Holdet 2022 MU/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Jens Erik Raasted, Pernille Mie Olsen
Hold 2022 MU/d (1d MU, 2d MU, 3d MU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Skriftlig musik og nodelære
Titel 2 Dodekafoni i teori og praksis
Titel 3 Sammenspil + 12-tone komponering
Titel 4 Rockhistorie, konceptalbums og analyse
Titel 5 Sammenspil
Titel 6 STX emne 1: Wienerklassik
Titel 7 Jazz 1
Titel 8 Jazz 2
Titel 9 FF4: Studietur (Opera)
Titel 10 Studietur til Leipzig
Titel 11 STX forløb 2: Hiphop
Titel 12 IT brugt i undervisningen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Skriftlig musik og nodelære

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Sammenspil + 12-tone komponering

Ud fra den gennemgåede teori om 12-tonemusik, skal eleverne selv i grupper komponere en 12-tonesats. De regler eleverne skulle overholde var:
a) Hele rækken skal gennemspilles - man må ikke bare plukke lidt.
b) Små motiver må gerne gentages (ostinater)
c) Rækken må gerne udnyttes på tværs af stemmerne: dvs. en anden stemme på gerne færdiggøre rækken. Dette giver muligheder for at tænke melodisk!
d) Rækken kan bruges til at danne spicy akkorder

Efter kompositionen skal eleverne fremføre deres værker foran resten af klassen. Et del mål er derfor også at vise eleverne, hvor forskelligt man kan løse opgaven.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Rockhistorie, konceptalbums og analyse

Tanker bag forløbet:
- I en tid hvor streamingtjenester og algoritmer er med til at forme playlister til forbrugerne, bliver ideen om albums og samlede værker mere og mere udviskede. Der lyttes i højere grad til enkelte sange og musiknumre, som ikke nødvendigvis hænger sammen. ”Shuffle funktioner” er også med til at skabe tilfældige skift fra en sang til en anden. Dette er ikke nødvendigvis noget negativ. Men det er sjældent at musikforbrugere i dag lytter til et album fra ende til anden. Dette forløb skal træne og lærer eleverne, hvad det vil sige at lytte til et helt album, hvor sangene har en sammenhæng på en eller anden måde. Om det er et overordnet koncept eller en sammenhængende historie er ikke det afgørende. Det afgørende er at få et nyt blik på, hvordan musik kan skabe fortællinger eller koncepter med mange mulige fortolkninger.

Forløbets formål:
• Få et overblik over den vestlige populærmusik og dens forskellige undergenrer
• Opnå kendskab til konceptalbums og rockopera som genre
• (I store træk) kunne analysere og forstå et værk i dets helhed

Fokus:
• I dette musikhistoriske forløb zoomer vi ned især i 60’erne og 70’erne.
• Selvom rocken havde sit udspring i USA, blev meget af den musik der var med til at forme rockens nye veje, skabt i England. Derfor vil vi også dykke ned i engelske kunstnere.
• I disse perioder udviklede rocken sig ekstremt meget. I en lang periode fulgte rock de samme ”formler” for, hvordan man lavede et rocknummer. Men som det ses hos The Beatles begyndte rockmusikere at eksperimentere mere og mere med musikken og ”omforme”, hvad det vil sige at lave rockmusik.
- Eleverne analyserer The Who's Quadrophenia, hvor det musikalske, det visuelle, det tekstmæssige og det fysiske aspekt inddrages. Albummet er det man kalder "en virtuel opera", hvor fortælling via tekst, musik, billeder og selve det fysiske album sætter rammerne, for den fortælling der virtuelt finder steder i lytternes hoveder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sammenspil

Sammenspils forløb med fokus på at bruge flydekorsteknik i praksis.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 STX emne 1: Wienerklassik

Tilladte hjælpemidler:
www.musikipedia.dk
www.tartelet.dk
www.jakobmjensen.dk

VÆRKER:
Mozart: Pianokoncert nr. 24 K491
Mozart: Eine kleine Nacthmusik K525 (1. sats)
Mozart: Eine kleine Nachtmusik K525 (3. sats)
Mozart: Eine kleine Nachtmsuik K525 (4. sats)
Mozart: Klarinetkvintet A-dur K581
Mozart: Haffner Symfoni K385
Mozart: Jupiter Symfoni 551
Beethoven: Symfoni nr. 5, 1. sats
Beethoven: Sonate g-mol op. 49, 1
Beethoven: Sonate G-dur op. 49, 2
Beethoven: Piano concerto 1, 1. sats

TEKSTER:
Orla Vinther: Musikhistorien bd. 5 "Wienerklassikken"
s. 11-14: Oplysningstiden
s. 23-28: Rokoko og klassicisme
s. 36-38: Wienerklassik
39-47: Franz Joseph Haydn
(herunder s. 43-44: Haydns ansættelseskontrakt)
s. 49-58: Wolfgang Amadeus Mozart

HANDOUTS. ARTIKLER mm.
Jakob Jensen: Musikhistorisk oversigt
JR: Formanalyse til klassisk musik ppt.
JR: Analysemodel for sonateform
Gorm Busk: To- og tredelte liedformer
JR: Sonateform

VIDEO:
How to listen to classical music - general ideas
https://www.youtube.com/watch?v=iJrI-PXYA_M&list=PLZjrBvSPdGwS7Qv1qScnWcQcqiSBlD6cR

How to listen to classical music - sonata form
https://www.youtube.com/watch?v=HzHS7QL-B-c

How to listen to classical music - tonality
https://www.youtube.com/watch?v=cksD_r8JvoU

Introduction to baroque dance - menuet
https://www.youtube.com/watch?v=3uoHr22VmFQ

Sergiu Celibidache conducts Mozart Jupiter Symphony
https://www.youtube.com/watch?v=FTScT0zi4Qw

Mozart piano concerto nr. 24 (Rudolph Buchbinder)
https://www.youtube.com/watch?v=POWVTXuB68I&t=1206s

What conductors REALLY are doing
https://www.youtube.com/watch?v=diwV2HGKerE

The greatest conductors of classical music
https://www.youtube.com/watch?v=cCjPlnC2spI&t=42s








Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 FF4: Studietur (Opera)

Operaens historie
Stemmetyper i operaen
Operagenrer
Karakteristiske træk i operamusikken (recitativ, arie, operagenrer mv.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Studietur til Leipzig

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 STX forløb 2: Hiphop

Tilladte hjælpemidler:
www.musikipedia.dk
www.tartelet.dk
www.jakobmjensen.dk
:

TEKSTER:
Rap : historie og analyse (Thomas Meesenburg, Søren Lund-Olsen) Systime 2013
Del 1: Aspekter af rapmusikkens historie
s. 17-23 (Den urbane kontekst),
s. 23-29 (Den teknologiske kontekst)
s. 30-52 (Rapmusikkens udbredelse)

Del 2: Rapmusikkens analysemuligheder
s. 77-108 (Rapmusikkens vokale side)
s. 110-126 (Rapmusikkens instrumentale side)

VIDEO:
Grandmaster Flash's Wheel's Of Steel Routine - All Vinyl
https://www.youtube.com/watch?v=J0Aulg2ePWA&list=PL3yL2MIJ2tl0C_3RhtibmT6jzBoqN0iTw&index=1

The Birth of Hip Hop
Black History in Two Minutes or so
https://www.youtube.com/watch?v=10C-Q3NIlzU&list=PL3yL2MIJ2tl0C_3RhtibmT6jzBoqN0iTw&index=2

How the Bronx brought breaking to the world
https://www.youtube.com/watch?v=9TMBWCcYs3o&list=PL3yL2MIJ2tl0C_3RhtibmT6jzBoqN0iTw&index=3

10 Graff Commandments - ZedOne (Foreign Objekts)
https://www.youtube.com/watch?v=L6sXfY1NW6A&list=PL3yL2MIJ2tl0C_3RhtibmT6jzBoqN0iTw&index=4

HANDOUTS, POWERPOINTS mm.
Rap som eksamensemne (JR)

RAPNUMRE
Kurtis Blow: The Breaks
GM Flash & The furious Five: Clap your hands
GM Flash & The furious Five: The Message
GM Flash: The Adventures Of Grandmaster Flash On The Wheels Of Steel
Public Enemy: Fight The Power
N.W.A.: Fuck Tha Police
N.W.A.: 100 Miles And Runnin'
Beastie Boys: Paul Revere
M. C. Einar: Provokerer, onanerer
Per Vers: Black Power
Talib Kweli: Get By
Tupac: If I Die 2nite






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 IT brugt i undervisningen

Skriflig musik:
Musescore
Musikipedia
Jakob Jensens Musikkurser

Mundtlig musik:
Musikipedia
Jakob Jensens Musikkurser
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer