Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Sankt Annæ Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dramatik A
|
Lærer(e)
|
Lene Voss Bredsten
|
Hold
|
2022 DR/a (1a DR, 2a DR, 3a DR)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introforløb
Introduktion til faget og til en række af fagets grundlæggende begreber og skuespillerens værktøjskasse.
Vi arbejder i forløbet med øvelser der omhandler "at sige ja", med forskellige spontanitets- og kreativitetsøvelser og synkronøvelser der har til hensigt at gøre eleverne trygge ved at gå på gulv og gøre dem mere kropsbevidste og bevidste om det kropslige udtryk.
Introduktion af:
høj- og lav-status
Silisering/ stiliserede bevægelsestyper/ arbejde med arketyper og tydelig mimik/gestik.
Introduktion til den aristoteliske dramaturgis hovedpunkter og vi taler om forskellige former for udtryk med intra-teatralitet (som det ekstremt stiliserede udtryk) som den ene ekstrem og ekstra-teatralitet (det stærkt naturalistiske udtryk) som den anden ekstrem.
Holdet arbejder i forløbet med små fremvisninger (en mini-forestilling på baggrund af de gennemarbejdede bevægelsestyper) som de øver og fremviser foran hinanden i mindre grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Commedia dell'arte
Indhold: Første teaterhistoriske emne.
Vi arbejder med commedia dell’arte opståen, hvordan samfundets påvirkning af scenekunsten, hvem der spiller commedia dell’arte og hvad der spilles. Særligt fokus på 8 karakterer, der er repræsenteret i hierarkiet (besiddende, snyltere og tjenestefolk*) samt forskellige lazzi. Der bruges også tid på at perspektivere commedia dell’artes typer og komik til nutiden.
På gulv arbejder eleverne med commedia dell’artes figurer, og der bruges tid på at få de fysiske karakterer afprøvet og ind under huden. Eleverne skal kunne skelne karaktererne fra hinanden og gengive deres kropslige bevægelsesmønstre. I den praktiske del af undervisningen arbejdes der også med lazzi, og hvordan disse var en del af commedia dell’artes optrædener.
Eleverne udvikler selv og improviserer scener ud fra handlingsskelet. Slutteligt arbejder eleverne med traditionelle masker og viser korte scener for hinanden.
*Karaktererne der arbejdes med er Pantalone, Il dottore, Il capitano, Brighella, Arlecchino, Columbine og de unge elskende.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Teaterkoncert
Miniforløb om teaterkoncert forud for det musikdramatiske iscenesættelsesprojekt.
Genrebeskrivelse og analyse af videoklip fra udvalgte teaterkoncerter.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Musikdramatisk Forløb
Musikdramatisk forløb med et forestillings-slutprodukt der vises for hele skolen og for et inviteret publikum.
Holdet har arbejdet tværfagligt med musik og sammen med den anden Dra/mus studieretningsklasse om et af lærerne fastlagt tema/kunstner/forestillingskoncept med udgangspunkt i Beatles musik, bandets historie og musikalske udvikling.
Forestillingen skulle bygge op omkring en række mindre scener (bestemt af sange som er på listen for det enkelte årstal fra 1963 - 1970) som et stykke henne processen blev sat sammen til en collageforestilling.
Klassen arbejdede med devising som iscenesættelsesmetode, og læst teori om metoden, samt lavet en række øvelser der skulle skærpe deres blik for samarbejde og progression i processen.
I processens begyndelse har holdet arbejdet idégenererende og improvisatorisk, men med forhåndbestemte benspænd. Forestillingen blev til efterhånden som ideerne blev til. Lærerne har dikteret nogle bærende æstetiske principper og nogle forudbestemte benspænd som holdet har skullet forholde sig til i deres improvisatoriske arbejde.
Materialegenereringen er også delvist foregået gennem improvisation.
I processen har de enkelte arbejdsgrupper haft ansvar for at skabe scenisk materiale, arbejdet afprøvende og undersøgende med øje for hvad der praktisk kan lade sig gøre i gruppen.
2 skriftlige opgaver er knyttet til forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 1
|
31-08-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Musikdramatisk iscenesættelsesprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 1
|
31-08-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Det episke teater og Brecht
Det episke teater & Brecht.
Der arbejdes med at forstå og genkende det episke teaters karaktertræk og genrekonventioner. Dette på baggrund af teoretiske oplæg om genren samt læsning af Brcht i uddrag.
I undervisningen fokuserer vi på at omsætte den teoretiske viden til praksis gennem små improvisationer og øvelser.
Vi arbejder med at skabe fortællerstemmer, talekor, tale om rollerne i 3-person, gøre brug af publikumshenvendelse og symbolsk/funktionel scenografi, alt sammen for at udvikle og forfine forståelsen af begrebet Verfremdung.
Derudover udarbejder vi et begrebs-bibliotek med det episke teaters vigtigste begreber som vi kan bruge som benspænd og inspiration i praksis.
Holdet laver som følge af dette arbejde små opsætninger af tekst fra Moderen samt fra en udvalgt scene fra Sandholm af Anna Bro
Kernestof:
Se mappe med Brecht og det episke teater
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Musicals og musikdramatisk teater
Som optakt til SRO arbejder vi med musicals:
Musicalhistorie + Musicalen og dens grundlæggende genrekonventioner
Begreber til brug i forestillingsanalysen.
Næranalyse af udvalgte klip og scener udvalgte musicals i sammenhæng med det musikalske univers.
Se Rottefængeren en ungdomsmusical + lave en forestillingsanalyse af den.
Afslutningsvist: Gruppearbejde, iscenesættelse og fremlæggelser af udvalgte scener fra tre forskellige toneangivende musicals, fra hver sin stilperiode.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 3
|
06-11-2023
|
Opgave 4
|
24-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Dramatisk spænding
Kort introduktion til Dramatisk Spænding + Reading og iscenesættelse af uddrag fra Erling Jepsen "Drengen i hækken"
Læsning af udvalgte dele fra Jens Arntzen "Skuespillerens værktøjer" + værklæsning: Vi læser hele værket "Drengen i Hækken"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Det absurde teater
Det absurde teater:
Genrekonventioner, læsning af udvalgte tekster (Ionescos "Den skaldede sangerinde" og Beckett's "Mens vi venter på Godot")
Spillestil & forestillingsanalyse af klip fra "mens vi venter på Godot"
Holdet ser "Mens Vi Venter på Godot" på Teater v. Sorte Hest
Vi arbejder på gulv med div. øvelser koblet til den absurde spillestil
Realisation af tekstuddrag + realisationsanalyse (skriftlig opgave)
Værklæsning: Mens vi venter på Godot
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Commedia Dell' Arte Volume II
Et miniforløb, hvor vi for en kort stund vender tilbage til genren Commedia dell Arte som vi havde om tilbage i 1g.
Forløbet tager udgangspunkt i en skuespilworkshop med en commedia dell arte skuespilgruppe den 22/4, hvor I skal arbejde med øvelser relateret til Commedia dell arte-genren.
Den 29/4 følger vi op på workshoppen og arbejder med at iscenesætte nogle korte tekstuddrag fra Tjener for to herrer Om aftenen ser vi forestillingen "Tjener for to herrer" på Skuespilhuset.
Holdet laver en skriftlig opgave med udgangspunkt i en forestillingsanalyse af Commedia dell arte forestillingen "Tjener for To Herrer"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Performanceteater
Performanceforløb med afsluttende gruppe-iscenesættelse
Formålet med forløbet er:
1. at få en forståelse for performanceteatret både gennem eget skabende projekt og ved at læse om genren og forholde sig analytisk til billeder og videoklip
2. at få fornemmelsen for de redskaber man kan anvende I udfærdigelsen af et billedskabende, kropsorienteret, delvist nonverbalt teaterprojekt.
3. at forstå og anvende den teaterteknik der knytter sig til performanceteatret
4. At arbejde site specific
Materialer:
• Udvalgte sider fra Peter Elung-Jensen, Hedvig Gerner og Mads Laursen Vigs: “San Se Lig Hed - performanceteater i DK” (S. 5-12 + evt. andre)
• Udvalgte sider om Performance og site specific fra Birgitte Dams: “Teater LIVE”
• Øvrige dokumenter om performancegenren – alle dokumenter er at finde I mappen “Performance)
Arbejde på gulv med øvelser der relaterer sig til performancegenren (amøbe / positurer / eksperimenterende kropsudtryk / gentagelse / langsomhed /ritualer mm)
Forestillingsanalyse af udvalgte videoklip (Hotel Proforma, Cantabile 2 mm)
Teater/kunsthistorisk rids fra beg. af 1900 tallet op til et aktuelle performancegrupper
Genrekonventioner i performanceteatret
Udarbejdelse af en performance iscenesættlese på en site specific lokation
Evaluering af forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 1
|
02-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Samtidsteatret
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Flerfagligt forløb & studierejse
Flerfagligt forløb FF4 mellem musik & drama samt studierejse
FF4 i 3a
Kommunikationsproblem:
Hvordan kan en præsentation og musikfaglig analyse af Mozarts musik gøres interessant og vedkommende gennem en videoformidling?
Hvordan kan dramafaglige metoder og virkemidler indgå i videoen, uden at I går på kompromis med æstetikken og uden udtrykket i jeres formidling bliver useriøst og komisk?
Hvordan kan I inddrage byen Prag i jeres optagelse, som en setting (kulisse) der understøtter jeres formidling og fortælling?
Aspekter I kan overveje at undersøge som optakt til turen og under selve jeres besøg i Prag:
• Overvej at kontakte det lokale turistkontor eller andre udbydere som varetager ”Mozart-orienteret” turistformidling og spørg til materiale / om de involverede har gjort sig overvejelser og refleksioner om målgruppe/sprogvalg/henvendelsesform osv.
• Undersøg, hvordan den lokale turisme håndterer den udfordring, det er at formidle klassisk musik og gøre det spiseligt og forståeligt og indbydende?
• Lav evt. en forundersøgelse med inddragelse af info om dem som tiltrækkes af Mozart-turismen i byen. Fx: Hvor kommer de fra? Hvem er de? Hvor gamle er de? Hvad er de interesserede i? Hvor bor de? Hvad er deres øvrige adfærd/aktiviteter?
• Målgruppe-overvejelser: Overvej i forlængelse heraf hvordan målgruppen unge kan lade sig tiltrække af Mozartturismen, og finde værdi i det.
• Undersøg, hvilke områder, steder, aktiviteter eller genstande i Prag som inddrages i turistformidlingen af Mozart – som brander Mozart.
• Formidling: Overvej – for at binde bro mellem det I oplever og den videoformidlingsopgave I skal i gang med - hvordan en ny og anderledes formidling af Mozart og Prag kan tiltrække en ny målgruppe, eller involvere den besøgende på andre (aktive, levende, interessante og involverende) måder.
• Længde på videoen: Videoen skal have en længde på mellem 10 og 16 minutter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Samtidsteatret
Vi genoptager forløb om Samtidsteater, Christian Lollike og kunstnerkollektivet Sort Samvittighed.
Vi ser forestillingen #4Sort Samvittighed på BETTY NANSEN og laver en forestillingsanalyseopgave.
ligesom opgaven "Novemberprøven" kobler sig til forløb om Samtidsteatret.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Det Græske Teater & Lecoqs Skuespilmetode
Det græske teater & Jacques Lecoq forløb med fokus på det kropslige fysiske udtryk / øvelser på gulv.
Værklæsning: Medea
Lære det græske teaters genrekonventioner at kende og arbejde med forskellige praktiske øvelser i relation til den teaaterhistoriske periode.
Herudover en introduktion til de grundlæggende elementer i Jacques Lecoqs skuespilmetode
Videoklip
Læse om metoden (Lene Kobbernagel)
Forløb med afprøvning af centrale principper indenfor Lecoq:
Mimage
Balance/Ubalance
Pull/Push
& afprøve det på et uddrag (stasimon og sidste epeisodion ) i Medea.
Arbejde i praksis med Lecoq teknik på tekst
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Det absurde teater
Det absurde teater
Vi vender tilbage til det absurde teater som vi ikke nåede at færdiggøre i 2g.
Repetition af Genrekonventioner, læsning af udvalgte tekster (Vi venter på Godot)samt Praktiske øvelser
Realisation af tekstuddrag + realisationsanalyse
Værklæsning: vi venter på Godot
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
3a DR skr. prøve
|
07-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Devisingforløb
Devising miniforløb "Det værste og det bedste"
Kort introduktion til Kreativitetsteori, Viewpointteknik og Devisingmetoden.
Herefter praktiske øvelser med udgangspunkt i viewpointteknik. Gruppedannelse, materialegenerering og udarbejdelse af en devising-vandreforestilling.
Vi afslutter forløbet fredag d. 21/4 hvor vi ser den færdige forestilling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
SRP i drama
Hvordan kan drama indgå i en SRP, emnevalg og analyse i SRP-sammenhæng.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Afsluttende iscenesættelsesprojekt
Vi arbejder med det afsluttende iscenesættelsesprojekt, og laver afsluttende åbne visninger for publikum onsdag den 30. april
Tekstvalg/dramaturgisk bearbejdning af tekster / arbejde med karaktererne og det sceniske arrangement/setting (kostume, lyd, lys, musik, rekvisitter mm) / sceniske valg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52689998711",
"T": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52689998711",
"H": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52689998711"
}