues and Black History"

The Great Migration: https://www.youtube.com/watch?v=Woh63FlFDBk

Britannica Online: The Great Migration

Arts and Letters of the Harlem Renaissance: https://www.youtube.com/watch?v=vKaegbtcE00

Britannica Online: The Harlem Renaissance

Political Thought in the Harlem Renaissance: https://www.youtube.com/watch?v=0HY8d4ABHQA

Zora Neale Hurston: How it Feels to be Colored Me

Britannica Online: Civil Rights

Kompendium: The Civil Rights Movement in the 1950s and 1960s (uddrag af Black Voices, Gyldendal 2020), inkl. uddrag af "I Have a Dream" + reklamer og skilte fra Jim Crow-tiden.

I Have A Dream (hele talen): https://www.youtube.com/watch?v=vP4iY1TtS3s

Ralph Ellison: Invisible Man; prologue + ch. 7

James Baldwin: Another Country, uddrag

James Baldwin: Sonny's Blues

Raoul Peck: I Am Not Your Negro (dokumentarfilm)



Supplerende stof (ikke alle har læst alle tekster):

Poems by Langston Hughes: The Weary Blues, Midwinter Blues, Listen Here Blues, Lament over Love, Fortune Teller Blues, Homesick Blues, Bound No'th Blues, Po' Boy Blues, Young Gal's Blues.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 "Show me a hero ..." - reading American novels

I dette forløb har eleverne arbejdet rigtig meget på egen hånd men under supervision af læreren og den pædagogikumkandidat, som underviste klassen i denne periode. Eleverne kunne selv vælge en roman ud fra en liste over vigtige amerikanske romaner fra det 20.århundrede, og så blev de sat sammen i læsegrupper afhængigt af deres romanvalg.

Læsegruppe-sessionerne kørte hen over seks moduler, hvor eleverne fulgte en stram plan for indholdet af samtalerne og de skriftlige produkter, læsningen og diskussionerne skulle munde ud i.

Forløbets teoretiske baggrund og idé var en indføring i tragediegenren (hvad kendetegner tragedien, hvor stammer den fra etc.) og en introduktion til amerikanske kerneværdier og deres udspring i frontier-begrebet. Ideen var at gøre eleverne opmærksomme på det tragiske element i de romaner, de læste, og ligeledes på hvordan romanerne behandler det specifikt amerikanske - så hvordan kan man læse disse romaner som moderne tragedier, og hvordan kan vi læse dem som særligt amerikanske?

Kernestof:

Læreroplæg om tragedien som genre og den tragiske helt

"The Frontier Heritage" (in: American Ways; M. Datesman m.fl.)

Supplerende stof (alle har læst ét af følgende værker):

Harper Lee: To Kill A Mockingbird

Chuck Palahniuk: Fight Club

Sylvia Plath: The Belljar

Raymond Chandler: The Big Sleep

Scott Fitzgerald: The Great Gatsby
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Gothic fiction - EKSAMENSEMNE

I dette forløb har klassen arbejdet med "Gothic fiction", primært litteratur, men også i moderne populærkultur. En række nøglebegreber i gotisk litteratur og forestillingsverden har fungeret som rød tråd gennem hele forløbet. Disse nøgleaspekter er iflg. professor ved University of York John Bowen: place and time, sexual power, the uncanny, the sublime, crisis, the supernatural and the real.

Forløbet har også givet eleverne en indføring i centrale aspekter af "the Victorian Age", herunder periodens industrialisering og dens moral og normer.

Klassen har desuden arbejdet med funktionel grammatik med udgangspunkt i stilistiske analyser af de gotiske tekster og generelt arbejdet med skriftlighed i alle timer i form af refleksioner, lektionslogbog og kreativ skrivning.  

Det skriftlige arbejde har i øvrigt inkluderet at skrive første del af en moderne gotisk novelle, og den enkelte elev har i denne forbindelse skullet arbejde med at bruge de gotiske nøglebegreber i praksis. Den anden skriftlige aflevering har omhandlet en victoriansk gotisk novelle.

Kernestof:

Korte uddrag af hhv. 1700-tals-fortællingen "The Captives of the Banditti" og Mary Shelleys "Frankenstein" mhp. stilistisk analyse af den gotiske fortælling.

"The Gothic" (British Library/Professor John Bowen): https://www.youtube.com/watch?v=gNohDegnaOQ&t=4s

Lærerpræsentation om gotisk litteratur og stil

The Gothic Library (blog): "Horror versus terror and the gender divide in Gothic literature"

Thomas Street Millington: "No Living Voice"

"Don't reanimate corpses!" (Crash Course Literature/John Green): https://www.youtube.com/watch?v=SyyrwoCec1k

Mary Shelley: Frankensten, ch. 5

Elizabeth Gaskell: The Old Nurse's Story

Charlotte Perkins Gilman: The Yellow Wallpaper

"It's Alive!" (klip fra 1994-filmatiseringen af "Frankenstein"): https://www.youtube.com/watch?v=5reVOf_IhN8&t=5s

"The Victorian Period" (in: Toolbox; Engberg-Pedersen m.fl.)

Læreroplæg: The persistence of the Gothic
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 The UK and "The North-South Divide" - EKSAMENSEMNE

Dette forløb har været planlagt som en forberedelse til klassens studietur til Manchester i oktober 2024.

Fokus har været på, hvad Nordengland er for et sted, med særlig fokus på Manchester og Liverpool, og hvordan den nordlige del af England adskiller sig fra Sydengland, samt en generel indføring i aktuelle britiske udfordringer som fattigdom, klasseskel, racisme, Brexit, selvstyre i nationerne inden for The UK og den post-industrielle økonomi. Eleverne har undervejs i forløbet holdt oplæg for hinanden om ovennævnte emner, herunder også specifikke nedslag i Manchester og Liverpools historie.

Funktionel grammatik med udgangspunkt i tekster om Liverpool og Brexit.
Klassen har desuden haft et miniprojekt om det britiske uddannelsessystem.

Kernestof:

Race riots in Britain:

How a knife attack in Merseyside led to a week of unrest and violence (Sky News): https://www.youtube.com/watch?v=EmvyAMKPJlk

What is Britain?:

Being British (Mustad, Sevaldsen og Vadmand, Gyldendal 2014), s. 6-20.

Lærerpræsentation om forholdet mellem England og Skotland (inkl. videoer)

Language and class in Britain:

The Best of Vicky Pollard (Little Britain): https://www.youtube.com/watch?v=K4vgtBHpA1I&t=88s

The Great British Class Calculator (BBC): https://www.bbc.co.uk/news/special/2013/newsspec_5093/index.stm

Posh family reacts to Northern nanny (The Catherine Tate Show): https://www.youtube.com/watch?v=g-BVgPeZR-Y

The British public is changing its idea of class (New Statesman, 2022)

Kate Fox: "Linguistic class codes" (Watching the English – The Hidden Rules of English Behaviour,; Hodder, 2004)

Language use and social class: https://www.youtube.com/watch?v=fgRj5unka6c

Keir Starmer: Plan for Change Speech

The British educational system:

Simon Jenkins: Message to Labour: don’t tax school fees. Make private schools work for the public good (The Guardian)

Brexit and the North-South Divide:

Charlene James: "Go Home" (Brexit Shorts, The Guardian, 2017) manuskript + video

Internet Geography: The North-South Divide: https://www.internetgeography.net/topics/the-north-south-divide/

England's North-South Economic Divide: https://www.youtube.com/watch?v=bRFobhzpqxM

EU referendum: The result in maps and charts (BBC)

TV-serie, episode 1-4: "North and South" (instruktør: Brian Percival; BBC, 2004) baseret på Elizabeth Gaskells roman af samme navn.

Elizabeth Gaskell: North and South, chapter XX

Studietur til Manchester og Liverpool med fokus på bomuldsindustriens betydning for de to byer under den industrielle revolution.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 American issues

I dette forløb har vi beskæftiget os med de emner, der har kendetegnet amerikansk politik frem mod præsidentvalget i november 2024.

Vi har i særlig grad haft fokus på økonomien og amerikanernes oplevelse af den økonomiske situation. Dette indbefatter også elementet økonomisk ulighed og de grupper i samfundet, som føler sig socialt og økonomisk pressede.

Eleverne har også skrevet opgave om første kapitel af Barbara Kingsolvers roman "Demon Copperhead" med særlig fokus på fremstillingen af den amerikanske underklasses erfaringer.

Kernestof:

Lærerpræsentation: Election Issues

Why the Economy Feels So Bad, and What It Means for the Election (The Wall Street Journal): https://www.youtube.com/watch?v=_0Emoy54R7Y&t=38s

Barbara Kingsolver: Demon Copperhead, ch. 1.

Donald Trump: Speech at rally in Savannah, Georgia (Sept. 25, 2024)

ABC News: Transcript (excerpt) of televised presidential debate between Vice President Kamala Harris and Former President Donald Trump

Nathalie Jimenez (BBC): "We're barely scraping by: Gen Z says money matters in US election": https://www.bbc.com/news/articles/czeg87x125ro

Becky Nicolaides (Time Magazine) To Understand What Could Happen on Election Day, Understand the Suburbs

Christian Paz (VOX): "Why is Trump winning? 3 things we know so far."
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 The King Must Die - Shakespeare EKSAMENSEMNE

I dette forløb har klassen læst uddrag af tre forskellige Shakespeare-tragedier: Julius Caesar, Macbeth og King Lear. Det gennemgående motiv har været "The king must die", altså kongen/kejseren, der må dø, før "order" kan genetableres. Dette motiv behandles ret forskelligt i de tre stykker, men knytter an til det elizabethanske verdensbillede, som klassen ydermere har arbejdet en del med i form af elevpræsentationer.

Klassen har i forløbet desuden fået kendskab til Shakespeares sproglige stil og tragedien som genre, ligesom vi har repeteret retorisk analyse.

Kernestof:

Ole Juul Lund: The Elizabethan World Picture + Language and Style (in: Macbeth, Gyldendal Uddannelse 1994)

Ole Juul Lund: Shakespeare Lives and Works (Gyldendal Uddannelse, 2012)

Julius Caesar (Hirschprungs Forlag, 1955)
Act 1, sc. I, II
Act 2, sc. I,
Act 3, sc. II

Lærerpræsentation om den historiske Julius Cæsar

Explained: Julius Caesar's Life, in 4 Minutes: https://www.youtube.com/watch?v=ok3iRZHCFUs

Film:
Joseph L. Mankiewicz: Julius Caesar (1953)

Derudover et antal videoer på MyShakespeare til generel orientering om de scener i akt 1, 2 og 3, som vi ikke har læst.

Macbeth (New Swan Edition, 1965)
Act 1: sc. I-IV
Act 2, sc.I, III
Act 3: sc. I (indtil linje 70), IV, V
Act 4: sc. I

Macbeth's Scotland (map)

Ghost of Banquo scene: https://www.youtube.com/watch?v=rR7XS9pZoV0
Act 4, sc. I ("Something wicked .."): https://www.youtube.com/watch?v=H3aAi99NDQI

Film:
Justin Kurzel: Macbeth (2015)

King Lear (Harper Collins GCSE, 2015)
Act 1, sc. I-II + IV
Act 2, sc.II
Act 3, sc. IV (until enter Gloucester)
Act 5, sc. III

Act 1, sc. 1: https://www.youtube.com/watch?v=fPL2ThP2lvs

Film:
Richard Eyre: King Lear (2018)

Lynda H. Hall: A Critical History of Film Adaptation:
https://www1.chapman.edu/~lhall/webpage/criticalhistory.html

Teaterforestilling på Husets Teater:
"King Lear eller Daddy Issues" (instruktør Liv Helm)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammar: 5 minutes' video 22-12-2024
Analytical essay on Brutus' speech 19-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 British and American modernism - EKSAMENSEMNE

I dette forløb har klassen beskæftiget sig med centrale tekster i og karakteristika ved den modernismen i britisk og amerikansk litteratur fra perioden lige efter 1. Verdenskrig og indtil 1960'erne.
Klassen har desuden lavet en mundtlig aflevering om Virginia Woolfs "Thoughts on Peace in an Air Raid" og et essay om et uddrag af Susanna Kaysens "Girl, Interrupted".  

Kernestof:

Mary Klages: Modernism and Post-Modernism - A Guide for the Perplexed.

Virginia Woolf: Jacob's Room, ch.1

TED ED: Why should you read Virginia Woolf: https://www.youtube.com/watch?v=DcMLkce_BLg

James Joyce: uddrag af slutningen af Ulysses (i Fields of Vision)

William Butler Yeats: The Second Coming  

Ernest Hemingway: A Farewell to Arms (uddrag af to kapitler - i Fields of Vision)

Klip fra to filmatiseringer af A Farewell to Arms (slutscenen): https://www.youtube.com/watch?v=SbqJhMPoWqc + https://www.youtube.com/watch?v=N-gnY_yr3aY

Truman Capote: In Cold Blood, s. 3-13 + 283-84

Encyclopaedia Britannica: The non-fiction novel

Film: Capote (Bennett Miller, 2005)

Encyclopaedia Britannica: The Beat Movement

Jack Kerouac on the Steve Allen Show: https://www.youtube.com/watch?v=3LLpNKo09Xk

Jack Kerouac: On the Road, ch. 8

Encyclopaedia Britannica: Sylvia Plath

Encyclopaedia Britannica: Confessional Poetry

Sylvia Plath: "Daddy"

Sylvia Plath reads "Daddy": https://www.youtube.com/watch?v=fIxpYzPq070


Supplerende stof:

T. S. Eliot: The Love Song of Alfred J. Prufrock (ikke analyseret, kun læst)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Tilladte hjælpemidler ved eksamen

Klassen må ved eksamen benytte sig af flg. digitale hjælpemidler, da de er blevet brugt aktivt i undervisningen:

Merriam-Webster.com (engelsk-engelsk online ordbog, herunder også thesaurus-funktionen med synonymer/antonymer)

Minlæring.dk (engelsk grammatik online; brugt i undervisningen)

Klassen må ved eksamen benytte sig af flg. grammatikbog (brugt i undervisningen):

Poul Tornøe: Get it right (grammatikgrundbog til A-niveau; brugt i undervisningen)




Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer