Holdet 2022 MU/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2025/26
Institution Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Alexander Hagel Thorn Bardrum, Pernille Mie Olsen
Hold 2022 MU/e (1e MU, 2e MU, 3e MU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Skriftlig musik og nodelære
Titel 2 Dodekafoni (musikemne 1)
Titel 3 Sammenspil og rotation
Titel 4 Rockhistorie og konceptalbums (suppl. stof)
Titel 5 Sammenspil
Titel 6 M2 - jazzarrangement
Titel 7 M1 Discipliner
Titel 8 Sammenspil I 2g
Titel 9 Blues, Jazz og Soul (musikemne 2)
Titel 10 Sangskrivning / komposition
Titel 11 diverse optrædender
Titel 12 Karrierelæring
Titel 13 Sammenspil II 2g
Titel 14 Jazz - mellem tradition og fornyelse (musikemne 2)
Titel 15 Sammenspil i 3g
Titel 16 Musikalsk produktion (supplerende stof)
Titel 17 Tilladte Digitale Hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Skriftlig musik og nodelære

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dodekafoni (musikemne 1)

Centrale problemstillinger for forløbet:
Hvad er dodekafoni og hvordan kommer det til udtryk i Arnold Schönbergs musik?
Hvordan og hvorfor er dodekafoni et opgør med tidligere tiders musik?
Hvordan kan vi bruge dodekafone kompositionsteknikker til at skabe musik selv?

Elementer berørt i forløbet:
Vi har særligt berørt Modus Quaternion, de tre arter, de tre teknikker
supplerende har vi arbejdet med hexchordisk kombinatorik.

faglige mål
-anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer
-demonstrere kendskab til læsning af et orkesterpartitur
-sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
-udfærdige en teoretisk konsistent, nodebaseret, skriftlig sats digitalt
-arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt, individuelt og i samspil med andre med henblik på at udvikle (og realisere) musikalske udtryk
̶udfylde en plads som vokalist og instrumentalist – (solo og) i ensemble – inden for et dansk og internationalt repertoire af en- og flerstemmige sange og satser

Kernestof
̶satser, større musikalske værker og numre fra væsensforskellige perioders og genrers musik gennem tiderne og på tværs af kulturer, herunder vestlig kunstmusik
̶musikhistoriske og musikkulturelle forhold gennem tiderne
-musikalske parametre, musiklære, hørelære og musikteori med henblik på anvendelse i musikalsk analyse og udsættelse
-tekster med relation til den udvalgte musik.
-musikalsk stilkendskab, fortolkning og indstudering med henblik på fremførelse
̶et varieret udvalg af enstemmige sange fra ind- og udland ̶
et varieret udvalg af flerstemmige vokal- og instrumentalsatser fra ind- og udland
̶stemmedannelse og instrumentale teknikker
̶indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikstykke, (solistisk og) i gruppe
̶teoretisk og praktisk arbejde med arrangement

Værker analyseret i undervisningen
Schönberg, Arnold: Am Scheideweg (Op. 28, 1925)
Schönberg, Arnold: Sechs Kleine Klavierstücke (Op. 19 nr. 2, 1913)
Schönberg, Arnold: (Suite. Op. 29 III sats, 1927). Takt 1-11.

Litteratur
Hovedlitteratur:
Brincker, Jens, "Man følger rækken..." i Wien : drømmeby og undergangsstad : musik, mennesker og kultur omkring 1900", (Århus: Systime, 1993), 114-119 [7 ns]

Nielsen, Svend Hvidtfeldt, "Indføring i dodekafoni og tolvtoneteknik", Musikipedia, senest opdateret 30. oktober, 2017, https://www.musikipedia.dk/dodekafoni/indblik [8 ns]

Dodekafoni (indledning).pptx [2ns]

Schönberg, musikhistorie og værklytning.pptx [3 ns]

Martin Hamann - arbejde med dodekafon sats.pdf [2 ns]

Schoenberg - Atonalitet og Dodekafoni - MN.pdf [2 ns]

"Bernstein on Schoenberg", YouTube, uploadet 19. oktober, 2013, https://www.youtube.com/watch?v=olwVvbWd-tg [4 ns]

Nielsen, Svend Hvidtfeldt, "Analyse af Trio fra Suite for Piano (Schönberg)", Musikipedia, senest opdateret 7. marts, 2023, https://www.musikipedia.dk/dodekafoni/analyser#1 [2 ns]

Supplerende litteratur (kun overfladisk berørt):
Nielsen, Svend Hvidtfeldt, "Analyse af Trio fra Suite for Piano (Schönberg)", Musikipedia, senest opdateret 30. oktober, 2017, https://www.musikipedia.dk/dodekafoni/fokus


Forløbets omfang
30 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Sammenspil og rotation

Forløbets formål er at få kendskab til forskellige rytmiske instrumenter vha. 1-2-3 rotation og kædearrangement. Eleverne prøver kræfter med at få et sammenspil og groove hurtigt op og køre. Samarbejde, "sammenspilsrummet" og groove er i højsædet.

Derudover vil eleverne i slutningen af forløbet også få mulighed for selv at sammensætte grupper og selv vælge, hvad de vil spille. Således at der tages højde for hovedinstrumenter og genremæssige præferencer. Her vil det performative og udtrykket således også komme i spil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Rockhistorie og konceptalbums (suppl. stof)

Dette forløb er lavet i samarbejde med klassens engelsk lærer, for også at belyse de kulturelle tendenser i 60'ernes England.

Tanker bag forløbet:
- I en tid hvor streamingtjenester og algoritmer er med til at forme playlister til forbrugerne, bliver ideen om albums og samlede værker mere og mere udviskede. Der lyttes i højere grad til enkelte sange og musiknumre, som ikke nødvendigvis hænger sammen. ”Shuffle funktioner” er også med til at skabe tilfældige skift fra en sang til en anden. Dette er ikke nødvendigvis noget negativ. Men det er sjældent at musikforbrugere i dag lytter til et album fra ende til anden. Dette forløb skal træne og lærer eleverne, hvad det vil sige at lytte til et helt album, hvor sangene har en sammenhæng på en eller anden måde. Om det er et overordnet koncept eller en sammenhængende historie er ikke det afgørende. Det afgørende er at få et nyt blik på, hvordan musik kan skabe fortællinger eller koncepter med mange mulige fortolkninger.

Forløbets formål:
• Få et overblik over den vestlige populærmusik og dens forskellige undergenrer
• Opnå kendskab til konceptalbums og rockopera som genre
• (I store træk) kunne analysere og forstå et værk i dets helhed

Fokus:
• I dette musikhistoriske forløb zoomer vi ned især i 60’erne og 70’erne.
• Selvom rocken havde sit udspring i USA, blev meget af den musik der var med til at forme rockens nye veje, skabt i England. Derfor vil vi også dykke ned i engelske kunstnere.
• I disse perioder udviklede rocken sig ekstremt meget. I en lang periode fulgte rock de samme ”formler” for, hvordan man lavede et rocknummer. Men som det ses hos The Beatles begyndte rockmusikere at eksperimentere mere og mere med musikken og ”omforme”, hvad det vil sige at lave rockmusik.
- Eleverne analyserer The Who's Quadrophenia, hvor det musikalske, det visuelle, det tekstmæssige og det fysiske aspekt inddrages. Albummet er det man kalder "en virtuel opera", hvor fortælling via tekst, musik, billeder og selve det fysiske album sætter rammerne, for den fortælling der virtuelt finder steder i lytternes hoveder.

Litteratur
Jensen, Jakob M., "Den Vestlige Populærmusiks Historie", senest tilgået 12 maj, 2025, https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/rytmisk/res/populaermusikhistorie.pdf [7 ns]

Konceptalbum og rockopera.pptx [5 ns]

Uddrag af Nielsen, Per Reinholdt, Rebel og Remix, (Århus: Systime, 2021), 63-68 [5 ns]

Quadrophenia – en virtuel opera.pptx [3 ns]

Forløbets omfang: 20 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sammenspil

Sammenspils forløb med fokus på at bruge flydekorsteknik i praksis.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 M2 - jazzarrangement

Forløbsplan

Litteratur
Jensen, Gert Uttenthal, "JAZZVOKAL - Kompendium", tartelet.dk, senest tilgået 11. maj 2025, https://tartelet.dk/musikteori/vocal/jazz/Jazzvokal-kompendium.html [21 ns]

Larsen, Kristian, "Trommer i Jazz-arrangement," senest tilgået 11. maj 2025, https://tartelet.dk/skriftlig-musik/jazz/jazzgroove/Jazztrommer-KL-ng.htm [3 ns]

Raasted, Jens Erik, "Two-beat bas 1", YouTube,  uploadet 13. januar, 2021, https://youtu.be/zi7_64NiuIc?si=NRAkgVuluLPPTwZF [4 ns]

Raasted, Jens Erik, "Walking bas 1", YouTube,  uploadet 18. januar, 2021, https://youtu.be/vt4F_qMP1eU?si=_LGSxd8RrULWLvTX [2 ns]

Forløbets omfang: 31 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 100 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 M1 Discipliner

Om forløbet
Forløbet har fordelt sig blandet over hele gymnaseundervisnigen og har være rette mod traditionelle analysemetoder i musikvidenskaben:

Funktionsharmonik
Vi har arbejdet med at analysere en bred vifte af sange funktionsharmonisk. Vi har gennemgået hele gymnasiepensum ift. funktionsharmonik.

Melodisk analyse
Vi har arbejdet med motiver, spejlinger, sekvensering og ledemotiver. Særligt ift.
Vi har også arbejdet kreativt med at bruge spejlingsteknikkerne til at skabe musik selv - særligt i relation til forløbet om Dodekafoni.

Rytmisk analyse
Vi har arbejdet med puls, underdelinger, backbeat, off-beat, clavesrytmik, komplementærrytmik, sammenfald og modrytmer, ostinater.
Herunder har vi også afprøvet eksemplerne i praksis ift. SSB og kor.

Sound
vokalteknikker, sound, effekter, placering i lydbilledet (lydscene-analyse) og hvad sampling er, rettigheder i musikbranchen (KODA) og etik.
Herunder er også spillet eksempler fra diverse populærmusik, samt ambient musik (music for airports, https://open.spotify.com/album/063f8Ej8rLVTz9KkjQKEMa?si=AXZ7KdiFSHG54R0Qk7b4NA)

Modalharmonik
Grundlæggende indføring i modalharmonisk analyse

arbejdsformer
Vi har undervejs arbejdet med tavlegennemgang, små skriftlige øvelser i timen, ofte koblet til SSB, og mange små opsamlinger i plenum. Eleverne har påbegyndt arbejde med peerfeedback. og derudover har der været anvendt plenumfeedback fra lærer, videofeedback og skriftlig feedback.

Ekskursion
vi har hørt CPH Phil, som spillede:
Henryk Górecki: Symfoni nr. 3 opus 36 (1976)
Vi analyserede den, med særligt fokus på dens brug af modalharmonik

Litteratur
Aare, Anders, Johannes Grønager og Poul Rønnenfeldt, Rockmusik i tid og rum (Århus: Systime, 2000), 82-93 [8 ns]

Barnkob, Charlotte Ørum og Elisabeth Schroll, "Undervisningsmateriale til Copenhagen Phils koncertforestilling AFGØRENDE ØJEBLIKKE #6" (København: CPH Phil, 2023), 4, 9-10, 22-23, 29-30 [7ns]

Grubbe, Lasse, "Funktionerne i funktionsanalyse: beskrivelser", Musikipedia, senest opdateret 28. januar, 2025, https://www.musikipedia.dk/funktioner-i-funktionsanalyse/beskrivelser [4 ns]

Grubbe, Lasse, "Funktioner i funktionsanalyse: gymnasiepensum for musik A-niveau," Musikipedia, senest opdateret 28. januar, 2025, https://www.musikipedia.dk/funktioner-i-funktionsanalyse/gymnasiepensum [1 ns]

Grubbe, Lasse, "Akkorder," Musikipedia, senest opdateret 7. marts, 2024, https://www.musikipedia.dk/akkorder [4 ns]

Hamann, Martin, Popmusik og modalharmonik, (Århus: Systime, 2020) 14, 27-54, 92-93  [14 ns]

Jensen, Jakob, "Funktionsharmonik", Musikkurser, senest tilgået 11. maj, 2025, https://jakobmjensen.dk/musikkurser/teori/harmonik/funktionsharmonik/index.html [5 ns]

https://www.musikipedia.dk/stamtonerne [1 ns]
https://www.musikipedia.dk/nodesystemet  [2 ns]

"Per Vers om musik og Koda", KODA, uploadet 29. maj, 2019, https://youtu.be/CZxoTWBHoTk [1 ns]

"Rettigheder og roller i musikbranchen", KODA, uploadet 29. maj, 2019, https://youtu.be/Dm9APR3gDDI [1ns]

"What's a Chord Extension?", Music Theory Minute, uploadet 6. maj, 2019, https://www.youtube.com/watch?v=yc7udUxD7eU [1 ns]

"What Are Modes? A Guide to Composers' Techniques", Inside the Score, Uploadet 22/8, 2023, https://youtu.be/WvyPKt1FUJA?si=x92Gp90cvAx-OQw2 [3 ns]

Ronson, Mark, "How sampling transformed music", TED-talk, uploadet 9. maj, 2014, video https://www.youtube.com/watch?v=H3TF-hI7zKc&t [3 ns]

Wendler, Merete, "Melodisk Analyse" - ligger som pdf [9 ns]

Supplerende (har været anvendt sekundært til gennemgang i undervisningen):
Englund, Uffe, "Melodisk Analyse", Musik - metoder til analyse, (Århus: Systime, 2009), 72-106 [28 ns]

Forløbets omfang: 92 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Sammenspil I 2g

I selvvalgte grupper har eleverne øvet og spillet selvvalgte numre.
Der har været 4 øvegange og afslutningsvist spillede eleverne koncert for hinanden internt på holdet

Kernestof berørt fra læreplanen
Musikudøvelse ̶
arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt, individuelt og i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere
musikalske udtryk ̶
udfylde en plads som vokalist og instrumentalist – solo og i ensemble – inden for et dansk og internationalt repertoire af en-
og flerstemmige sange og satser ̶
samarbejde om indstudering og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Blues, Jazz og Soul (musikemne 2)

Forløbet her mundede ud i musikemne 2: jazz

Om forløbet
Vi har arbejdet med stilistiske kendetegn ved blues, gospel og soul og til dels jazz. Herunder lyt til lydeksempler.
Vi har arbejdet, med form, rytmisk analyse, sound (lydscene-analyse, effekter (instrumentalt og vokalt), harmonisk analyse (modal og funktionsharmonisk), rytmisk analyse og melodisk analyse mm.
Vi har snakket om pladeselskaberne Motown og Stax (og til dels Atlantic).
Vi har arbejdet med SSB, og kor ift. indstudering af flere satser, vi har arbejdet med indstudering af M2-arr. for vokalgrupper, inkl. feedback.
Vi har analyseret diverse numre og derved arbejdet med rytmisk analyse, formanalyse og grundlæggende funktionsharmonisk analyse.
Vi har arbejdet med at opsøge og anvende fagrelevant kildemateriale.
Forløbet har koblet til sammenspilsforløb og SRO i samarbejde med engelskfaget om emnet African American Culture And Identity
Vi har undervejs i forløbet haft oplæg med orkestret Tone of Voice Orchestra og har optrådt med dem på Vega, vi har hørt koncert med Ayi Solomon

Faglige mål
anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske
repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer ̶
sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng ̶
demonstrere kendskab til læsning af et orkesterpartitur
demonstrere viden om fagets identitet og metoder ̶
opsøge, bearbejde og kritisk anvende fagrelevant kildemateriale

Kernestof
satser, større musikalske værker og numre fra væsensforskellige perioders og genrers musik gennem tiderne og på tværs af
kulturer, herunder vestlig kunstmusik ̶
musikhistoriske og musikkulturelle forhold gennem tiderne, herunder danske
musikalske parametre, musiklære, hørelære og musikteori med henblik på anvendelse i musikalsk analyse og udsættelse ̶
musikalsk udsættelse og teoretisk og praktisk arbejde med arrangement ̶
tekster med relation til den udvalgte musik.

Litteratur
https://www.musikipedia.dk/blues/indblik (2 ns)
https://www.musikipedia.dk/blues/analyser#2 (2 ns)
https://www.musikipedia.dk/formanalyse (3 ns)
Hammer, Thomas og Jakob Jensen, Soul – sort musik i 1960’erne (Aarhus: Systime, 2015), 7-21, 88-98 [8 ns]
Jazzens historie-NY.pptx [4 ns]
Mørup, Bjarne "Intro til Blues" i Blues, (Århus: Systime, 2008), 7-19 [9 ns]
Thompson, Ahmir "Questlove", instruktør. Summer of Soul (Searchlight Pictures, 2021), 1time og 57min, https://www.disneyplus.com/da-dk/movies/summer-of-soul-or-when-the-revolution-could-not-be-televised/kbSrVIU25suX [18 ns]

Forløbets omfang: 46 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Sangskrivning / komposition

Arbejde med sangskrivning:
Øvelse om at skrive musik ud fra 7 følelser, tekst og musik. At arbejde inden for en deadline.

Workshop med ekstern underviser, Linette Damsted:
Oplæg om sangskrivning og det at arbejde i musikbranchen, inkl fokus på rettigheder og økonomi
Samarbejde i grupper om sangskrivning rettet mod kommerciel musik

Workshop med eksterne undervisere, Fredrik Lundin og Trinelise Væring, Tone of Voice Orchestra:
Fokus på karrierelæring: Hvordan har man et liv som professionel musiker?
Indgangsvinkler til inspiration og sangskrivning
Fusionsgenren - blanding af folkemusik, blues, country, jazz, verdensmusik
-hvordan blander ToVo genrene?
Koncert på Lille Vega sammen med orkestret
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Karrierelæring

Vi har besøgt DKDM,
haft besøg af sanger: Linette Damsted, som også har fortalt om KODA og rettigheder i musikbranchen,
af musikerne bag Tone of Voice Orchestra: Fredrik Lundin og Trinelise Væring og
af musikforsker: Mads Walther-Hansen, AAU
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Sammenspil II 2g

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Jazz - mellem tradition og fornyelse (musikemne 2)

Forløbsplan

Centrale problemstillinger for forløbet:
Hvad er jazz? (herunder har vi især kigget på Stanley Crouch's definition)
Hvad er jazz i dag? (mellem tradition og fornyelse)
Hvorfor jazz?

Og vi har berørt form, jazzharmonik, soloer, sammenspillet i jazz (frihed mm.), rytmer, melodik, instrumenterne og deres roller mm.

Elementer berørt i forløbet:
Diskussion af hvad er en genre? (genreteori, assemblage, sociale praksisser, mm. Krogh, Derrida, Fabbri, Lussier, Brackett og Born)
musikgenrer og hierarkier (høj-/lavkultur, enkelt-/altædende)

Forskellige jazzgenrer:
kort om free (music for pigeons) og New Orleans,
mere grundigt berørt er: bebop, swing, modal jazz, Cooljazz og hard bop
og et kort snus til fusionsjazz)

faglige mål
-anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske
repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer
-sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
-opsøge, bearbejde og kritisk anvende fagrelevant kildemateriale
-arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt, individuelt og i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere
musikalske udtryk
̶udfylde en plads som vokalist og instrumentalist – solo og i ensemble – inden for et dansk og internationalt repertoire af en-
og flerstemmige sange og satser
̶samarbejde om indstudering og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.

Kernestof
̶satser, større musikalske værker og numre fra væsensforskellige perioders og genrers musik gennem tiderne og på tværs af
kulturer, herunder vestlig kunstmusik
̶musikhistoriske og musikkulturelle forhold gennem tiderne, herunder danske
-musikalske parametre, musiklære, hørelære og musikteori med henblik på anvendelse i musikalsk analyse og udsættelse
-tekster med relation til den udvalgte musik.
-musikalsk stilkendskab, fortolkning og indstudering med henblik på fremførelse
̶et varieret udvalg af enstemmige sange fra ind- og udland ̶
et varieret udvalg af flerstemmige vokal- og instrumentalsatser fra ind- og udland
̶stemmedannelse og instrumentale teknikker
̶indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikstykke, solistisk og i gruppe
̶(teoretisk og) praktisk arbejde med arrangement

Litteratur
-Bjerregaard, Kirsten, "Analyser af Jazz", Musikipedia, senest opdateret 9. december, 2018, https://www.musikipedia.dk/jazz/analyser [10 ns]

-Bøegh, Ulrik Hofman, Jazz - mellem tradition og fornyelse (Århus: Systime, 2011), 3-83 [80 ns]

-Uddrag af Krogh, Mads, "Music-Genre Abstraction, Dissemination and Trajectories", Danish Musicology Online, Vol. 9, (2018-2019), https://www.danishmusicologyonline.dk/arkiv/arkiv_dmo/dmo_09/dmo_09_artikel_04.pdf [2ns]

-Uddrag af Leth, Jørgen og Andreas Koefoed "Music for Black Pigeons", (København, DR, 2023), https://www.dr.dk/drtv/se/music-for-black-pigeons_393743, (00:00:00-01:00:00) [10 ns]

-Tanggaard, Karsten, Jazz: En Arbejdsbog, (København: Edition Egtved, 1980), 15-30 [15 ns]

Forløbets omfang
117 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Musikalsk produktion (supplerende stof)

Centrale problemstillinger for forløbet:
Hvordan producerer man musik i dag? (herunder både indspilning, mix og remix)
Hvordan påvirker moderne produktionsmetoder og værktøjer vores lytning?

Arbedjsmetoder
Vi har undervejs
- lavet auditiv analyse af indspillet musik, herunder "Beatles: A Day In The Life", "Björk: All is Full of Love" og "Billie Eilish: Birds of a Feather"
herunder også: lydsceneanalyse
- Remix af Turboweekends nummer "Something Or Nothing"
vigtigt begreb: remediering og sampling
- arbejdet i DAW-programmet REAPER
- indspillet sammenspilsnumre og efterfølgende arbejdet med grundlæggende mixning af disse
Vigtige værktøjer har været: EQ, kompressor, Routing, Gain og rumlighed (mono->stereo->quadrofoni->binaural og rumklang)

faglige mål
-anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer
-sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
-arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt, individuelt og i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere musikalske udtryk
̶udfylde en plads som vokalist og instrumentalist – solo og i ensemble – inden for et dansk og internationalt repertoire af en- og flerstemmige sange og satser

Kernestof
̶satser, større musikalske værker og numre fra væsensforskellige perioders og genrers musik gennem tiderne og på tværs af kulturer, herunder vestlig kunstmusik
̶musikhistoriske og musikkulturelle forhold gennem tiderne
-musikalske parametre, musiklære, hørelære og musikteori med henblik på anvendelse i musikalsk analyse og udsættelse
-tekster med relation til den udvalgte musik.
-musikalsk stilkendskab, fortolkning og indstudering med henblik på fremførelse
̶et varieret udvalg af enstemmige sange fra ind- og udland ̶
̶stemmedannelse og instrumentale teknikker
̶indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikstykke, (solistisk og) i gruppe
̶teoretisk og praktisk arbejde med arrangement

Ekstern Oplægsholder
Mads Walther-Hansen: "”Varme, runde, bløde og pågående lyde” – Hvordan forstår og interagerer vi med lyd i lydstudiet?"

Litteratur
Bak, Rasmus, Pia Rasmussen, Lasse Nielsen og Marie Højlund, Musikalsk Produktion, Kapitel 4, 6 og 7, (Århus: Systime, 2013) [17 ns]
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Tilladte Digitale Hjælpemidler

Eleverne har anvendt hjemmesiderne www.musikipedia.dk, https://tartelet.dk/, samt https://jakobmjensen.dk/musikkurser/ til hjælpemiddel i både M1 og M2, samt til forberedelse af diverse opgaver og oplæg mm. Disse vil derfor være tilgængelige for holdet i prøvesituationer.

Glahder, Nicolai, Tartelet.dk, senest tilgået 11.maj 2025, https://tartelet.dk/

Grubbe, Lasse, "Musikipedia", Musikipedia, senest tilgået 11.maj 2025, www.musikipedia.dk

Jensen, Jakob, "Musikkurser", senest tilgået 11.maj 2025, https://jakobmjensen.dk/musikkurser/
OBS: adgangen gælder UDELUKKENDE undersider til DENNE specifikke overskrift, og IKKE til andre dele af hjemmesiden

Matrix Calculator - til brug for 12-tone rækker, senest tilgået 11.maj 2025 https://www.musictheory.net/calculators/matrix

Undervisningens samlede omfang
353 normalsider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer