Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sankt Annæ Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik A
|
Lærer(e)
|
Anders Eskesen Keiding
|
Hold
|
2022 MU/a (3a MU)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Formtyper i barokken
I dette forløb har vi arbejdet med nogle af de væsentligste kendetegn ved barokken. Vi har primært beskæftiget os med instrumentalmusikken og med den franske rondeau (ikke-modulerende rondo), den italienske modulerende rondo og fugaen som kompositionsteknik.
De analyserede værker er:
- J.S.Bach: Violinkoncert i E-dur, 3. sats (eksempel på franske rondeau)
- A. Vivaldi: Forår (eksempel på italiensk rondo)
- J.S.Bach: Fuga i Gm (eksempel på fuga som kompositionsteknik)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Wienerklassik og borgerlig musikkultur 1750-1800
I dette forløb skal vi dykke ned i den klassiske musik og beskæftige os med "Borgerlig musikkultur 1750-1820". Vi skal i den forbindelse undersøge tiden og komponisternes samspil i forhold til det samfund, de er en del af. Væsentlige komponister i fokus er: Joseph Haydn, W.A. Mozart og Ludwig V. Beethoven. Vi skal analysere både klaversonater, strygerkvartteter og symfonier og skal i den forbindelse lære at læse et partitur. Vi har haft fokus på sonatesatsformen.
Fokuspunkter i analyse af sonatesatsformen:
- Skelnen mellem ét hovedtema eller en hovedtemagruppe
- Hvordan er skabelonen i en sonatesatsform og på hvilken måde forholder de analyserede værker sig til skabelonen?
- Analyse af tonale bevægelser i overgangen fra hovedtema til sidetema og i modulationsdel/gennemføringsdel.
- Ligheder og forskellige i den tidlige Mozart-symfoni (nr. 14) og den senere Mozart-symfoni (nr. 28) med fokus på reprisens form og instrumentation af symfonien.
Analyserede værker (Sonatesatsform)
- L. V. Beethoven: Sonatine for klaver, opus 49, no. 2
- W. A. Mozart: Klaversonate, KV545, no. 15 i C-dur
- W. A. Mozart: Eine Kleine Nachtmusik (1. sats)
- W. A. Mozart: Symfoni nr. 14 (1. sats)
- W. A. Mozart: Symfoni nr. 28 (1. sats)
- W.A.Mozart: Symfoni nr. 39 (1. sats, Pragsymfonien)
Litteratur og film:
Filmen "Amadeus" - directors cut af Milos Forman (1984)
"Komponisten som embedsmand og som købmand" ved Finn Gravesen
"Symfonien i 1700-tallet" af Orla Vinter
Om sonate og sonatesatsformen fra "Sonatens Former"
Barok, Wienerklassik og Romantik - en oversigt over de tre stilistiske perioder indenfor den klassiske musik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
På sporet af Mozart i Prag
Som en del af et FF-forløb skulle eleverne til Prag og undersøge den relation, der er mellem Mozart og byen Prag og belyse hvordan komponisten i dag bliver brugt i forbindelse med den kommercielle branding af byen. I den forbindelse arbejdede eleverne med to af de mest centrale værker af Mozart i relation til byen Prag. Det ene var 38. symfoni ("Pragsymfonien") og det andet var operaen "Don Giovanni" som blev uropført i Prag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Blues
Indholdet af dette er også eksamenspensum og knytter sig til Soul-forløbet
Introduktion til blues og dens rødder. Kort om bluesens udvikling i relation til den historiske samtid fra midten af 1800-tallet og frem (worksongs, field hollers). Emancipationen og bevægelsen fra land til by, herunder classic blues og race records. Derefter et teoretisk blik på blues: 12-takters bluesform, bluesskala og blå toner (b3, b5 og b7), udvidet bluesharmonik med tilføjesen af durakkorder på b3 og b7. Følgende lytteøvelser:
Ray Charles: "What I'd Say"
Prince: "Kiss"
Cream: "Sunshine of Your Love"
Lenny Kravitz: "Are You gonna Go My Way"
til at eksemplificere "fordoblet blues" (24 takter), karakteristiske holdepunkter og vendinger i bluesformen og udvidet bluesharmonik.
Til slut lavede eleverne en lille kreativ gruppeopgave, hvor de skulle fremføre en lille "komposition" med en række karakteristiske træk indenfor blues og gospel. Fokuspunkterne var her:
- Blå toner
- Bluesskemaet (12 takters blues)
- Personligt udtryk
- Melismer
- Religiøs tekst
- Call and Response
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Soul - sort musik i 1960erne
Musikeksamensemne 1
Vi har i dette forløb arbejdet med Soul, som populærmusikalsk genre i 1960erne. I analysen af soulmusik har der været særlig særlig vægt på formanalyse, grooveanalyse og harmonisk analyse (modalharmonik, bluesharmonik eller funktionsharmonik). I forhold til sidstnævnte var det i høj grad funktionsharmonik og bluesharmonik, der var i fokus. Vi har set en youtube-video om James Brown og hans indflydelse på soulmusiken og den senere funkmusik.
I forbindelse med sydstatssoul har vi arbejdet en del med bluestræk, hvorfor vi har har trukket tråde til det tidligere forløb om Blues.
Desuden arbejde vi kort med begreberne Hook, Break og Gimmick. De analyserede værker var:
Sydstatssoul:
Sam & Dave: Soul Man
Sam & Dave: Hold on I'm Comin
Otis Redding: Hard to Handle (primært grooveanalyse)
Motown:
The Supremes: You Can't Hurry Love (primært harmonisk analyse)
Afsluttende gruppearbejde og fremlæggelser med numrene:
1. Wilson Pickett: Mustang Sally
2. Four Tops: Its the Same Old Song
3. Aretha Franklin: Respect
4. The Supremes: Baby Love
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52689526161",
"T": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52689526161",
"H": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52689526161"
}