Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Sankt Annæ Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dramatik A
|
Lærer(e)
|
Maiken Lund
|
Hold
|
2022 DR/b (1b DR, 2b DR, 3b DR)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Vi arbejder med grundlæggende teknikker inden for skuespil:
status, blikretninger, sige ja, dramatisk spænding, undertekst, arrangement, stemme, gestik, mimik, fysiske/psykiske motivationer, udtryksniveau, sekvensering, afstand, improvisation.
Arbejde med tomtekster.
Arbejde med forestillingsanalyse med begreberne: Rum, figur, forløb.
Primær materiale
- Forestilling: "Tilbage til for evigt" - Blagaard Teater 2022
Sekundær materiale
Sørensen, Karen: Dramatik -en grundbog, Systime: kap. 1.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tilbage til for evigt
|
30-11-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Improvisation
Eleverne arbejder med grundlæggende metoder og teknikker inden for improvisation.
Vi arbejder særlig med teorier og metoder af Keith Johnstone og Viola Spolin.
Forløbet indeholder en tur ud at se improteater, analysere en filmet forestilling, samt lave sin egen lille forestilling for klassen.
Primær materiale
- "Finale i DM i Impro Comedy"
- "Stalins død" - Nørrebro Teater februar 2023
- Conspicous comedy show" - comedy Teater på Lygten - Nørrebro station
Sekundær materiale
- "Improvisation og teater"- Uddrag fra bogen af Keith Johnstone, forlaget DRAMA
- Powerpoint fra timen.
Videoer: (se dem i den elektroniske grundbog)
- Dave Morris: "The Way of Improvisation":
- "The six golden rules of improvisation" - Claudine Ullman - TED talk
- "Fear and risk" - Keith Johnstone
- "Rules of improvisation" - Christopher Parlow
- Keith Johnstone teached: "Master-servant scene"
- Keith Johnstone N° 3
- Status Switch
- A profile ofViola Spolin
- Who is Viola Spolin?
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse af impro
|
20-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Til ungdommen
I samarbejde med danskfaget, arbejder eleverne med værket "Til Ungdommen" - de laver en forestillingsanalyse og iscenesætter deres egne tilsvarende tekster, de har skrevet i dansk.
De arbejder især med begreberne:
- remediering
- Arrangement
- Status
- Stilisering/realisme
- Undertekst
- Modstand
- Blikretninger/taleretninger
Og så arbejder de med at give hinanden feedback i særlige feedbackgrupper.
Primær materiale
- "Til Ungdommen" - Linn Skåber 2019.
- "Til Ungdommen" - forestilling på Teater V april 2024.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Devising - afsluttende projekt
Som afrunding på dramaundervisningen i 1g skal I arbejde med at skabe små dramaprojekter i klassen om at gå i gymnasiet. Hele klassen skal arbejde med emnet ”Det værste og det bedste ved at gå i gymnasiet” som er inspireret af Søren Ulrik Thomsens digtsamling Det værste og det bedste.
I skal arbejde i mindre grupper og hver skabe en lille fortælling af 6-8 min.s varighed. Projektet skal handle om det værste og det bedste ved at gå i gymnasiet og forløbet har til formål at arbejde med devising som produktionsstrategi, herunder improvisation som værktøj.
Indhold: I skal benytte jer af jeres egne oplevelser, tanker, erfaringer og følelser. I skal løfte stoffet ud over det private, så det bliver personligt på en almengyldig måde. Her enkelt skal selv sætte grænse for, hvad de vil dele med andre.
Form: Mulighederne er mange. Projektet kan fx indeholde situationer, fysiske billeder/tableauer med eller uden tekst, eller lydkulisser. Afprøv gerne muligheder, der er anderledes end det traditionelle teater.
Produktionen er styret af følgende tre dogmer:
• Site specific-dogme: Gruppen skal inddrage det sted, optrinnet foregår, bevidst.
• Sanse-dogme: Gruppen skal bringe sanser i spil – både i optrinnets indhold og for publikum: lyd, smag, lukt, synsindtryk, føle-sanseindtryk
• Stafet-dogme: Gruppen skal sørge for at lede publikum videre til næste optrin i forestillingen – dvs. bringe stafetten videre
De enkelte projekter kommer til at indgå i en vandreforestilling, hvor gruppen selv står for iscenesættelsen af et optrin og (i det omfang det er muligt) er publikum til de andres optrin.
Faser i devising processen:
Materialegenerering: Søg de magiske øjeblikke, her anvendes improvisation som værktøj (kreative idéer vurderes ikke i denne fase! Hellere 10 usikre bud end 1 sikkert)
Komposition af materiale: udvælgelse og sortering
Produktionsfase: iscenesættelse og prøver på endeligt produkt
Tekster
Kjølner, Torunn, artikel fra: "Repliknr. 30,Dramaturgi i dag, dec. 2006
Kobbernagel, Lene, Tekst om devising fra: "Skuespilleren på arbejde", s. 342-349, Forlaget Frydenlund 2015
Videoklip
https://www.youtube.com/watch?v=7mJ02mSvbEM (Jane Eyre | Devising Theatre | National Theatre at Home)
https://www.youtube.com/watch?v=gI9fLOaqx9E (Working in the Theatre: Devised Theatre)
https://www.youtube.com/watch?v=Q0SFzYsqzZo (Det værste og det bedste - Søren Ulrik Thomsens digte læst op med musik af "Rystet spejl")
Forestillinger
"Hun er død" - På teater Republique
Al materiale til forløbet kan ses her: https://sites.google.com/d/10FxnFz0SMtfx21P2ogYarEh1gYNJZ44f/p/1sQwNRA2p-qQLRLPiG6ShX2-PvujPGMif/edit
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Episk teater - værklæsning
Vi arbejder med episk teater ud fra især Brechts teorier om samme. Forløbet er i samarbejde med danskfaget, hvor klassen arbejder med nyere tekster om køn, hvor de så i drama skal arbejde med at iscenesætte udvalgte tekster med episke virkemidler.
Primær materiale
- Stalins død - forestilling og manuskript: VÆRKLÆSNING
- Udvalgte skønlitterære tekster til iscenesættelse: ("Hedeselskabet" , ("Det er herfra, jeg vil begynde" , ("Mit arbejde", ("Adam i Paradis", ("Den der lever stille" , ("Homo Sapienne", ("Provinsbøsser er Gud")
- "Forræderiet" af Bertold Brecht (uddrag) 1941
- "Pigedyr" - forestilling på Sort/Hvid 2024
- "Man skulle nok have været der" - Forestilling skuespilhuset 2024
- "Den kaukasiske kridtcirkel" - (uddrag) Brecht 1948
- "Afgørende øjeblikke" - koncert med Cph Phil. 2024
Sekundær materiale
- "Dramatik- en grundbog" Karen Sørensen, Systime 2013, Kap. 6 om episk teater.
- Tekst om Brecht fra: "Klar Scene - en introduktion til teater", Henrik Flygare, Forlaget DRAMA 1998
- Tekst om episk teater fra: "Skuespilleren på arbejde", Lene Kobbernagel, Forlaget Frydenlund 2015
- Artikel: "Hvad er episk teater", Walter Benjamin, bragt i tidsskriftet Passage - Tidsskrift for litteratur og kritik, 1997
Al materiale til forløbet kan ses her:
https://sites.google.com/d/10FxnFz0SMtfx21P2ogYarEh1gYNJZ44f/p/1NicQPyYBaOJ_JVcTj9sVG3zuK9j4KRrg/edit
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ny opgave for.
-
Start på forløb om episk teater Læs kapitlerne om episk teater: kapitel 6.6, kapitel 6.6.1., kapitel 6.6.2
-
Sidste gang læste i om episk teater i jeres teaterhistoriebog:
-
Tekst om Brecht - fra Skuespilleren på arbejde.pdf
-
I arbejder i grupper med jeres scene og tekst: Brainstorme til ideer til iscenesættelse – prøve dem af praktisk/ Udvælge replikker – prøve at skrive (dele af) et manuskript)
-
Opgaver tilbage - ny for
-
Arbejde i grupper med projekt
-
Afsnit
-
Jeres scene skal have en varighed af 5-10 min. I må gerne inddrag lyd og musik i stykket. I må gøre med teksten, som I vil – så længe, I er loyale over for tekstens indhold og tone. I må ændre på replikker (teksten vil formentlig alligevel skulle oms
-
VI MØDES i DRAMA!
-
Øve/få ideer til arrangement – skifte roller undervejs Uddelegere roller – øve replikker
-
Først halvdel af modulet arbejder vi med den kommende opgave - forestillingsanalyse af "Afgørende øjeblikke". Lektien er at have nedskrevet så mange episke elementer som muligt til forestillingen.
-
Arbejde i grupper: Øve/få ideer til arrangement
-
Arbejde i grupper: I øver selv først 15-20 min. - så viser I noget for jeres responsgrupper - og så øver I selv igen. Vise noget for responsgrupper, så I skal have styr på i gruppen, hvad I skal vise, og om der er noget særligt, I gerne vil have feed
-
(Drama: Adam i Paradis/Provinsbøsser er Gud), 210: (Den der lever stille), (311: Homo Sapienne), (312: Det er herfra, jeg vil begynde), (C115: Mit arbejde), (P3: Hedeselskabet),
-
Arbejde i grupper: Øve/få ideer til arrangement
-
LEKTIE TIL TIMEN: I skal have fundet en tid efter skole - gerne i uge 46 eller mandag, tirsdag eller onsdag i uge 47, hvor I kan øve i drama. I kan se på skemaet, hvornår drama er ledigt.
-
Fælles lyskursus i drama
-
Arbejde i grupper
-
VISE NOGET FOR RESPONSGRUPPER
-
Øve - her skal I gerne have en samlet scene at øve
-
Øve i grupper:
-
I dette modul skal I vise jeres scene for LU, som vil komme med feedback - og i næste modul for responsgruppe.
-
Skriftlig dimension i drama.pptx
-
Arbejde i grupper - vise for responsgruppe
-
LOKALER TIL RÅDIGHED TIL ØVNING, NÅR MAN IKKE ER I DRAMA:
-
Prøveplan torsdag - her øver I med jeres responsgruppe, lys og lyd, kostumer og alt det.🤩🥳🥸
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Naturalisme og realisme - VÆRKLÆSNING
Vi arbejder med den naturalistiske og realistiske teatertradition, med udgangspunkt i teorier fra Konstantin Stanislavskij og Sanford Meisner og slutter af med "In yer face theater". Vi læser, analyserer og ser stykket "At lære at dø" på Mungo Park og vi læser, analyserer og spiller Marc Ravenhills "Shopping and Fucking".
Primær materiale
- "Ilt" - af Duncan Macmillan, (uddrag) 2013
- "Kollektivet" - skuespil af Thomas Vinterberg 2011 (uddrag)
- "Shopping and fucking" - Marc Ravenhill 1996 VÆRKLÆSNING
- "Idioten" - af Dostojevskij (1869) forestilling på Republique" 2024
Sekundær materiale
- Tekst om Stanislavskij fra: "Skuespilleren på arbejde", Lene Kobbernagel, Forlaget Frydenlund 2015
- Tekst om Sanford Meisner fra: "Skuespilleren på arbejde", Lene Kobbernagel, Forlaget Frydenlund 2015
- "Dramatik en grundbog", Karen Sørensen, Systime 2013, Kap. 6.5
Al materiale til forløbet kan ses her:
https://sites.google.com/d/10FxnFz0SMtfx21P2ogYarEh1gYNJZ44f/p/1jWS67ue_JdYXid9-XbUMTBA7IhfZ8Q9s/edit
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Commedia dell arte
Vi arbejder med grundlæggende teknikker inden for Commedia dell arte,
Vi arbejder også med grundlæggende dramaturgi af Aristoteles.
Vi har en workshop med "The Commedia school", der viser forskellige typer af karakterer.
Eleverne slutter af med at lave små scener fra commedia dell arte for hinanden.
Primær materiale
- "Tjener for to herrer" - manuskript og forestilling på Det Kgl Teater 2024
Sekundær materiale
- "Dramatik - en grundbog", Karen Sørensen, Systime 2013, Kap. 6.2
- Powerpoint fra timen.
Desuden virkeligt mange videoer om figurerne - de kan ses på flg. link:
https://sites.google.com/d/10FxnFz0SMtfx21P2ogYarEh1gYNJZ44f/p/1r9ISHpgYgtHf_4BjfsXEGAqoVZ2LNULY/edit
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Absurd teater
Forløbet er led i en studietur til Paris, hvor vi har workshop med fysisk teater og en workshop på teater: "La Huchette", hvor de viser "The Bald Soprano". Eleverne arbejder med deres egne scener fra stykket på engelsk, som de viser i scenografien med vejledning fra en af skuespillerne.
Primær materiale
- "Mordforsøg på Snehvide" - forestilling på teatret Får 302
- "Hold så kæft Lars" - Forestilling på Aveny T
- "The Bald Soprano" - forestilling på La Huchette (Paris) og manuskript VÆRKANALYSE
- "Først bliver man jo født" - Line Knutzon (uddrag) 1994
Sekundær materiale
- Karen Sørensen: Dramatik -en teaterhistorie, Systime: side 123-145
- Tekst om absurd teater fra: "Klar Scene - en introduktion til teater", Henrik Flygare, Forlaget DRAMA 1998
- https://www.hofteatret.dk/danskteater300aar/dansk-teater-300-ar-710/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Fysisk teater
Forløbet fokuseret på fysisk teater med teoretikere som: Laban, Meyerhold, Gordon Craig, Odin teatret, Ruth Zapora og corporal mime.
Eleverne bliver introduceret fælles til de forskellige teoretikere og kommer dernæst i grupper og skal udarbejde en scene med overskriften: "Identitet og transformation" - hvor de skal tage udgangspunkt i en af de tildelte teoretikere.
Primær materiale
- "Meanwhile" - forestilling på Edison efterår 2024
- "Et drømmespil" - forestilling på Det kgl teater efterår 2024
sekundær materiale
- Tekst om Meyerhold fra: "Skuespilleren på arbejde", Lene Kobbernagel, Forlaget Frydenlund 2015
- Tekst om Gordon Craig fra: "Skuespilleren på arbejde", Lene Kobbernagel, Forlaget Frydenlund 2015
- Tekst om Odin Teatret fra: "Skuespilleren på arbejde", Lene Kobbernagel, Forlaget Frydenlund 2015
- Kapitel om "opgøret med institutionsteatret" fra: "Klar Scene - en introduktion til teater", Henrik Flygare, Forlaget DRAMA 1998
- Teori om mime (udarbejdet af lærer)
- Powerpoint fra timen.
Et hav af videoer, der bedst kan ses her: https://sites.google.com/d/1F0tT8spfgcMXj-DxgjVxmE-Lr1-bVVuh/p/1LCOXHgl_BWY5Y4aXpwPME1xIx95pX9IH/edit
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Monolog
Eleverne arbejder fælles med nærhed på scenen og arbejder dernæst med selvvalgte monologer.
Primær materiale
- "Jeg skulle være blevet ryger" - forestilling på Aveny T. 2025
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Eksamensprojekt
Eleverne arbejder i grupper med deres egne eksamensprojekter og viser dem en afsluttende aften. Langt de fleste har lavet deres egne stykker.
Forestilling:
"Folkeviser" på Edison
"Hjælp til selvhjælp" (Tilde Belli, Vigga Stanek, Christian Lollike - delvist selskrevet)
"Kun få kan klare presset" (Howard Barker)
"Vi Der Aldrig Var"(Ella Nørholm - selvskrevet)
"At Leve med En Troldmand" (Dagur Óli Houd Jónsson/ Will Chunyong Maare - selvskrevet)
"To stemmer - én sang" (Viola Koppel/Astrid Bo Rahbek - selvskrevet)
"Selma" (Selma Türk Christiansen - selvskrevet)
"Hvis jeg var hende" (Asta Emilie Sode - selvskrevet)
"Næsten færdig" (Mark Eskildsen/Marianne Eskildsen/ Kim Larsen - selvskrevet)
"Så’ der post" (Karl Hvidtfeldt Madsen/Linus Robinson - selvskrevet)
"At vågne" (Alma Skibsted Tönshoff, Neel Krogholt Bjørst og Isabella Simone Drøger Dongsted - selvskrevet)
"Danser med dig" (Andreas og Jonas - selvskrevet)
"Hollywood, Kage og Drømme" (Caroline Cecilie Malling/Mille Due Kjær - delvist selvskrevet)
"Du lovede mig" (Liva Guldberg Schrøder, Jonatan Pedersen Jensen, Karoline Fransiska Dalgaard Kjær - selvskrevet)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I skal vise jeres monologer for holdet. Alle får ca. 15 min i starten af timen til at genopfriske deres monolog, men der er ikke en masse separate lokaler til det.
-
Afsnit
-
Vise monologer for hinanden.
-
Vi ser resten af monologerne: Asta, Karl, Linus, Neel, Tilde, Vigga, Viola, Will.
-
I skal ikke have valgt gruppe eller tekst - det bruger vi modulet på, men I må gerne have tænkt over tekst/genre hjemme. I vælger selv grupper - og man må også gerne være alene og lave en monolog, men ingen skal være alene, hvis de ikke vil, så man s
-
I får terminsprøver tilbage, så vi arbejder også med skriftlighed i modulet, hvor I kan få mulighed for at tale individuelt om jeres opgave, hvis I vil.
-
OBS: VI MØDES I B4
-
I løbet af dette modul skal vi gerne have lagt grupperne fast
-
Vi fokuserer på den kommende opgave, så I skal have brugt ca. 20 min. på at se opgaverne.
-
Vi mødes i B4 først
-
Vi arbejder med eksamensprojekt.
-
Vi arbejder med eksamensprojekt
-
Linus og Karl viser monologer
-
Vi mødes i B4
-
Lokalefordeling:
-
Alle øver i dette modul, så de kan vise noget for klassen i næste modul.
-
Alle grupper skal vise noget for resten af holdet - det behøver ikke være færdigt, men det skal være på gulv/praktisk.
-
Lokalefordeling: I må gerne starte ude ved jeres lokale, så starter jeg med at komme rundt og låse op.
-
Alle opgaver tilbage - arbejde med den kommende og sidste opgave.
-
Lokalefordeling: I starter med at gå til jeres lokaler. Jeg starter med at låse op i denne rækkefølge: B4-Kct sal- G30- M6-Halkensalen. Til G-lokalerne skal I ringe til vagtelefonen, da jeg ikke har nøgle dertil.
-
Plan for øveweekend 3.b 2025
-
Vi starter sammen i B4.
-
Lokalefordeling, når I ikke er i kælderen:
-
Vise noget for responsgrupper og LU.
-
Tidsplan for visning i B4: I skal vise en lille bid af jeres projekt. Vær der til tiden og gå hurtigt ud, så LU når at se lidt af alles.
-
I arbejder selv i dette modul, da LU øver med 3.h, der skal vise eksamensprojekter samme dag.
-
LOKALEFORDELING: (Hvis I står flere på et lokale, så aftaler I at bytte halvvejs.)
-
Program for ØVNING mandag: husk at være der til tiden og gå af scenen til tiden for alle vil gerne have øvetid. Husk også at være der som responsgruppemedlem!
-
Øve eksamensprojekter
-
Når man ikke øver i B4/G30 og skal bruge et lokale, er flg. til rådighed: 210-211, C5, C101, C115.
-
(foreløbigt) Program for VISNING mandag:
-
Arbejde selv med analyse af eksamensprojekt - LU underviser andetsteds.
-
Begrebsliste til de forskellige forløb i drama
-
Det affektive rum på Aarhus Teater.docx
-
Hygge - sidste modul ever!😢😱🥰
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52690027944",
"T": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52690027944",
"H": "/lectio/25/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52690027944"
}