Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Sankt Annæ Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Celia von Benzon, Jane Hähnel Hansen
|
Hold
|
2022 EN/h (1h EN, 2h EN, 3h EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Coming of Age
Dette forløb har som primære formål at introducere eleverne til forskellige genrer både fiktion og non-fiktion, herunder et fokus på at opbygge en forståelse for og en evne til at anvende faglige analytiske begreber. I forløbet har vi arbejdet med en novelle, artikler, et eventyr og en film. Eleverne er blevet introduceret til forskellige måder at analyse eventyr på (primært fokus på kontraktmodellen),
De har læst artikler med fokus på at forstå begrebet 'Helicopter Parenting' og på at undersøge hvordan man argumenterer for og imod i en debat.
De er blevet introduceret til filmanalyse herunder en række relevante filmiske virkemidler, og de har lavet præsentationer hvori de har undersøgt forskellige aspekter af en film.
Pensum ’Coming of Age’:
Clara’s Day – Penelope Lively (1991)
The Spoiled Child - Sinéad de Valeria (1991)
Do ’Helicopter Moms’ Do More Harm Than Good? ABC News (2005)
A mother steps back from the pull of over-parenting - Bethany Young Hardy (2010)
Over-Parenting is the curse of our time - Johann Hari (2008)
Moonlight – Berry Jenkins (2016)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Globalization (eksamensforløb)
I dette forløb har vi haft fokus på først og fremmest at definere samt forstå begrebet 'Globalization'. Dette har vi gjort ved at undersøge og diskutere FN's verdensmål, at lytte til TED talk omkring faren ved at forstå verden fra et begrænset perspektiv og at tale om hvordan alle i verden er influeret af andre lande.
Vi har arbejdet primært med fiktion i dette forløb og vi har i den forbindelse arbejdet med relevante analysebegreber herunder filmiske virkemidler.
Alle tekster vi har arbejdet med har vi relateret til vores fælles opnåede forståelse af begrebet globalisering.
Vi har arbejdet med materiale bredt fordelt i tidsperioden 1938-2014.
Pensum ‘Globalization’:
The United Nations’ 17 Sustainable Development Goals – United Nations
The Danger of a Single Story – Chimamanda Ngozi Adichie (2014)
The Gentlemen of the Jungle – Jomo Kenyatta (1938)
Pink – Judith Thompson (1986)
A Family Supper - Kazuo Ishiguro (1982)
Slumdog Millionaire – Danny Boyle (2008)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Post-Racist America? (eksamensforløb)
I dette forløb sætter vi spørgsmålstegn ved om racismen i Amerika forsvandt ved ophævelsen af Jim Crow lovene og indførelsen af den 13. forfatning. Det gør vi ved at dykke ned i litteraturens behandling af emnerne diskrimination, forskel på hvide og sorte, racisme, lighed og tanken om 'The American Dream'.
Både fiktion og non-fiktion er blevet analyseret i dette forløb og vi har arbejdet med udviklingen af racediskrimination fra 1960'erne og frem til i dag. Vi har haft særligt fokus på non-fiktionsanalyse herunder retorisk analyse, kommunikationsanalyse og argumentationsanalyse.
Pensum ’Post-Racist America?’:
Tales of Simple: Coffee Break – Langston Hughes (1965)
A Mother’s White Privilege – Elizabeth Broadbent (2014)
13th – Ava DuVernay (2016)
I have a Dream – Martin Luther King (1963)
Americanah – Chimamanda Ngozi Adichie (2013)
For Black Kids in America, A Degree Is No Guarantee – Janell Ross (2014)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Love - past and present
Formålet med forløbet er at gøre eleverne bekendte og fortrolige med ældre lyrik samt at kunne trække tråde gennem litteraturhistorien med fokus på kærlighed.
- The Passionate Shepherd to His Love by Christopher Marlowe
- The Nymph’s Reply to the Shepherd - recycling of Marlow’s poem- https://www.poetryfoundation.org/poems/44939/the-nymphs-reply-to-the-shepherd
- Sonnet 18 Shakespeare
- The Balcony scene Romeo and Juliet (act 2, scene 1)
- Rome & Juliet, 1996 movie
- Letter to Fanny Brawne by Keats
- Stop All the Clocks by W. H. Auden
- The Story of an Hour by Kate Chopin
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Animal Farm
Indhold og formål
Forløbet er en introduktion til engelsksproget dystopisk litteratur samt den rolle, dystopisk litteratur kan spille i samfundskritikken. Vi tager udgangspunkt i Orwells ’Animal Farm’ (1943). Vi diskuterer, hvordan værket kritiserer dens samtid – og hvordan det er relevant for vores.
Specifikke mål
At the end of this course I will be able to:
• comment on some classic examples of dystopian literature in English
• comment on dystopian features in literature (for instance the dystopian protagonist, various forms of societal control, the role of propaganda and technology, restrictions on freedom).
• explain the role of dystopian fiction in society, commenting on how dystopian fiction highlights worrying trends in society.
• comment on dystopian elements in society today.
Materialer
- George Orwell: ‘Animal Farm’ (1945) – Penguin Student Edition (1999) (novel)
- Alex Gendler: 'How to Recognize a Dystopia' (2016) (Ted-ed video).
- Noah Tavlin: 'What Orwellian really means' (2015) (Ted-ed video)
- Al Franken: 'How close is 2022 to Orwell's 1984?' (Youtubube video: https://www.youtube.com/watch? v=L4BegA7NhZc)
Supplerende materiale:
- Animal Farm cover illustrations
- Characteristics of Dystopian Fiction (Systime)
- ’What’s in a Name?’ (arbejdsark om navnesymbolik i ’Animal Farm’)
- 'The Beauty of Books', episode four: “Paperback Writer” – BBC documentary
- Excerpt of George Orwell's "1984"
- Noah Tavlin: 'What Orwellian really means' (2015) - Ted-ed video
Skriftligt arbejde og evaluering
- Essay om old Major’s speech i kapitel 1 i ‘Animal Farm’ ELLER kreativ skriveopgave om første kapitel af romanen
Metoder
Selvstændig fordybelse i længere værk; gruppearbejde om kapitlerne i ’Animal Farm’, herunder arbejde med en række litterære fokuspunkter.
Omfang af læst stof
Ca. 120 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Harlem Renaissance
I engelsk beskæftiger vi os medThe Harlem Renaissance og disses literære, kulturelle og musisk kreative kendetegn.
Klassen undersøger samfundsforhold og begivenheder, der påvirkede og/eller kendetegnede perioden, såsom the Great Migration, The Roaring 20s,The Prohibition, The Wall Street Crash and the Great Depression.
Forløbet indeholder desuden filmen Cottob Club, der skal være fungere som inspiration og afsæt til det musikalske og poetiske miljø i perioden.
Forløbet bliver skudt i gang med små elevpræsentationer til støtte den empiriske forståelse af perioden. Vi ser små videoer om bl.a. kunst og poesi af Jacob Lawrence af the Great Migration, nyhedsindslag om the Roaring 20's og Cotton Club.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
'Animal Farm' & Dystopian Fiction (eksamensforløb)
Indhold og formål
Forløbet er en introduktion til engelsksproget dystopisk litteratur samt den rolle, dystopisk litteratur kan spille i samfundskritikken. Vi tager udgangspunkt i Orwells ’Animal Farm’ (1943). Vi ser desuden et afsnit af Black Mirror (sæson 3, episode 1 - Nosedive) og læser et uddrag af Ray Bradbury's "The Pedestrian" and George Orwell's '1984'. Vi diskuterer, hvordan værkerne hver især kritiserer deres samtid – og hvordan de er relevante for vores.
Specifikke mål
At the end of this course I will be able to:
• comment on some classic examples of dystopian literature in English (=’an excerpt of Aldous Huxley's 'Brave New World' and ‘Animal Farm’)
• comment on dystopian features in literature (for instance the dystopian protagonist, various forms of societal control, the role of propaganda and technology, restrictions on freedom).
• apply my knowledge of dystopian fiction to a film
• explain the role of dystopian fiction in society, commenting on how dystopian fiction highlights worrying trends in society.
• comment on dystopian elements in society today.
Materialer
- George Orwell: ‘Animal Farm’ (1945) – Penguin Student Edition (1999) (novel)
- Alex Gendler: 'How to Recognize a Dystopia' (2016) (Ted-ed video).
- Noah Tavlin: 'What Orwellian really means' (2015) (Ted-ed video)
- Al Franken: 'How close is 2022 to Orwell's 1984?' (Youtubube video: https://www.youtube.com/watch? v=L4BegA7NhZc)
- Nosedive (season 3, episode 1 of Black Mirror)
Supplerende materiale:
- Animal Farm cover illustrations
- Characteristics of Dystopian Fiction (Systime)
- ’What’s in a Name?’ (arbejdsark om navnesymbolik i ’Animal Farm’)
- 'The Beauty of Books', episode four: “Paperback Writer” – BBC documentary
- Excerpt of George Orwell's "1984"
-Excerpt of Suzanne Collins' 'Hunger Games'
- Alex Gendler: 'How to Recognize a Dystopia' (2016) – Ted-ed video.
- Noah Tavlin: 'What Orwellian really means' (2015) - Ted-ed video
Skriftligt arbejde og evaluering
- Essay om old Major’s speech i kapitel 1 i ‘Animal Farm’ ELLER kreativ skriveopgave om første kapitel af romanen
Metoder
Selvstændig fordybelse i længere værk; gruppearbejde om kapitlerne i ’Animal Farm’, herunder arbejde med en række litterære fokuspunkter.
Omfang af læst stof
Ca. 160 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
The Hunger Games and 1984 excerpts.docx
-
image.png
-
Forslag til forberedelse af fremlæggelse.docx
-
Se i opgaver, hvad præsentationen skal indeholde. Denne tæller også som fysisk tilstedeværelse/fravær.
-
Kære 2.h, I skal se et afsnit af Black Mirror, der hedder "Nosedive" (sæson 3, episode 1). Den var ca en time og efterfølgende skal I skrive jeres umiddelbare refleksioner ned omkring afsnittet; hvordan det passer ind i dystopisk fiktion, tanker om,
-
Nosedive questions.docx
-
The complicated truth about China's social credit system
-
Afsnit
-
Kære 2.h,
-
In groups: Pick a particular scene (3-5 minutes) and make a filmtechnical analysis of the scene (pay attention to angles, framing, sound, lighting, colours, camera movement and editing) . How do the cinematic devices contribute to the content and gen
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Skriftlighed
5 paragraph essay
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Empire
This theme is divided into three.
The first part deals with historical, cultural and societal issues related to British imperialism and colonialism with special emphasis on India. The first part focuses on the British Empire, its values and the way it dominated a large part of the world.
The second part centres around the Partition of India and what happened when India became independent.
The third part deals with post-colonialism and the legacy of the British Empire.
William Shakespeare: The Tempest
Rudyard Kipling: The White Man's Burden
Rudyard Kipling: Lispeth
George Orwell: Burmese days
Urvashi Butalia: Blood
Saadat Hasan Manto: The Dutiful Daughter
Rasipuram Krishnaswamy Narayan: Another Community
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
4) uge 9 - The Lottery
|
26-02-2024
|
5) Uge 16 - grammar
|
04-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Multicultural Britain (eksamensforløb)
Undervisningsbeskrivelse: Multicultural Britain
Forløbet har til formål at skabe en forståelse af den multikulturelle diversitet der er i England og hvilken indflydelse dette har, både på individniveau og samfundsniveau. Forløbet begyndelse har taget udgangspunkt i anti-immigrationsoptøjerne i England i 2024. Forløbet har derfor startet med non-fiktion og fokus på aktualitet med formålet at perspektivere tekster kulturelt og samfundsmæssigt. Vi har arbejdet med begreber indenfor non-fiktionsanalyse og brugt analysemetoderne: Kommunikationsanalyse, retorisk analyse (herunder appelformer) og argumentationsanalyse.
Efterfølgende har vi arbejdet med filmen ’This is England’, for at undersøge hvordan fiktionen kan give et indblik i hvordan ekstreme nationalister tænker og handler. Her har vi brugt filmanalyse og arbejdet med karakteranalyse, med fokus på karakterudvikling. Senere på året tog vi til Copenhagen Dox for at se en dokumentar med fokus på netop højreekstremister i England, og det fungerede som en fin måde at se tilbage på forløbet.
Primær litteratur:
Jem Bartholomew: ‘We’re all scared’: NHS doctor reveals impact of far-right riots on staff (2024)
Sarfraz Manzoor: You're Muslim - you'll never be English (2002)
Sarfraz Manzoor: My family said they would boycott my wedding (2010)
Tarquinn Hall: Salaam Brick Lane (2005)
Shane Meadows: This is England (2006)
Havana Marking: Undercover: Exposing the far right (2024)
Sekundær litteratur:
Forskellige nyhedsklip om optøjerne i 2024 (Ikke længere tilgængelige)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Shakespeare: The Merchant of Venice (eksamen)
Shakespeare forløb The Merchant of Venice, undervisningsbeskrivelse:
Dette forløb har til formål at afdække lærerplanens krav om kendskab til Shakespeare og læsning af uddrag af et at hans værker.
Vi har beskæftiget os med 'The Merchant of Venice' (1596-1599). Vi har taget udgangspunkt i de uddrag der er udvalgt i bogen 'Shakespeare in our Time' af Birgitte Speyer.
Primær litteratur:
William Shakespeare: The Merchant of Venice (1600)
Act I, scene i (setting the scene with a sad Antonio)
Act III, scene i (Shylock's famous speech)
Act III, scene IV
Act IV, scene I (The court where Shylock prepares to cut out Antonio's heart, but ends up defeated)
Film: Michael Radford: The Merchant of Venice (2004)
William Shakespeare: Sonnet 18 (1609)
William Shakespeare: Sonnet 130 (1609)
Vi har haft følgende fokuspunkter for læsningen af værket: gender roles, justice, prejudice/discrimination, love/friendship.
Eleverne har arbejdet dybdegående med de læste værker, heriblandt talt om 'metaphors', 'dramatic devices', 'genre', 'structure', 'Iambic pentameter' mm.
Derudover har vi læst samt arbejdet med to sonetter med fokus på:
Sonnet-form, indhold og måden indholdet formidles.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Today's plan:
-
Ther Merchant, Act I, scene i.pdf
-
Workquestions to Act I, scene i.docx
-
No homework
-
Act III, scene iv..pdf
-
Discussion points to the dialogue between Tubal and Shylock + Shylock's speech
-
Billede 23.09.2024 kl. 13.04.jpeg
-
Peer feedback.docx
-
Courtroom Scene.pdf
-
Homework: We are going to read the first half of the courtrooom scene, and you MAY want to take a look at it at home in order to be prepared. It is optional. We will read (in groups) from line 1 - 201 (page 135 - 147).
-
Questions to The courtroom scene part 1.docx
-
Open the document and follow the instructions :-)
-
Homework: Read the rest of 'the courtroom scene' (p. 147, l. 202 – p. 165, l. 445) (You have had a module to read this, so I assume most of you will not have any homework)
-
Walk and talk - What do we know about the US presidential election?
-
Voters PPT.pptx
-
MEDBRING:
-
Novemberprøve 3h - 'Brug for hjælp' listen
-
Please read for today:
-
For today, please read:
-
The videos we've ween + your task:
-
Back to our Shakespeare course!
-
OBS: hvis man ikke blev færdig med grammatikopgaven i modulet skal den laves færdig i dette modul eller hjemme inden kl 22.
-
Kamala Harris (1).docx
-
Listening to two parts of Trump’s speech:
-
Concession speeches
-
No readings
-
Presentations of characterizations (exhibition).docx
-
Shakespeare Presentation, Genre and Devices.pptx
-
•Diskutér følgende, i to grupper: • •Hvad er det for en slags gruppearbejde der er for meget af? •Hvad vil vi have når vi ikke vil så meget gruppearbejde? •Hvordan får I bedst mulighed for at tale engelsk i klassen? •Hvordan får vi skabt et mere tryg
-
Afsnit
-
The Merchant of Venice in its entirety.docx
-
Ungeprofilen.dk
-
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
-
Sonnet 130 work sheet.docx Shakespeare, Sonnet 18.docx
-
Shakespeare Presentation Sonnets.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
28,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Election year
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
South Africa: Born a Crime
Undervisningsbeskrivelse Born a Crime:
Forløbet tager udgangspunkt i værklæsning af romanen Born a Crime af Trevor Noah (2016). Forløbet har derudover fokus på at forstå perioden EFTER apartheidlovene blev ophævet, for at undersøge hvor Sydafrika så ud i perioden efter og frem til nu. Vi beskæftiger os med Trevor Noah som person og lytter derfor til noget af det han har lavet som vært og komiker, for også her at tale om stilistik og virkemidler (lav stil og humor, ironi som kommunikationsmiddel).
Derudover har vi fokus på at undersøge TRC (Truth and Reconciliation Commision) og dets rolle i perioden efter apartheid, og læser her også et digt af James Matthews med henblik på at forstå kritikken af TRC samt at anvende begreber relateret til digtanalyse. Vi hører også en podcast om TRC.
Til at analysere værket, Born a Crime, anvender vi både fiktionsanalyse og non-fiktionsanalyse, og taler løbende om at værket er en blandingsform der kan behandles som begge dele.
Vi har arbejde i litteraturcirkler af to omgange.
Primær litteratur:
Trevor Noah, Born a Crime (2016)
James Matthews, do i offer bouquets of reconciliation
TED talk: Rose Motene: Reclaiming my African Identity (2019)
Podcast: PowerTalk, Dr Mbuyiseni Ndlozi: The Legacy and Oongoing Impact of Souch Africa’s Truth and Reconciliation Commision (TRC) (2024): https://www.justice.gov.za/trc/
Sekundær litteratur:
Trevor Noah talking to his grandmother on apartheid:
https://www.youtube.com/watch?v=1s5iz6ml-qA
Trevor Noah comedy shows:
https://www.dailymotion.com/video/x3ek1pl
https://www.youtube.com/watch?v=yEVgdPHKF00
BBC: Why South Africa's born-free generation is not happy (2015)
https://www.bbc.com/news/world-africa-34570761?fbclid=IwAR0Wnp6JCiz2t5TaXI0ltyfWDdcWnK_r-EJ-r5U6xNIAa0pRWalfotgOwBo
Phethani Madzivhandila: South Africa: the collapse of the Rainbow Nation myth (2024)
https://panafricanreview.com/south-africa-the-collapse-of-the-rainbow-nation-myth/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Modernism/Postmodernism (eksamensforløb)
Undervisningsbeskrivelse Modernism/Postmodernism
Forløbet har til formål at dække kernestoffet ’væsentlige strømninger’ i amerikansk litteraturhistorie, og eleverne har med udgangspunkt i to modernistiske og to postmodernistiske tekster arbejdet med at forstå hvilke karakteristika hhv. moderne og postmoderne litteratur har. Vi har arbejdet med de forskellige syn modernistisk og postmodernistisk litteratur har på det fragmenterede verdensbillede de begge projicerer, og fokus har været på at forstå hvordan den ene strømning søger at skabe mening, hvorimod den anden omfavner den kaotiske verden og viser den i sin brutale form. Vi har derudover arbejdet med begreber der knytter sig til fiktionsanalyse, herunder characterization, setting, point of view, narrator, composition etc.
Primær litteratur:
Virginia Woolf: Jacob’s Room, Chapter one (1922)
Ernest Hemingway: Indian Camp (1924)
Margaret Atwood: Happy Endings (1983)
Bret Easton Ellis: American Psycho, Killing Child at Zoo (1991)
Sekundær litteratur:
Mary Klages: Excerpt: Literary Theory: A Guide for the Perplexed: Postmodernism (2007)
PowerPoint: ’Modernism and Postmodernism’
Clarice Lispector: The Fifth Story (1964)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52689075056",
"T": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52689075056",
"H": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52689075056"
}