Holdet 2022 DR/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sankt Annæ Gymnasium
Fag og niveau Dramatik A
Lærer(e) Maiken Lund
Hold 2022 DR/b (1b DR, 2b DR, 3b DR)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Improvisation
Titel 3 Til ungdommen
Titel 4 Devising - afsluttende projekt
Titel 5 Musikdramatisk projekt - Beatles Bonanza
Titel 6 Episk teater - værklæsning
Titel 7 Naturalisme og realisme - VÆRKLÆSNING
Titel 8 Commedia dell arte
Titel 9 Absurd teater
Titel 10 Fysisk teater
Titel 11 Monolog
Titel 12 Eksamensprojekt
Titel 13 Digitale hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Vi arbejder med grundlæggende teknikker inden for skuespil:

status, blikretninger, sige ja, dramatisk spænding, undertekst, arrangement, stemme, gestik, mimik, fysiske/psykiske motivationer, udtryksniveau, sekvensering, afstand, improvisation.
Arbejde med tomtekster.
Arbejde med forestillingsanalyse med begreberne: Rum, figur, forløb.


Primær materiale
- Forestilling: "Tilbage til for evigt" - Blagaard Teater 2022

Sekundær materiale
Sørensen, Karen: Dramatik -en grundbog, Systime: kap. 1.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tilbage til for evigt 30-11-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Improvisation

Eleverne arbejder med grundlæggende metoder og teknikker inden for improvisation.

Vi arbejder særlig med teorier og metoder af Keith Johnstone og Viola Spolin.

Forløbet indeholder en tur ud at se improteater, analysere en filmet forestilling, samt lave sin egen lille forestilling for klassen.


Primær materiale
- "Finale i DM i Impro Comedy"
- "Stalins død" - Nørrebro Teater februar 2023
- Conspicous comedy show" - comedy Teater på Lygten - Nørrebro station

Sekundær materiale
- "Improvisation og teater"- Uddrag fra bogen af Keith Johnstone, forlaget DRAMA
- Powerpoint fra timen.


Videoer: (se dem i den elektroniske grundbog)
-  Dave Morris: "The Way of Improvisation":
- "The six golden rules of improvisation" - Claudine Ullman - TED talk
- "Fear and risk" - Keith Johnstone
- "Rules of improvisation" - Christopher Parlow
- Keith Johnstone teached: "Master-servant scene"
- Keith Johnstone N° 3
- Status Switch
- A profile ofViola Spolin
- Who is Viola Spolin?

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse af impro 20-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Til ungdommen

I samarbejde med danskfaget, arbejder eleverne med værket "Til Ungdommen" - de laver en forestillingsanalyse og iscenesætter deres egne tilsvarende tekster, de har skrevet i dansk.
De arbejder især med begreberne:
- remediering
- Arrangement
- Status
- Stilisering/realisme
- Undertekst
- Modstand
- Blikretninger/taleretninger

Og så arbejder de med at give hinanden feedback i særlige feedbackgrupper.

Primær materiale
- "Til Ungdommen" - Linn Skåber 2019.
- "Til Ungdommen" - forestilling på Teater V april 2024.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Devising - afsluttende projekt

Som afrunding på dramaundervisningen i 1g skal I arbejde med at skabe små dramaprojekter i klassen om at gå i gymnasiet. Hele klassen skal arbejde med emnet ”Det værste og det bedste ved at gå i gymnasiet” som er inspireret af Søren Ulrik Thomsens digtsamling Det værste og det bedste.
I skal arbejde i mindre grupper og hver skabe en lille fortælling af 6-8 min.s varighed. Projektet skal handle om det værste og det bedste ved at gå i gymnasiet og forløbet har til formål at arbejde med devising som produktionsstrategi, herunder improvisation som værktøj.

Indhold: I skal benytte jer af jeres egne oplevelser, tanker, erfaringer og følelser. I skal løfte stoffet ud over det private, så det bliver personligt på en almengyldig måde. Her enkelt skal selv sætte grænse for, hvad de vil dele med andre.

Form: Mulighederne er mange. Projektet kan fx indeholde situationer, fysiske billeder/tableauer med eller uden tekst, eller lydkulisser. Afprøv gerne muligheder, der er anderledes end det traditionelle teater.

Produktionen er styret af følgende tre dogmer:

• Site specific-dogme: Gruppen skal inddrage det sted, optrinnet foregår, bevidst.
• Sanse-dogme: Gruppen skal bringe sanser i spil – både i optrinnets indhold og for publikum: lyd, smag, lukt, synsindtryk, føle-sanseindtryk
• Stafet-dogme: Gruppen skal sørge for at lede publikum videre til næste optrin i forestillingen – dvs. bringe stafetten videre

De enkelte projekter kommer til at indgå i en vandreforestilling, hvor gruppen selv står for iscenesættelsen af et optrin og (i det omfang det er muligt) er publikum til de andres optrin.

Faser i devising processen:
Materialegenerering: Søg de magiske øjeblikke, her anvendes improvisation som værktøj (kreative idéer vurderes ikke i denne fase! Hellere 10 usikre bud end 1 sikkert)
Komposition af materiale: udvælgelse og sortering
Produktionsfase: iscenesættelse og prøver på endeligt produkt

Tekster
Kjølner, Torunn, artikel fra: "Repliknr. 30,Dramaturgi i dag, dec. 2006

Kobbernagel, Lene, Tekst om devising fra: "Skuespilleren på arbejde", s. 342-349, Forlaget Frydenlund 2015


Videoklip

https://www.youtube.com/watch?v=7mJ02mSvbEM (Jane Eyre | Devising Theatre | National Theatre at Home)

https://www.youtube.com/watch?v=gI9fLOaqx9E (Working in the Theatre: Devised Theatre)

https://www.youtube.com/watch?v=Q0SFzYsqzZo (Det værste og det bedste - Søren Ulrik Thomsens digte læst op med musik af "Rystet spejl")

Forestillinger
"Hun er død" - På teater Republique

Al materiale til forløbet kan ses her: https://sites.google.com/d/10FxnFz0SMtfx21P2ogYarEh1gYNJZ44f/p/1sQwNRA2p-qQLRLPiG6ShX2-PvujPGMif/edit



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Musikdramatisk projekt - Beatles Bonanza

Eleverne arbejder med at skabe et musik-dramatisk projekt, som munder ud i en samlet forestilling.

Det er en deviset forestilling, hvor eleverne arbejder med teorier og begreber fra devising.

Den overordnede ramme er sange fra Beatles.

Tekster
Hess, RicHARD: "Viewpoints training" fra: https://www.richard-hess.com/teaching
Kobbernagel, Lene:  "Skuespilleren på arbejde", Lene Kobbernagel, Forlaget Frydenlund 2015 s. 342-349

Website
https://dramatics.org/understanding-viewpoints/

Videoklip
https://www.youtube.com/watch?v=VA4q5wxYCzs (Classic Clips: Anne Bogart (2008)

Forestillinger
"Ellers mange tak" - Teater Republique

Al materiale til forløbet kan ses her:
https://sites.google.com/d/10FxnFz0SMtfx21P2ogYarEh1gYNJZ44f/p/1irXI-Bz9CP6MnRNPFxGwu3SMrN7ws1E4/edit

og her:
https://sites.google.com/d/10FxnFz0SMtfx21P2ogYarEh1gYNJZ44f/p/1sQwNRA2p-qQLRLPiG6ShX2-PvujPGMif/edit

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Episk teater - værklæsning

Vi arbejder med episk teater ud fra især Brechts teorier om samme. Forløbet er i samarbejde med danskfaget, hvor klassen arbejder med nyere tekster om køn, hvor de så i drama skal arbejde med at iscenesætte udvalgte tekster med episke virkemidler.

Primær materiale
- Stalins død - forestilling og manuskript: VÆRKLÆSNING
- Udvalgte skønlitterære tekster til iscenesættelse: ("Hedeselskabet" , ("Det er herfra, jeg vil begynde" , ("Mit arbejde", ("Adam i Paradis", ("Den der lever stille" , ("Homo Sapienne", ("Provinsbøsser er Gud")
- "Forræderiet" af Bertold Brecht (uddrag) 1941
- "Pigedyr" -  forestilling på Sort/Hvid 2024
- "Man skulle nok have været der" - Forestilling skuespilhuset 2024
- "Den kaukasiske kridtcirkel" - (uddrag) Brecht 1948
- "Afgørende øjeblikke" - koncert med Cph Phil. 2024

Sekundær materiale
- "Dramatik- en grundbog" Karen Sørensen, Systime 2013, Kap. 6 om episk teater.
- Tekst om Brecht fra: "Klar Scene - en introduktion til teater", Henrik Flygare, Forlaget DRAMA 1998
- Tekst om episk teater fra: "Skuespilleren på arbejde", Lene Kobbernagel, Forlaget Frydenlund 2015
- Artikel: "Hvad er episk teater", Walter Benjamin, bragt i tidsskriftet Passage - Tidsskrift for litteratur og kritik, 1997



Al materiale til forløbet kan ses her:

https://sites.google.com/d/10FxnFz0SMtfx21P2ogYarEh1gYNJZ44f/p/1NicQPyYBaOJ_JVcTj9sVG3zuK9j4KRrg/edit
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Naturalisme og realisme - VÆRKLÆSNING

Vi arbejder med den naturalistiske og realistiske teatertradition, med udgangspunkt i teorier fra Konstantin Stanislavskij og Sanford Meisner og slutter af med "In yer face theater". Vi læser, analyserer og ser stykket "At lære at dø" på Mungo Park og vi læser, analyserer og spiller Marc Ravenhills "Shopping and Fucking".

Primær materiale
- "Ilt" -  af Duncan Macmillan, (uddrag) 2013
- "Kollektivet" - skuespil af Thomas Vinterberg 2011 (uddrag)
- "Shopping and fucking" - Marc Ravenhill 1996 VÆRKLÆSNING
- "Idioten" - af Dostojevskij (1869) forestilling på Republique" 2024

Sekundær materiale
- Tekst om Stanislavskij fra: "Skuespilleren på arbejde", Lene Kobbernagel, Forlaget Frydenlund 2015
- Tekst om Sanford Meisner fra: "Skuespilleren på arbejde", Lene Kobbernagel, Forlaget Frydenlund 2015
- "Dramatik en grundbog", Karen Sørensen, Systime 2013, Kap. 6.5


Al materiale til forløbet kan ses her:

https://sites.google.com/d/10FxnFz0SMtfx21P2ogYarEh1gYNJZ44f/p/1jWS67ue_JdYXid9-XbUMTBA7IhfZ8Q9s/edit


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Commedia dell arte

Vi arbejder med grundlæggende teknikker inden for Commedia dell arte,

Vi arbejder også med grundlæggende dramaturgi af Aristoteles.

Vi har en workshop med  "The Commedia school", der viser forskellige typer af karakterer.

Eleverne slutter af med at lave små scener fra commedia dell arte for hinanden.

Primær materiale
- "Tjener for to herrer" - manuskript og forestilling på Det Kgl Teater 2024

Sekundær materiale
- "Dramatik - en grundbog", Karen Sørensen, Systime 2013, Kap. 6.2
- Powerpoint fra timen.

Desuden virkeligt mange videoer om figurerne - de kan ses på flg. link:

https://sites.google.com/d/10FxnFz0SMtfx21P2ogYarEh1gYNJZ44f/p/1r9ISHpgYgtHf_4BjfsXEGAqoVZ2LNULY/edit
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Absurd teater

Forløbet er led i en studietur til Paris, hvor vi har workshop med fysisk teater og en workshop på teater: "La Huchette", hvor de viser "The Bald Soprano". Eleverne arbejder med deres egne scener fra stykket på engelsk, som de viser i scenografien med vejledning fra en af skuespillerne.

Primær materiale
- "Mordforsøg på Snehvide" - forestilling på teatret Får 302
- "Hold så kæft Lars" - Forestilling på Aveny T
- "The Bald Soprano" - forestilling på La Huchette (Paris) og manuskript VÆRKANALYSE
- "Først bliver man jo født" - Line Knutzon (uddrag) 1994

Sekundær materiale
- Karen Sørensen: Dramatik -en teaterhistorie, Systime: side 123-145
- Tekst om absurd teater fra: "Klar Scene - en introduktion til teater", Henrik Flygare, Forlaget DRAMA 1998
- https://www.hofteatret.dk/danskteater300aar/dansk-teater-300-ar-710/

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Fysisk teater

Forløbet fokuseret på fysisk teater med teoretikere som: Laban, Meyerhold, Gordon Craig, Odin teatret, Ruth Zapora og corporal mime.

Eleverne bliver introduceret fælles til de forskellige teoretikere og kommer dernæst i grupper og skal udarbejde en scene med overskriften: "Identitet og transformation" - hvor de skal tage udgangspunkt i en af de tildelte teoretikere.

Primær materiale
- "Meanwhile" - forestilling på Edison efterår 2024
- "Et drømmespil" - forestilling på Det kgl teater efterår 2024

sekundær materiale

- Tekst om Meyerhold fra: "Skuespilleren på arbejde", Lene Kobbernagel, Forlaget Frydenlund 2015
- Tekst om Gordon Craig fra: "Skuespilleren på arbejde", Lene Kobbernagel, Forlaget Frydenlund 2015
- Tekst om Odin Teatret fra: "Skuespilleren på arbejde", Lene Kobbernagel, Forlaget Frydenlund 2015
- Kapitel om "opgøret med institutionsteatret" fra: "Klar Scene - en introduktion til teater", Henrik Flygare, Forlaget DRAMA 1998
- Teori om mime (udarbejdet af lærer)
- Powerpoint fra timen.

Et hav af videoer, der bedst kan ses her: https://sites.google.com/d/1F0tT8spfgcMXj-DxgjVxmE-Lr1-bVVuh/p/1LCOXHgl_BWY5Y4aXpwPME1xIx95pX9IH/edit



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Eksamensprojekt

Eleverne arbejder i grupper med deres egne eksamensprojekter og viser dem en afsluttende aften. Langt de fleste har lavet deres egne stykker.

Forestilling:

"Folkeviser" på Edison


"Hjælp til selvhjælp" (Tilde Belli, Vigga Stanek, Christian Lollike - delvist selskrevet)

"Kun få kan klare presset" (Howard Barker)

"Vi Der Aldrig Var"(Ella Nørholm - selvskrevet)

"At Leve med En Troldmand" (Dagur Óli Houd Jónsson/ Will Chunyong Maare - selvskrevet)

"To stemmer - én sang" (Viola Koppel/Astrid Bo Rahbek - selvskrevet)

"Selma"  (Selma Türk Christiansen - selvskrevet)

"Hvis jeg var hende" (Asta Emilie Sode - selvskrevet)

"Næsten færdig" (Mark Eskildsen/Marianne Eskildsen/ Kim Larsen - selvskrevet)

"Så’ der post" (Karl Hvidtfeldt Madsen/Linus Robinson - selvskrevet)

"At vågne" (Alma Skibsted Tönshoff, Neel Krogholt Bjørst og Isabella Simone Drøger Dongsted - selvskrevet)

"Danser med dig" (Andreas og Jonas - selvskrevet)

"Hollywood, Kage og Drømme" (Caroline Cecilie Malling/Mille Due Kjær - delvist selvskrevet)

"Du lovede mig" (Liva Guldberg Schrøder, Jonatan Pedersen Jensen, Karoline Fransiska Dalgaard Kjær - selvskrevet)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Digitale hjælpemidler

Eleverne har en digital grundbog her:

https://sites.google.com/sag.dk/drama2022-2025?usp=sharing
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer