Titel
7
|
M1 Discipliner
Om forløbet
Forløbet har fordelt sig blandet over hele gymnaseundervisnigen og har være rette mod traditionelle analysemetoder i musikvidenskaben:
Funktionsharmonik
Vi har arbejdet med at analysere en bred vifte af sange funktionsharmonisk. Vi har gennemgået hele gymnasiepensum ift. funktionsharmonik.
Melodisk analyse
Vi har arbejdet med motiver, spejlinger, sekvensering og ledemotiver. Særligt ift.
Vi har også arbejdet kreativt med at bruge spejlingsteknikkerne til at skabe musik selv - særligt i relation til forløbet om Dodekafoni.
Rytmisk analyse
Vi har arbejdet med puls, underdelinger, backbeat, off-beat, clavesrytmik, komplementærrytmik, sammenfald og modrytmer, ostinater.
Herunder har vi også afprøvet eksemplerne i praksis ift. SSB og kor.
Sound
vokalteknikker, sound, effekter, placering i lydbilledet (lydscene-analyse) og hvad sampling er, rettigheder i musikbranchen (KODA) og etik.
Herunder er også spillet eksempler fra diverse populærmusik, samt ambient musik (music for airports, https://open.spotify.com/album/063f8Ej8rLVTz9KkjQKEMa?si=AXZ7KdiFSHG54R0Qk7b4NA)
Modalharmonik
Grundlæggende indføring i modalharmonisk analyse
arbejdsformer
Vi har undervejs arbejdet med tavlegennemgang, små skriftlige øvelser i timen, ofte koblet til SSB, og mange små opsamlinger i plenum. Eleverne har påbegyndt arbejde med peerfeedback. og derudover har der været anvendt plenumfeedback fra lærer, videofeedback og skriftlig feedback.
Ekskursion
vi har hørt CPH Phil, som spillede:
Henryk Górecki: Symfoni nr. 3 opus 36 (1976)
Vi analyserede den, med særligt fokus på dens brug af modalharmonik
Litteratur
Aare, Anders, Johannes Grønager og Poul Rønnenfeldt, Rockmusik i tid og rum (Århus: Systime, 2000), 82-93 [8 ns]
Barnkob, Charlotte Ørum og Elisabeth Schroll, "Undervisningsmateriale til Copenhagen Phils koncertforestilling AFGØRENDE ØJEBLIKKE #6" (København: CPH Phil, 2023), 4, 9-10, 22-23, 29-30 [7ns]
Grubbe, Lasse, "Funktionerne i funktionsanalyse: beskrivelser", Musikipedia, senest opdateret 28. januar, 2025, https://www.musikipedia.dk/funktioner-i-funktionsanalyse/beskrivelser [4 ns]
Grubbe, Lasse, "Funktioner i funktionsanalyse: gymnasiepensum for musik A-niveau," Musikipedia, senest opdateret 28. januar, 2025, https://www.musikipedia.dk/funktioner-i-funktionsanalyse/gymnasiepensum [1 ns]
Grubbe, Lasse, "Akkorder," Musikipedia, senest opdateret 7. marts, 2024, https://www.musikipedia.dk/akkorder [4 ns]
Hamann, Martin, Popmusik og modalharmonik, (Århus: Systime, 2020) 14, 27-54, 92-93 [14 ns]
Jensen, Jakob, "Funktionsharmonik", Musikkurser, senest tilgået 11. maj, 2025, https://jakobmjensen.dk/musikkurser/teori/harmonik/funktionsharmonik/index.html [5 ns]
https://www.musikipedia.dk/stamtonerne [1 ns]
https://www.musikipedia.dk/nodesystemet [2 ns]
"Per Vers om musik og Koda", KODA, uploadet 29. maj, 2019, https://youtu.be/CZxoTWBHoTk [1 ns]
"Rettigheder og roller i musikbranchen", KODA, uploadet 29. maj, 2019, https://youtu.be/Dm9APR3gDDI [1ns]
"What's a Chord Extension?", Music Theory Minute, uploadet 6. maj, 2019, https://www.youtube.com/watch?v=yc7udUxD7eU [1 ns]
"What Are Modes? A Guide to Composers' Techniques", Inside the Score, Uploadet 22/8, 2023, https://youtu.be/WvyPKt1FUJA?si=x92Gp90cvAx-OQw2 [3 ns]
Ronson, Mark, "How sampling transformed music", TED-talk, uploadet 9. maj, 2014, video https://www.youtube.com/watch?v=H3TF-hI7zKc&t [3 ns]
Wendler, Merete, "Melodisk Analyse" - ligger som pdf [9 ns]
Supplerende (har været anvendt sekundært til gennemgang i undervisningen):
Englund, Uffe, "Melodisk Analyse", Musik - metoder til analyse, (Århus: Systime, 2009), 72-106 [28 ns]
Forløbets omfang: 92 normalsider
|