Holdet 2022 SA/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Line Juul Hansen, Thomas Bolbjerg Øe
Hold 2022 SA/f (1f SA, 2f SA, 3f SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Køn og ligestilling
Titel 2 Partier, vælgere og valg
Titel 3 Økonomi 1
Titel 4 Soc. og identitetsdannelse i det senmoderne samfun
Titel 5 Demokratiet under pres?
Titel 6 På vej mod en ny verdensorden?
Titel 7 Ulighed i Danmark og USA
Titel 8 Klimapolitik - Hvordan kan vi redde klimaet, og...
Titel 9 Kvantitativ metode og Europaparlamentsvalget
Titel 10 DK's udenrigspolitik - aktivisme eller tilpasning
Titel 11 US Election 2024
Titel 12 Økonomi del 2
Titel 13 Velfærdsstaten under pres?
Titel 14 Ny verdensorden - nye krige og konflikter?
Titel 15 Undervisningsmateriale online

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Køn og ligestilling

Forløbet handler om køn og ligestilling, og der er arbejdet med temaet ud fra både en sociologisk, økonomisk og politisk vinkel.
Sociologisk har eleverne arbejdet med, hvordan mænd og kvinder (måske?) socialiseres forskelligt og vi har i den forbindelse bl.a. undersøgt kønsrollemønstre når det kommer til arbejdsfordeling i hjemmet, valg af uddannelse, børns sygedage, sundhed, tryghed, kultur mm. Vi har diskuteret, hvad der er årsagen til kønsrollemønstrene, herunder hvordan drenge og piger (måske?) socialiseres forskelligt, og vi har i den forbindelse også været inde på den biologiske og socialkonstruktivistiske diskurs, og hvilken betydning forskellige pædagogiske tiltag i børnehaven kan have for børnenes socialisering og forståelse af køn. I forsøget på at forstå de forskellige kønsrollemønstre har der bl.a. været arbejdet med begreber som primær, sekundær og dobbeltsocialisering, sociale arenaer, sociale mønstre, kønsroller, normer, værdier, internalisering, social kontrol, sanktioner, sociale roller, rollekonflikter og sociale strukturer.
Økonomisk har vi set på forskelle i indkomst- og formueforhold mellem kønnene og udviklingen heri de seneste 30-40 år, og eleverne har diskuteret hvad forskellene skyldes og koblet det til den sociologiske del af forløbet. Vi har også kigget på det kønsopdelte arbejdsmarkeds betydning for lønforskel og økonomisk forskel mellem kønnene på længere sigt, og det er blevet diskuteret, om der er tale om en forklarlig eller uforklarlig forskel, når man kigger på mænd og kvinders forskellige indtægt.
I forbindelse med den økonomiske del af forløbet er eleverne også blevet introduceret til prisdannelse på det frie marked, som er blevet brugt til at forklare, hvorfor mænd måske er mere værd, samt begreber som forbrugsmønster, mangel- og vækstbehov.
Politisk har eleverne forholdt sig til, om der er strukturelle udfordringer for ligestillingen i Danmark eller ej, og hvad man politisk kan gøre for at sikre mere ligestilling, samt partiernes holdning til, om staten overhovedet skal gøre noget. Eleverne har undersøgt, hvordan det ser ud med ligestillingen i Folketinget og antallet af kvinder på magtfulde poster i bestyrelser og direktioner, og det er igen blevet koblet til den sociologiske og økonomiske del af forløbet.
Vi har i den politiske del af forløbet også arbejdet lidt med ligestillingsloven, forskelsbehandling, #metoo, øremærket barsel, kønskvoter og den nye samtykkelov, og forløbet er blevet sluttet af med en debat af nogle af disse emner, hvor eleverne har været forskellige politiske partier. I den forbindelse er eleverne også blevet introduceret til de klassiske ideologier.
Vi har i starten af forløbet også arbejdet en smule med emnet i en international kontekst, bl.a. fokusset på ligestilling i FN’s verdensmål.



Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering.
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier.
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemerog diskutere løsninger herpå.
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge.
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.


Omfanget af fagligt stof: 27 sider.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Partier, vælgere og valg

Forløbet handler om kernestoffet "politiske partier i Danmark og politiske ideologier" og tager udgangspunkt i det nyligt afholdte Folketingsvalg. Vi starter med at se nærmere på, hvorfor valget er blevet omtalt som "historisk anderledes", hvordan partierne i Folketinget placerer sig værdi- og fordelingspolitisk og hvilke muligheder det giver for regeringsdannelse.

Eleverne er blevet introduceret til de klassiske ideologier, herunder deres historiske baggrund, syn på staten, syn på individet, syn på markedet, syn på civilsamfundet og samfundsopfattelse. Der er også blevet fokuseret på forståelsen af frihed og lighed i hhv. liberalismen og socialismen, og eleverne er blevet introduceret til ideologiske forgreninger som socialdemokratisme og socialliberalisme. Arbejdet med ideologierne er koblet til de forskellige blokke/partier og eleverne har snakket om hvilke muligheder og udfordringer det skaber for samarbejde i hhv. rød og blå blok. Vi har også diskuteret om ideologierne overhovedet har nogen betydning i dag.

I slutningen af forløbet har eleverne arbejdet med vælgeradfærd og partiadfærd, hvor eleverne bl.a. er blevet introduceret til forskellige vælgertyper, issueejerskab, Molins model, Kaare Strøms teori om partiernes orienteringer, Downs model og Michigan-modellen. Vi har i den forbindelse kigget på vælgervandringer ved Folketingsvalget 2022 og analyseret, hvorfor Venstre mon sagde nej til samarbejde med Socialdemokratiet i valgkampen og så alligevel endte op i regering med Socialdemokratiet og Moderaterne.

Vi har også lavet politisk rollespil for at forstå, hvorfor regeringsdannelsen er så svær denne her gang, og i sidste modul har eleverne arbejdet med politisk kommunikation og nytårstaler, og har bl.a. lavet deres egen nytårstale som partiformand for hvert deres parti, hvor de både skulle overveje partiets parlamentariske situation, issue-ejerskaber, kernevælgere og potentielle nye vælgere.



Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd.
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier.


Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige
materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge.
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Omfang af fagligt stof: ca. 43 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1 samfundsfag 01-12-2022
Opgave 1 samfundsfag - genaflevering 18-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Økonomi 1

Forløbet har primært taget udgangspunkt i den nationale økonomi med fokus på de økonomiske mål, styring (forskellige økonomiske politikker), bæredygtig udvikling og det økonomiske kredsløb. Der er blevet kigget nærmere på prioriteringsproblematikker som f.eks. beskæftigelse vs. inflation, og vækst vs. bæredygtig udvikling. I den forbindelse har vi også kigget på krigen i Ukraines betydning for dansk økonomi, og vi har arbejdet med, hvordan medlemsskabet af EU påvirker Danmarks evne til at føre finanspolitik, pengepolitik og valutapolitik.

Undervejs i forløbet har vi også arbejdet med konjunkturer, og hvorfor vi har haft den økonomiske krise i Danmark, samt hvilken betydning den økonomiske politik før og under krisen har haft for den økonomiske udvikling, og hvad vi kan lære af det i dag. Vi har også kigget på Nationalbankens vurdering af, hvor den danske økonomi befinder sig pt., og diskuteret hvor den er på vej hen og hvilken økonomisk politik, vi bør fører i Danmark lige nu.

I starten af forløbet blev eleverne også introduceret til forskellige økonomiske systemer (markedsøkonomi, planøkonomi og blandingsøkonomi), og de arbejdede med opgaver og beregninger af, hvordan udbud og efterspørgsel styrer markedsligevægten på det frie marked, og hvordan ændringer i udbud, efterspørgsel eller politiske indgreb kan forskyde markedsligevægten.

Der er i forløbet også kort blevet arbejdet med multiplikatoreffekten og hvordan denne kan beregnes, samt forskellige økonomiske teorier, herunder keynesianisme og monetarisme.

Vi har brugt starten af modulerne på, at eleverne på skift har taget en økonomisk nyhed op, som de gerne ville diskutere i klassen, og så afsluttede vi forløbet med et besøg af Jesper Kühl, chefkonsulent i De Økonomiske Råd, som bl.a. fortalte om sin karrierervej, hvad centrale økonomiske aktører i Danmark laver (herunder De Økonomiske råd, Finansministeriet og Nationalebanken) samt en analyse af hvor dansk økonomi befinder sig netop nu.
Eleverne har i forløbet efter det her også været inde og se debatten, hvor temaet tilfældigvis var status i dansk økonomi.


Kernestof:
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomisk styringsinstrumenter.
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge.
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Omfang af fagligt stof: 33 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 2 i samfundsfag 22-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Soc. og identitetsdannelse i det senmoderne samfun

Forløbet handler om socialisation og identitetsdannelse i det senmoderne samfund.
I de første moduler fokuseres der på, hvad der kendetegner det senmoderne samfund, herunder Giddens begreber om globalisering og adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer, øget refleksion og ekspertsystemer og ansigtsløse tillidsrelationer. Vi snakker også om Becks begreb om Risikosamfundet og Ziehes begreber om subjektivering, ontologisering og potensering.
Derefter kigger vi nærmere på identitetsdannelsen i det senmoderne samfund, hvor vi bl.a. kommer ind på begreber som social perception, kulturelle koder, normer, roller, sanktioner, primær/sekundær socialisation, dobbeltsocialisering, social vs. personlig identitet og Meads og Goffmans teorier om identitetsdannelse. Der har I flere af modulerne været fokus på det at være ung og vokse op i det senmoderne samfund, og i to af modulerne har vi arbejdet med det at være indvandre og socialisering i det danske samfund. Vi har bl.a. kigget på nogle af lovelementer i Ghetoopakken og diskuteret, hvilken betydning ghettolister, omdannelse af boligområder og tvungen daginstitution for 1-årige indvandrebørn i ghettoområder har for beboernes identitetsdannelse. Vi har i den forbindelse arbejdet med medborgerskab, stereotyper, fordomme, etnocentrisme, Rosenthal-effekten og kontaktteorien.
I forløbet har vi også arbejdet med forbrug og livsstils sammenhæng med identitetsdannelse, betydningen af anerkendelse ifølge Honneth og Habermas teori om systemets kolonisering af livsverdenen og den herredømmefri kommunikation. I forløbet har vi også løbende været inde på sociale medier, og hvilken betydning det har, at en større og større del af vores identitetsdannelse og kommunikation involvere sociale medier.
Eleverne er blevet introduceret til struktur/aktør-debatten, og de har forsøgt at diskutere de forskellige sociologers holdning til om det er strukturerne, der former aktørerne, eller om det er aktørerne, der definerer strukturerne.
I sidste modul har vi arbejdet med Rosas syn på accelerationssamfundet og diskuteret, hvorfor ungdom i dag er så presset.
I starten af forløbet blev der givet en kort introduktion til sociologi som felt, og eleverne har løbende arbejdet med forskellige metoder i samfundsfag, f.eks. anvendelsen af hypoteser og opstilling af modeller. Eleverne har også arbejdet med kvalitativ indholdsanalyse af blogindlæg og lavet displays i forsøget på at forstå, hvordan det er at være ung i det senmoderne samfund.


Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier.
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data.

Faglige mål:
-  anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer og udviklingstendenser.
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge.
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser.
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.


Omfang af fagligt stof: 52 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Noter fra modulet i dag 24-03-2023
Opgave 3 samfundsfag 29-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Demokratiet under pres?

I forløbet får eleverne en introduktion til forskellige demokratiformer (både empiriske og normative), herunder konkurrencedemokrati, deltagelsesdemokrati og det deliberative demokrati. Vi undersøger demokratiets udbredelse og styrke i verden netop nu, og hvad der presser demokratiet, og vi har herunder også arbejdet med, hvordan man kan måle graden af demokrati. I den forbindelse har vi i det ene modul fokuseret på den nuværende situation i USA, og Eastons model er bl.a. blevet brugt til at forstå stormløbet mod Kongressen.
Der har i forløbet også været fokus på mediernes rolle i demokratiet, politisk kommunikation og mediernes effekt, og vi har af flere omgange kigget de sociale medier, hvilke demokratiske udfordringer der er i forbindelse med sociale medier, men også om de kan være med til at styrke demokratiet.
I slutningen af forløbet har vi fokuseret på medborgerskab, rettigheder og pligter i demokratiet, og vi har diskuteret, hvilken betydning overholdelse af menneskerettighederne har for muligheden for at praktisere demokrati (både de civile, politiske og sociale rettigheder), og vi har i den forbindelse set dokumentaren om Khodorkovsky og forholdt os til, hvad der sker med menneskerettigheder og domstole i Rusland. Vi har i forlængelse af det også diskuteret om menneskerettighederne altid skal overholdes, og eleverne er blevet introduceret til ideerne i universalisme vs. kulturrelativisme.
Forløbet blev afsluttet med en debat i klassen, hvor eleverne kunne vælge om de ville være politikere/partier, eksperter, nyopfundne partier eller dem selv, og de skulle her diskutere, hvordan man kan styrke demokratiet og til sidst skulle de i fællesskab komme frem til et dokument med nogle konkrete handlingsforslag. Det var op til eleverne selv, hvordan de ville nå frem til handlingsforslagene i dokumentet, så længe det foregik på demokratisk vis.



Kernestof:
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data

Faglige mål:
-  anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer og udviklingstendenser.
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed.
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser.
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.


Omfang af fagligt stof: 33 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 På vej mod en ny verdensorden?

Forløbet er det første i international politik, og vi gennemgår de klassiske IP-teorier, økomisk teori i international politik, og så beskæftiger vi os med alle de store stater i internnational politik, og hvorvidt magtbalacen er ved at rykke sig.

I forløbet har vi fokuseret på USA som supermagt i forhold til resten af verden, og hvordan denne position er under forandring i retning mod en (måske?) mere multipolær eller bipolær verdensorden. Vi har i den forbindelse særligt fokuseret på Kina og Ruslands rolle som udfordrere af den unipolære verdensorden, men også de andre BRIKS lande (herunder deres sikkerhedspolitik, geopolitik, princippolitik og prestigepolitik), og vi har diskuteret hvorvidt en ændring af verdensordenen vil kunne ske fredeligt eller ej.

I forløbet har vi gennemgået IP-teorierne realisme (herunder også defensiv realisme), neorealisme, liberalisme, neoliberalisme og konstruktivismen. Vi har gennemgået mulige magtmidler på den internationale scene i form af hård og blød magt, hvor vi bl.a. har kigget på forskellige landes kapabiliteter, determinanter og instrumenter som forudsætning for landenes forskellige gennemslagskraft. Eleverne har også i grupper forsøgt at forklare Israel-Palæstina konflikten samt klimakrisen, og hvorfor vi ikke har løst den, med udgangspunkt i de forskellige IP-teorier. IP-teorierne har også været anvendt i forbindelse med en undersøgelse af, hvorfor Rusland har invaderet Ukraine, og hvordan vi skal håndtere Rusland fremover, og her blev der samtidig arbejdet med sammenligningsopgaven i skriftlig samfundsfag.

I slutningen af forløbet har vi også arbejdet med økonomisk globalisering, globaliseringsoptimister og pessimister (vindere og tabere) og vi har bl.a. arbejdet med internationale, økonomiske teorier som merkantilisme og liberalisme. Vi har også kigget nærmere på multinationale selskabers rolle i verdensøkonomien og opbygningen af de store økonomiske organisationer.

Eleverne har afholdt debat om, hvilken struktur det internationale system er på vej imod, og hvorfor, og vi har været på besøg i udenrigsministeriet for at blive klogere på Danmarks forhold til Kina og Kinas forhold til resten af verden.



Kernestof:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt.
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser .
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå.
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed.
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser.
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

Omfang af fagligt stof: ca. 66 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Ulighed i Danmark og USA

Forløbet er todelt på den måde, at størstedelen af forløbet har handlet om ulighed og levevilkår i Danmark, mens den sidste del af forløbet har været afviklet i forbindelse med SRO og haft fokus på ulighed i USA.
I forløbet har vi både arbejdet med det snævre/gamle ulighedbegreb (økonomisk) og det brede/nye ulighedsbegreb (ulighed i økonomi, kulturelle ressoucer, arbejdsmarkedstilknytning, netværk, stabilitet i familien og sundhed), og eleverne har undersøgt både den økonomiske, demografiske, uddannelsesmæssige og sundhedsmæssige ulighed i Danmark via statistisk materiale, og vi har i den forbindelse også kigget lidt på ulighed i resten af verden for at perspektivere uligheden i Danmark. Det har vi bl.a. gjort ved at kigge på gini-koefficienten for alle verdens lande og snakket om den dokumentar, som vi så i forrige forløb, hvor man kan se, hvordan rige lande økonomisk udnytter fattigere lande og fastholder dem i fattigdom.
I starten af forløbet har eleverne arbejdet med social differentiering og segmentering, og vi har bl.a. arbejdet med livsformer, minervamodellen, socialgrupper, det klassedelte samfund og Bourdieus måde at segmentere på og hans begreber. Eleverne har bl.a. analyseret deres eget gymnasium som felt, vi har set dokumentaren "En vej, to verdener", og vi har undersøgt, hvad der har betydning for om unge får en ungdomsuddannelse og diskuteret, hvordan vi som samfund kan skabe flere mønsterbrydere (herunder forskellige forklaringer på mønsterbrud, social arv/social mobilitet, push- og pullfaktorer).
I forløbet har vi også arbejdet med, hvordan man kan måle ulighed og fattigdom, og vi har i det ene modul arbejdet med udviklingen i børnefattigdom i Danmark og set dokumentaren "Fattige danske børn - den usynlig arv" for at forstå de vilkår, som børnene vokser op under, og nuancere forståelsen for social arv og mulighederne for mønsterbrud.
Vi har også arbejdet med forskellige forklaringer på ulighed (funktionalisme og klasseteori), samt hvilke konsekvenser ulighed har for individet og for samfundet.
I den danske del af forløbet har vi brugt et par moduler på at arbejde med subkulturer, national identiet, geografisk fordeling af indvandrere og hvilke udfordringer der kan være forbundet med det, hvilket er bygget oven på det som eleverne havde om indvandring og integration i 1.g. Vi har bl.a. arbejdet med kammeratskabseffekten i skolerne, symbolsk vold, og set dokumentaren "Det splittede Danmark" samt en del af et afsnit af "Prinsesser fra blokken".
Der har også været en politisk vinkel på forløbet, hvor eleverne har lavet debat og sat sig ind i de danske partier (og ideologiers) syn på, om vi skal gøre noget ved uligheden eller ej, og vi har i fællesskab arbejdet med de teoretiske argumenter for/imod ulighed, f.eks. nedsivning vs. opsivning, og vi har kigget på regeringens nye udspil til skattelettelser, og hvad det vil gøre ved uligheden, samt Socialdemokratiets valgløfte i forrige regeringsperiode om, at uligheden ikke måtte stige, og de politiske tiltag, som alligevel fik den til at stige.

I den del af forløbet, som har handlet om USA, har vi arbejdet med Gilbert og Kahls inddeling af den amerikanske befolkning i socialgrupper, særligt med fokus på gruppen "the working poor". Eleverne har også fået en introduktion til velfærdsmodellerne, som er blevet bragt i spil til at forstå de forskellige levevilkår og forskellen på uligheden i USA og Danmark, og vi har kigget på Rockwoolfondens og Vives modstridende forskning i forhold til, om Danmark er bedre til at skabe mønsterbrydere end USA eller ej, og hvorfor. Vi har også kigget på, hvordan den amerikanske drøm har det i USA, og om den i virkeligheden er nemmere at opnå i Danmark
I sidste del af forløbet har vi i to moduler arbejdet med strukturel racisme i USA og bevægelsen Black lives matter.

Metodisk har eleverne arbejdet med interviews og med at forholde sig kritisk til forskellige måder at opgøre ulighed, fattigdom og mønsterbrud på, samt måde forskellige tal anvendes på i samfundsdebatten (oplæg fra CEPOS). Vi har også arbejdet med komparativ metode i forløbets sidste modul.

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd.
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf.
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data.
- komparativ metode og casestudier.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre.
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser.
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Omfang af fagligt stof: ca. 68 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Undersøg opgave samfundsfag 15-11-2023
Genaflevering samfundsfag 22-11-2023
Opgave 3 samfundsfag 04-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Klimapolitik - Hvordan kan vi redde klimaet, og...

Titel: Klimapolitik - Hvordan kan vi redde klimaet, og hvorfor sker der ikke mere?

I forløbets første moduler tog vi udgangspunkt i klimapolitik i en global kontekst, herunder FN og COP-møderne, og vi analyserede og diskuterede med udgangspunkt i IP-teorier og Københavnerskolen, hvorfor der ikke sker mere politisk for at redde klimaet.

Derefter har der i forløbet været fokus på det danske politiske system, herunder hvordan klimapolitik bliver til, og hvilke muligheder eleverne selv har for at påvirke den førte politik. Vi har bl.a. være inde på Eastons model, magtens 3-deling, lovgivningsprocessen, den parlamentariske styringskæde, hvad de centrale institutioner i Danmark laver, forskellige former for magt, mediernes rolle og borgernes mulighed for politisk deltagelse. Vi er gået i dybden med den danske klimalov, hvordan den er blevet til, og hvem der har påvirket udformningen af den, og vi har kigget på de mest centrale love på klimaområdet - både i Danmark og internationalt. Vi har også arbejdet med, hvilke politikområder på klimaområdet, som ligger hos hhv. Folketinget, regionerne og kommunerne.

I næstsidste del af forløbet har vi arbejdet med EU, hvordan klimapolitik bliver til i EU, hvordan det påvirker Danmark, og hvilke muligheder (og begrænsninger) EU-samarbejdet giver Danmark for at løse klimaudfordringerne. Vi har i den forbindelse arbejdet med lovgivningsprocessen i EU, hvem der sidder i de centrale institutioner, og hvad de laver, og hvilken effekt lobbyisme har på den klimalovgivning, som bliver gennemført i EU. Vi har også arbejdet med de aktuelle strejker blandt europæiske landmænd og knyttet det til et tidligere tema i forløbet om CO2-afgifter på landbruget. Vi har i den forbindelse også diskuteret, hvornår noget er demokratisk og arbejdet med det mulige demokratiske underskud i EU.
I slutningen af delen om EU har vi lavet en afstikker, som har handlet om EU-samarbejdets fremtid, herunder Brexit, og hvordan det går i Storbritannien efter Brexit, samt om vi vil se flere exits i fremtiden eller flere nye medlemsstater (integrationsteorierne er også gennemgået).

Økonomiske styringsinstrumenter har også tidligere i forløbet været introduceret, men i den sidste del af forløbet har der været en ren økonomisk vinkel på spørgsmålet om, hvordan vi kan redde klimaet, og hvorfor der ikke sker mere. Vi har bl.a. haft oplæg udefra af økonom Mogens Hansen, og eleverne er blevet bekendt med 3 forskellige økonomiske tilgange til arbejdet med klimaforandringerne, nemlig miljøøkonomi, økologisk økonomi og doughnut økonomi, som ser forskelligt på, hvordan vi kan redde klimaet, og om det overhovedet er muligt inden for den neoliberale, vækstøkonomiske tankegang. Eleverne har i den forbindelse også arbejdet innovativt med at udvikle deres egne løsningsforslag, og vi har kigget nærmere på, hvordan Københavns Kommune er begyndt at anvende den doughnut-økonomiske tilgang i deres politiske arbejde.

Kernestof:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf.
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt.
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik.
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå.
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed.
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Omfang af fagligt stof: ca. 70 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Kvantitativ metode og Europaparlamentsvalget

Forløbet har primært haft fokus på kvantitativ metode og er bundet op på det kommende europaparlamentsvalg.
I starten af forløbet er der blevet arbejdet en del med europaparlamentsvalget og vælgeradfærd, herunder rammerne for europaparlamentsvalget, hvad de danske partier står for og hvilke grupper de sidder i, hvilke emner der er de vigtigste for danskerne, hvordan det ser ud med valgdeltagelsen til europaparlamentsvalg og hvorfor, samt genopfriskning af politiske skillelinjer i forhold til stemmeadfærd.
Den mere metodiske del af forløbet blev indledt med et besøg hos Voxmeter, hvor eleverne blev klogere på, hvordan de gennemfører deres kvantitative undersøgelser, og hvad man i den forbindelse skal være opmærksom på. Derefter har eleverne i grupper skulle gennemføre deres egne kvantitative undersøgelser omhandlende stemmeadfærden til det kommende europaparlament. Eleverne har selv kunne vælge, hvad de præcist ville undersøge, men der skulle undersøges 4 aspekter ved vælgeradfærden, og mindst en af dem skulle være en undersøgelse af en kausalsammenhæng, f.eks. om kvinder ville stemme mere venstreorienteret end mænd, eller alder havde en betydning for, hvorvidt man ville stemme eller ej.
Undervejs i processen har grupperne arbejdet med forberedelse, gennemførelse og bearbejdsning af data fra de kvantitative undersøgelser, herunder operationalisering af variable, hvordan man laver et godt spørgeskema, forskellige muligheder for indsamling af stikprøve, forskellig databehandling herunder chi-i-anden test, og vurdering af deres egne undersøgelser/resultater ud fra forskningskriterier som reliabilitet, validitet og generaliserbarhed.
Til sidst har eleverne også arbejdet en lille smule med mixed-methods, og den kvantitative undersøgelse er blevet suppleret med et interview for at forstå årsagen bag resultaterne i den kvantitative undersøgelse bedre, og der har i den forbindelse været arbejdet med forberedelse af interview (de gode spørgsmål og opbygning af interviewguide) samt udvælgelse af informant.
Eleverne har til sidst fremlagt deres resultater for hinanden, og de har som det sidste taget kandidattesten på DR og diskuteret både deres egne holdninger til det kommende valg og metodiske styrker og svagheder ved kandidattesten samt konsekvenserne ved at lade sit valg styre at tests som denne.

Kernestof:
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier.
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser.
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Omfang af fagligt stof: ca. 20 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Økonomi del 2

Forløbet har blandt arbejdet med mål for samfundsøkonomien (fx overskud på statens finanser og statsgæld, arbejdsløshed, inflation, fordelingen af indkomsterne, betalingsbalancen).
Forløbet har omhandlet en generel introduktion til økonomi med fokus på de økonomiske politikker (finans- penge -valutakurs, strukturpolitik osv) og kriterierne for god økonomi. Der har også været fokus på de økonomiske skoler keynesianismen og monetarismen.

Kernestof:
Makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Velfærdsstaten under pres?

Er den den danske velfærdsstat under pres? Hvordan finansieres de fremtidige udgifter til velfærdsstaten?
Eleverne er blevet introduceret til de forskellige velfærdstatsmodeller, udfordringerne for den danske velfærdsstat, fx den demografiske udvikling.
Eleverne har arbejdet med udfordringerne for den danske velfærdsmodel og mulige løsninger herpå.
Forløbet har også omhandlet globaliseringen og det øgede konkurrencepres på Danmark i forbindelse med outsourcing og konkurrenceevnebegrebet - herunder den strukturelle konkurrenceevne og Porters diamant. Forløbet har også været omkring internationale handelsmønstre og mere teoretiske forklaringer herpå (eksempelvis komparative handelsfordele).
Forløbet har også omhandlet arbejdsmarkedet, herunder den danske model, fagforeninger, integration og EU's indflydelse på det danske arbejdsmarked.

Kernestof:
Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilt samfund.
Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, styring, bæredygtig udvikling, herunder EU
Globaliseringens betydning for Danmark
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Ny verdensorden - nye krige og konflikter?

Forløbet har fokuseret hvorvidt en ny verdensorden - hvor USA fylder mindre end hidtil - vil føre til flere konflikter.

Teoretikere som Samuel Huntington er blevet inddraget for at belyse civilisationernes sammenstød og demokratiets fremtid. Desuden har vi undersøgt opkomsten af terrororganisationer som al-Qaeda og Islamisk Stat (IS) i lyset af stormagternes interesser og den globale verdensorden.

I lyset af den russiske invasion af Ukraine i 2022 og den forværrede situation i Gaza siden oktober 2023 har vi diskuteret, hvordan en ny verdensorden med en mere tilbagetrukket amerikansk rolle kan føre til øget ustabilitet. USA’s fokus på strategisk konkurrence med Kina og mindre engagement i Mellemøsten har skabt usikkerhed blandt allierede og åbnet for, at andre stormagter som Kina og Rusland udvider deres indflydelse. Dette kan resultere i flere stedfortræderkrige og en mere fragmenteret global magtstruktur.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Undervisningsmateriale online

Klassen skal have adgang til e-bogen "USA's udfordringer"
https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?loopRedirect=1

Og hjemmesiden til hjemmesiden "Excel i samfundsfag":
https://sites.google.com/view/excelisamfundsfag/startside
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer