Sankt Annæ Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Sankt Annæ Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 MU/h - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau
Musik A
Lærer(e)
Maiken Lund
Hold
2022 MU/h (
1h MU
,
2h MU
,
3h MU
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb rytmer, noder og akkorder
Titel 2
Forløb om blues
Titel 3
Politisk musik
Titel 4
Jazz
Titel 5
Barok
Titel 6
Salsa
Titel 7
Wienerklassik
Titel 8
Modalharmonik
Titel 9
Eksamenssammenspil
Titel 10
Digitale hjælpemidler
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb rytmer, noder og akkorder
Forløbet er et grundforløb om rytmer, noder og intervaller. Didaktiseringen er at koble praksis og teori meget tæt. I forløbet ligger også introduktion til forskellige former for sammenspil - først uden instrumenter med sang/bodypercussion, dernæst rotationssammenspil og et genresammenspil.
Derudover skal eleverne lære at lave grooveanalyse og lære musescoreprogrammet at kende.
Primær materiale
- "White winter Hymnal", Pentatonix
- "Smells like teen spirit" - Nirvana 1991
sekundær materiale
- Musikipedia
- "Nøglen til musikken", Grønager, Systime
Indhold
Kernestof:
Velkommen til musik - jeg glæder mig til at møde jer:-)
Grønager,Johannes: NØGLE TIL MUSIKKEN, Systime; sider: 7-27, 72-87
www.musikipedia.dk
Afsnit
Alle skal øve ca. 10 min. hjemme på deres tildelte percussiondel og 10 min. på stemmen - se links fra 3. modul i går. I kan lytte til stemmen i musescore.
Stamtonerne | Musikipedia
Vi mødes i C108!
I skal have fordelt roller mellem jer og øvet derhjemme på jeres rolle - I får hele modulet til at øve nummeret. I må gerne medbringe egne instrumenter - især, hvis det er et lidt andet instrument, end vi ellers har til udlån.
De første 30 min øver I selv - resten af modulet hører vi 2-3 numre og fremlæggelser.
Vi ser resten af koncerterne og de små oplæg om grooveanalyse - øver "White winter hymnal" til slut i modulet.
Opsamling på teori og julehygge - og synge "White winter hymnal" for 1.e
Øv på jeres stomp til White Winter Hymnal derhjemme, vi øver den i første halvdel af modulet, og så synger vi den for 1.e
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb om blues
Forløbet er dels musikhistorisk om blues og stilmæssigt omkring bluesharmonik. Derudover er der fokus på akkordlæring og skalaer med dur, mol, pentaton.
Derudover arbejder eleverne også med improvisation som tema.
Primær materiale
- "Serve somebody", Bob Dylan 1979
- "Chain and things", B.B. King, 1979
- "I believe I'll dust my broom", Robert Johnson 1936
- "Stormy monday", T. Bone Walker 1947
- "Got my mojo working", Muddy Waters 1957
- "Big bill blues", Big Bill Bronzy 1957
- "Easy rider blues", blind Lemon Jefferson 1927
- "Ramblin' on my mind", Robert Johnson 1936
- "Pride and joy", Stevie Ray Vaugh 1983
- "Boom Boom", John Lee Hooker 1961
Sekundær materiale
- Musikipedia (om skalaer og harmonisk analyse)
- Musikipedia (Om blues:
https://www.musikipedia.dk/blues/analyser
)
- "Blues", af Bjarne Mørup, Systime 2008 med fokus på: Delta Blues, Chicago Blues.
- "Blues" i Gyldendals Musikhistorie 1982 (opslag 1 side)
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder videre med akkorder og introduktion til blues - ingen lektier
Intro til blues.pdf
Improvisation - Serve Somebody – Google Drive
Tag meget gerne jeres instrument med, da vi skal øve improvisation i halvdelen af modulet.
I må meget gerne medbringe jeres foretrukne instrument at improvisere på.
delta blues.pdf
Blues Solo BB King Chains And Things.pdf
20230201_092015.jpg
Opgaver og prøver tilbage - ingen lektier
Chicago blues
Øvelser i at spille bluesrundgange på klaver, guitar og bas. Medbring gerne en guitar, hvis du har.
Spiseseddel til sammenspil i dag.pdf
VIGTIGT: Medbring din nedskrevne solo fra sidste aflevering - UDPRINTET og klar til at spille :)
Sammenspil - medbring dit instrument
Manden der ville reparere verden med musik
Arbejde med analyseopgave
Opgave til analyse af bluesnummer.docx
Anouschka præsenterer yndlingsnummer i starten af timen.
Øve sammenspil/arbejde med analyseopgave
Fremvise sammenspil
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Politisk musik
Forløbet er tematisk omkring politisk musik på tværs af tid og teoretisk er der fokus på formanalyse og melodisk analyse.
Eleverne slutter af med en forårskoncert
Primær materiale
- "Kringsatt av fiender", Nordahl Grieg/Otto Mortensen (1936/1951)
- "Man binder os på mund og hånd", Kai Normann Andersen, Poul Henningsen 1940
- "Chile", Inger Christensen 1969/Pia Raug 1980
- "I kan ikke slå os ihjel" Tom Lunden 1976
- "Et samfund kan være så stenet"Tekst: Inger Christensen, 1969, Melodi: Jakob Bonderup, 2004
- "Danmarksfilm", Kjartan Arngrim 2014
Sekundær materiale
- "Den politiske sangs historie" fra "Takter til tiden", af Mads Rangvid, Dansklærerforeningens Forlag 2017
- Musikipedia om melodisk analyse
- Papir fra Merete Wendler om melodisk analyse
Indhold
Kernestof:
Den politiske sangs historie1.pdf
Eleanor spiller et yndlingsnummer for klassen
Jens Vejmand - melodisk analyse.docx
Formanalyse powerpoint til grundforløb.pps
Elliot spiller et yndlingsnummer for klassen
Lektie: Melodisk analyse
Vi starter timen med at præsentere jeres kommende skriftlige opgave (den sidste på året)
Vi mødes i C107
Arbejde med melodisk analyse og kommende opgave
Valgårdsvej 4, 8, 2500 Valby
Vi spiller kl. 19, så vær der gerne senest 18.45 - med mindre, I skal hjælpe med at stille op - så skal I være der 17.30.
Afslutning på året - kig ind i næste år.
Modul i stedet for koncert
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Jazz
Forløbet er musikhistorisk om forskellige perioder i jazz
Underemner:New Orleans jazz, Kansas city jazz, Harlem Renaissance, bebop, swingjazz, modal jazz, fusionsjazz
Eleverne havde et sammenspilsforløb med fokus på New Orleans jazz med workshop udefra og et sammenspilsforløb med fokus på repræsentation af de mange forskellige underemner i jazz.
Primær materiale
- "weather bird rag" – King Creole Jazz band
- "Take the a-train" – Duke Ellington
- "Donna Lee" - : Charlie Parker
- "Moon dreams" – Miles Davis
- "Song for my father" – Horace Silver
- "So what" – Miles Davis
- "Congeniality" Ornette Coleman
- "Teen town" – Weather Report
- "Everything in its right place" - Radiohead
- "Up to no good" - Jazzkamikaze
- "Dippermouth blues"
- "Mabels dream"
- "Basin street blues"
- "Just a closer walk"
- "Hey now baby"
- "Tootie Ma"
- "Something you got"
- "Treme song"
- "Sunny side of the street"
- "It don't mean a thing"
- "I can't give you anything but love:"
- "I'm beginning to see the light"
- "Nice work if you can get it"
- "April in Paris"
- "Take 5 (modal jazz)
- "Watermelon man"
- "Side by side" - vokalarrangement
Sekundær materiale
-
https://www.dr.dk/lyd/p8jazz/farlige-toner-historien-om-dansk-jazz/farlige-toner-historien-om-dansk-jazz-1/farlige-toner-2-5-urskovsspektakel-16122082602
- "Jazzbogen" "Bjarne Mørup, Systime 1994 S. 18-33, 42-89
- Musikipedia:
https://www.musikipedia.dk/jazz
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage fra ferie - jeg glæder mig til at se jer:-) Medbring computer og musikbog
Ny opgave for
Vi arbejder videre med skriftlighed - ingen lektier
Læs s. 18-26 i "Jazzbogen" om "New Orleans" - brug 20 min. og nå så langt du kan.
Arbejde med jazz - repetition fra i går/synge jazz/repetere skriftlighed indtil videre.
Mørup,Bjarne: JAZZBOGEN, Systime; sider: 27-33, 42-75
Anoushka præsenterer et nummer i starten af timen
Eleanor præsenterer et nummer i starten af timen
Genlæs s. 34-37 i "Jazzbogen" og lav en komparativ analyse af Louis Armstrongs solo i "West end blues "(s. 36 . ex 7) og Ethel Waters melodi.
Emil præsenterer et nummer i starten af timen
Eskild præsenterer et nummer i starten af timen
Opgaver tilbage og ny for
"Basin street": 1: G30
Irene præsenterer et nummer i starten af timen
Isabelle præsenterer et nummer i starten af timen
Harlem Renaissance fortsat - ingen lektier
Jacob præsenterer et nummer i starten af timen
Jesper præsenterer et nummer i starten af timen
Opgaver tilbage - ny for
Joakim præsenterer et nummer i starten af timen
Folder trivselsløb
Jazzvokal kompendium.pdf
Johannes præsenterer et nummer i starten af timen
Læs fra s. 76-89 i "Jazzbogen" (spring analyserne af melodierne over - dem tager vi i timen). Prøv om I kan lave jeres egen definition på, hvordan bebop adskiller sig fra de andre former for jazz, vi har arbejdet med.
Josine præsenterer et nummer i starten af timen
Katharina præsenterer et nummer i starten af timen
Arbejde med "Easy to remember" - lektien er at have brugt mindst 20 min. i alt på opgaven - I må gerne lave mere - så giver I feedback til hinanden inden aflevering.
Lea præsenterer et nummer i starten af timen
Forberede morgensang - overvej gerne forslag til en sang til morgensang
Opsamling på bebop - introduktion til afslutning på forløb om jazz - valg af grupper. Jeg introducerer 6 forskellige numre, og så prøver vi af, om det kan lade sig gøre at lave grupper ved at I vælger jer ind på et nummer. Gerne uden at aftale det in
Maj præsenterer et nummer i starten af timen
Sange: "Bamses regnvejrssang" og "Million" af Joey Moey
Martha præsenterer et nummer i starten af timen
Opsamling og introduktion til sammenspilsforløb om jazz
Malin præsenterer et nummer i starten af timen
Jazzbas.docx SKRIFTLIGHEDSMODUL: I får opgaver tilbage og vi gennemgår 2 beat bas gang. Læs fra s. 1-4 om 2-beat basgang.
Noah præsenterer et nummer i starten af timen.
I can't give you anything but love: Katharina, Oscar, Tobias, Jacob, Rikke, Maj: C108
ARBEJDE SELV MED AT ØVE I GRUPPER - efterlad ikke din gruppe hængende uden dig!
Øve sammenspil i grupper:
Opdelt time: halv sammenspil/halv teori omkring skriftlighed - ingen lektier
Oscar præsenterer et nummer i starten af timen.
Øve sammenspil i grupper: sidste øver i timerne - i morgen torsdag er der generalprøve og koncert
Har man brug for det, kan man øve sig i container inden aftenen - bare sig til, så booker jeg en tid til jeres gruppe.
Generalprøve til koncert om aftenen
Vi mødes allesammen kl. 18 - de grupper, der har behov for det, prøver deres nummer i G30 - hvis alle vil, kan man kun nå at sætte det an og ikke øve det helt.
Evaluering og SRO fortsat
Skriftlighed: opgaver tilbage/status på evaluering og fortsat SRO
Oscar præsenterer et nummer i timen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 41,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Barok
Forløbet er musikhistorisk om perioden barok. Eleverne har et sammenspilsforløb, hvor de nærmer sig en opførelsesnær fremførelse. Eleverne arbejder med at definere forskelle mellem barok og wienerklassik.
Teoretisk arbejder vi med fokus på analyse af funktionsharmonik og strukturel formanalyse.
Primær materiale
- "Eine kleine nachtmusik" – (Mozart 1787)
- "Hallelujah" (Händel 1741)
- "Deutschland über alles" (Joseph Haydn 1797)
- "Jesu, joy of mans desiring" (Johann Sebastian Bach (1723)
- "Dance of the blessed spirits" (Gluck 1774)
- "Solfegietto" (C.P.E. Bach 1766)
- "Sonata in B minor k. 27 "(Scarlatti 1738)
- "Concerto Grossi opus" 14 (1714)
- "De fire Årstider "(Vivaldi 1721-1723)
- Bach: "Invention 1 in C Major, BWV 772"
- "Devils Thrill Sonata" (Giuseppe Tartini)
- Mozart: "Divertimento rondo KV 563"
- Vivaldi: "BWV 1042 - Violin Concerto in E Major"
- Vivaldis de fire årstider - efterår - 1. sats.
Sekundær materiale
- "Barokbogen" - Jens Dalsgaard, Systime 2014 s. 17-21, s. 54-65, s. 81-100, s. 121-129
-
https://www.youtube.com/watch?v=WFt7FAxdaBM
(video om fuga)
- Tekst om rondoformen.
Indhold
Kernestof:
Vi bruger også lidt tid i starten af timen på opførelsen af Carl Nielsens musik - jv. den forestilling, vi så onsdag.
Arbejde med mundtligt oplæg til SRO
Afsnit
Jens Dalsgård - Barokken som epokebetegnelse - Barokbogen.pdf
Petra præsenterer et nummer i starten af timen
Jens Dalsgård - Tidens musikforståelse - Barokbogen s. 54-65.pdf
Rikke præsenterer et nummer i starten af timen
Jens Dalsgård - Den barokke instrumentalmusik - Barokbogen 81-100.pdf
Samuel præsenterer et nummer i starten af timen
Selma Teilmann præsenterer et nummer i starten af timen
I skal arbejde med den kommende opgave, mens jeg har karaktersamtaler individuelt, så ingen lektier
Aske præsenterer et nummer i starten af timen.
I arbejder med den kommende opgave, men jeg afholder karaktersamtaler - så ingen lektier.
Tobias præsenterer et nummer i starten af timen
Tom præsenterer et nummer i starten af timen
Viggo præsenterer et nummer i starten af timen
Prelude & fugue.pdf
Match Danish words and English translations.Fill in the grid to get a complete set of words with Danish translations. Danish adjectiveEnglish adjectiveDanish nounEnglish nounDanish verbEnglish verb vildskabsavagery lidesuffervanskabtdeformed indfølen
Brainstorm about stories you can remember of (shipwrecked) people on remote islands.What is characteristic of the shipwrecked and of the original inhabitants respectively? What relationships develop?
Vi skal øve til at spille GYS
Zemine præsenterer et nummer i starten af timen
HUSK AT HAVE BLÆSERINSTRUMENTER MED TIL TIMEN, HVIS I GERNE VIL SPILLE PÅ DET:-)
Selma Sønderiis præsenterer et nummer i starten af timen
Vi skal øve til GYS
Øve sang til GYS
Find examples of:
Rhetorical Devices.pdf
Carolina præsenterer et nummer i starten af timen
Hvis I ikke blev færdig med disse opgaver sidst - så er det lektie til i dag:
Eleanor præsenterer et nummer i starten af timen
The Fugue Explained
Emil præsenterer et nummer i starten af timen
Sammenspil
Fredag: B4 (Ava Maria), C108 (Eine kleine), G30 (Moonlight sonata) , C105 (Fløjte) (P1: teori for dem, der ikke har sammenspil)
Sammenspil for halvdelen af grupperne. Resten har et skriftlighedsmodul med opfølgning på blokharmonisering og M1 sammen med LU.
Husk at tage instrumenter med, hvis I er en af de grupper, der har sammenspil i dag.
Jazzvokal kompendium.pdf LEKTIE TIL DEM, DER IKKE HAR SAMMENSPIL i dag: læs s. 34-41 og fokuser især på begreberne:
C105(Nocturne), C107 (Prelude - guitarkvartet), P4 (Prelude 855), P2 (teori)
Jazzvokal kompendium.pdf LEKTIE TIL DEM, DER IKKE HAR SAMMENSPIL i dag: læs s. 34-41 og fokuser især på begreberne: Kromatiske nabotoner, Parallel-reglen, Skala-egne nabotoner og Dim-reglen, Drop 2
Lokalefordeling:
Fremvise sammenspil
Repetition af barok - ingen lektier
Repetition af barok - lektien er at have inddelt 3.sats i ritorneller og episoder og have bestemt tonearten for episoderneBach Violinkoncert i E-dur.pdf Det er 3. sats, som starter på s.16 (s. 35 i pdf'en)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Salsa
Forløbet er med fokus på salsa som musikhistorisk emne og med fokus på en mere dybdegående analyse af rytme og groove og clavesrytmikkens indflydelse på anden musik.
Primær materiale
- "Mambo Gozon " (Tito Puente 1958)
- "Vivir Mi Vida" (Marc Anthony 2013)
- Septeto Nacional de Cuba - "La Habana Tiene Su Son"
- Quinteto Oriente : "Amor Silvestre"
- "Torpe" (Los Rumberos com Sabino 2022)
- "SANCTI SPIRITUS" (korsang)
- Debussy "La soirée dans Grenade from Estampes"
- "The Crave" - Jelly Roll Morton
- "Carmen - Habanera" (Bizet)
- J Balvin - "Reggaeton"
- "La Engañadora "
- "Songoro Cosongo" Elisio Grenet
- "Bilongo (La Negra Tomasa)" Guillermo Rodriguez Fiffé
- "Regndans" - Danseorkestret
- "Cocinando"
- "El bombon de helena"
- "Charanga"
- "Mas Bajo"
Sekundær materiale
-
https://www.musikipedia.dk/salsa
- Se dokumentarfilm om salsa: "Yo Soy Del A La Son Salsa"
- Powerpoint fra timen
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage fra sommerferien - vi starter med et forløb om salsa og præsentation af Kirsten, som skal følge os indtil jul. ingen lektier:-)
Præsentere nummer: Zemine
Arbejde med egen årsprøve - arbejde differentieret med forskellige elementer.
Præsentere nummer: Viggo
Salsaens historie | Musikipedia
Præsentere nummer: Tom
I mødes i B210
Svar til øvelser til overtoner.docx
Funktionsharmonik1 svar til opgaver.pdf
Præsentere nummer: Tobias
Functional Tonal Harmony 1
Præsentere nummer: Selma Sønderiis
Præsentere nummer: Selma Christensen
Melodisk analyse | Musikipedia
Præsentere nummer: Samuel
Læs analysen af sangen: "Bilongo" på musikipedia Analyser af salsa | Musikipedia
721903522-CANON-Songoro-cosongo.pdf
Opgaver tilbage (M1) og præsentation af næste opgave. Ingen lektier
Præsentere nummer: Rikke
Jeg har fået et møde i et udvalg, som kun kan ligge i jeres 2. modul, derfor flytter jeg jeres arbejd-selv modul fra onsdag i 4. modul til dette modul - så I skal altså arbejde i jeres grupper på jeres opgave. I må meget gerne skrive spørgsmål til mi
ARBEJD-SELV MODUL i grupper med opgave
Præsentere nummer: Petra
Arbejde med opgave om salsanummer - I arbejder selv i grupper, da LU har studieretningspræsentation.
Arbejde med analyse af salsanummer
Præsentere nummer: Martha
Sammenspil - husk at medbringe egne instrumenter
Grupper til salsa sammenspil 2024 3.h
Ny opgave for - ingen lektier
Præsentere nummer: Malin
Vi repeterer bas til M2, så læs på det derhjemme. Jazzbas.docx
Crucial Walking Bass Patterns
Lokaler:
FREMVISE SAMMENSPIL - HUSK INSTRUMENTER
Lokaler: I øver den første halve time i grupper.
Salsaens videreudvikling - og vi spiller et nummer sammen, så tag endelig blæserinstrumenter og fløjter med:-)
Præsentere nummer: Maj
Tjek op på bas: Jazzbas.docx
Arbejde med den kommende opgave M2.
Se dokumentarfilm om salsa: Yo Soy Del A La Son Salsa (w/English Subtitles)
Teoretisk opsamling på salsa
I Danmark er jeg født (korsats, engelsk tekst).pdf
Salsasammenspil - husk endelig at tage fløjter, violiner og blæserinstrumenter med.
Vi forbereder til novemberprøven - ingen lektier (I får den seneste M2 tilbage)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Wienerklassik
I forløbet er der fokus på wienerklassikken som musikhistorisk periode og sonaten som satsform.
Sammenspilsmæssigt er der tale om en fortolkningssituation, hvor eleverne skal gå mere kreativt til værks og lave en "teaterkoncert", hvor de fortolker bidder af værker af Mozart og laver det til nyere værker.
Primær materiale
- Theatre Concert MOZART / "The Love-Me Knot" (Le Nozze Di Figaro, Ouverture - K 492)
- Teaterkoncert MOZART - på Betty Nansen Teatret
- Beethoven "sonata no 20 op 49 G dur"
- Mozart sonate kV 545 "sonata facile no 16 C dur"
- "Symfoni nr 25 i G mol": I. Allegro con brio (Mozart)
- "klaverkoncert no 21" (Mozart)
- "Eine kleine nachtmusik" Mozart
- "Der Hölle" fra Tryllefløjten (Mozart)
- Mozart "klaver sonate nr 11, 1. sats"
- Mozart "klaversonate nr 11, 3. sats: "Alla turca""
- Uddrag af L.v. Beethoven: Symphony no. 5, “Skæbnesymfonien” (1804-1808)
- Uddrag af J. Haydn: Symphony no. 94, “Surprise” (1791)
- Uddrag af J.S. Bach (suite): “Overture No. 1 “Passepied” (1724-1731)
- Uddrag af A. Vivaldi: "L'estro armonico" Op. 3 Concerto No. 10 in B minor” (1711)
Sekundær materiale
- O. Vinther - Musikken i 1700-tallet s. 31 + s. 50-52
-
https://www.youtube.com/watch?v=vu4YNWKwf7s&t=20s
(Into the period of classical music)
- "Træk af den vestlige musiks historie" s. 117.119.
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier, men alle skal have computer med - vi arbejder med rettelser fra jeres sidste opgave, og opsummerer, hvad I især skal være opmærksomme på til novemberprøven.
Mød ind kl. 8.10 - så vi kan gå i gang 8.20.
Intro to the Classical Period of Classical Music
Ingen lektier.
Opgaveark_ Barok vs. Wienerklassik.docx
O. Vinther - Musikken i 1700-tallet s. 31 + s. 50-52 (1).pdf Nedskriv 2-3 pointer fra teksten, som du synes er vigtige eller interessante. Skal bruges i starten af modulet.
Mozart teaterkoncert forløbsplan
Sammenspilsgrupper Mozart teaterkoncert
Lidt inspiration til sammenspilsopgaven (frivillig lektie)
Tag instrumenter med
Jazztrommer.docx
DontBlameMe-tromme med-bas.mscz
Mozart teaterkoncert anvisninger
Hvis alle lydoptagelser/papirer med akkorder etc. er hos én person er det vigtigt at vedkommende enten møder op til modulet eller sender materialet til de andre fra gruppen :)
Husk instrumenter
Musik på SAG: H klassen 2022-2025 25 - Skriftlighed
Medbring instrumenter og lydoptagelser/papirer/noter/fotos af formen
Hvis I har givet hinanden lektier for, så sørg for at øve hjemmefra, så I kan arbejde effektivt og komme videre.
Lektie: Læs nedenstående tidsplan og fremgangsmåde igennem før modulets start. Tryk på linket længere nede og tjek eksemplerne på moodboards ud.
Lektie: Moodboard
Husk selvfølgelig instrumenter :)
Til timen: Matrixfremlæggelser om Mozart Haydn og Beethoven.docx
Fremlæggelser om Mozart, Haydn og Beethoven – Google Drev
OBS! Vi mødes allesammen i container A kl 9.55 og starter ud med jazz-koncert! Jeg tager fravær i containeren. Jazz-hold, I kan få adgang til containeren i frikvarteret :)
Lektie: Udfyld spørgeskemaet "Mozart teaterkoncert". Det er vigtigt for den opgave, jeg skal skrive i forbindelse med pædagogikum - så det ville betyde rigtig meget hvis I ALLESAMMEN vil udfylde spørgeskemaet.Tak søde 3h.
OBS! Hvis I kommer for sent over til containeren må I vente udenfor til koncerten er færdig. Lad være med at forstyrre gruppen, der spiller.
Dagens tema er SRP og trommer - ingen lektier (med mindre I ikke har set min tutorial til, hvordan I laver et drummap og indlæser det - så er det lektie at se den og lave drummappet)
Til timen
Beethoven sonata no 20 op 49 G dur.mp3
Lektie: Læs Træk af den vestlige verdens musik s. 117-119.pdf . Du skal ikke læse det, der er krydset over. Læsespørgsmål: Hvad hedder de tre hovedafsnit i sonateformens 1. sats? Skriv 3 kendetegn ned til hvert af disse formled.
Medbring høretelefoner. Gerne høretelefoner med en ledning.
Medbring gerne penalhus med flere forskellige farver kuglepenne/tuscher/farveblyanter.
Vi arbejder med markeringer og shots i trommer. Ingen lektier - men I skal have set videoen med at notere trommer i musescore derhjemme.
Sidste opgave tilbage - ny for
Motivjagt
Beethoven Sonata no 20 op 49 G dur MED STORFORM.pdf
HUSK!!!! at medbringe jeres node fra sidste modul! Den med oreos på forsiden :-) Derudover er der ingen lektie.
ASYNKRONT VIRTUELT MODUL
Wienerklassik og sonatesats.pdf
Opgave til timen:
Lektie: Færdiggør jeres analyse fra sidste modul. Opgavebeskrivelse:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Modalharmonik
Forløbet er med fokus på modalharmonik og kirketonearter - over forskellige tids- og stilperioder. Det afrundes med genresammenspil med fokus på modalharmonik.
Primære materialer
- "Dies Irae" - Gregoriansk kirkesang
- "Gymnopedie no 1", Eric Satie
- "So what" Miles Davis
- "Eleanor Rigby" The Beatles
- "Sweet home Alabama" Lynyrd Skynyrd
- "Game of thrones" - theme song
- "Billy Jean", Michael Jackson
- "Daydreaming" Aretha Franklin
- "Dreams" Fleetwood Mac
Sekundære materialer
-
https://www.musikipedia.dk/skalaer#6
-
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/teori/harmonik/modalharmonik/modalharmonik.html
Indhold
Kernestof:
Vi starter på forløb om modalharmonik. Skalaer | Musikipedia
Lektien er at have brugt 10 min. på at øve på musikipedia på kirketonearterne.
Ingen lektier.
Afsnit
I får M1 og M2 tilbage og vi kigger på begge opgaver i timen - ingen lektier.
Sammenspil - husk instrumenter
Alle grupper skal gerne have lagt sig fast på et nummer, fundet noder og fordelt roller, så I kan begynde at øve i dag.
Hvis det giver bedst mening at arbejde hjemmefra, så må I gerne det - så skal I blot lægge en lille video i slutningen af modulet, hvor jeg kan se, hvad I har arbejdet med.
Forberedelse til terminsprøve
Sammenspil i grupper - husk instrumenter.
I får terminsprøver tilbage og introduktion til kommende opgave
I skal vise sammenspil i dag - alle kan starte med at øve ca. 15-20 min - så er der koncert bagefter.
Ind i mellem visning af numre, viser I også på tavlen en harmonisk analyse af 8 takter, der viser, hvordan jeres stykke er modalt.
OBS: VI MØDES FORAN C112 OG FORDELER LOKALER.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Eksamenssammenspil
Eleverne har arbejdet i grupper med eksamenssammenspil:
Numre:
- "Svært at være fantastisk", Andreas Oddbjerg
- "Vem kan segla"
- "Words" The real group
- "Beloved, paradise jazz" McKinley Dixon
- "Mælk og honning" Tobias Trier
Indhold
Kernestof:
Vokalensemble: (Rikke, Viggo, Martha, Johannes) - M2”Vem kan segla”: Irene, Maj, Josine, Selma T., Selma S. – Cont. B ”Hun sagde” (Emil, Geo, Malin, Katharina, Tobias, Lea, Caro, Elanor) - M9 Fusionsjazz: Tom, Elliot, Eskild, Aske, Jesper - M3Pop/roc
Lokalefordeling:
Lokalefordeling - I starter ude i jeres lokaler - jeg låser først op i musikhuset og går dernæst til containere og C108.
Lokalefordeling: Mød gerne op ved Kct. sal 5 min. før timestart for at få mics og stativer, så I kan gå i gang med det samme.
Koncerten starter kl. 18, hvor familie og venner er inviterede. En nærmere plan for, hvem, der starter hvornår, kommer.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Digitale hjælpemidler
Her er hjælpemidler, som eleverne må tilgå:
https://www.musikipedia.dk/
Og en digital grundbog, jeg selv har udarbejdet til holdet:
https://sites.google.com/sag.dk/musikpsaghklassen2022-202525/hjem
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52689541515", "T": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52689541515", "H": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52689541515" }