Holdet 2022 MU/h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Maiken Lund
Hold 2022 MU/h (1h MU, 2h MU, 3h MU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb rytmer, noder og akkorder
Titel 2 Forløb om blues
Titel 3 Politisk musik
Titel 4 Jazz
Titel 5 Barok
Titel 6 Salsa
Titel 7 Wienerklassik
Titel 8 Modalharmonik
Titel 9 Eksamenssammenspil
Titel 10 Digitale hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb rytmer, noder og akkorder

Forløbet er et grundforløb om rytmer, noder og intervaller. Didaktiseringen er at koble praksis og teori meget tæt. I forløbet ligger også introduktion til forskellige former for sammenspil - først uden instrumenter med sang/bodypercussion, dernæst rotationssammenspil og et genresammenspil.
Derudover skal eleverne lære at lave grooveanalyse og lære musescoreprogrammet at kende.

Primær materiale
- "White winter Hymnal", Pentatonix
- "Smells like teen spirit" - Nirvana 1991

sekundær materiale
- Musikipedia
- "Nøglen til musikken", Grønager, Systime
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb om blues

Forløbet er dels musikhistorisk om blues og stilmæssigt omkring bluesharmonik. Derudover er der fokus på akkordlæring og skalaer med dur, mol, pentaton.
Derudover arbejder eleverne også med improvisation som tema.

Primær materiale
- "Serve somebody", Bob Dylan 1979
- "Chain and things", B.B. King, 1979
- "I believe I'll dust my broom", Robert Johnson 1936
- "Stormy monday", T. Bone Walker 1947
- "Got my mojo working", Muddy Waters 1957
- "Big bill blues", Big Bill Bronzy 1957
- "Easy rider blues", blind Lemon Jefferson 1927
- "Ramblin' on my mind", Robert Johnson 1936
- "Pride and joy", Stevie Ray Vaugh 1983
- "Boom Boom", John Lee Hooker 1961


Sekundær materiale
- Musikipedia (om skalaer og harmonisk analyse)
- Musikipedia (Om blues: https://www.musikipedia.dk/blues/analyser)
- "Blues", af Bjarne Mørup, Systime 2008 med fokus på: Delta Blues, Chicago Blues.
- "Blues" i Gyldendals Musikhistorie 1982 (opslag 1 side)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Politisk musik

Forløbet er tematisk omkring politisk musik på tværs af tid og teoretisk er der fokus på formanalyse og melodisk analyse.

Eleverne slutter af med en forårskoncert

Primær materiale
- "Kringsatt av fiender", Nordahl Grieg/Otto Mortensen (1936/1951)
- "Man binder os på mund og hånd", Kai Normann Andersen, Poul Henningsen 1940
- "Chile", Inger Christensen 1969/Pia Raug 1980
- "I kan ikke slå os ihjel" Tom Lunden 1976
- "Et samfund kan være så stenet"Tekst: Inger Christensen, 1969, Melodi: Jakob Bonderup, 2004
- "Danmarksfilm", Kjartan Arngrim 2014


Sekundær materiale
- "Den politiske sangs historie" fra "Takter til tiden", af Mads Rangvid, Dansklærerforeningens Forlag 2017
- Musikipedia om melodisk analyse
- Papir fra Merete Wendler om melodisk analyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Jazz

Forløbet er musikhistorisk om forskellige perioder i jazz
Underemner:New Orleans jazz, Kansas city jazz, Harlem Renaissance, bebop, swingjazz, modal jazz, fusionsjazz
Eleverne havde et sammenspilsforløb med fokus på New Orleans jazz med workshop udefra og et sammenspilsforløb med fokus på repræsentation af de mange forskellige underemner i jazz.


Primær materiale
- "weather bird rag" – King Creole Jazz band
- "Take the a-train" – Duke Ellington
- "Donna Lee" - : Charlie Parker
- "Moon dreams" – Miles Davis
- "Song for my father" – Horace Silver
- "So what" – Miles Davis
- "Congeniality" Ornette Coleman
- "Teen town" – Weather Report
- "Everything in its right place"  - Radiohead
- "Up to no good"  - Jazzkamikaze
- "Dippermouth blues"
- "Mabels dream"
- "Basin street blues"
- "Just a closer walk"
- "Hey now baby"
- "Tootie Ma"
- "Something you got"
- "Treme song"
- "Sunny side of the street"
- "It don't mean a thing"
- "I can't give you anything but love:"
- "I'm beginning to see the light"
- "Nice work if you can get it"
- "April in Paris"
- "Take 5 (modal jazz)
- "Watermelon man"
- "Side by side" - vokalarrangement


Sekundær materiale
- https://www.dr.dk/lyd/p8jazz/farlige-toner-historien-om-dansk-jazz/farlige-toner-historien-om-dansk-jazz-1/farlige-toner-2-5-urskovsspektakel-16122082602
- "Jazzbogen" "Bjarne Mørup, Systime 1994 S. 18-33, 42-89
- Musikipedia: https://www.musikipedia.dk/jazz
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Barok

Forløbet er musikhistorisk om perioden barok. Eleverne har et sammenspilsforløb, hvor de nærmer sig en opførelsesnær fremførelse. Eleverne arbejder med at definere forskelle mellem barok og wienerklassik.
Teoretisk arbejder vi med fokus på analyse af funktionsharmonik og strukturel formanalyse.


Primær materiale
- "Eine kleine nachtmusik" – (Mozart 1787)
- "Hallelujah" (Händel 1741)
- "Deutschland über alles" (Joseph Haydn 1797)
- "Jesu, joy of mans desiring" (Johann Sebastian Bach (1723)
- "Dance of the blessed spirits" (Gluck 1774)
- "Solfegietto" (C.P.E. Bach 1766)
- "Sonata in B minor k. 27 "(Scarlatti 1738)
- "Concerto Grossi opus" 14 (1714)
- "De fire Årstider "(Vivaldi 1721-1723)
- Bach: "Invention 1 in C Major, BWV 772"
- "Devils Thrill Sonata" (Giuseppe Tartini)
- Mozart: "Divertimento rondo KV 563"
- Vivaldi: "BWV 1042 - Violin Concerto in E Major"
- Vivaldis de fire årstider - efterår - 1. sats.


Sekundær materiale
- "Barokbogen" - Jens Dalsgaard, Systime 2014 s. 17-21, s. 54-65, s. 81-100, s. 121-129
- https://www.youtube.com/watch?v=WFt7FAxdaBM (video om fuga)
- Tekst om rondoformen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Salsa

Forløbet er med fokus på salsa som musikhistorisk emne og med fokus på en mere dybdegående analyse af rytme og groove og clavesrytmikkens indflydelse på anden musik.

Primær materiale
- "Mambo Gozon " (Tito Puente 1958)
-  "Vivir Mi Vida" (Marc Anthony 2013)
- Septeto Nacional de Cuba - "La Habana Tiene Su Son"
- Quinteto Oriente : "Amor Silvestre"
- "Torpe" (Los Rumberos com Sabino 2022)
- "SANCTI SPIRITUS" (korsang)
- Debussy "La soirée dans Grenade from Estampes"
- "The Crave" - Jelly Roll Morton
- "Carmen - Habanera" (Bizet)
- J Balvin - "Reggaeton"
- "La Engañadora "
- "Songoro Cosongo" Elisio Grenet
- "Bilongo (La Negra Tomasa)" Guillermo Rodriguez Fiffé
- "Regndans" - Danseorkestret
- "Cocinando"
- "El bombon de helena"
- "Charanga"
- "Mas Bajo"


Sekundær materiale
- https://www.musikipedia.dk/salsa
- Se dokumentarfilm om salsa: "Yo Soy Del A La Son Salsa"
- Powerpoint fra timen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Wienerklassik

I forløbet er der fokus på wienerklassikken som musikhistorisk periode og sonaten som satsform.
Sammenspilsmæssigt er der tale om en fortolkningssituation, hvor eleverne skal gå mere kreativt til værks og lave en "teaterkoncert", hvor de fortolker bidder af værker af Mozart og laver det til nyere værker.

Primær materiale
- Theatre Concert MOZART / "The Love-Me Knot" (Le Nozze Di Figaro, Ouverture - K 492)
- Teaterkoncert MOZART - på Betty Nansen Teatret
- Beethoven "sonata no 20 op 49 G dur"
- Mozart sonate kV 545 "sonata facile no 16 C dur"
- "Symfoni nr 25 i G mol": I. Allegro con brio (Mozart)
- "klaverkoncert no 21" (Mozart)
- "Eine kleine nachtmusik" Mozart
- "Der Hölle" fra Tryllefløjten (Mozart)
- Mozart "klaver sonate nr 11, 1. sats"
- Mozart "klaversonate nr 11, 3. sats: "Alla turca""
- Uddrag af L.v. Beethoven: Symphony no. 5, “Skæbnesymfonien” (1804-1808)
- Uddrag af J. Haydn: Symphony no. 94, “Surprise” (1791)
- Uddrag af J.S. Bach (suite): “Overture No. 1 “Passepied” (1724-1731)
- Uddrag af A. Vivaldi: "L'estro armonico" Op. 3 Concerto No. 10 in B minor” (1711)

Sekundær materiale

- O. Vinther - Musikken i 1700-tallet s. 31 + s. 50-52
- https://www.youtube.com/watch?v=vu4YNWKwf7s&t=20s (Into the period of classical music)
- "Træk af den vestlige musiks historie" s. 117.119.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Modalharmonik

Forløbet er med fokus på modalharmonik og kirketonearter - over forskellige tids- og stilperioder. Det afrundes med genresammenspil med fokus på modalharmonik.

Primære materialer
- "Dies Irae" - Gregoriansk kirkesang
- "Gymnopedie no 1", Eric Satie
- "So what" Miles Davis
- "Eleanor Rigby" The Beatles
- "Sweet home Alabama" Lynyrd Skynyrd
- "Game of thrones" - theme song
- "Billy Jean", Michael Jackson
- "Daydreaming" Aretha Franklin
- "Dreams" Fleetwood Mac


Sekundære materialer
- https://www.musikipedia.dk/skalaer#6
- https://jakobmjensen.dk/musikkurser/teori/harmonik/modalharmonik/modalharmonik.html
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Digitale hjælpemidler

Her er hjælpemidler, som eleverne må tilgå:

https://www.musikipedia.dk/

Og en digital grundbog, jeg selv har udarbejdet til holdet:

https://sites.google.com/sag.dk/musikpsaghklassen2022-202525/hjem

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer